Středa 27. ledna 2021, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. ledna 2021 Ingrid

Olomouc má kličku na dotační pravidla, miliony lije do sportu přes reklamu

  4:53
Olomoucká radnice si našla cestu, jak může podporovat vrcholový sport, aniž by porušovala nařízení Evropské unie. Peníze posílá klubům přes své příspěvkové organizace, jež investují na pokyn „shora“ do propagace na sportovištích. Osvobozeny od této praxe jsou jen školy a městské hřbitovy.

Olomoucká radnice lije peníze do sportovních klubů přes reklamu objednanou jejími příspěvkovými organizacemi, jako je městská knihovna. Snímek velkoplošné obrazovky na stadionu fotbalové Sigmy. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Městská knihovna sází především na reklamu u házenkářek, filharmonie a divadlo investuje nejvíc do propagace na fotbale, zoo na zimním stadionu. Celkem letos příspěvkové organizace olomoucké radnice zaplatí pěti vrcholovým klubům za prezentaci na sportovištích přes pět milionů.

O investicích do této reklamy ovšem samy organizace nerozhodují, fungují jen jako „průtokový ohřívač“ městských peněz. S praxí méně nápadné podpory soukromého byznysu, kterým vrcholový sport - přinejmenším to platí pro fotbal a hokej - je, radnice začala loni. Dříve město posílalo milionové dotace klubům napřímo, ke změně přistoupilo z legislativních důvodů.

„Rozhodnutí rady města o investování do reklamy a propagace vzešlo z potřeby naplnit při městem praktikované plošné podpoře sportu veškerá ustanovení dané zákonem a především Smlouvou o fungování EU,“ řekla mluvčí radnice Radka Štědrá.

„Jde především o takzvanou veřejnou podporu, která je možná pouze v režimu de minimis (veřejná podpora malého rozsahu, při níž každý subjekt může obdržet pouze omezenou výši prostředků z veřejných zdrojů - pozn. red.) a je tedy omezená,“ dodala.

Nový mechanismus podpory klubů vypadá v praxi tak, že částky na propagaci na sportovištích příspěvkové organizace dostávají v plné výši od města, peníze tedy doslova pouze protékají přes jejich rozpočty. Tento model radnice uplatňuje u všech organizací s výjimkou škol a Hřbitovů města Olomouce, které reklamu ve sportu nemají.

Sportu pomáhají, sami se přitom bez příspěvků neuživí

Prostřednictvím ostatních čtyř organizací radnice loni nalila do oddílů více než 7,3 milionu. Letos jde o bezmála 5,5 milionu, které skončí v rozpočtech Sigmy, HC Olomouc, Dámského házenkářského klubu Zora, volejbalového oddílu UP a Atletického klubu Olomouc.

Částky, které příspěvkové organizace posílají jednotlivým sportovištím, se různí. Například knihovna letos investuje nejmasivněji - 700 tisíc korun - do reklamy u házenkářek. Marketingovým „koněm“ zoologické zahrady je pro změnu hokej, který od ní letos zinkasuje 760 tisíc. Umělci, tedy Moravské divadlo a Moravská filharmonie, zase vynaloží nejvíce peněz - celkem přes 1,2 milionu - na propagaci na fotbale.

Dalšího téměř půldruhého milionu kluby dostanou přímo od radnice - za propagaci města. Na dotaz, zda zmíněnou reklamu městu či jeho organizacím doporučili odborníci na marketing, radnice přes svou mluvčí reagovala:

„Reklamy jsou umísťovány na sportovištích, kde je mimořádná koncentrace lidí, a dle našeho názoru tak dochází jednoznačně k propagaci a zviditelnění města a příspěvkových organizací. Proto jsme rádi, že při současné své vlastní propagaci vypomáhají s činností a rozvojem sportu i městské příspěvkové organizace.“

Bez ohledu na to, zda podpora soukromého sportovního byznysu patří do „popisu práce“ těchto organizací, je na zmíněné výpomoci paradoxní, že klubům ve výsledku přispívají „sponzoři“, kteří si sami nedokážou vydělat ani na vlastní provoz. Neobejdou se tak bez pomoci zvenčí - tedy opět bez peněz města - která se letos v součtu u zmíněných organizací blíží ke 190 milionům.

Město platí za reklamu na vlastním stadionu

Na systém reklamního „průtokového ohřívače“ MF DNES poprvé narazila loni, když mapovala, kudy proudí peníze z veřejných rozpočtů do profesionálního hokeje (více čtěte zde). Tehdy získala pod podmínkou zachování anonymity vyjádření vedoucího pracovníka jedné z městských organizací:

„Tu reklamu jsme si nevymysleli, byl to pokyn našeho zřizovatele. Řekli nám, že ty peníze je potřeba nalít do hokeje přes příspěvkové organizace, že celou částku hokejistům radnice poslat nemůže.“

V případě zimního stadionu má navíc celá záležitost i další, poněkud absurdní rozměr. Hala totiž patří městu, takže ve výsledku radnice a její organizace platí za propagaci ve vlastní budově. Peníze z reklamy inkasuje hokejový klub, který má přitom stadion pronajatý právě od města za symbolickou tisícikorunu ročně (psali jsme zde).

Vedení radnice, které smlouvu s klubem „zdědilo“, loni avizovalo, že tyto (ne)poměry napraví. V září proto město založilo akciovku Správa sportovních zařízení, která by měla halu provozovat místo klubu.

„Snahou je, aby město prostřednictvím akciové společnosti provozovalo zimní stadion. Krok má zaručit transparentnost,“ slíbil před časem primátor Antonín Staněk.

