Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Lime nové generace: Skútry budou odolnější, na pražskou dlažbu je to málo

aktualizováno 
Koloběžky Lime mají problém. Nevydrží obvykle tak dlouho, aby na nich provozovatel vůbec mohl něco vydělat. Vyzkoušeli jsme novou – již třetí – generaci koloběžek, která to chce změnit. Má větší kolečka, lepší odpružení a už nemá sklon ke smyku. Na pražské dlažbě to však pořád není nic pohodlného.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Koloběžky Lime zná každý, kdo se v poslední době prošel po Praze nebo jiné světové metropoli. Pro někoho je to otravné harampádí, které překáží lidem na chodníku, pro jiné užitečný doplněk hromadné dopravy na takzvané „poslední míli“, pro turisty pak obvykle zábava.

Firma Lime tratí na provozu miliardy ročně, potřebuje koloběžky, které více vydrží a vydělají si na sebe

Pro kalifornskou firmu Lime však jde o zdroj příjmů. Respektive, firma by chtěla na koloběžkách vydělávat. Na tom je založen její plán, který ji v roce 2018 vynesl mezi startupy s hodnotou přes miliardu dolarů (asi 25 miliard korun). Společnosti Lime se rychle podařilo expandovat do více než 160 měst po celém světě. Zatím však firma každý rok prodělává – v roce 2019 to podle předběžných odhadů bylo kolem 300 milionů dolarů (skoro sedm miliard korun).

Fotogalerie

Je to koneckonců jednoduchá matematika. Jeden skútr může stát odhadem šest až deset tisíc korun, průměrná jízda je kolem 1,6 kilometru, což odpovídá v Praze podle našich pokusů 60 až 90 korunám. Takových jízd tedy musí skútr najet přibližně stovku, aby si na sebe vydělal a začal tak svému provozovateli generovat zisk. Podle veřejně dostupných dat však Lime skútry první generace vydržely v průměru fungovat necelý měsíc, což na rekuperaci nákladů nestačí. Může za to nejen opotřebování, ale také vandalismus nebo špatné používání.

Pro firmu Lime je tedy doslova existenčně důležité přijít s takovou koloběžkou, která přežije městský provoz tak dlouho, aby vydělala nejen na sebe, ale i na provoz mezinárodní firmy. Velké naděje firma vkládá do třetí generace skútrů, kterou představila už v říjnu 2018. V Česku jsme ji mohli poprvé otestovat až v prosinci 2019.

Lepší odpružení a jízdní vlastnosti

Nová koloběžka (v3) je od staré (v2) poznat na první pohled. Je těžší, o trochu nižší a rozhodně robustnější. Váha se přesunula z přední tyče řídítek do nášlapné základny. Řídítka jsou také posazena o něco níže, což nám při jízdě vyhovovalo, odpovídá to více postoji na elektrické koloběžce, záleží však samozřejmě na postavě.

Srovnání třetí generace (vlevo) s druhou (vpravo)

Srovnání třetí generace (vlevo) s druhou (vpravo)

Bližší pohled ukáže, že se od základu změnila kolečka. Nová koloběžka je má víc než dvakrát větší, robustnější a především odpružená.

Hlavní změnou je těžší baterie ve stupátku, větší a odpružená kolečka a...
Koloběžka Lime v3 (nálepka s odrazkou není součástí vybavení)

Hlavní změnou z pohledu jízdních vlastností jsou větší a odpružená kolečka

Na řídítkách je nyní větší displej. Zatímco ten dříve ukazoval pouze rychlost nebo stav baterie, nově umí zobrazit jakoukoli hlášku a připomíná smartphone přidělaný mezi řídítka. Samozřejmě je displej nehybný, u veřejně dostupného přístroje musí být ostatně všechno napevno přimontováno. Lime slibuje, že na displeji bude zobrazovat i různé rady týkající se toho, kde zaparkovat a kde neparkovat, což jsme však při našem prosincovém testu nezaznamenali.

Koloběžku odemknete přes mobilní aplikaci Lime.

