Činžovní dům je už dávno pryč. Zmizely také stromy, trávník a nevzhledný výměník. Vše vystřídal autobusový terminál a zálivy pro linkové autobusy. Zhruba za půl roku se bude v Pardubicích slavnostně otevírat Terminál B, který nahradí k likvidaci určené současné autobusové nádraží.
„Pro nás je závazný termín červen 2023, kdy musí být hotovo, a to z důvodu čerpání dotačních finančních prostředků. První autobusy by na terminál měly vjet v červenci. Vše doladíme se zástupci kraje, kteří mají na starosti linkové spoje,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Jan Hrabal z hnutí ANO.
Podle něj se vše stihne. A to i přesto, že se terminálu, stejně jako každé větší stavbě, nevyhnuly problémy. „Hlavní potíže nastaly s přeložkami sítí, ale vše se podařilo relativně brzy vyřešit,“ doplnil Hrabal.
Právě přeložky kabelů a trubek mohou i za zvýšení ceny díla. Naopak všudypřítomná inflace vliv mít nebude. „Inflace se do výsledné ceny nepromítne, stavební firma si ji díky dobře nastaveným smluvním podmínkám nárokovat nemůže,“ uvedl Libor Matoušek z magistrátu, který má na starosti technický dozor na stavbě.
Terminál je městskou zakázkou. Bude stát vedle vlakového nádraží a terminálu pro městskou hromadnou dopravu. Původní náklady byly 106 milionů korun bez DPH, dalších deset milionů korun bude město platit za sanaci lokality. Má slíbenou dotaci 100 milionů.
„Na území procházely stavební dějiny železničního uzlu, nacházeli jsme v zemi různé objekty, horkovody, podzemní nádrže, ke kterým se nikdo nehlásil, museli jsme je zlikvidovat. Tam jsou ty vícepráce. Inflace, válka na Ukrajině cenu neovlivní, cena za zakázku je pevně daná,“ doplnil Matoušek.
Stavební firma BAK z Prahy převzala staveniště v březnu. Dílo má předat 9. června, pak bude následovat kolaudace.
„Jsme ve fázi dokončovacích prací. Hlavní komunikace, obruby, podkladní vrstvy, obrusné vrstvy asfaltových vozovek jsou položeny. Probíhají práce na podhledu terminálu, jsou připravené základy zastávek, probíhají práce na vodních prvcích, začínají se dělat sadové úpravy,“ doplnil Matoušek.
Kvůli terminálu město nechalo zbourat část bytového domu, prostor je teď otevřený a navazuje na vlakové nádraží a terminál MHD. Několik let nechtěli byty opustit tři nájemníci, město s nimi jednalo od roku 2015 o náhradním bydlení. Nakonec se letos odstěhovali a následovala demolice.
Terminál bude modrý
Terminál zahrnuje zastřešenou část s nástupy a výstupy pro cestující, bude tam i denní místnost pro řidiče. Kolem vzniká osm autobusových zálivů, 12 parkovacích stání pro autobusy. Vozidla budou vyjíždět u marketu Lidl, najíždět na křižovatce u vlakového nádraží. Denně tam přijede asi stovka linkových autobusů. Část terminálu bude v parkové úpravě, budou tam keře, lavičky, stojany na kola a fontána.
„Terminál bude mít modrou barvu, protože je pro meziměstskou dopravu. Myslím, že se podaří zachovat jednotnou vizuální tvář multimodálního uzlu,“ řekl Matoušek.
Stavební firma může pokračovat i v zimě, protože dělá hlavně zemní úpravy, což jsou takzvané suché práce. „Aktuální počasí stavbaře nelimituje. Máme v tomto docela štěstí,“ řekl náměstek Hrabal.
Po dokončení terminálu skončí provoz původního autobusového nádraží, které stojí o několik set metrů dál. Pozemky patří soukromé firmě, která je chce využít jinak.
U Terminálu B také jednou vyústí lávka, která povede přes koleje na Duklu. V době zprovoznění autobusového nádraží ještě nebude dokončena. Staví ji Správa železnic.