Odbornice na marketing: Jen logo moc neřekne

Forma propagace příspěvkových organizací olomoucké radnice na sportovištích ve městě je nemoderní. Tak ji alespoň hodnotí odborníci na marketing, kteří se pozastavují zejména nad reklamou, kterou představuje pouze logo dané organizace. Tento způsob propagace nemá podle nich v době internetu a mobilních telefonů příliš velký potenciál oslovit publikum.

„Propagace na sportovištích je v dnešní době smysluplná v případě, že je moderně pojatá. Logo samotné příliš mnoho neříká, proto je vhodné uvést na poutače například webové stránky, QR kódy nebo adresy sociálních sítí jednotlivých organizací, na kterých návštěvníci najdou program a pozvánky na pořádané akce,“ podotýká Libuše Krejzlíková z reklamní agentury Oliver Advertising.

„Tímto způsobem může organizace získat nové fanoušky na místě, protože většinou u sebe mají mobilní telefon s internetem,“ dodává.

Městským příspěvkovým organizacím dále doporučuje kreativní multimediální propagaci, která by lákala diváky pomocí videospotů například na divadelní představení či koncerty.

„V takovém případě by se dalo pracovat s takzvaným virálním marketingem (technika, která využívá k šíření reklamní informace samotné zákazníky tím, že je zaujme, kteří si pak sdělení předávají mezi sebou například přes sociální sítě - pozn. red.) a využít tak potenciál reklamy na sportovištích,“ míní Krejzlíková.

Jarní prázdniny

Týdenní jsou na základních a středních školách rozloženy v termínech od 1. února do 14. března. Přinášíme úplný přehled prázdninových termínů podle okresů. Jednodenní pololetní prázdniny jsou v pátek 29. ledna.

  • Nejčtenější

Smrt skialpinisty návštěvníky Jeseníků nepoučila, zákazy porušují dál

Jako by se v Jeseníkách před pár dny neodehrála tragédie, při níž mladý skialpinista zemřel pod lavinou ve Velkém...

Muž obžalovaný z dvojnásobné vraždy žádá zastavení procesu, trvá už 11 let

Ostravský krajský soud se opět zabýval případem Pavla Nárožného, který je obžalován z vraždy svého otce a jeho tehdejší...

Železnice v Česku: pomalejší vlak dojede dřív. Do Přerova postačí dvoustovka

Pomalejší vlak dorazí do cíle dříve než rychlejší. Zvláštní slovní úlohu z české železnice potvrdil oponentní posudek,...

Guru Jára a jeho spolupracovnice jsou vinni z dalších znásilnění, řekl soud

Olomoucký vrchní soud uznal vinnými Jaroslava Dobeše alias guru Járu a jeho spolupracovnici Barboru Pláškovou z dalších...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exministr Staněk přednáší na univerzitě, podle studentů výuku zanedbává

Vedle politiky je poslanec Antonín Staněk i vyučujícím na univerzitě. Studenti si ale stěžují, že se jim téměř neozývá....

Veganství a vegetariánství je na vzestupu a je to dobře, říká lékař Jan Gojda

Premium Lékaři bývají obvykle k dietám všeho druhů skeptičtí. Nejinak tomu bylo v případě vegetariánství a veganství. Výhradně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Můžete skoro všechno, nemusíte nic. Jak probíhají swingers party v Česku

Premium Swingers kluby, tedy místa neřesti, kde si páry mezi sebou střídají partnery a užívají si i těch nejdivočejších...

  • Další z rubriky

Muž nedbal na zákaz řízení ani vycházení, před policií prchl k rotvajlerovi

Muže, který si ze zákazů řízení nic nedělá, přistihli opětovně za volantem policisté z Prostějova. Stejná situace se...

Kraj začal boj proti přehradě na Bečvě. Nic není rozhodnuté, opakuje Povodí

Poté, co na konci loňského roku odmítli kontroverzní plán kanálu Dunaj – Odra – Labe, naznačili noví radní Olomouckého...

Smrt skialpinisty návštěvníky Jeseníků nepoučila, zákazy porušují dál

Jako by se v Jeseníkách před pár dny neodehrála tragédie, při níž mladý skialpinista zemřel pod lavinou ve Velkém...

Dálnice z Olomouce do Přerova má povolení, zatím ale jen do poloviny

Dálnice D55, na kterou obce mezi Olomoucí a Přerovem čekají už čtvrt století, dostala stavební povolení a do roka se...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Po dlouhé nemoci zemřela herečka Hana Maciuchová, bylo jí 75 let

Po dlouhé, těžké nemoci zemřela v úterý v Olomouci herečka Hana Maciuchová. Bylo jí 75 let. „Rozloučení bude pouze v...

Dara Rolins je po další plastice nosu. Mnozí fanoušci ji nepoznávají

Dara Rolins (48) se netají svým kladným vztahem k nejrůznějším kosmetickým úpravám. Ke zvětšení prsou a pravidelným...

Mamograf nádor neodhalil. Nechala jsem si vzít obě prsa, říká Kuklová

Michaela Kuklová prožívala před časem těžké chvíle. Po složité diagnostice karcinomu prsu, kdy sama cítila, že je něco...

Lucka je mou oporou. Ze synů hokejisté nejspíš nebudou, míní Plekanec

Tomáš Plekanec (38) a Lucie Šafářová (33) promluvili o sportovním nadání dcery Leontýnky i o plánované svatbě. Bývalý...

Žiji s manželem v polyamorii. Jen o sex nejde, říká Těžká z dokumentu V síti

Terezu Těžkou (25) znají diváci jako jednu z hlavních představitelek náctiletých dívek v dokumentu o sexuálních...