Koloběžku odemknete přes mobilní aplikaci Lime

Pro běžné uživatele je nepodstatný detail, jakým způsobem je koloběžka smontovaná. Z pohledu firmy Lime jde však o aspekt dost podstatný. Snadná opravitelnost nebyla silnou stránkou skútrů předchozích generací. Ty sice byly robustní, ale když už je někdo rozbil, oprava byla obtížná a někdy i nemožná. Nová generace koloběžky je modulárnější, což má usnadnit údržbu a opravu poškozených koloběžek. Vše tedy směřuje k tomu, aby přístroj déle vydržel, vydělal si na sebe, pak vydělal na „sběrače“ a „nabíječe“, kteří koloběžky pravidlně dobíjejí, a nakonec generoval konečně nějaké zisky firmě Lime.

Jak se na koloběžce jezdí

Těžší koloběžka má větší stabilitu, ale když ji musíte občas nést (třeba na...

Těžší koloběžka má větší stabilitu, ale když ji musíte občas nést (třeba na takovýchto schodech), tak se z výhody dočasně stává nevýhoda...

Protože máme relativně dost zkušenosti s nyní používanými koloběžkami Lime (druhá generace), můžeme porovnávat, kde se nové koloběžce daří lépe. A rozdíl je patrný na první rozjezd. Mnohem víc se hodí pojem skútr než koloběžka, protože nový stroj je tak těžký, že byste se na něm vlastní silou odstrkovat opravdu nechtěli. Zároveň je dostatečně silný, aby zvládl klasickou jízdu po městě (nejvyšší rychlost je softwarem limitována na 25 km/h) včetně kopců a kopečků.

Lime sliboval pohodlnější jízdu na dlažbě, což nás v Praze zajímalo nejvíc. Se současnými koloběžkami je totiž jízda kdekoli po kočičích hlavách prakticky nemožná (což samozřejmě turistům nebrání, aby se o ni nepokoušeli). Nová koloběžka je na tom na dlažbě o trochu lépe, ale jen do určité míry. Jakmile vjedete na pravé pražské kočičí hlavy o rozměru a tvaru větších pomerančů, tak ani nové odpružení moc nepomůže a jízda vám vytřese drobáky z kapsy a duši z těla.

Pochvalu si naopak zaslouží jízda v zatáčce. Na starší verzi šla koloběžka s malými kolečky nepříjemně do smyku. Stačila prudší odbočka a už zadní kolečko ujíždělo. Kombinace větších koleček a těžší základny pomáhá k tomu, že je jízda subjektivně bezpečnější.

Zásadní změnou prošly brzdy. Zatímco druhá generace má brzdu na levém řídítku (pro přední i zadní kolo), nová koloběžka už má na levém řídítku jen brzdu pro přední kolo.

Srovnání třetí generace (vlevo) s druhou (vpravo)

Srovnání třetí generace (vlevo) s druhou (vpravo)

Na zadním kole je pak brzda v blatníku, který shora sešlápnete. Tak je tomu na hodně koloběžkách, takže kdo je zvyklý na zadní blatník šlapat, určitě to uvítá. Kdo je zvyklý na současné Lime skútry, bude si chvíli zvykat nebo brzdit jen na jednu brzdu, což obvykle stačí.

Zadní blatník slouží nově i jako brzda.

Zadní blatník slouží nově i jako brzda. Starší kolběžky Lime měly nakopak na zadním blatníku varování „nešlapat“.

Kdybyste v rychlosti 25 km/h brzdili jen přední brzdou na kole, asi byste dostali tvrdou lekci newtonské mechaniky. U skútrů s nízkou a těžkou základnou to však nevadilo, protože těžiště je dostatečně nízko. Problém by byl asi jen při brzdění v zatáčce, pak je potřeba jít do smyku. To už ale popisujeme vyloženě nestandardní situace.

Výhradu k zadnímu blatníku však máme. Drnčí, viz video. Možná jde jen o problém námi testovaného kusu, ale na elektrické koloběžce, kde je jinak jízda nádherně tichá, to zamrzí. Na funkci to však nemá vliv.

