Místo nové trati do Pardubic stačí zavést spěšné vlaky, říká Chrudim

  10:47aktualizováno  10:47
Vedení Chrudimi odmítá stavbu Ostřešanské spojky, která měla zrychlit cestování vlakem do Pardubic. Stavba nové trati je podle města zbytečně drahá a vysoký násep by poškodil krajinu. Podle radních stačí modernizace stávající trati a zavést už nyní spěšné vlaky do krajského města.

Konec trati na Chrudim. V Pardubičkách se trať stočí na jih, ale u Nemošic náhle končí. Podle expertů by se dostavbou spojky výrazně zkrátily přepravní doby a zvýšil komfort pro cestující. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Před pěti lety spěšné vlaky na trati jezdily a měly úspěch, přilákaly více cestujících. Nyní by na nich mohly jezdit i RegioSharky, které by využily zlepšení parametrů nedávno nákladně rekonstruované trati, jež umožňuje mezi Chrudimí a Chrastí dosahovat rychlosti až 100 kilometrů v hodině.

Místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček (ČSSD) upozorňuje, že soupravy, které dnes staví na každé zastávce, jsou zbytečně pomalé.

„I když na zastávkách cestující nejsou a vlak nezastavuje, musí zpomalit. Spěšné vlaky by podstatně zrychlily spojení do Pardubic,“ uvedl Trávníček.

„Spěšné vlaky zásadně zlepší a zrychlí dopravní spojení chrudimského regionu i obcí na trati, včetně Chrasti, Skutče i Hlinska nejen s Pardubicemi, ale i s Prahou a Hradcem Králové,“ uvedl předseda chrudimské dopravní komise Alexandr Němec.

Cesta mezi Chrudimí a Pardubicemi by podle něj trvala méně než 20 minut a zejména by zajistila návaznost na spoje do Prahy i Hradce, která dnes schází. Cesta z Hlinska do Prahy by tak netrvala dvě a půl hodiny, ale přibližně jen dvě hodiny. „Bohužel, teď návaznost zajištěna není a cestující dojedou do Pardubic a musí čekat,“ uvedl Němec.

Vesnické železniční zastávky mají nahradit autobusové

Náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš (ODS) ale namítá, že jsou tu i zájmy obcí ležících na trati.

„V Chrudimi chtějí co nejrychlejší spojení do Pardubic, ale starostové zase chtějí obsloužit vesnice na trati. Neumím jim takto jednoduše vyhovět. Spěšné vlaky by nás stály miliony korun navíc, bylo by to velmi drahé,“ uvedl Kortyš.

Chrudim navrhuje část zastávkových vlaků směřujících především ve směru do Pardubic omezit a tím ušetřit peníze, případně zajistit obsluhu malých vesnic autobusovými spoji. Chrudim doufá, že ji podpoří města na trati, které by z rychlých vlaků profitovala.

Například Hlinsko však upozorňuje, že musí brát ohledy i na zájmy malých obcí. „Můžeme se o tomto návrhu bavit, má plusy i minusy, je třeba najít kompromis. Díváme se na obce, jako je Vojtěchov, tamní lidé se k nám potřebují dostat a neradi bychom zhoršili jejich situaci,“ uvedl místostarosta Hlinska Zdeněk Eis.

Jiří Pálka, jednatel společnosti Oredo, která organizuje dopravu, říká, že bez postavení Ostřešanské spojky nedává zavedení nových rychlých spojů smysl. Vlakové soupravy totiž podle něj zbrzdí úzké hrdlo východočeské železniční dopravy v Rosicích. „Problém měla odstranit Ostřešanská spojka, kterou teď ale nikdo nechce,“ uvedl Pálka.

Vlaky z Pardubic jezdí nejdříve na opačnou stranu do Rosic nad Labem a teprve potom míří do Chrudimi. Jízdu úvratí by měla ukončit Ostřešanská spojka, vlaky na Chrudim by totiž jely do Pardubiček, kde by se od koridoru odpojila nová trať a vedla od Nemošic přes Mikulovice kolem Ostřešan přímo do Chrudimi.

Proti této investici za dvě miliardy korun se postavila Chrudim i obec Ostřešany, mimo jiné i proto, že trať vedoucí po vysokém náspu poškodí vzhled krajiny.

Správa železniční dopravní cesty nyní prověří možnost vybudování takzvané Jesenčanské spojky. Pokud ovšem padne varianta trati vedoucí kolem Ostřešan, s největší pravděpodobností se nová trať stavět nebude.

Nejčtenější

Páry ve školní kuchyni odsávala třicet let atrapa, prošla i revizí

Vzduchotechnika v jídelně Základní škola Felberova ve Svitavách nemá přisávání...

Personál jídelny Základní školy Felberova ve Svitavách od roku 1990 připravoval jídla v domnění, že páru nad...

Osmdesátiletý řidič přejel do protisměru, felicie jsou po srážce na odpis

Obě felicie jsou na odpis.

Na tři hodiny museli ráno policisté zavřít silnici v Nemošicích u Pardubic. Osmdesátiletý řidič Škody Felicie tam z...

V Pardubicích se srazil autobus s osobním autem, na místě je 13 zraněných

V pardubické městské části Dražkovice se srazil autobus s osobním autem. (22....

V pardubické místní části Dražkovice se v podvečer srazil autobus s osobním autem. Záchranáři na místě ošetřili osm...

Ředitelka stavební školy volala na žáky policii, rodiče si stěžují

Dětská bitka

Kvůli rvačce zavolala ředitelka pardubické stavební průmyslovky na agresivní žáky loni v prosinci hned dvakrát policii....

Pardubická třetina hrůzy. Byla mi hanba tam stát, utrousil trenér Lubina

Pardubický trenér Ladislav Lubina udílí svěřencům pokyny během utkání s Hradcem...

Hráli tak špatně, že diváci po druhé třetině začali hromadně odcházet. Hokejisté Pardubic po čtyřiceti minutách zápasu...

Další z rubriky

V Pardubicích se srazil autobus s osobním autem, na místě je 13 zraněných

V pardubické městské části Dražkovice se srazil autobus s osobním autem. (22....

V pardubické místní části Dražkovice se v pátek v podvečer srazil autobus s osobním autem. Záchranáři na místě ošetřili...

Silničáři vykupují pozemky na obchvat deset let. Děláme, co můžeme, tvrdí

Budoucí nový úsek silnice I/43 odlehčí městu Svitavy dosavadní nadměrné...

Řadu let čekají obyvatelé Svitav na obchvat, který by svedl veškerou dopravu mezi Svitavami a Brnem mimo centrum. Teď...

Rytířské sály i kaple zámku v Pardubicích se po víkendu zavřou na dva roky

Vizualizace prozrazují, jak budou prostory významné památky po rekonstrukci...

Už jen do neděle mohou lidé navštívit pardubický zámek v jeho současné podobě. Od pondělí se na dva roky uzavřou...

Najdete na iDNES.cz