Kočičí hlavy ničí e-koloběžky. Firmy vymýšlejí, jak z turistů nevytřást duši

  5:00aktualizováno  5:00
Po příchodu do Evropy začaly firmy nabízející elektrokoloběžky narážet na mnohé problémy. Lidé proti nim protestují, objevují se debaty o jejich bezpečnosti a třeba ve Velké Británii je úplně zakázali. Největší problém je však zastihl naprosto nepřipravené – koloběžky nezvládají tzv. kočičí hlavy, tedy typ dlažby typický pro centra historických měst.

Praha, 12.10.2018 Elektrický skútr Lime-S (elektrická koloběžka), který je možné v Praze za poplatek půjčit přes aplikaci a zaparkovat zase kdekoliv. Většina uživatelů s koloběžkami jezdí po chodnících. | foto:  František Vlček, MAFRA

Když v USA začínaly první start-upy s elektrickými koloběžkami, zdálo se, že je tento byznys nezastavitelný. Byly levné, rychlé a na amerických asfaltkách jezdily výborně. Na evropských ulicích to však vypadá úplně jinak.

Dlážděné silnice, mnohdy staré stovky let, totiž pasažérům jízdu značně znepříjemňují. „Obzvlášť Lisabon je pro nás těžký,“ uvedl pro agenturu Bloomberg Eric Wang, šéf firmy Wind Mobility. „Jenom (tamní) promenáda je plochá a hladká, zbytek města je kopcovitý a vydlážděný,“ dodal.

Podle Bloombergu v centrech měst koloběžky každý den obslouží v průměru deset jízd. Takový nápor je přitom na pneumatiky na vydlážděných cestách často příliš. Kvůli tomu se pak koloběžky rychle ničí. Firmy se tak snaží najít způsob, kterým by tomu zabránily.

Firmy v podstatě mají jedinou možnost, jak vliv kočičích hlav snížit. Namontovat na své stroje robustnější pneumatiky. Ty ale rapidně zvyšují cenu – pokud má koloběžka kromě lepších gum i baterii s vyšší nabíjecí kapacitou, stojí kolem pěti set dolarů (v přepočtu asi 11,5 tisíce). Varianty, které společnosti používaly doteď, přitom stojí ani ne polovinu. 

Robustnější pneumatiky pak obvykle vyžadují i lepší brzdy. Na některých e-koloběžkách se tak začínají objevovat i velké brzdové destičky.

„Specifický terén v některých místech Prahy
je samozřejmě pro koloběžky náročný,“ potvrzuje zkušenosti z českého hlavního města Ondřej Široký z Lime. Tvrdí, že u koloběžek v Praze na základě zkušeností z prvních týdnů provozu některé části firma musela zpevnit.

„Závažnější opravy bohužel vyplývají primárně z vandalismu, nebo porušování zásad bezpečné jízdy – např. z jízdy ve dvou lidech na jedné koloběžce, což je jednoznačně proti pravidlům,“ dodává Široký.

Fotogalerie

Zloději a nabíjení

Problémy firmám dělají i úzké uličky především jihoevropských měst. Pokud v takové ulici někdo koloběžku zaparkuje, nemůžou se k ní pořádně dostat tzv. nabíječi. Ti totiž obvykle jezdí dodávkami, do kterých koloběžky sbírají, a do podobných uliček nemohou vjet. „Někdy pro ně prostě musíme jezdit metrem,“ dodal Carlos Bhola, spoluzakladatel start-upu Circ. 

I na tento problém však již firmy našly řešení. Začínají totiž testovat vyměnitelné baterie. Kromě výhod snazšího nabíjení by díky nim ve výsledku teoreticky měly i ušetřit. Během nabíjení totiž nebudou muset řešit skladování velkého množství koloběžek. Pořizovací náklady jsou však zpravidla vyšší, než u koloběžek s pevnou baterií.

Dalším problémem jsou pak pro firmy zloději. V některých městech totiž vznikly gangy, které koloběžkám odmontovávají zámky a sledovací zařízení a následně je přeprodávají. Jiné je pak zase rozebírají na náhradní díly. Podle Bloombergu takto například z ulic Paříže zmizí každou noc až dvacet e-koloběžek. V Bratislavě jich během týdne od zavedení zmizela celá polovina.

VIDEO: Lovci běhají za koloběžkami. Získají i desítky tisíc korun:

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Finanční potíže

Vyšší nákupní cena elektrokoloběžek přitom firmám příliš nehraje do karet. Visí nad nimi totiž strašák špatných ekonomických výsledků. Společnost Bird, jeden z největších pronajímatelů elektrokoloběžek, totiž za první čtvrtletí letošního roku podle dat Bloombergu vykázal ztrátu 100 milionů dolarů. 

Z části za to nejspíš může počasí. Koloběžky se totiž nejlépe pronajímají v létě. I tak jsou však příjmy Birdu dosahující jen 15 milionů dolarů pro ostatní varováním. Firmě příjmy za poslední rok klesaly o několik desítek milionů každé čtvrtletí.  

Žádný z ostatních pronajímatelů koloběžek, včetně největšího rivala Birdu, Lime, podle Bloombergu zatím nepodal informace o tom, zda byl či nebyl ve ztrátě.

Pražští strážníci odhalili za první pololetí roku 2019 1760 přestupků na e-koloběžkách:

Autor:

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Nejen zelenina. Rychle zdražují desítky potravin včetně čaje, masa i sladkostí

Ilustrační snímek

Fakt, že potraviny rychle zdražují, začal vnímat skoro každý. Nejde ovšem jen o často zmiňované extrémy, kterými jsou...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Další z rubriky

Jitona propustí asi 180 zaměstnanců, příčinou je konec spolupráce s Ikeou

Zaměstnanci soběslavské Jitony se smutečním pochodem loučí s podnikem, který po 50 letech ve městě 31. května skončil.

Výrobce nábytku Jitona propustí do konce října asi 180 zaměstnanců. V Klatovech propustí Jitona 100 až 110 lidí, v...

Zisk ČEZ stoupl o polovinu na 11 miliard. Pomohla drahá elektřina

Ilustrační snímek

Polostátní energetický gigant ČEZ zvýšil v prvním pololetí čistý zisk o 45 procent na 11,2 miliardy korun. Důvodem jsou...

Kočičí hlavy ničí e-koloběžky. Firmy vymýšlejí, jak z turistů nevytřást duši

Praha, 12.10.2018 Elektrický skútr Lime-S (elektrická koloběžka), který je...

Po příchodu do Evropy začaly firmy nabízející elektrokoloběžky narážet na mnohé problémy. Lidé proti nim protestují,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz