Dobrá zpráva pro ženy s malým poprsím: push-up podprsenky už dávno netáhnou tak jako dříve. Moderní je nosit prádlo, které kopíruje křivky. Ať už jsou jakékoliv. Podle průzkumu, který si nechala vypracovat britská obchodní firma Edited, klesl v roce 2017 prodej push-up podprsenek o 50 % oproti předchozímu roku. Naopak poptávka po podprsenkách bez vycpávek stoupla o 120 %.
Přitom byla push-up podprsenka dlouhá léta symbolem vytouženého dekoltu v podobě plných symetrických ňader a sexy rýhy uprostřed. Přesně jako v reklamě na produkt značky Wonderbra, ve které se objevila Eva Herzigová. Příští rok to bude už čtvrt století, kdy kampaň s českou kráskou zaplavila ulice světových metropolí. V ikonické podprsence se poté objevila i modelka Kate Mossová známá svým plochým hrudníkem. Reklamní slogan tvrdil, že díky zázračné podprsence může mít objemný a přitažlivý dekolt kterákoliv žena.
Právě rok 1994 odstartoval „trend“ pověstné rýhy mezi ňadry. Vedle podprsenky Wonderbra přišla s podobným výrobkem i značka Victoria’s Secret, která záhy nasadila svoji první televizní kampaň. Davy žen braly útokem obchody se spodním prádlem, aby si ulovily podprsenku, která jim vyčaruje vytoužený bujný dekolt. Vedle toho se začalo dařit také krajkám, mašličkám, volánkům a dalším ozdobným prvkům. Hlad po provokativním a svůdném prádle se rozhodla nasytit i nově vzniklá značka Agent Provocateur, za kterou stáli Joseph Corré, syn návrhářky Vivienne Westwoodové, a jeho žena Serena Reesová.
Zmíněné firmy rychle nabývaly na popularitě a to i díky pověstným luxusním přehlídkám nasyceným erotikou. Vedle nádherně stavěných modelek s dlouhýma nohama ve svůdném negližé je s oblibou navštěvovaly celebrity.
S příchodem nového milénia se začíná dařit hravým designům spodního prádla určeným dospívajícím dívkám a sportovním střihům. Podprsenky s vycpávkami, které zvyšovaly sebevědomím ženám s malými prsy, však stále měly své jisté místo v dámském prádelníku.
Dnes z nich pomalu, ale jistě mizí. Ženy, které příroda neobdařila dmoucími ňadry, se za to nestydí, ale naopak jsou se svojí velikostí a tvarem smířené. Některé na nošení podprsenky rezignovaly úplně, většina žen se však nejvíce zajímá o to, aby podprsenka perfektně seděla. Tedy nikde netlačila, neškrtila, neodstávala, a také aby z ní nelezlo nic, co nemá. A jestli je to pro muže sexy, ženu vlastně už moc nezajímá. Přitom právě push-up podprsenka nebo přezdobené kalhotky zosobňují snahu žen o naplnění archetypálních mužských představ.
Jenže co bylo považováno za sexy dříve, už neplatí. Může za to především generace mileniálů, která má velký vliv nejen na módní průmysl. Hledá autentičnost, originalitu a svobodné vyjádření. Přestávají ji zajímat dokonalé modelky se symetrickými křivkami. Touží po přiznání, že normální ženy dokonalost postrádají. Proto jsou stále častěji hvězdami módních přehlídek a kampaní ženy s oblými křivkami, které mají strie, nejrůznějších fyzické nedostatky nebo je sužuje nějaký handicap.
A co je důležitější, podstatně se mění i samotné spodní prádlo. Už je to nějaký ten pátek, co do běžného šatníku žen vstoupila sportovní či polosportovní podprsenka. Je pohodlná, variabilní a dá se dobře kombinovat i s oblečením určeným na každodenní nošení. Stejně jako u klasické podprsenky ji lze dostat v různých střizích a designech, které se přizpůsobí různým typům postavy tak dokonale, že o nich nositelka skoro neví.
Jednoduché linie a sportovní pohodlí nabízí i značka Les Girl Les Boys, kterou vytvořila Serena Reesová, zakladatelka již zmíněné globální značky Agent Provocateur. Po rozvodu s manželem totiž dobře výdělečný business prodala a pustila se do podnikání sama. Vedle streetwearově laděných podprsenek a kalhotek nabízí i košilky nebo tepláky. Unisexová móda, tolik typická pro mladou generaci, vlastně jen kopíruje trend diverzity a body positivity. Hlavně se nestydět a být sám sebou. „Je to liberální generace, která má jiné nazírání na svět. Proto ten odpor k nerealistickému zobrazování žen a mužů,“ vyjádřila se Serena Reesová pro magazín Vogue.
Pozitivní přístup k vlastnímu tělu se odráží ve výběru spodního prádla. Přestože se málokterá z nás dokáže úplně vzdát nakupování v řetězcích, stále častěji nacházíme cestu do specializovaných obchodů. Zpravidla v nich najdeme lépe padnoucí střihy a kvalitnější materiály, díky kterým nám kousek déle vydrží. Pro ženy, které samy sebe chtějí skutečně hýčkat, jsou tu pak designérky, jež vytvářejí spodní prádlo na míru. Například česká návrhářka Tereza Vu, která se specializuje a rafinované spodní prádlo, šije pouze z velmi jemných materiálů, jako je francouzská krajka, hedvábí nebo organza. Slovenská značka Créeme pak pracuje pouze s přírodní bavlnou a minimalistickými liniemi.