Ve stylu futurismu i divadla. Nejlepší kostýmy ze současné řady StarDance

  • 2
S tím, jak se letošní, XII. řada oblíbeného pořadu nachýlila ke konci, je čas bilancovat. V roli kostýmního výtvarníka taneční soutěže StarDance se poprvé představil Roman Šolc. Které kostýmy se mu nejvíce povedly? A můžeme se jimi inspirovat při výběru šatů na ples?

Roman Šolc v zákulisí StarDance XII

Roman Šolc se celý svůj profesní život pohybuje v divadelním prostředí. Začínal jako tanečník baletu, než se na začátku milénia přeorientoval na tvorbu kostýmů pro činohru, balet i muzikál. Tato skutečnost se do jeho tvorby pro StarDance silně propisuje.

Po vcelku umírněných minulých dvou ročnících, během nichž měla kostýmy na starost „civilní“ návrhářka Taťána Kovaříková, na taneční parket vtrhla přehlídka rozmanitých, odvážných, pro někoho možná až kýčovitých či bláznivých úborů. Často více než taneční šaty připomínaly divadelní kostýmy. Některé vzhledem k tématu dílů cíleně, ostatní spíš mimoděk.

Roman Šolc více než dvacet let tvoří divadelní kostýmy a na jeho stylu je to znát.

Na první pohled nastoupené páry působily trochu nesouladně, lidově řečeno každý pes, jiná ves. Podívejme se na to však z jiného úhlu: Šolc věnoval každému kostýmu maximální pozornost a stvořil desítky originálů, v nichž jejich nositel rozhodně nebude sedět v koutě. Jako divadelní a muzikálový kostýmní výtvarník má dokonalý cit pro zvolenou píseň i téma a druh tance.

Jak vypadá tvorba kostýmu pro StarDance, nám objasnil sám Roman Šolc.

„Celý návrh začíná tak, že se sejdu s tanečníky, pustíme si hudbu, oni mi řeknou, co budou tancovat, jaká je atmosféra, co se tam zhruba bude dít, a já na to připravím návrh. Pak se sejdeme podruhé, oni mi řeknou, že je to ono, nebo že chtějí něco upravit nebo přidat.

To všechno si zapíšu, návrh upravím, dodám nějaký barevný koncept. Oni to odsouhlasí a jdeme na druhé schvalovací kolečko u kreativních producentů. Schvalují se materiály, včetně toho, jak vypadají na kameře, a pak se teprve dá kostým do výroby.“

Soutěžní páry StarDance XII v kostýmech inspirovaných hvězdným prachem.

K nejlepším modelům, které Roman Šolc pro StarDance stvořil, patří hned ty úvodní, v nichž se účastníci ukázali v reklamních spotech s motivem hvězdného prachu, planet a vesmíru všeobecně. Elegantní, jednoduché, nadčasové – tři slova, která vystihují každý z těchto modelů.

Během samotné soutěže vynesla celou řadu úchvatných šatů herečka Darija Pavlovičová. Obzvlášť působivé bylo fialové body s kamínky se sukní z efektně naaranžovaného pruhu látky. Velmi originální byl i krátký černý model Ivy Kubelkové pokrytý kamínky či něžné růžové šaty s netradičně řešeným tylovým vrškem tanečnice Adriany Maškové.

Také pánové oblékli dosud nevídané kreace. Zasloužené pozornosti se dostalo Davidu Prachařovi ve fraku zdobeném třpytivými „hroty“ a Marku Adamczykovi v rafinovaném kostýmu na paso doble. Seklo to také Jakubu Mazůchovi a jeho partnerce Evě Adamczykové v modrých kostýmech, které jako by vypadly z obzvlášť velkolepé verze Čajkovského Louskáčka.

Zní to jako klišé, ale Eva Adamczyková a Jakub Mazůch v modrých úborech skutečně vypadali jako princezna a princ z pohádky.

Šaty na velkou vodu

StarDance patří už od svých počátků v roce 2006 k divácky nejoblíbenějším pořadům v tuzemské televizi. Řada našinců sedá za dlouhých podzimních a zimních sobotních večerů k televizi a sní s otevřenýma očima o pohádkových šatech.

Adamczyková dovádí, Vodička se cpe. Co se děje v zákulisí StarDance

Avšak ty, které vidíme na obrazovkách, jsou v reálu těžko využitelné. Týká se to, když už pomineme odvážné kreace na latinskoamerické tance, také rób na klasický tanec. „StarDance je o tanečním sportu, nevím, jestli by to někdo vynesl na ples,“ říká sám Roman Šolc.

