Sobota 4. února 2023, svátek má Jarmila
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 4. února 2023 Jarmila

Olomouc má kličku na dotační pravidla, miliony lije do sportu přes reklamu

  4:53
Olomoucká radnice si našla cestu, jak může podporovat vrcholový sport, aniž by porušovala nařízení Evropské unie. Peníze posílá klubům přes své příspěvkové organizace, jež investují na pokyn „shora“ do propagace na sportovištích. Osvobozeny od této praxe jsou jen školy a městské hřbitovy.

Olomoucká radnice lije peníze do sportovních klubů přes reklamu objednanou jejími příspěvkovými organizacemi, jako je městská knihovna. Snímek velkoplošné obrazovky na stadionu fotbalové Sigmy. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Městská knihovna sází především na reklamu u házenkářek, filharmonie a divadlo investuje nejvíc do propagace na fotbale, zoo na zimním stadionu. Celkem letos příspěvkové organizace olomoucké radnice zaplatí pěti vrcholovým klubům za prezentaci na sportovištích přes pět milionů.

O investicích do této reklamy ovšem samy organizace nerozhodují, fungují jen jako „průtokový ohřívač“ městských peněz. S praxí méně nápadné podpory soukromého byznysu, kterým vrcholový sport - přinejmenším to platí pro fotbal a hokej - je, radnice začala loni. Dříve město posílalo milionové dotace klubům napřímo, ke změně přistoupilo z legislativních důvodů.

„Rozhodnutí rady města o investování do reklamy a propagace vzešlo z potřeby naplnit při městem praktikované plošné podpoře sportu veškerá ustanovení dané zákonem a především Smlouvou o fungování EU,“ řekla mluvčí radnice Radka Štědrá.

„Jde především o takzvanou veřejnou podporu, která je možná pouze v režimu de minimis (veřejná podpora malého rozsahu, při níž každý subjekt může obdržet pouze omezenou výši prostředků z veřejných zdrojů - pozn. red.) a je tedy omezená,“ dodala.

Nový mechanismus podpory klubů vypadá v praxi tak, že částky na propagaci na sportovištích příspěvkové organizace dostávají v plné výši od města, peníze tedy doslova pouze protékají přes jejich rozpočty. Tento model radnice uplatňuje u všech organizací s výjimkou škol a Hřbitovů města Olomouce, které reklamu ve sportu nemají.

Sportu pomáhají, sami se přitom bez příspěvků neuživí

Prostřednictvím ostatních čtyř organizací radnice loni nalila do oddílů více než 7,3 milionu. Letos jde o bezmála 5,5 milionu, které skončí v rozpočtech Sigmy, HC Olomouc, Dámského házenkářského klubu Zora, volejbalového oddílu UP a Atletického klubu Olomouc.

Částky, které příspěvkové organizace posílají jednotlivým sportovištím, se různí. Například knihovna letos investuje nejmasivněji - 700 tisíc korun - do reklamy u házenkářek. Marketingovým „koněm“ zoologické zahrady je pro změnu hokej, který od ní letos zinkasuje 760 tisíc. Umělci, tedy Moravské divadlo a Moravská filharmonie, zase vynaloží nejvíce peněz - celkem přes 1,2 milionu - na propagaci na fotbale.

Dalšího téměř půldruhého milionu kluby dostanou přímo od radnice - za propagaci města. Na dotaz, zda zmíněnou reklamu městu či jeho organizacím doporučili odborníci na marketing, radnice přes svou mluvčí reagovala:

„Reklamy jsou umísťovány na sportovištích, kde je mimořádná koncentrace lidí, a dle našeho názoru tak dochází jednoznačně k propagaci a zviditelnění města a příspěvkových organizací. Proto jsme rádi, že při současné své vlastní propagaci vypomáhají s činností a rozvojem sportu i městské příspěvkové organizace.“

Bez ohledu na to, zda podpora soukromého sportovního byznysu patří do „popisu práce“ těchto organizací, je na zmíněné výpomoci paradoxní, že klubům ve výsledku přispívají „sponzoři“, kteří si sami nedokážou vydělat ani na vlastní provoz. Neobejdou se tak bez pomoci zvenčí - tedy opět bez peněz města - která se letos v součtu u zmíněných organizací blíží ke 190 milionům.

