Motorový vlak 810 bude vozit cestující v Pardubickém kraji i nadále, byť vozy...

Motorový vlak 810 bude vozit cestující v Pardubickém kraji i nadále, byť vozy čeká modernizace. | foto: Radek Latislav, 5plus2.cz

Přestárlý motorák řady 810 z regionálních tratí jen tak nezmizí

  • 15
Krajští zastupitelé tento týden přiklepli Českým drahám na dalších deset let provozování všech tratí v regionu s výjimkou dvou, které chtějí svěřit společnosti Leo Express Tenders.

S rozhodnutím je spojen i jeden vzkaz pro veřejnost.

Motorový vlak řady 810, přezdívaný Autobus, který dosud vozí cestující na regionálních tratích nejen v Pardubickém kraji a jehož výroba skončila před pádem komunismu, z kolejí hned tak nezmizí.

Byť kraj před výběrem nových dopravců hovořil o tom, že požaduje nasazení moderních souprav splňující „představu o cestování ve 21. století“.

České dráhy, které by podle návrhu radních měly provozovat většinu tratí dalších deset let, se totiž bez těchto strojů neobejdou. Kraj bude postupně platit jejich modernizaci.

Přesto vlak řady 810 ztrácí pozice. Minimálně tam, kam od konce roku 2019 kraj vpustí soukromého dopravce Leo Express Tenders.

Ten nasadí na tratích 024 a 025 na Orlickoústecku do akce přibližně patnáct let staré soupravy, na spěšné vlaky elektrické jednotky Stadler FLIRT a na osobní vlaky motorové jednotky Alstom LINT. Jejich součástí jsou i vakuové toalety.

„Společnost je v tuto chvíli schopna nabídnout lepší a modernější vozidla oproti národnímu dopravci České dráhy. Proto nebudeme muset modernizovat tolik 40 let starých vozů řady 810, které by na konci smlouvy byly staré i přes 50 let, což by optikou dnešního dne znamenalo, že by jezdily ještě parní lokomotivy,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Motoráky z Králicka nahradí jinde ještě starší stroje

„Všechny naše vlaky budou bezbariérové, klimatizované a bude v nich k dispozici wi-fi připojení,“ uvedl Peter Köhler ze společnosti Leo Express.

„Uvolněné vozy Českých drah z této trati budeme moci nasadit na jiné spoje, kde jezdí ještě starší vozidla,“ uvedl náměstek hejtmana Michal Kortyš.

Kde má jezdit Leo Expres

Trať 024 z Ústí nad Orlicí přes Letohrad, Králíky až do Mlýnického Dvora.

Trať 025 z Dolní Lipky do Hanušovic v Olomouckém kraji.

Motoráky sice vyhlížejí jako ze skanzenu, kdyby místo nich České dráhy koupily mladší stroje s wi-fi a třeba vakuovými záchody, kraj by na obnovu vozového parku musel dávat podstatně více než plánovaných sto milionů korun ročně.

Tyto peníze by zase chyběly jinde - třeba na silnicích, ve školách či v nemocnicích. Ale i tato úvaha je ve skutečnosti chybná, náklady na provoz malých tratí by byly tak vysoké, že by to nedávalo ekonomicky žádný smysl.

Pardubický kraj čelí kritice, že při rozhodování o nových provozovatelích tratí nedal soukromníkům větší prostor. Krajští radní tvrdí, že to z mnoha důvodů nebylo možné, a hájí i zastaralý vozový park dosud monopolních Českých drah.

„Stát bohužel na České dráhy převedl velmi zastaralý majetek, který není možné modernizovat v krátkém časovém horizontu,“ uvedl Netolický.

V kraji vyjede denně 635 vlaků

Národní dopravce v kraji zajišťuje přibližně 4,8 milionu vlakokilometrů s počtem 635 vlaků v pracovní den.

„Na dvou třetinách spojů nasazujeme vozidla nízkopodlažní, tedy vhodná k cestování nejen imobilních zákazníků, ale i maminek s kočárky a s dětmi a také seniorů,“ uvedl generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec.

Jeho náměstek pro obchod Michal Štěpán řekl, že součástí nabídky Českých drah po roce 2019 jsou další investice do modernizace vozidel.

„Téměř 40 milionů korun budeme investovat například do dovybavení Regionov, RegioSpiderů a motorových vozů elektrickými zásuvkami, wi-fi připojením nebo informačními systémy,“ uvedl Štěpán.

„Autobus“ sehrál roli poctivého dříče

V roce 1988 byly motorové vozy řady M 152.0 přečíslovány na řadu 810. Některé z...
Na Slovensku byly desítky motorových vozů řady 810 přestavěny na novou řadu 812...

Orchestrion, Šukafon, Skleník, Plevel a řadu dalších přezdívek si vysloužil motorový vůz řady M152.0, v roce 1988 přeznačené na řadu 810. Když už mu někdo přišel na jméno, tak příliš lichotivé nebylo. Přesto tento dříč odehrál významnou roli na tuzemských vedlejších tratích. A stále jezdí.

Výroba M152.0 pro ČSD (Československé státní dráhy) běžela nejprve v letech 1975 až 1978. Mezitím dospěl do stavu vhodného pro sériovou výrobu i M475.0, pojmenovaný podle zvuku motoru Chrochtadlo. Tento velký motorák však padl za oběť centrálně řízeného hospodářství, kdy subdodavatelé stěžejních částí neměli kvůli probíhající výrobě především pro Sovětský svaz zájem vrhat se do dalších akcí.

V letech 1981 až 1984 byla proto výroba M152.0 obnovena. Celkem tak těchto motoráků vzniklo pro ČSD neuvěřitelných 678 kusů. K tomu musíme připočítat ještě dva exempláře M152.5 pro široký rozchod kolejiště 1 520 mm. Motorové vozy řady M152.0 se tak staly nejen nejpočetnějšími motorovými vozy ČSD v celé jejich historii, ale i nejpočetnějšími trakčními vozidly tohoto tuzemského dopravce vůbec.

A právě v množství a s ním souvisejícím nasazením i na tratích, kde se s nimi původně nepočítalo a vůbec tam kvůli své koncepci nepatřily, tkví i převládající averze vůči nim a celá kupa nelichotivých přezdívek. Zpravidla na dlouhých tratích totiž hrozilo, že člověk zdřevění a případně se ještě navíc uvaří.

Ani strojvůdcům nebylo do smíchu, na druhou stranu si prý někteří z nich uvědomili kvalitu vozů 810 po příchodu motorových jednotek 814 RegioNova.

Motorák M152 však obdržel i minimálně jednu přezdívku neutrální, a to Autobus. Důvod byl zcela prozaický, kvůli urychlení vývoje, dostupnosti náhradních dílů a jednodušším opravám vybrala Vagonka pro jeho pohon vodou chlazený vznětový čtyřdobý šestiválec Liaz ML 634 a upravenou hydromechanickou automatickou převodovku Praga 2 M 70 z autobusů Karosa ŠM 11.

„Skanzenoidní“ stav motoráků řady 810 měl na svědomí řadu jejich modernizačních přestaveb, z českých to byly dvojdílné a trojdílné motorové jednotky řady 814 RegioNova a RegioNova Trio.

,