Nová generace je lepší, ale o to ani tolik nejde

Je nová verze koloběžky krok kupředu? Z pohledu uživatele ano, ale není to posun radikální. Na krátkou cestu stačí stará i nová generace stejně. Tlumiče hodně pomohou na malých nerovnostech, ale pražská dlažba z kočičích hlav vás rozhází, na obou generacích.

Vyšší hmotnost nové generace (zhruba dvacet kilogramů, oproti necelým patnácti) znamená, že je jízda pohodlnější a stabilnější. Naopak ti, kteří musí koloběžky zvedat (třeba „nabíječi“ při nakládání do aut) už by měli začít posilovat.

To jsou však z pohledu rozpočtu firmy Lime celkem nepodstatné detaily. O jízdu na jejich skútrech je totiž zájem, v tom problém nemají. Utíkají jim však dolary ohromným tempem kvůli malé odolnosti koloběžek. A právě to je evidentně cílem nové generace, a podle předběžných výsledků (čísla samozřejmě nemáme, vycházíme z vyjádření zástupců firmy) a podle snahy dostat novou generaci do dalších měst se zdá, že se nové koloběžky osvědčily. Ty hlavní věci, které odpůrcům „sdílených“ (přes aplikaci půjčovaných) koloběžek vadí – špatně zaparkované koloběžky, nekázeň uživatelů na chodnících i na silnicích nebo vandalismus – ovšem žádná konstrukční úprava nevyřeší. Nová koloběžka aspoň slibuje, že se pokusí o větší osvětu pomocí digitálního displeje. Varování, že uživatel parkuje špatně, v kombinaci s nějakými radikálnějšími pokutami by mohla fungovat. Když hrozba nezabere, aspoň by displej po dobu špatného parkování mohl ukazovat hlášku s omluvou. Nebo rovnou s fotkou toho, kdo tam koloběžku nechal...

Autoři:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Filantropický rekord. Kolegové Antonína Holého věnují na vědu 200 milionů

Chemici Hana a Dalimil Dvořákovi věnují 200 milionů korun nadaci, která má podporovat mladé chemiky. Prostředky...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Mizerný mezek. Vyrostlo na něm tuzemské poválečné letectvo, zachránil Izrael

Stíhačka Avia S-199 získala pro své nepěkné vlastnosti přezdívku mezek a její bojová hodnota byla problematická. Na...

Skylink znovu zdražuje. Měsíční poplatek za satelitní TV je přes sto korun

Satelitní operátor Skylink navyšuje servisní poplatek, jak se již stalo na začátku roku zvykem. Zatímco loni zdražoval...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektrická raketa a další exotické lokomotivy. Vynálezci hýřili nápady

Dějiny železniční dopravy jsou protkány výskytem lokomotiv nestandardních konstrukčních provedení. Některé vybouchly...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Američané zkoušejí Gremliny. Stroje proti protivzdušné obraně

Americká vojenská výzkumná agentura DARPA poprvé informovala o leteckém testu nového nízkonákladového bezpilotního...

NASA dala po letech zelenou tichému nadzvukovému letadlu

Americká společnost Lockheed-Martin a NASA se chystají na finální fázi projektu X-59 QueSST (Quiet Supersonic...

Modré světlo přes den potřebujeme, v noci nám škodí, říká expert Medřický

Hynek Medřický je technik, který se věnuje světlu, respektive jeho přemíře ve večerních a nočních hodinách. Jaký má...

Neplatíte za předplatné, co nevyužíváte? Kontrola na konci roku se vyplatí

První tři měsíce zdarma, pak jen 129 korun měsíčně. Kartou, nebo PayPalem? Stát se pravidelným plátcem za službu nebo...

Nejlepší příběhy píše sám život. Tyto deníčky u vás v loňském roce zabodovaly
Nejlepší příběhy píše sám život. Tyto deníčky u vás v loňském roce zabodovaly

Deníčky jsou již neodmyslitelnou součástí eMimina. Z každého měsíce roku 2019 jsme vybrali jeden z mnoha příběhů, který vás chytl za srdce.

Najdete na iDNES.cz