Úterý 26. ledna 2021, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. ledna 2021 Zora

Kočičí hlavy ničí e-koloběžky. Firmy vymýšlejí, jak z turistů nevytřást duši

  5:00
Po příchodu do Evropy začaly firmy nabízející elektrokoloběžky narážet na mnohé problémy. Lidé proti nim protestují, objevují se debaty o jejich bezpečnosti a třeba ve Velké Británii je úplně zakázali. Největší problém je však zastihl naprosto nepřipravené – koloběžky nezvládají tzv. kočičí hlavy, tedy typ dlažby typický pro centra historických měst.

Elektrická koloběžka Lime-S, kterou je možné v Praze za poplatek půjčit přes aplikaci a zaparkovat zase kdekoliv. Většina uživatelů s koloběžkami jezdí po chodnících. (12.října 2018) | foto:  František Vlček, MAFRA

Když v USA začínaly první start-upy s elektrickými koloběžkami, zdálo se, že je tento byznys nezastavitelný. Byly levné, rychlé a na amerických asfaltkách jezdily výborně. Na evropských ulicích to však vypadá úplně jinak.

Dlážděné silnice, mnohdy staré stovky let, totiž pasažérům jízdu značně znepříjemňují. „Obzvlášť Lisabon je pro nás těžký,“ uvedl pro agenturu Bloomberg Eric Wang, šéf firmy Wind Mobility. „Jenom (tamní) promenáda je plochá a hladká, zbytek města je kopcovitý a vydlážděný,“ dodal.

Podle Bloombergu v centrech měst koloběžky každý den obslouží v průměru deset jízd. Takový nápor je přitom na pneumatiky na vydlážděných cestách často příliš. Kvůli tomu se pak koloběžky rychle ničí. Firmy se tak snaží najít způsob, kterým by tomu zabránily.

Firmy v podstatě mají jedinou možnost, jak vliv kočičích hlav snížit. Namontovat na své stroje robustnější pneumatiky. Ty ale rapidně zvyšují cenu – pokud má koloběžka kromě lepších gum i baterii s vyšší nabíjecí kapacitou, stojí kolem pěti set dolarů (v přepočtu asi 11,5 tisíce). Varianty, které společnosti používaly doteď, přitom stojí ani ne polovinu. 

Robustnější pneumatiky pak obvykle vyžadují i lepší brzdy. Na některých e-koloběžkách se tak začínají objevovat i velké brzdové destičky.

„Specifický terén v některých místech Prahy
je samozřejmě pro koloběžky náročný,“ potvrzuje zkušenosti z českého hlavního města Ondřej Široký z Lime. Tvrdí, že u koloběžek v Praze na základě zkušeností z prvních týdnů provozu některé části firma musela zpevnit.

„Závažnější opravy bohužel vyplývají primárně z vandalismu, nebo porušování zásad bezpečné jízdy – např. z jízdy ve dvou lidech na jedné koloběžce, což je jednoznačně proti pravidlům,“ dodává Široký.

Fotogalerie

Zloději a nabíjení

Problémy firmám dělají i úzké uličky především jihoevropských měst. Pokud v takové ulici někdo koloběžku zaparkuje, nemůžou se k ní pořádně dostat tzv. nabíječi. Ti totiž obvykle jezdí dodávkami, do kterých koloběžky sbírají, a do podobných uliček nemohou vjet. „Někdy pro ně prostě musíme jezdit metrem,“ dodal Carlos Bhola, spoluzakladatel start-upu Circ. 

I na tento problém však již firmy našly řešení. Začínají totiž testovat vyměnitelné baterie. Kromě výhod snazšího nabíjení by díky nim ve výsledku teoreticky měly i ušetřit. Během nabíjení totiž nebudou muset řešit skladování velkého množství koloběžek. Pořizovací náklady jsou však zpravidla vyšší, než u koloběžek s pevnou baterií.

Dalším problémem jsou pak pro firmy zloději. V některých městech totiž vznikly gangy, které koloběžkám odmontovávají zámky a sledovací zařízení a následně je přeprodávají. Jiné je pak zase rozebírají na náhradní díly. Podle Bloombergu takto například z ulic Paříže zmizí každou noc až dvacet e-koloběžek. V Bratislavě jich během týdne od zavedení zmizela celá polovina.

VIDEO: Lovci běhají za koloběžkami. Získají i desítky tisíc korun:

29. listopadu 2018

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Finanční potíže

Vyšší nákupní cena elektrokoloběžek přitom firmám příliš nehraje do karet. Visí nad nimi totiž strašák špatných ekonomických výsledků. Společnost Bird, jeden z největších pronajímatelů elektrokoloběžek, totiž za první čtvrtletí letošního roku podle dat Bloombergu vykázal ztrátu 100 milionů dolarů. 

