Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tv„V tomto a příštím roce dodáme celkem třináct souprav,“ vyčíslil včera ředitel šumperského závodu Aleš Měrka.
Jednotky EMU 240 pro Olomoucký kraj jsou nejnovější a nejmodernější variantou souprav RegioPanter.
„O tom, že budeme tyto jednotky u nás montovat, se rozhodlo v rámci skupiny loni v listopadu. Dnes už jsme v rozpracované výrobě. Proces je neuvěřitelně rychlý,“ dodal Měrka.
Tomáš Ignačák z vedení Škoda Group vyzdvihl odbornost zaměstnanců závodu.
„Zaměstnanci Parsu mají detailní znalosti našich vlaků, protože se řadu let podílí na jejich servisování. Věřím, že i do budoucna budeme kapacity šumperské výroby navyšovat,“ sdělil.
Nové vlaky potřebují 15 kilometrů kabelů
Na projektu pracuje devadesát zaměstnanců. „Od skupiny Škoda ze sesterského závodu v Ostravě získáme nalakované a svařené skříně, od kolegů z Plzně podvozky,“ popsal Měrka.
„My vše kompletně smontujeme od vnitřního vybavení, izolací, kabeláže, vybavení interiéru, klimatizace a celé to končí testováním na okruhu ve Velimi,“ doplnil.
Řemeslníci položí ve speciálních kanálech pod podlahou, dále ve stěnách a pod stropem v jedné soupravě na patnáct kilometrů kabelů.
České dráhy investují do těchto nových vlaků čtyři miliardy korun. Jde o třívozové jednotky, které nabídnou 240 míst pro sedící cestující. Vlaky jsou plně klimatizované, nízkopodlažní, vybavené nejmodernějšími prvky. Mají vakuové toalety, informační systémy, wi-fi, rychlost až 160 kilometrů v hodině.
„V Olomouckém kraji umožní zřídit nové spoje. Významně také zkrátí jízdní doby. Časová úspora se bude pohybovat mez sedmi až patnácti minutami,“ sdělil náměstek Českých drah Jiří Ješeta.
Pars dál zůstane opravárenským závodem
Ředitel závodu Aleš Měrka ale zdůraznil, že šumperský závod Škoda Pars zůstane dál především opravárenským závodem kolejových vozidel, byť výroba nových vlaků poroste.
V posledních letech Pars masivně investuje. „V Šumperku jsme v roce 2020 zahájili projekt modernizace celého provozu s investičním rozpočtem 460 milionů korun,“ vyčíslil Měrka.
Vzniklo například unikátní bezobslužné robotizované pracoviště pro svařování a opracování vinutí rotorů trakčních motorů. Závod zaměstnává v současnosti 740 lidí.