Podle analytické společnosti Strategy Analytics se propadly prodeje v prvním čtvrtletí letošního roku na historické minimum. Pád o 17 procent je extrémní, tak špatná čísla tu nebyla od roku 2013, kdy smartphony teprve začaly dominovat trhu.
Na vině je současná koronavirová krize. Ovšem trh se smartphony i tak vykazoval zpomalení, jelikož je nasycen a ceny špičkových modelů jsou vysoké. Lidé tak s nákupem otálejí a nemění smartphony každý rok. Vliv na to jistě má i obchodní politika operátorů na západních trzích, kde se výrazně omezují dotace.
Všichni špatně, jen Xiaomi výborně
Z pětice největších výrobců smartphonů v prvním čtvrtletí letošního roku na tom byli celosvětově špatně skoro všichni. Samsungu se propadly prodeje o 19 procent, Huaweii o 18 procent a Oppo vykázalo propad prodejů o 11 procent. Jen Apple lehce překvapil a překonal odhady, když mu prodeje iPhonů spadly jen o devět procent.
Jeden výrobce ale jako by současnou krizí a vývojem před ní zasažen nebyl. Je jím čínské Xiaomi. Podle Strategy Analytics jeho prodeje stagnují, takže se nepropadly jako u konkurence. Což je v současné situaci zlatý jackpot. Xiaomi tak letos i loni v prvním čtvrtletí celosvětově prodalo 27,5 milionu smartphonů.
Nízké ceny a orientace na celý svět
Důvodů, proč se Xiaomi tak daří, bude jistě víc. Především to je cenová politika, na rozdíl od konkurentů značka neopustila segment levných modelů, v kterém na mnoha trzích dominuje. A právě levné modely jsou dnes velmi důležité, v krizi jejich prodeje padají méně než u drahých přístrojů. Samozřejmě je otázkou, jestli na nich Xiaomi dokáže vydělávat.
Dalším důvodem je brzká orientace Xiaomi na zahraniční trhy. Většina čínských značek dlouhá léta žila z výrazně rostoucího domácího trhu a do zahraničí, hlavně mimo Asii, se pouštěla jen málo a nebo vůbec. Z dnes významných značek pochopil význam zahraničních trhů hlavně Huawei, jenže ten zároveň nyní narazil na americké embargo.
Huawei se tak přeorientoval na domácí trh, kde většinu konkurence drtí. A to je právě výhoda Xiaomi, které obsazuje zahraniční pozice Huaweie a ztráty na čínském trhu mu tak nevadí tolik jako dalším konkurentům. Podle serveru Digitimes Xiaomi na čínském trhu prodalo pouze sedm milionů smartphonů, tedy jen čtvrtinu své produkce.
Tak jako se Xiaomi relativně (konkurenty Oppo, Vivo a další předběhlo o rok či dva, což je hodně) brzy dostalo na západní trhy, tak stejně brzo pochopilo význam rozvojových trhů. Například v Indii je jedničkou s tržním podílem více než 25 procent. Podle zprávy Strategy Analytics bylo Xiaomi na náročném trhu v západní Evropě čtvrtým největším prodejcem smartphonů. To je v současné krizi obrovský úspěch.
Další trumfy v záloze
Xiaomi má přitom v záloze ještě další své značky. Čínský výrobce osamostatnil část produktové řady do vlastní značky Redmi, i když toto rozdělení používá zatím především v Číně. Dále má Xiaomi značku Pocophone a pro herní mobily Black Shark, která je rovněž aktivní globálně.
Musíme dodat, že Xiaomi se od počátku své existence snažilo výrazně napodobit Apple, takže budovalo celý produktový ekosystém. Ten je dnes tak rozsáhlý, že vedle příslušenství k mobilům v podobě hodinek, náramků a dalších drobností produkuje i výrobky pro chytrou domácnost nebo počítače či koloběžky. Hodně výrobků není vlastních, ale jsou zahrnuté do portfolia značky. Což platí především pro domácí trh. Firma buduje i síť vlastních prodejen, ty největší se nápadně podobají obchodům Applu. V Česku jsou především menší provozované distributory, ale jejich síť je ze všech výrobců asi nejširší.