Za náraz vlaku do mostu ve Studénce nikoho nezavřou, soud rozdal podmínky

  9:20aktualizováno  10:31
Krajský soud v Ostravě ukončil už třetí odvolací líčení v případu železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku ze srpna 2008. Nyní už pravomocně rozhodl, že všech pět obžalovaných zástupců stavebních firem dostane tříletý trest, ve všech případech podmíněně odložený na tři až 3,5. Na podmínky se tedy změnily i dříve uložené nepodmíněné tresty.

Ačkoliv soud potvrdil pochybení manažerů, tak současně dodal, že není možné uložit nepodmíněné tresty.

„A to zejména s ohledem na délku řízení, kdy od skutku uplynulo už čtrnáct let. Pro obžalované bylo tak dlouhé soudní řízení omezující a ovlivňovalo jejich životy, přičemž se nedopustili žádných dalších trestných činů i přestupků, a to ani nedbalostních. Soud je proto povinen přihlédnout k mimořádné délce řízení,“ vysvětlil soudce.

Jinak potvrdil, že jejich potrestání bylo oprávněné a v žádném případě je nelze zprostit. „Porušili a zanedbali své povinnosti, což vedlo k pádu mostní konstrukce. Dále také neproškolili pracovníky a stavbu nedostatečně kontrolovali. Přitom někteří z obžalovaných už dva dny před nehodou věděli, že před zasunutím mostu není vše v pořádku a nezajistili nápravu. Rovněž nezajistili, aby práce nepokračovaly v době, kdy místem projížděly vlaky,“ shrnul soudce.

Krajský soud v Ostravě rozhoduje o odvolání proti zproštění deseti obžalovaných ze zavinění železničního neštěstí ve Studénce v roce 2008.

Tresty tři a půl roku nepodmíněně, tedy do vězení, byly změněny na tříleté podmínky u Zdeňka Malého a Oldřicha Magnuska z firmy Bögl a Krýsl, podmínky soud zmírnil u dalších manažerů Michala Fonioka a Petra Janouškovce z Ostravských dopravních staveb (dnes Eurovia), délku podmínky pak potvrdil u posledního obžalovaného, Miroslava Kovalíka z firmy Bögl a Krýsl. Vyneseny nebyly žádné zákazy činnosti.

Obžalovaní přijali tresty s rozpaky. „Samozřejmě jsem rád, že nemusím do vězení, ale nejsem si vědom, že bych něco způsobil. Ve čtvrtek (den před nehodou - pozn. red.) jsem ze stavby odešel s pocitem, že je vše v pořádku. Kdybych si to nemyslel, tak bychom most nezasouvali,“ reagoval na verdikt Oldřich Magnusek.

Rozsudek je pravomocný, odsouzení i státní zástupce se už mohou jen dovolat k Nejvyššímu soudu, což však nemá odkladný účinek.

Cestující: My netrpíme podmínečně

Jednání se zúčastnili i někteří z cestujících nebo rodiče zemřelého chlapce. Odešli však hned po vyhlášení rozsudku a s médii nechtěli hovořit.

„Mám od té doby psychické problémy, vlakem vůbec nemohu jezdit. Tresty jsou jednoznačně nedostatečné a všichni ti, co jejich chybami nyní trpíme, to máme natvrdo a většinou na doživotí,“ poznamenal jen Richard Salomon, který osudným vlakem cestoval.

Okresní soud v Novém Jičíně dříve dvakrát všechny obžalované zprostil obžaloby. Krajský soud v rámci odvolání dosud vždy nařídil nové projednání.

Před soudem původně stanulo deset obžalovaných. Po dvojím zproštění a vrácení případu zpět však soud napotřetí uznal pět manažerů stavebních firem vinnými z pádu mostní konstrukce.

„Pád mostu byl důsledkem celé řady pochybení,“ uvedl už loni předseda odvolacího senátu. Hlavně podle něj ale chyběl dokument, který by popsal metodický postup prací. Pochybení pětice obžalovaných označil soudce za natolik významné, že bez něj by most nespadl. „Každý z nich mohl ve svém postavení zabránit pádu mostu či tomu, aby pod stavbou jezdily vlaky,“ konstatoval.

Proč pod zasouvaným mostem jezdily vlaky?

Odsouzení se však hájí, že vše dodržovali a pokud opravdu pochybili, jejich jednání rozhodně nevedlo k pádu mostu. Advokát Radek Ondruš pak poukazuje i na to, že selhaly úřady a kontrolní dozor, protože bylo dovoleno, aby při zasouvání mostu z jedné na druhou stranu nad tratí jezdily vlaky v kritickém úseku plnou rychlostí. „Kdyby byla stanovena výluka nebo soupravy jezdil například padesátkou, tak bychom u soudu vůbec nebyli,“ upozornil.

