Středa 27. října 2021, svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. října 2021 Šarlota, Zoja, Zoe

Půjč si a jeď. Do Pardubic asi zamíří sdílené koloběžky

  8:56
Cestování po Pardubicích by mohly zjednodušit elektrokoloběžky. Pomocí mobilní aplikace by si je lidé půjčili a například na nádraží by je zase odložili. Projekt sdílených elektrokoloběžek chce spustit firma Bolt.

ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Po zkušenostech z Prahy si však vedení města chce vymínit, že v historickém centru tyto stroje nebudou jezdit.

Fotogalerie

Ačkoli Pardubice dostaly loni nabídku, že by lidem v ulicích sloužila sdílená kola, nyní zvažují ještě jednu – místo kol by byly k dispozici elektrokoloběžky.

Vedení města se nabídka zamlouvá. Zatímco v případě sdílených jízdních kol by se radnice musela finančně na projektu podílet, koloběžky by ji nestály ani korunu.

„Projekt sdílených koloběžek má velký potenciál, je to další ekologický způsob dopravy po městě. V Pardubicích jezdí sice hodně lidí na svém kole, ale sdílené koloběžky mohou využívat například studenti, kteří nemají vlastní bicykl, mladí lidé nebo turisté,“ řekl dopravní urbanista a člen magistrátní komise pro dopravu Vojtěch Jirsa.

Podle něj bude zájem o koloběžky určující pro možné zavedení bikesharingu (sdílení kol). Projekt sdílených koloběžek by bral jako test, který ukáže, jestli je po službě poptávka.

Zatímco v případě sdílených kol by město každý rok platilo 1,5 milionu korun po dobu tří let, firma Bolt, která hodlá sdílené koloběžky ve městě provozovat, žádnou investici po městu nepožaduje a vše je pouze v její režii.

„Musíme se poradit, jestli je ještě pro občany atraktivní, abychom tady měli firmy sdílených kol i koloběžek, kolik společností jsme ochotni sem pustit,“ řekl náměstek primátora zodpovědný za dopravu Petr Kvaš.

Firma Bolt, která projekt sdílených koloběžek Pardubicím nabídla, oslovila také Hradec Králové nebo České Budějovice. Sdílené koloběžky provozuje například v Estonsku. 

Svoje uživatele nehledá mezi turisty, kteří do města zajedou, ale mezi místními obyvateli, kteří se potřebují rychle dostat na určité místo. „Mohlo by to být řešení pro ty, kteří nechají auto na odstavném parkovišti, nebudou čekat na MHD, ale půjčí si elektrokoloběžku,“ řekl Jirsa.

Koloběžka může na vybraných úsecích zastavit nebo zpomalit

Elektrokoloběžka jezdí podle typu rychlostí kolem 25 kilometrů v hodině. Zajímavé ovšem je, že aplikace, do níž se uchazeč o sdílení koloběžky přihlásí, může rychlost koloběžky v některých částech zpomalit nebo dokonce úplně zastavit. Jisté je, že by lidé s koloběžkami nemohli jezdit po dlažbě v historickém centru města.

„Jednak tam pro ně není jízda vhodná, navíc není třeba dělat v historickém jádru skladiště odložených koloběžek,“ řekl Petr Kvaš.

Naráží na odstrašující případ Prahy, kde uživatelé nechávali koloběžky v historickém jádru města ledabyle pohozené.

S lidmi na elektrokoloběžkách by však měli počítat chodci a cyklisté na třídě Míru. Ale na žádné velké prohánění to tu nebude, neboť aplikace dokáže ve vybraných místech elektrokoloběžce snížit rychlost, aby zde nedocházelo ke střetu s chodci. 

Firma Bolt městu nabízí, že do Pardubic dodá 200 koloběžek a vytvoří síť pro jejich užívání. Od města chce jediné – místa, kam budou moci lidé elektrokoloběžky odkládat a nabíjet je.

Kolik by stálo půjčovné elektrokoloběžky a další podrobnosti, však firma prozatím zveřejňovat nechce.

„Na všech trzích, kde působíme, se díváme po možnostech spuštění našich nových produktů v podobě elektrických koloběžek nebo rozvozu jídla. Česká republika není výjimkou. Jakmile budeme moci prozradit více detailů, rádi tak uděláme,“ řekl regionální manažer firmy Bolt pro střední Evropu Roman Sysel.

Se zavedením sdílených elektrokoloběžek však souvisí také zlepšení dopravní infrastruktury pro cyklisty po městě. Uhánějící člověk na koloběžce kličkující mezi chodci znamená velké riziko úrazu. Pardubice mají navíc také velké množství smíšených stezek pro chodce a cyklisty. 

„Musely by se vyznačit pruhy pro cyklisty. Například úsek od Afi přes ulici 17. listopadu k Dražkovicím je typickým příkladem, kde se takovéto opatření vyloženě nabízí,“ řekl Jirsa.

