Z Pardubic do Havlíčkova Brodu budou po letech opět jezdit spěšné vlaky

  15:00aktualizováno  15:00
Na důležitou železniční trať Pardubice - Havlíčkův Brod se od prosincového jízdního řádu po letech vrátí spěšné vlaky. Rozhodl o tom Pardubický kraj, který doufá, že na železnici přiláká nové cestující.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: České dráhy

Na trati z Pardubic do Havlíčkova Brodu jezdí poloprázdné vlaky a lidé stále častěji přesedají do aut. Nepříznivý trend, který jen zahušťuje dopravní zácpy nejen v Pardubicích, by se mohl změnit.

Od prosince totiž budou pravidelně mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem jezdit spěšné vlaky. Náměstek hejtmana Michal Kortyš uvedl, že se na společném dotování nových spojů dohodl Pardubický kraj s krajem Vysočina. 

„Dohodli jsme se, že se o náklady podělíme, vsadíme mezi pomalé vlaky rychlé, aby lidé při jízdě z práce a do práce nemuseli trávit cestováním zbytečně moc času, když vlak zastavuje v každé dědině,“ uvedl Kortyš.

Spěšné vlaky by podle něj měly jezdit přibližně v dvouhodinovém taktu. Na této trati před šesti lety jezdily a měly úspěch, přilákaly více cestujících. Pak ale z jízdních řádů zmizely kvůli nové a mezi cestující nijak oceňované strategii Pardubického kraje, která preferovala autobusy.

Nyní by zde měly České dráhy nasadit RegioSharky, které by využily zlepšení parametrů nedávno nákladně rekonstruované trati, jež umožňuje mezi Chrudimí a Chrastí dosahovat rychlosti až 100 kilometrů v hodině.

S nápadem na návrat do roku 2011 přišla Chrudim. „Spěšné vlaky zásadně zlepší a zrychlí dopravní spojení chrudimského regionu i obcí na trati, včetně Chrasti, Skutče i Hlinska nejen s Pardubicemi, ale i s Prahou a Hradcem Králové,“ uvedl před časem předseda chrudimské dopravní komise Alexandr Němec.

„Pro Chrudim to tak velký význam nemá, ale rozhodně se zlepší severojižní spojení od Jihlavy po Hradec Králové. Pokud bude spojení rychlejší, mohli by lidé zase víc využívat železnici,“ uvedl místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček.

Kraj ušetřil 50 tisíc kilometrů na jiných neefektivních spojích

I když kraj původně nad nápadem chrudimských politiků zrovna nejásal, nakonec dospěl k závěru, že to je cesta správným směrem. Peníze na dotování spojů ušetřil jinde. Zrušil totiž takřka nepoužívané spoje většinou na hranicích kraje, kde se několik let pokoušel vzkřísit lokálky, které si předtím přestal objednávat.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

„Kilometry ušetřené na těchto neefektivních spojích - letos padesát tisíc kilometrů - jsou při nejbližší změně jízdního řádu využity k posílení zrychlených spojů na efektivních tratích,“ uvedl náměstek hejtmana Michal Kortyš.

Kraj takto nasadil rychlejší vlaky na trať Ústí nad Orlicí - Letohrad a nyní to bude opakovat na trati Pardubice - Havlíčkův Brod.

Žádost Chrudimi o spěšné vlaky přišla paradoxně ve chvíli, kdy se začalo projednávat vybudování takzvané Ostřešanské spojky. Správa železniční dopravní cesty chtěla postavit novou trať mezi Pardubicemi a Chrudimí, ale její zasazení do krajiny odmítli lidé v Ostřešanech i radní v Chrudimi. Politici v Chrudimi namítli, že pro lidi by bylo spíše užitečnější vylepšit jízdní řád na stávající trati.

„Pokud by spěšné vlaky měly být jakousi náhradou za vybudování Ostřešanské spojky, tak by to bylo špatné. Trať je nutné zrychlit, investovat do ní, aby byla atraktivnější, úspora času v řádu procent nepomůže,“ uvedl organizátor dopravy Robert Koblížek.

Do Evropského parlamentu v ČR kandidovalo 39 uskupení. Vyhrálo hnutí ANO (6 mandátů) před ODS (4), Piráty a koalicí TOP 09+STAN (po 3). Do parlamentu se dostaly i SPD, KDU-ČSL (po 2) a KSČM (1).

Dita Charanzová, Martina Dlabajová, Alexandr Vondra, Marcel Kolaja, Luděk Niedermayer, Hynek Blaško, Tomáš Zdechovský

Nejčtenější

Desítky lidí se v pardubickém krematoriu loučily s Adamem Svobodou

Pohřeb hokejového brankáře Adama Svobody v pardubickém krematoriu (20. května...

Desítky lidí čekaly před půl dvanáctou na schodech a prostranství před pardubickým krematoriem, aby se rozloučily s...

Autobusu po STK upadlo kolo s kusem nápravy, jen co lidé vystoupili

Nahnutý linkový autobus krátce poté, co mu na náměstí v Trhové Kamenici upadlo...

Velké štěstí měli v úterý cestující na pravidelné lince z Hlinska do Trhové Kamenice na Chrudimsku. Autobusu, který se...

Už i Kočičí hrádek stojí na pasece, sucho rychle mění krajinu

Kočičí hrádek už není obklopen stromy.

Dlouhodobé sucho začalo překreslovat krajinu. V remízkách umírají stromy, aleje podél silnic bojují o život, v lesích...

Za smrt dvou lidí při nehodě pod vlivem alkoholu a drog dostal muž šest let

Účastníci nehody nebyli podle hasičů připoutaní.

Šesti lety vězení a devítiletým zákazem řízení potrestal Okresní soud v Pardubicích třiadvacetiletého Jana Heřmanského,...

Potřetí už neustoupíme, trvá spolek z Kornic na jiné trase D35 u Litomyšle

Petr Chaloupka ze spolku Živé Kornice.

Budoucí dálnice D35 na Moravu má v Pardubickém kraji jeden obrovský problém jménem Litomyšl. Zvolená trasa kolem města...

Další z rubriky

Pardubice již mají místo pro domov seniorů. Stát bude ve Štrossově ulici

Ilustrační snímek

Téměř tisíc lidí čeká na místo v pardubickém domově pro seniory. Jasné je, že se drtivá většina z nich hned tak...

Hasiči v poli chytali dvě ovce. Jednu mají, druhou nenašli ani s dronem

Jednu zaběhnutou ovci se podařilo chytit, hasiči ji předali majiteli.

Dvě ovce utekly v úterý chovateli z ohrady u Chrudimi. Zvířata chytali v poli profesionální i dobrovolní hasiči,...

Úředník z Litomyšle ve Svitavách radil, jak udělat město hezčí

Stav řady historických domů na náměstí ve Svitavách je žalostný.

V minulém týdnu proběhl ve Svitavách diskuzní večer, na který byl pozván úředník Antonín Dokoupil z Litomyšle....

ROZHOVOR: Dceřino onemocnění nám více dalo, než vzalo
ROZHOVOR: Dceřino onemocnění nám více dalo, než vzalo

V roce 2016 se Elišce Hladové a jejímu partnerovi narodila Beátka. Až do té chvíle netušili, že dcerka nebude v pořádku. Přišla však na svět s Treacher Collinsovým syndromem...

Najdete na iDNES.cz