Sobota 18. září 2021, svátek má Kryštof
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 18. září 2021 Kryštof

Olomouc má kličku na dotační pravidla, miliony lije do sportu přes reklamu

  4:53
Olomoucká radnice si našla cestu, jak může podporovat vrcholový sport, aniž by porušovala nařízení Evropské unie. Peníze posílá klubům přes své příspěvkové organizace, jež investují na pokyn „shora“ do propagace na sportovištích. Osvobozeny od této praxe jsou jen školy a městské hřbitovy.

Olomoucká radnice lije peníze do sportovních klubů přes reklamu objednanou jejími příspěvkovými organizacemi, jako je městská knihovna. Snímek velkoplošné obrazovky na stadionu fotbalové Sigmy. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Městská knihovna sází především na reklamu u házenkářek, filharmonie a divadlo investuje nejvíc do propagace na fotbale, zoo na zimním stadionu. Celkem letos příspěvkové organizace olomoucké radnice zaplatí pěti vrcholovým klubům za prezentaci na sportovištích přes pět milionů.

O investicích do této reklamy ovšem samy organizace nerozhodují, fungují jen jako „průtokový ohřívač“ městských peněz. S praxí méně nápadné podpory soukromého byznysu, kterým vrcholový sport - přinejmenším to platí pro fotbal a hokej - je, radnice začala loni. Dříve město posílalo milionové dotace klubům napřímo, ke změně přistoupilo z legislativních důvodů.

„Rozhodnutí rady města o investování do reklamy a propagace vzešlo z potřeby naplnit při městem praktikované plošné podpoře sportu veškerá ustanovení dané zákonem a především Smlouvou o fungování EU,“ řekla mluvčí radnice Radka Štědrá.

„Jde především o takzvanou veřejnou podporu, která je možná pouze v režimu de minimis (veřejná podpora malého rozsahu, při níž každý subjekt může obdržet pouze omezenou výši prostředků z veřejných zdrojů - pozn. red.) a je tedy omezená,“ dodala.

Nový mechanismus podpory klubů vypadá v praxi tak, že částky na propagaci na sportovištích příspěvkové organizace dostávají v plné výši od města, peníze tedy doslova pouze protékají přes jejich rozpočty. Tento model radnice uplatňuje u všech organizací s výjimkou škol a Hřbitovů města Olomouce, které reklamu ve sportu nemají.

Sportu pomáhají, sami se přitom bez příspěvků neuživí

Prostřednictvím ostatních čtyř organizací radnice loni nalila do oddílů více než 7,3 milionu. Letos jde o bezmála 5,5 milionu, které skončí v rozpočtech Sigmy, HC Olomouc, Dámského házenkářského klubu Zora, volejbalového oddílu UP a Atletického klubu Olomouc.

Částky, které příspěvkové organizace posílají jednotlivým sportovištím, se různí. Například knihovna letos investuje nejmasivněji - 700 tisíc korun - do reklamy u házenkářek. Marketingovým „koněm“ zoologické zahrady je pro změnu hokej, který od ní letos zinkasuje 760 tisíc. Umělci, tedy Moravské divadlo a Moravská filharmonie, zase vynaloží nejvíce peněz - celkem přes 1,2 milionu - na propagaci na fotbale.

Dalšího téměř půldruhého milionu kluby dostanou přímo od radnice - za propagaci města. Na dotaz, zda zmíněnou reklamu městu či jeho organizacím doporučili odborníci na marketing, radnice přes svou mluvčí reagovala:

„Reklamy jsou umísťovány na sportovištích, kde je mimořádná koncentrace lidí, a dle našeho názoru tak dochází jednoznačně k propagaci a zviditelnění města a příspěvkových organizací. Proto jsme rádi, že při současné své vlastní propagaci vypomáhají s činností a rozvojem sportu i městské příspěvkové organizace.“

Bez ohledu na to, zda podpora soukromého sportovního byznysu patří do „popisu práce“ těchto organizací, je na zmíněné výpomoci paradoxní, že klubům ve výsledku přispívají „sponzoři“, kteří si sami nedokážou vydělat ani na vlastní provoz. Neobejdou se tak bez pomoci zvenčí - tedy opět bez peněz města - která se letos v součtu u zmíněných organizací blíží ke 190 milionům.

Město platí za reklamu na vlastním stadionu

Na systém reklamního „průtokového ohřívače“ MF DNES poprvé narazila loni, když mapovala, kudy proudí peníze z veřejných rozpočtů do profesionálního hokeje (více čtěte zde). Tehdy získala pod podmínkou zachování anonymity vyjádření vedoucího pracovníka jedné z městských organizací:

„Tu reklamu jsme si nevymysleli, byl to pokyn našeho zřizovatele. Řekli nám, že ty peníze je potřeba nalít do hokeje přes příspěvkové organizace, že celou částku hokejistům radnice poslat nemůže.“

V případě zimního stadionu má navíc celá záležitost i další, poněkud absurdní rozměr. Hala totiž patří městu, takže ve výsledku radnice a její organizace platí za propagaci ve vlastní budově. Peníze z reklamy inkasuje hokejový klub, který má přitom stadion pronajatý právě od města za symbolickou tisícikorunu ročně (psali jsme zde).

Vedení radnice, které smlouvu s klubem „zdědilo“, loni avizovalo, že tyto (ne)poměry napraví. V září proto město založilo akciovku Správa sportovních zařízení, která by měla halu provozovat místo klubu.

„Snahou je, aby město prostřednictvím akciové společnosti provozovalo zimní stadion. Krok má zaručit transparentnost,“ slíbil před časem primátor Antonín Staněk.