Města se bojí nepořádku

Elektrokoloběžky nejsou jen rychlý a levný způsob přemisťování po městě, Pardubice budou muset také řešit nerudovskou otázku, kam s nimi. Odstrašujícím případem je Praha. Elektrokoloběžky se válely v centru tak, že místostarosta Prahy 1 se dopálil a ze své vlastní iniciativy špatně zaparkované nebo ležící elektrokoloběžky firmy Lime s několika kolegy uklízel. Společnost však přivolala policisty a ti sběr vozítek zakázali. „Koloběžky se válí po zemi, stojí uprostřed chodníků, překáží pěším a jsou i v oblastech, kde nemají co dělat,“ řekl místostarosta Prahy 1 Richard Bureš. 

Asi za hodinu sesbírali přes padesátku ležících, špatně zaparkovaných či u košů odložených polámaných koloběžek. „Vše jsme nafotili a zdokumentovali. Koloběžky jsme nosili, aby se nepoškodil jejich pohon, který nebyl odblokován, a dávali je na jedno místo,“ popsal Bureš. Půjčování elektrokoloběžek společnosti Lime v centru vzbuzuje kontroverze. Na pohyb vozítek po chodnících a nevhodné parkování si lidé dlouhodobě stěžují. Firma Lime v Praze podle dřívějších informací provozuje 1 500 koloběžek. Od dubna budou mít elektrokoloběžky v Praze 1 zakázaný vjezd do pěších zón, kam dosud mohly, stejně jako klasická kola. Pokud tam budou chtít lidé vjet, musí si vyřídit speciální povolení. 

Se začátkem března se po zimě vrátí elektrokoloběžky do ulic Brna. Do konce roku jich firma rozptýlí po městě 500. Rychlost v pěších zónách v historickém centru mají koloběžky od začátku automaticky sníženou z třiceti na patnáct kilometrů v hodině. Provozovatel chce zapracovat na tom, kdy a jak budou koloběžky odklizené. Dosud lidé nechávali koloběžku kdekoli. Například loni v prosinci jednu někdo zaparkoval přímo v odjezdové hale na brněnském nádraží.

  • Nejčtenější

Němci zatrhli prodej bývalého Lidlu ve Svitavách českému konkurentovi

Velké zklamání. Tak by se dala ve stručnosti popsat nálada lidí v hustě obydlené svitavské čtvrti Lány. Dlouho čekali...

Chybný úsudek Pardubic u videa a nové pravidlo o zdržování. A naděje zhasly

Šly si pro tři body a mohly se dotáhnout na čelo hokejové extraligy. Pardubice vedly v závěru utkání s Plzní 1:0, když...

Problémy při stavbě mostu brzdily vlaky na koridoru z Pardubic do Chocně

Kvůli problémům při stavbě dálničního mostu nad železničním koridorem se před polednem na čas preventivně zastavil...

Zdrogovaný řidič se hnal Českou Třebovou až stovkou, lidé museli uskakovat

Až stokilometrovou rychlostí ujížděl tento týden policistům zdrogovaný muž ulicemi České Třebové. Pronásledování řidiče...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byty určené seniorům v Pardubicích nabízejí všem, magistrátu to vadí

Nová Rezidence Pod Lipami, která roste ve Štrossově ulici v Pardubicích, má být podle stavebního povolení určená...

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Problémy při stavbě mostu brzdily vlaky na koridoru z Pardubic do Chocně

Kvůli problémům při stavbě dálničního mostu nad železničním koridorem se před polednem na čas preventivně zastavil...

D35 u Mikulče protne pět hektarů lesa, okolí se dočká mostu pro zvěř i tůní

Dálniční úsek D35 Janov – Opatovec, který mají v plánu silničáři postavit jako první hned po dostavbě dálnice z...

Nemocnice nemusí platit další miliony exstarostovi na vozíku, řekl soud

Nemocnice Pardubického kraje nebude platit další miliony bývalému starostovi Ústí nad Orlicí Richardu Peškovi, který je...

Osmnáctiletý řidič otočil auto na střechu. Řidičák má čtyři měsíce

V sobotu po poledni vyjížděli policisté k dopravní nehodě osmnáctiletého řidiče na Orlickoústecku. Ten vezl čtyři svoje...

Prodej bytu, 4+kk, 155 m2, Lanškroun
Prodej bytu, 4+kk, 155 m2, Lanškroun

T. G. Masaryka, Lanškroun - Ostrovské Předměstí, okres Ústí nad Orlicí
4 990 000 Kč

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Kostková má covid, do sobotní StarDance nezasáhne. Televize řeší, co dál

Třetí soutěžní večer oblíbené show StarDance je v ohrožení. Moderátorka Tereza Kostková byla pozitivně testována na...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Iluze dostatku. Obchody v Británii zakrývají prázdné regály fotografiemi

Potěmkinovy regály. Tak by se dal v kostce popsat jev, jehož jsou v posledních týdnech svědky zákazníci v britských...