Město platí za reklamu na vlastním stadionu

Na systém reklamního „průtokového ohřívače“ MF DNES poprvé narazila loni, když mapovala, kudy proudí peníze z veřejných rozpočtů do profesionálního hokeje (více čtěte zde). Tehdy získala pod podmínkou zachování anonymity vyjádření vedoucího pracovníka jedné z městských organizací:

„Tu reklamu jsme si nevymysleli, byl to pokyn našeho zřizovatele. Řekli nám, že ty peníze je potřeba nalít do hokeje přes příspěvkové organizace, že celou částku hokejistům radnice poslat nemůže.“

V případě zimního stadionu má navíc celá záležitost i další, poněkud absurdní rozměr. Hala totiž patří městu, takže ve výsledku radnice a její organizace platí za propagaci ve vlastní budově. Peníze z reklamy inkasuje hokejový klub, který má přitom stadion pronajatý právě od města za symbolickou tisícikorunu ročně (psali jsme zde).

Vedení radnice, které smlouvu s klubem „zdědilo“, loni avizovalo, že tyto (ne)poměry napraví. V září proto město založilo akciovku Správa sportovních zařízení, která by měla halu provozovat místo klubu.

„Snahou je, aby město prostřednictvím akciové společnosti provozovalo zimní stadion. Krok má zaručit transparentnost,“ slíbil před časem primátor Antonín Staněk.

Odbornice na marketing: Jen logo moc neřekne

Forma propagace příspěvkových organizací olomoucké radnice na sportovištích ve městě je nemoderní. Tak ji alespoň hodnotí odborníci na marketing, kteří se pozastavují zejména nad reklamou, kterou představuje pouze logo dané organizace. Tento způsob propagace nemá podle nich v době internetu a mobilních telefonů příliš velký potenciál oslovit publikum.

„Propagace na sportovištích je v dnešní době smysluplná v případě, že je moderně pojatá. Logo samotné příliš mnoho neříká, proto je vhodné uvést na poutače například webové stránky, QR kódy nebo adresy sociálních sítí jednotlivých organizací, na kterých návštěvníci najdou program a pozvánky na pořádané akce,“ podotýká Libuše Krejzlíková z reklamní agentury Oliver Advertising.

„Tímto způsobem může organizace získat nové fanoušky na místě, protože většinou u sebe mají mobilní telefon s internetem,“ dodává.

Městským příspěvkovým organizacím dále doporučuje kreativní multimediální propagaci, která by lákala diváky pomocí videospotů například na divadelní představení či koncerty.

„V takovém případě by se dalo pracovat s takzvaným virálním marketingem (technika, která využívá k šíření reklamní informace samotné zákazníky tím, že je zaujme, kteří si pak sdělení předávají mezi sebou například přes sociální sítě - pozn. red.) a využít tak potenciál reklamy na sportovištích,“ míní Krejzlíková.

Druhé kolo prezidenstkých voleb bude 27. a 28. 1. 2023. Volební místnosti jsou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00.

  • Nejčtenější

Docentkou za 32 tisíc. Vyučující vysokých škol hrozí stávkou kvůli výdělkům

Učitelé humanitních a sociálně-vědních oborů na vysokých školách zvažují stávku. Projevila by se mimo jiné pozastavením...

