Před rychlík jedoucí z Krakova do Prahy se ve Studénce na Novojičínsku v pátek 8. srpna 2008 chvíli po půl jedenácté zřítila mostní konstrukce. Po nárazu zemřelo osm cestujících a přes devadesát utrpělo zranění, někteří s doživotními následky.
Ani po tak dlouhé době však není u konce jednání o vinících, ačkoli loni v září pravomocně padlo pět podmínečných trestů pro pracovníky stavebních firem.
Nejvyšší soud přezkoumá podmínky udělené v kauze pádu mostu ve Studénce |
Případem se totiž stále zabývá Nejvyšší soud a délku soudního jednání pak prověřuje i ombudsman.
Soud se případem začal zabývat v květnu. „V dané věci zatím není nic nového, v databázi je stále věc vedena jako nevyřízená. Kdy očekávat posun, bohužel v tuto chvíli říct nelze,“ řekla mluvčí Nejvyššího soudu Gabriela Tomíčková.
Zástupce ombudsmana se zastal stěžovatelů
Plynulost a délku soudního řízení prověřoval úřad veřejného ochránce práv Stanislava Křečka. Obrátili se na něj příbuzní jedné z obětí a několik dalších poškozených. Stěžovali si na nepřiměřenou délku řízení a nesouhlasili s tím, že předseda okresního soudu v Novém Jičíně vyřídil jejich stížnost na průtahy jako nedůvodnou. Pravomocný rozsudek v případu padl až 12 let po podání obžaloby a déle než 14 let od nehody.
Zástupce ombudsmana Vít Alexander Schorm jim dal v šetření za pravdu. Podle něj se měl předseda soudu při vyřizování stížnosti zaměřit nejen na příčiny průtahů na straně soudce, ale měl zohlednit také příčiny plynoucí z celkové organizace soudnictví. Negativní dopad na délku řízení mělo mimo jiné i přetížení rozhodujícího soudce dalšími případy nebo skutečnost, že na celém trestním úseku okresního soudu nepůsobil žádný a později pouze jediný asistent.
„Povinností státu je zajistit soudu, tedy i konkrétnímu soudci, podmínky, aby mohl řádně plnit jemu svěřené úkoly. Tímto úkolem je i rozhodnutí jakkoliv složité věci bez průtahů a v přiměřené době. Trestní řízení v kauze Studénka prokázalo, že stát v této své úloze právě u složitých, rozsáhlých soudních případů snadno selhává a že to je dáno nastavením systému,“ uvedl dnes Schorm.
Podobně rozsáhlé případy podle něj v mnoha ohledech přesahují organizační možnosti okresních soudů. Také vedení okresního soudu i předseda krajského soudu v souvislosti s řízením v kauze Studénka ve svých vyjádřeních upozornili, že takto složité řízení by v prvním stupni vůbec neměl řešit okresní soud. Přenesení případu na soud vyššího stupně nicméně trestní řád neumožňuje.
PŘEHLEDNĚ: Nejtragičtější srážky vlaků v Česku za posledních dvacet let |
Vedení okresního soudu mohlo rozhodujícímu soudci jen po krátkou dobu pozastavit nápad nových případů. I tím enormně zatížilo své další tři trestní soudce. Už vůbec nemělo možnost operativně zajistit soudci potřebné spolupracovníky jako asistenta, justičního čekatele nebo vyššího soudního úředníka, kteří by mu pomohli s přípravou podkladů či běžnou administrativou. Díky nim by se přitom soudce mohl soustředit na vlastní rozhodování případu.
Zástupce ombudsmana uvedl, že se svými závěry seznámil vedení okresního i krajského soudu a ministra spravedlnosti. Poukázal, že zmíněné nedostatky soudního systému nejvíce dopadají na poškozené. Ministerstvo by podle něj mělo začít problém složitých řízení vedených u okresních soudů aktivně řešit.
V cestujících zůstává hořkost
Cestující z vlaku se k soudnímu projednávání už nechtějí příliš vyjadřovat. „Je smutné, že za tolik bolesti mnoha lidí nebyl nikdo opravdu potrestán. Podmínky za osm mrtvých a skoro stovku zraněných opravdu nepovažuji za spravedlnost. My máme zdravotní obtíže natvrdo a doživotně,“ poukázal Richard Salomon, jeden z cestujících.
Osudným vlakem tehdy cestovalo mnoho mladých lidí i z Polska, protože ve stejný den se v Praze konal koncert anglické heavymetalové kapely Iron Maiden.
Ombudsman prověří délku soudního řízení v případu nehody ve Studénce |
Poblíž místa neštěstí stojí památník zhotovený sochařem Miroslavem Rybičkou, pozůstalí a cestující z osudného vlaku se tam pravidelně scházejí.
Jen o zhruba kilometr blíže k Ostravě se v červenci 2015 stala další železniční nehoda, když na přejezdu zůstal stát polský kamion, do něhož najelo pendolino. Zemřeli tři cestující a pětadvacet se zranilo.
26. září 2022 |