Taneční šaty jsou kratší než klasická velká večerní a na plese by v nich nositelka působila dojmem, že čeká velkou vodu.

Problém tkví v tom, že taneční šaty jsou příliš krátké, neboť profesionálové se často pohybují na pokrčených nohou. Ani v takových momentech nesmí sukně žádným způsobem překážet. Na běžném plese by proto jejich nositelka působila dojmem, že čeká velkou vodu.

Třásně, volány a všeobecně prvky, které zvýrazní pohyb, jsou nezbytným doplňkem kostýmů na latinu.

Šijí se také z jiných materiálů — především z těch elastických, mezi kterými převažuje lycra, a velmi jemných a lehkých, třeba žoržetu či tzv. pearl šifonu. Jedině tak mají tanečníci zaručenu volnost pohybu pro složité otočky, provazy, kotrmelce a zvedačky. Samozřejmostí, která není na plese běžně k vidění, je také bohaté zdobení třpytivými kamínky, flitry a krajkou, u latiny pak třásněmi.

Se zdobenými manžetami na pažích ne náhodou často tančí sportovkyně Eva Adamczyková.

Novinek byla celá řada

To však neznamená, že se pořadem StarDance nemůžeme inspirovat. „Ve společenském tanci se v sezoně vymyslí nějaká novinka, ze které se stane trend. A ten potom všichni kopírují nebo se jím inspirují. Můj sen je pro společenský tanec vymyslet nějakou novinku, která se tak zalíbí, že ji potom všichni zopakují,“ prozradil Roman Šolc v rozhovoru.

Inspirace na ples. Připomeňte si nejlepší modely Terezy Kostkové ve StarDance

Ani teď, po zhlédnutí všech dílů kromě toho úplně posledního, nemůžeme s určitostí říct, která novinka stvořená Romanem Šolcem by měla být ona přelomová. Zajímavých detailů jsme totiž na jeho kostýmech viděli nespočet.

Působivé byly třeba péřové, kamínkové a jinak zdobené „manžety“, kterými zdobí vypracované paže tanečnic, především Evy Adamczykové. Byly součástí již zmíněných modrých šatů, ve kterých druhý soutěžní večer zatančila valčík, i zatím posledního snového modelu na waltz. V tomto případě Šolc peří vyměnil za plastické květiny.

Model Adriany Maškové dokazuje, že bychom měli vzít límečky ve společenské módě na milost.

Potěšil také detail, který byl a dodnes je u společenských šatů považován za tabu: límeček. Objevil se na šatech Adriany Maškové v osmém díle a Darji Pavlovičové v díle čtvrtém. Možná by bylo na čase vzít jej na milost. Potěšilo by to minimálně milovnice košilových šatů, kterých je mezi námi jistě nemálo.

Když už jsme zmínili Adrianu Maškovou, vzpomeňme také na její kostým na cha-chu z pátého soutěžního večera. Obligátní šaty s třásněmi tehdy doplnila neotřelá pokrývka hlavy v podobě jemného červeného šátku. Především odvážnější tance milovné dámy, které se nezaleknou pozornosti okolí, by si před příštím plesem mohly vzít z Adriany, potažmo Romana Šolce příklad.

Falešný korzet na jemném tylovém základu je působivým kompromisem mezi oblíbeným střihem a potřebou působit decentně.

Prvkem, který není úplnou novotou, ale ve společenské módě ho zatím často nevidíme, je „falešný korzet“, který může posloužit jako skvělý kompromis mezi oblíbeným korzetovým střihem šatů a potřebou zejména starších či konzervativnějších dam zahalit dekolt a ruce. V jednom takovém zatančila Darija Pavlovičová v semifinále valčík, objevila se v něm také Iva Kubelková.

Futuristický styl ohromí, zároveň však působí velmi elegantně a rafinovaně.

Další invencí Romana Šolce, která stojí za zmínku, je futuristický ráz šatů, ve kterých jsme viděli Ivu Kubelkovou v předposledním dílu soutěže. Výtvarník ho docílil pomocí stojáčku a důmyslně řešených vyztužených rukávků. Pokud si necháváte šaty šít, a nemusí se ani jednat o plesový model, zvažte zakomponování podobného detailu. Zn.: trvalý dojem zaručen.

Která inovace Romana Šolce má podle vás největší šanci se uchytit?

celkem hlasů: 102
, pro iDNES.cz