Odbornice na marketing: Jen logo moc neřekne

Forma propagace příspěvkových organizací olomoucké radnice na sportovištích ve městě je nemoderní. Tak ji alespoň hodnotí odborníci na marketing, kteří se pozastavují zejména nad reklamou, kterou představuje pouze logo dané organizace. Tento způsob propagace nemá podle nich v době internetu a mobilních telefonů příliš velký potenciál oslovit publikum.

„Propagace na sportovištích je v dnešní době smysluplná v případě, že je moderně pojatá. Logo samotné příliš mnoho neříká, proto je vhodné uvést na poutače například webové stránky, QR kódy nebo adresy sociálních sítí jednotlivých organizací, na kterých návštěvníci najdou program a pozvánky na pořádané akce,“ podotýká Libuše Krejzlíková z reklamní agentury Oliver Advertising.

„Tímto způsobem může organizace získat nové fanoušky na místě, protože většinou u sebe mají mobilní telefon s internetem,“ dodává.

Městským příspěvkovým organizacím dále doporučuje kreativní multimediální propagaci, která by lákala diváky pomocí videospotů například na divadelní představení či koncerty.

„V takovém případě by se dalo pracovat s takzvaným virálním marketingem (technika, která využívá k šíření reklamní informace samotné zákazníky tím, že je zaujme, kteří si pak sdělení předávají mezi sebou například přes sociální sítě - pozn. red.) a využít tak potenciál reklamy na sportovištích,“ míní Krejzlíková.

Parlamentní volby v roce 2021 se konají ve dvou dnech, v pátek 8. října od 14 do 22 hodin a v sobotu 9. října od 8 do 14 hodin. Ve volbách vybíráme dvě stovky poslanců Sněmovny ve 14 volebních krajích.

Krajští lídři: Hana Vacková, Ladislav Hynek, Ludvík Šulda, Marek Obrtel, Ladislav Okleštěk, Radim Fiala, Antonín Fryč, Marian Jurečka, Tomáš Müller

  • Nejčtenější

Hasiči při projíždění sídlišť opět narazili. Řidiči ale nemají kde parkovat

Špatně zaparkovaná auta na sídlištích hasičům už dlouho komplikují zásahy. Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje...

Komise skončila vyšetřování otravy Bečvy, žádá mimořádnou schůzi Sněmovny

Parlamentní komise k vyšetřování otravy Bečvy schválila svou závěrečnou zprávu a požádala předsedu Sněmovny Radka...

ZVOLNĚNÍ: Nedoceněný Krejčí? Už dost s tím, prosím. Start ukázal opak

Božský Jágr. Nepřekonatelný Hašek. Obětavý Plekanec. Bezstarostný Pastrňák. Snad u každého slavného hokejisty se vám...

Třaskavé derby pokazil sudí, Olomouc poškodil. Nepochopitelné, čílil se Jílek

Na otázku, zda se cítí okradeni o výhru, kývl: „Souhlasím.“ Trenér olomouckých fotbalistů Václav Jílek po domácí remíze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Krejčí upozorňoval rozhodčí: Nelíbí se mi, jak hráči padají a zakrývají puk

Sotva si oddechl a hned mazal zpátky. David Krejčí odehrál téměř celou přesilovku, odjel na lavici a za necelých dvacet...

Nesmysly o inflaci v Česku. Znovu bude nízká, uvidíte, tvrdí ekonom Michl

Premium ČSÚ zveřejnil, že inflace je nejvyšší od roku 2008, 4,1 %. Hned v pátek jsem k tomu vydal v MF DNES článek „Nebojte se...

Chci přidat 20 tisíc. Generaci Z kuráž nechybí, s trpělivostí už je to horší

Premium Sedmatřicetiletý Libor vede pobočku banky v krajském městě. Za poslední měsíce přijal několik mladých lidí, dvacátníků...

Hladovění je to nejlepší, co pro sebe lidé mohou udělat, říká neurolog

Jde o největší problém současné medicíny, a to bez ohledu na covid-19 - Alzheimerova nemoc, nejčastější typ demence....

  • Další z rubriky

S moderní výukou pomůže šumperské Střední škole řemesel „kobot“

Šumperská střední škola získala supermoderní pomůcku. Více než 650 tisíc korun na takzvaného kooperativního robota,...

Senior prodával náplasti s fentanylem, je stíhaný za distribuci drog

Neobvyklý případ drogové kriminality vyšetřují policisté z Jesenicka. Tamní senior, kterému lékař předepisoval náplasti...

Z chátrající empírové synagogy v Prostějově může být opět galerie

Premium Velké plány má nový majitel Jindřich Skácel s prostějovskou empírovou synagogou Beth’ha – Midrasch. Pokud tedy sežene...

Je důležité, aby KSČM ve Sněmovně zůstala, říká krajský lídr strany Šulda

Rozhovorem s krajským lídrem KSČM Ludvíkem Šuldou pokračuje představení hlavních stran, které v říjnových volbách...

Gabriela Soukalová je poprvé maminkou, narodila se jí holčička

Bývalá biatlonistka Gabriela Soukalová (31) se stala maminkou. S partnerem Milošem Kadeřábkem přivítala moderátorka na...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

Začalo to jako chřipka, pak vzal Tereze meningokok nohy a zničil ledviny

Před čtyřmi lety si Tereza myslela, že nastydla na kole. Jenže druhý den už ležela na JIP a kvůli meningokokové infekci...

Žena nemá žádné kamarádky, aby nesváděla svou postavou jejich partnery

Sedmadvacetiletá Moriah Millsová z Georgie se živí jako modelka a na své křivky je velmi hrdá. Nepodstoupila údajně...

Probudila mě bolest nehtů. Od té doby nemohu chodit, říká Alfred Strejček

Už téměř čtyři roky je Alfred Strejček (79) zcela odkázaný na péči druhých. Herci, recitátorovi, moderátorovi a...