Tragédie se stala 8. srpna 2008 v 10:35 hodin. Do trosek zřícené konstrukce silničního mostu tehdy narazil mezinárodní rychlík jedoucí z Krakova do Prahy, cestovalo v něm například mnoho mladých lidí směřujících na pražský koncert metalové kapely Iron Maiden.

Osm cestujících tragédii nepřežilo a skoro sto dalších utrpělo zranění, někteří s doživotními následky. Soudy se táhly už jedenáct let a patří k nejdéle projednávaným případům v tuzemsku v novodobé historii.

Záběry havárie vlaku ve Studénce, která se stala 8. srpna 2008:

15. července 2010

Autor:

Střední školy Moravskoslezský kraj

Přihlášky na střední školy lze podávat od 1. do 20. února 2025. Jak vyplnit přihlášku a důležité termíny najdete v kompletním návodu.

Nejčtenější

Ty vrahu, píšou mi. Ministr po povodních začal hon na čarodějnice, říká aktivista

Premium

Patnáct trestních oznámení podalo Hnutí Duha na neznámé pachatele, kteří po loňských povodních vyhrožovali aktivistům například utopením. Nenávist vyvolaly například výroky, že ekologové dlouhodobě...

Spartu táhl rekordman Irving, slavil i Jágr. Pardubice nezvládly nájezdy

Před poslední reprezentační přestávkou ozdobily nedělní program 43. kola výjimečné zápisy. Vedoucí Sparta porazila Plzeň 4:0, dvě branky vsítil dvacetigólový obránce Aaron Irving, jenž překonal a...

Obsah skládky na Bruntálsku dál překvapuje, natáčet přijela i německá televize

Detailní zkoumání nelegální skládky německého odpadu v Jiříkově na Bruntálsku vydává další svědectví. Starostka obce Barbora Šišková aktuálně doložila, že kromě fragmentů letadel, větrníků a baterií...

V Ostravě vykolejil vlak. Zdravotníci ošetřili strojvedoucího, provoz na trati stál

V Ostravě-Bartovicích v úterý po poledni vykolejil osobní vlak se třemi vozy a patnácti cestujícími. Nikdo z nich nebyl zraněn. Provoz na trati mezi Ostravou a Havířovem byl na více než dvě hodiny...

Kamion na přejezdu ve Studénce uvěznila závora, srážce zabránil svědek

Na desítky minut dnes přerušil provoz na hlavní železniční trati z Ostravy do Prahy incident, při němž vjel řidič na přejezd v okamžiku, kdy svítila červená a začaly se sklápět závory. Jedna z nich...

Kubala je pracovitý, góly začne dávat, říká Kohút. Začátek v Baníku si pochvaluje

Jako jediný ze čtyř zimních posil fotbalistů ostravského Baníku dostal Michal Kohút příležitost v základu v obou dosavadních duelech jarní části první ligy. A čtyřiadvacetiletý záložník se za...

9. února 2025  21:30

V Ostravě srazil vlak muže. Vyvázl se zraněnou rukou a nohou

Na železniční trati v Ostravě-Nové Vsi večer vlak srazil a zranil muže. Doprava na hlavním koridoru mezi ostravskými stanicemi Svinov a Hlavní nádraží byla v obou směrech zhruba na hodinu přerušena,...

9. února 2025  20:23

Ostrava - Olomouc 1:0, Baník má čtvrtou výhru v řadě, rozhodl Buchta

Fotbalisté ostravského Baníku porazili ve 21. kole Chance ligy Olomouc 1:0 a připsali si čtvrtou výhru v řadě. Tři body domácím zařídil David Buchta. Hanáci naopak nenavázali na dvě vítězství za...

9. února 2025  15:01,  aktualizováno  18:26

Třinec otočil dohrávku s Vary, Daňovi k vítěznému gólu pomohla Frodlova chyba

Třinečtí hokejisté porazili v dohrávce 37. kola Karlovy Vary na domácím ledě 2:1 a odskočili posledním Vítkovicím o tři body. Sérii tří porážek ukončili díky trefám Vladimíra Draveckého a Marka Daňa...

9. února 2025  14:50,  aktualizováno  17:51

Nakreslili mi tečky na obličej a dekolt. Pět let tajila práci na Kingdom Come 2

Zatímco česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 právě zažívá zasloužený úspěch, práce na motion capture, tedy...

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...

Někde to stále mírně táhne, hodnotí Rolins lifting po roce. Je ale spokojená

Zpěvačka Dara Rolins (52) před rokem absolvovala vylepšení u plastického chirurga. Přestože neplánovala o liftingu...

Nové požadavky Evropské komise vyřadí 90 procent kotlů a kamen, varují odborníci

Nové emisní a technické požadavky Evropské komise (EK) pro kotle a kamna na biomasu ohrožují trh, tvrdí tuzemští...