Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Olomouc má kličku na dotační pravidla, miliony lije do sportu přes reklamu

  4:53
Olomoucká radnice si našla cestu, jak může podporovat vrcholový sport, aniž by porušovala nařízení Evropské unie. Peníze posílá klubům přes své příspěvkové organizace, jež investují na pokyn „shora“ do propagace na sportovištích. Osvobozeny od této praxe jsou jen školy a městské hřbitovy.

Olomoucká radnice lije peníze do sportovních klubů přes reklamu objednanou jejími příspěvkovými organizacemi, jako je městská knihovna. Snímek velkoplošné obrazovky na stadionu fotbalové Sigmy. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Městská knihovna sází především na reklamu u házenkářek, filharmonie a divadlo investuje nejvíc do propagace na fotbale, zoo na zimním stadionu. Celkem letos příspěvkové organizace olomoucké radnice zaplatí pěti vrcholovým klubům za prezentaci na sportovištích přes pět milionů.

O investicích do této reklamy ovšem samy organizace nerozhodují, fungují jen jako „průtokový ohřívač“ městských peněz. S praxí méně nápadné podpory soukromého byznysu, kterým vrcholový sport - přinejmenším to platí pro fotbal a hokej - je, radnice začala loni. Dříve město posílalo milionové dotace klubům napřímo, ke změně přistoupilo z legislativních důvodů.

„Rozhodnutí rady města o investování do reklamy a propagace vzešlo z potřeby naplnit při městem praktikované plošné podpoře sportu veškerá ustanovení dané zákonem a především Smlouvou o fungování EU,“ řekla mluvčí radnice Radka Štědrá.

„Jde především o takzvanou veřejnou podporu, která je možná pouze v režimu de minimis (veřejná podpora malého rozsahu, při níž každý subjekt může obdržet pouze omezenou výši prostředků z veřejných zdrojů - pozn. red.) a je tedy omezená,“ dodala.

Nový mechanismus podpory klubů vypadá v praxi tak, že částky na propagaci na sportovištích příspěvkové organizace dostávají v plné výši od města, peníze tedy doslova pouze protékají přes jejich rozpočty. Tento model radnice uplatňuje u všech organizací s výjimkou škol a Hřbitovů města Olomouce, které reklamu ve sportu nemají.

Sportu pomáhají, sami se přitom bez příspěvků neuživí

Prostřednictvím ostatních čtyř organizací radnice loni nalila do oddílů více než 7,3 milionu. Letos jde o bezmála 5,5 milionu, které skončí v rozpočtech Sigmy, HC Olomouc, Dámského házenkářského klubu Zora, volejbalového oddílu UP a Atletického klubu Olomouc.

Částky, které příspěvkové organizace posílají jednotlivým sportovištím, se různí. Například knihovna letos investuje nejmasivněji - 700 tisíc korun - do reklamy u házenkářek. Marketingovým „koněm“ zoologické zahrady je pro změnu hokej, který od ní letos zinkasuje 760 tisíc. Umělci, tedy Moravské divadlo a Moravská filharmonie, zase vynaloží nejvíce peněz - celkem přes 1,2 milionu - na propagaci na fotbale.

Dalšího téměř půldruhého milionu kluby dostanou přímo od radnice - za propagaci města. Na dotaz, zda zmíněnou reklamu městu či jeho organizacím doporučili odborníci na marketing, radnice přes svou mluvčí reagovala:

„Reklamy jsou umísťovány na sportovištích, kde je mimořádná koncentrace lidí, a dle našeho názoru tak dochází jednoznačně k propagaci a zviditelnění města a příspěvkových organizací. Proto jsme rádi, že při současné své vlastní propagaci vypomáhají s činností a rozvojem sportu i městské příspěvkové organizace.“

Bez ohledu na to, zda podpora soukromého sportovního byznysu patří do „popisu práce“ těchto organizací, je na zmíněné výpomoci paradoxní, že klubům ve výsledku přispívají „sponzoři“, kteří si sami nedokážou vydělat ani na vlastní provoz. Neobejdou se tak bez pomoci zvenčí - tedy opět bez peněz města - která se letos v součtu u zmíněných organizací blíží ke 190 milionům.

Město platí za reklamu na vlastním stadionu

Na systém reklamního „průtokového ohřívače“ MF DNES poprvé narazila loni, když mapovala, kudy proudí peníze z veřejných rozpočtů do profesionálního hokeje (více čtěte zde). Tehdy získala pod podmínkou zachování anonymity vyjádření vedoucího pracovníka jedné z městských organizací:

„Tu reklamu jsme si nevymysleli, byl to pokyn našeho zřizovatele. Řekli nám, že ty peníze je potřeba nalít do hokeje přes příspěvkové organizace, že celou částku hokejistům radnice poslat nemůže.“

V případě zimního stadionu má navíc celá záležitost i další, poněkud absurdní rozměr. Hala totiž patří městu, takže ve výsledku radnice a její organizace platí za propagaci ve vlastní budově. Peníze z reklamy inkasuje hokejový klub, který má přitom stadion pronajatý právě od města za symbolickou tisícikorunu ročně (psali jsme zde).

Vedení radnice, které smlouvu s klubem „zdědilo“, loni avizovalo, že tyto (ne)poměry napraví. V září proto město založilo akciovku Správa sportovních zařízení, která by měla halu provozovat místo klubu.

„Snahou je, aby město prostřednictvím akciové společnosti provozovalo zimní stadion. Krok má zaručit transparentnost,“ slíbil před časem primátor Antonín Staněk.