Vyhrocený duel pro Spartu, slaví i Kladno a Kometa. Dominance Pardubic trvá

Mnoho branek a pouze jeden úspěch hostů nabídlo 44. kolo hokejové extraligy. Připsala si ho Sparta, která díky otočce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Olomouc - Sparta 1:1, místo penalty srovnání a křeč. Panák v závěru trefil tyč

Slibný vstup do zápasu, vedoucí gól, ale taky odvolaná penalta, parádní vyrovnání a pak až na výjimky hlavně křeč....

Příjemná holka, jsme na ni hrdí, říká o nové první dámě její rodné město

Premium Máme první dámu, mohou si říkat lidé z Hanušovic na Šumpersku. Právě odtud manželka budoucího prezidenta České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dostavba D1 u Přerova se rozjela, zkomplikovat ji však mohou žaloby ekologů

I v nynějších mrazech pokračují přípravné práce pro stavbu posledního úseku dálnice D1 u Přerova. Chybějících deset...

Průlom sedmnáct let od vraždy. Kmotra Mrázka zastřelil vrah ze Slovenska

Premium Mrzlo. Ze dveří zámečku na pražské Lhotce vyšel kmotr podsvětí František Mrázek. Nájemný vrah ležící sto metrů daleko u...

Láska je evoluční finta, zamilovanost porucha emocí, říká psycholog Klimeš

Premium Láska je mocná emoce a bezesporu ta nejhezčí. A má hodně podob, které člověka nutí dělat různé věci. Mozkové okruhy...

Ruská lež je ohromná zbraň. Proč je Putin stále oblíbený, líčí reportér Karas

Premium Býval nejdéle sloužícím zahraničním zpravodajem České televize. V Polsku, v Rusku i na Ukrajině strávil Miroslav Karas...

Ustřelený palec, zraněné oko. Lékaři volají po omezení dělobuchů

Ani letos se oslavy příchodu nového roku v Olomouckém kraji neobešly bez vážných úrazů při používání zábavní...

Technologie olomouckých vědců pozná dezinformátora i masového vraha

Vědci z Olomouce umí s pomocí textu profilovat osoby. Novinku si už nechali patentovat v USA. Prozkoumali díla...

V soutěži alejí reprezentovalo kraj stromořadí, pod nímž chodil i Wichterle

Krajským vítězem celostátní ankety Alej roku 2022 se stal přednedávnem Prostějov. V regionálním kole město zvítězilo už...

Vlekaři vyhlížejí jarní prázdniny. Věří, že jim pomohou dohnat ztráty

Horská střediska v Jeseníkách finišují s přípravami na následující prázdninové turnusy, které začínají 6. února. Mnohé...

Deníčková soutěž: Vyhrajte čtení na dlouhé zimní večery
Deníčková soutěž: Vyhrajte čtení na dlouhé zimní večery

dílejte příběh ze života, napište deníček a vyhrajte skvělou sérii knih od Jo Nesba, ve kterých své detektivní schopnosti předvádí sám rozervaný...

Prosázel a propil 7 milionů korun. Prodal jsem i Českého lva, říká Vondráček

Televizní reportér, novinář a režisér David Vondráček (59) prohrál za celý svůj život v hazardu sedm milionů korun....

Františka Ringo Čecha odvezli do nemocnice. Podle syna měl mrtvici

František Ringo Čech (79) byl v neděli večer podle zdrojů CNN Prima NEWS převezen do pražské Nemocnice Na Homolce....

Žena vypadá jako holčička, lidé zaměňují jejího manžela za tatínka

Třicetiletá Carolyn Fulltzová z USA už je trojnásobnou maminkou, ale stále vypadá jako malá holka. Její o tři roky...

Zemřela herečka Annie Werschingová, královna Borgů i Tess z The Last of Us

V pouhých pětačtyřiceti letech zemřela americká herečka Annie Werschingová. Televizní diváci ji znali jako agentku...

Janečková se po rakovině vrací do práce. Ukázala i fotky po mastektomii

Zpěvačka Patricia Janečková (24) si na sociálních sítích připomenula ne úplně příjemné výročí. Před rokem jí...