Nejen úroveň pokrytí signálem, ale také propustnost elektromagnetických vln železničními vozy výrazně ovlivňuje možnost používání mobilních telefonů ve vlacích. Zjistil to Český telekomunikační úřad, který před třídenním měřením pokrytí signálem všech mobilních operátorů na hlavních trasách proměřil také útlum stěn devíti nejpoužívanějších typů vagónů.
U každého úřad zjišťoval prostup signálu v pásmech 2G a 4G, a to ozařováním signálem z generátoru, který byl postupně přelaďován v jednotlivých kmitočtových pásmech. Výsledkem měření je zjištění, že cestující ve starších typech vozů budou moci podstatně častěji používat mobily než ti, kteří k přepravě využijí vlakové spoje s modernizovanými vagóny.
U železničních vozů, které kvůli zajištění vyššího cestovnímu komfortu prošly modernizací, prokázalo měření násobně vyšší útlum. Již 20dB útlum podle úřadu představuje stokrát nižší výkon signálu, při hodnotě 40 dB je pak výkon desettisíckrát nižší.
Typ vozu | Střední hodnota útlumu v pásmu LTE 800 | Střední hodnota útlumu v pásmu GSM + LTE 900 | Střední hodnota útlumu v pásmu GSM + LTE 1800 |
---|---|---|---|
vůz řady 662 soupravy InterPanter | 20 dB | 20 dB | 12 dB |
vůz řady 642 soupravy RegioPanter | 25 dB | 20 dB | 15 dB |
vůz typu ABpee347 | 15 dB | 20 dB | 20 dB |
vůz typu Bdtee276 | 12 dB | 10 dB | 12 dB |
vůz Bmpz891 soupravy Railjet | 25 dB | 25 dB | 20 dB |
vůz 071 soupravy City Elephant | 12 dB | 15 dB | 17 dB |
vůz Bmz241 (oddílový vůz) | 45 dB | 42 dB | 35 dB |
vůz Bmpz73 soupravy SC Pendolino | 22 dB | 25 dB | 22 dB |
vůz Bdmpee233 | 30 dB | 25 dB | 30 dB |
Nejvyšší hodnoty útlumu vykázal při měření oddílový osobní vůz druhé třídy typu Bmz241, a sice 45 dB v pásmu LTE 800, 42 dB v pásmu GSM a LTE 900 a 35 dB v pásmu GSM a LTE 1800. České dráhy (ČD) používají celkem patnáct těchto vozů vyrobených v roce 2006 společností Siemens SKV Praha. V roce 2014 pak ČD oznámily plány na jejich modernizaci, setkat se s nimi lze nejčastěji na vlacích EuroCity na trasách Praha - Berlín a Praha - Brno - Vídeň / Budapešť.
Vysoký útlum naměřil Český telekomunikační úřad také u vozů soupravy SC Pendolino. V pásmu LTE 800 jsou vozy Bmpz73 čtvrté nejhorší, v pásmu GSM + LTE 1800 pak třetími nejhoršími. Vůbec nejhůře si vůz pendolina vedl v pásmu GSM + LTE 900, kdy společně s modernizovaným velkoprostorovým vozem Bdmpee233 a vozem Bmpz891 soupravy RailJet byla hodnota útlumu prostupnosti mobilního signálu druhou nejvýše naměřenou.
Naopak nejnižší hodnoty útlumu naměřil úřad na železničních vozech typu Bdtee276, kterých ČD používají celkem 26. Vozy, které vznikly v roce 2014 modernizací starší řady, nasazují dráhy na spěšné vlaky a rychlíky na trase mezi Brnem a Olomoucí. Bývají i součástí rychlíků vyšší kvality (Rx) na trase Praha - Plzeň - Klatovy - Železná Ruda - Alžbětín.
Podle předsedy ČTÚ Jaromíra Nováka tak samotné pokrytí území signálem LTE není pro cestující ve vlaku zárukou stabilního připojení k vysokorychlostnímu internetu.