Z části za to nejspíš může počasí. Koloběžky se totiž nejlépe pronajímají v létě. I tak jsou však příjmy Birdu dosahující jen 15 milionů dolarů pro ostatní varováním. Firmě příjmy za poslední rok klesaly o několik desítek milionů každé čtvrtletí.  

Žádný z ostatních pronajímatelů koloběžek, včetně největšího rivala Birdu, Lime, podle Bloombergu zatím nepodal informace o tom, zda byl či nebyl ve ztrátě.

Pražští strážníci odhalili za první pololetí roku 2019 1760 přestupků na e-koloběžkách:

Autor:

Daňové přiznání za rok 2020

Interaktivní daňové formuláře vám usnadní práci, protože umí vypočítat daně za vás. Termín pro odevzdání formuláře a úhradu daně za rok 2020 připadá na 1. dubna 2021.

  • Nejčtenější

Analytik: Evropa byla od blackoutu setiny. Bez ČR by to Rakousko nezvládlo

8. leden 2021 se mohl stát skutečným „černým dnem”. Evropě totiž hrozil blackout, tedy masivní výpadek dodávek...

Česká módní značka Pietro Filipi chce propustit všechny zaměstnance

Česká módní značka Pietro Filipi chce propustit všechny zaměstnance svých 23 obchodů. Podle poslední účetní závěrky ve...

Švédsko znervózňuje rostoucí příjmová nerovnost. Daně už není kam zvedat

Počet švédských milionářů od roku 2019 prudce roste, zatímco finanční situace ostatních obyvatel se příliš nelepší....

Železničáři zruší stovky přejezdů, řidiče čekají zajížďky

Od Nového roku se Správě železnic otevřela cesta, jak snadno, rychle a hromadně rušit železniční přejezdy. Jen během...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Gates koupil obrovské zemědělské pozemky. Experti řeší, co tam vznikne

Zakladatel Microsoftu a filantrop Bill Gates je podle informací zahraničních médií největším soukromým vlastníkem...

Poslali jste životopis a marně čekáte na reakci. Proč jiným odpovědí, ale vám ne

Premium Jak žádají o práci bílé límečky a jak ty modré? Na koho nasazují personalisté robota? A proč se zájemcům o práci z...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Jak bude za času Vodnáře? Býci se dočkají lásky, dařit se bude Pannám

Premium Vládu na nebi si jednotlivá znamení zvěrokruhu předávají podle toho, jak do nich vstupuje Slunce, což bývá vždy kolem...

  • Další z rubriky

Tatra Trucks loni vyrobila 1181 aut, stejný objem plánuje i letos

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks loni vyrobila 1181 nákladních automobilů, stejně jako v roce 2019. Prodala 1186...

Jedna emise za druhou. Pražská burza láká nebývalé množství firem

Premium Chuť lidí investovat během pandemie roste. A to láká firmy, aby na burzu uváděly své akcie. Posledním přírůstkem na...

Primark s expanzí do Česka pořád počítá. Start ovšem opět posunul

Koronakrize a restrikce uvalené na obchody s textilem stále odsouvají otevření první tuzemské prodejny Primarku. Firma...

Úpadek není důvodem pro odepření bonusu, míní ombudsman a žádá vysvětlení

Veřejný ochránce práv Stanislav Křeček prověřuje vyloučení části podnikatelů z nároku na kompenzační bonus. Po...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Mamograf nádor neodhalil. Nechala jsem si vzít obě prsa, říká Kuklová

Michaela Kuklová prožívala před časem těžké chvíle. Po složité diagnostice karcinomu prsu, kdy sama cítila, že je něco...

Dara Rolins je po další plastice nosu. Mnozí fanoušci ji nepoznávají

Dara Rolins (48) se netají svým kladným vztahem k nejrůznějším kosmetickým úpravám. Ke zvětšení prsou a pravidelným...

Žiji s manželem v polyamorii. Jen o sex nejde, říká Těžká z dokumentu V síti

Terezu Těžkou (25) znají diváci jako jednu z hlavních představitelek náctiletých dívek v dokumentu o sexuálních...

Lucka je mou oporou. Ze synů hokejisté nejspíš nebudou, míní Plekanec

Tomáš Plekanec (38) a Lucie Šafářová (33) promluvili o sportovním nadání dcery Leontýnky i o plánované svatbě. Bývalý...

Analytik: Evropa byla od blackoutu setiny. Bez ČR by to Rakousko nezvládlo

8. leden 2021 se mohl stát skutečným „černým dnem”. Evropě totiž hrozil blackout, tedy masivní výpadek dodávek...