Odbornice na marketing: Jen logo moc neřekne

Forma propagace příspěvkových organizací olomoucké radnice na sportovištích ve městě je nemoderní. Tak ji alespoň hodnotí odborníci na marketing, kteří se pozastavují zejména nad reklamou, kterou představuje pouze logo dané organizace. Tento způsob propagace nemá podle nich v době internetu a mobilních telefonů příliš velký potenciál oslovit publikum.

„Propagace na sportovištích je v dnešní době smysluplná v případě, že je moderně pojatá. Logo samotné příliš mnoho neříká, proto je vhodné uvést na poutače například webové stránky, QR kódy nebo adresy sociálních sítí jednotlivých organizací, na kterých návštěvníci najdou program a pozvánky na pořádané akce,“ podotýká Libuše Krejzlíková z reklamní agentury Oliver Advertising.

„Tímto způsobem může organizace získat nové fanoušky na místě, protože většinou u sebe mají mobilní telefon s internetem,“ dodává.

Městským příspěvkovým organizacím dále doporučuje kreativní multimediální propagaci, která by lákala diváky pomocí videospotů například na divadelní představení či koncerty.

„V takovém případě by se dalo pracovat s takzvaným virálním marketingem (technika, která využívá k šíření reklamní informace samotné zákazníky tím, že je zaujme, kteří si pak sdělení předávají mezi sebou například přes sociální sítě - pozn. red.) a využít tak potenciál reklamy na sportovištích,“ míní Krejzlíková.

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. října 2021,  aktualizováno  16.7 10:51

Kliment o konci v Plzni: S Koubkem jsme si nesedli. Nabídku Sigmy jsem nečekal

Z Jihlavy šel rovnou do bundesligy, po odchodu z Polska pak za dva měsíce hrál Ligu mistrů. Útočník Jan Kliment je mistrem kariérních vzestupů, ale i účastníkem pádů. A tak věří, že po zklamání v...

15. července 2024  11:15

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policisté v zahrádkářské kolonii postřelili agresivního muže se sekerou

Policisté v neděli v zahrádkářské kolonii v Přerově zpacifikovali agresivního muže, museli při tom použít služební zbraň a při zákroku jej postřelili. Muže poté policisté zadrželi, se zraněním...

14. července 2024  16:31,  aktualizováno  16:47

Obrat o 180 stupňů. Obec se zásobami kaolinu se snaží zvrátit plány těžařů

Odpor proti plánované těžbě kaolinu na Jesenicku zesílil, připojili se k němu i zastupitelé. Přitom před třemi lety tehdejší vedení obce změnu územního plánu právě ve prospěch těžby důležité suroviny...

11. července 2024  5:45

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vhodnější plodiny mohly následky povodní zmírnit, řekl Výborný. Farmáři nesouhlasí

Velký vliv na ničivých následcích opakovaný bleskových povodní na Přerovsku mají podle ministra zemědělství Marka Výborného (KDU-ČSL) nevhodně zvolené plodiny na okolních polích. Na příští rok resort...

15. července 2024  18:37

Beneš a Pospíšil překvapivě končí v áčku Olomouce. Vsadili jsme na jiné, říká kouč

Na čtvrteční předsezonní tiskové konferenci oznamovala fotbalová Sigma situaci před startem nového ročníku první ligy, včetně stále neuskutečněného prodeje akcií klubu americké firmě Blue Crow...

18. července 2024  23:33

Při hádce pobodal bezdomovec ženu nožem, obvinili ho z pokusu o vraždu

Policejní hlídky našly v objektu obývaném komunitou bezdomovců v Prostějově pobodanou ženu. Padesátiletá poškozená měla zranění na zádech, policisté na místo přivolali zdravotnickou záchrannou...

18. července 2024  13:51,  aktualizováno  17:47

Kamion plný železa vrazil v zúžení do svodidel, dálnice D35 u Olomouce stála

Nehoda kamionu zastavila provoz na 271. kilometru dálnice D35 u Olomouce ve směru na Mohelnici. Řidič tam s naloženou soupravou narazil a najel na svodidla a kamion se mu zaklínil. Na místě...

18. července 2024  7:54,  aktualizováno  16:47

Na kole projela Korsiku, díky iDNES Premium si pořídí své první elektrokolo

Jízdu na kole má v oblibě od dětství. Před pár lety dokonce vyrážela na cyklistické zájezdy do zahraničí. Třeba na Korsiku nebo do italských Alp k jezeru Lago di Garda. Pavla Ambrožová, další...

18. července 2024  11:53

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Zemřela Shannen Doherty. Hvězda Beverly Hills 90210 podlehla rakovině

Po téměř deseti letech boje s rakovinou zemřela americká herečka Shannen Doherty, informují média. Proslavil ji seriál...

Princezna Kate přišla s dcerou na Wimbledon, setkala se i s Krejčíkovou

Princezna Kate (42) přišla na mužské finále letošního Wimbledonu spolu se svou dcerou Charlotte (9). V zákulisí se...

Piju každý den. Dřív nebo později se upiju k smrti, líčí bývalý fotbalista Fenin

Fotbalista Martin Fenin (37) neprožívá nejlepší období. Nejen, že mu nevyšlo manželství s policistkou Beatou, se kterou...

Restauratéři chtějí zakázat vstup Biance Censori, vadí jim její odhalování

Přítelkyně rappera Kanyeho Westa (47) Bianca Censori (29) je známá svým stylem „oblečená neoblečená“ a snaží se šokovat...

Rytmusovi shořelo auto na dálnici, podařilo se mu vyváznout bez zranění

Slovenský raper Rytmus (47) zveřejnil na Instagramu video hořícího vozu. Je to auto jeho manželky Jasminy Alagič (35),...