Z vlaků se nedá dovolat. Operátoři to chtějí zlepšit, má to ale háčky

  9:34aktualizováno  9:34
Loňské měření pokrytí železničních koridorů mobilním signálem, při kterém se Český telekomunikační úřad zaměřil i na útlum stěn železničních vozů, odhalilo značné nedostatky. Po více než roce proto operátoři představili návrh, jak hlasové a datové přenosy ve vlacích zlepšit. Neobejdou se ovšem bez součinnosti SŽDC a dopravců.

Telefonovat z vlaku během jízdy bez výpadku signálu je téměř nemožné. Operátoři slibují nápravu. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Jedním z kroků, který je pro dosažení lepšího pokrytí mobilním signálem ve vlacích na železničních koridorech nutný, je podle pracovní skupiny ustanovené v rámci Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS) dokrytí vagonů vykazujících vysoce nadprůměrný útlum signálu. Při loňském měření se totiž ukázalo, že cestující ve starších typech vozů mohou mobily používat podstatně častěji než cestující v modernizovaných vagonech (více zde).

Tento problém, který se týká tedy především modernizovaných vozů, by podle APMS mělo vyřešit použití takzvaných opakovačů signálu. Ve svých vozech je používají například Švýcarské spolkové dráhy (Schweizerische Bundesbahnen) či Německé dráhy (Deutsche Bahn). Operátoři se v tomto případě ovšem neobejdou bez součinnosti dopravců.

„Pro instalace opakovačů mobilního signálu je nutná přímá součinnost dopravců, respektive vlastníků železničních vozidel a mobilních operátorů, kteří jsou držiteli příslušných licencí ke kmitočtům a mají oprávnění k provozu vysílacích zařízení,“ vysvětlil Jiří Grund z APMS s tím, že technické parametry opakovačů musí být pro podmínky každého vozu optimalizovány.

Toto jsou vagony, ve kterých mají mobily problémy

Důvodem optimalizace je, aby nedocházelo k nežádoucím interferencím s vnějším okolím. Kvůli nutné optimalizaci není možná ani plošná instalace, jen například České dráhy totiž používají na sto různých typů vagonů.

Špatná prostupnost vagonů pro mobilní signál není ovšem jediným problémem, který operátoři musí vyřešit. Loňským měřením bylo zjištěno i nedostatečné pokrytí hlavních železničních koridorů. Dalším nutným krokem, který se neobejde naopak bez součinnosti Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), tak bude zahuštění venkovní infrastruktury.

„Toho může být dosaženo pouze za předpokladu realizace sdílené infrastruktury mobilních operátorů při současném využití infrastruktury SŽDC včetně infrastruktury vysílačů GSM-R,“ uvedl Grund. Kromě využití stávajících stožárů GSM-R chtějí operátoři kvůli zahuštění sítě vybudovat i stovky nových vysílačů.

Rozhodujícím faktorem ovšem bude výše celkových investičních a provozních nákladů, tato realizace je podle APMS prý nad rámec licenčních kritérií. Již nyní operátoři koridory signálem LTE pokrývají nad rámec závazku vyplývajícího z licenčních podmínek stanovených Českým telekomunikačním úřadem. Stávající hustota pokrytí je prý výrazně nad stanoveným požadavkem pro konec roku 2019, přesto je stále nedostačující.

SŽDC požadavek ze strany operátorů na sdílení infrastruktury analyzuje, již nyní ovšem upozorňuje na jisté překážky.

„Umístění dokrývačů signálu mobilních operátorů na stožáry GSM-R není běžně reálné, neboť se jedná o majetek pořizovaný z dotačních programů pro přesně specifikované účely. Komerční využití těchto zařízení by bylo v rozporu s dotačními pravidly,“ uvedl pro iDNES.cz Marek Illiaš z tiskového oddělení SŽDC s tím, že není zcela znám případný vliv umístěné techniky operátorů na bezchybný provoz systému GSM-R. SŽDC tak ve spolupráci s organizační jednotkou Technická ústředna dopravní cesty připravuje testování na zkušebním okruhu v Sokolči.

Při zajišťování ideálního pokrytí železničních koridorů mobilním signálem operátoři využijí i znalostí získaných z pražského metra. V neposlední řadě je totiž nutné vytvořit také technické řešení potřebné k zajištění signálu v železničních tunelech.

Autor:
 

Nejčtenější

Huawei ztrácí přístup k Androidu. Bez něj budou jeho smartphony neprodejné

Ilustrační snímek

Huawei podle agentury Reuters s okamžitou platností přichází o aktualizace operačního systému Android a příští modely...

Neuvěřitelné, Xiaomi levný super mobil Mi 9 ještě vylepší a zlevní

Prototyp chystaného top modelu Xiaomi Redmi

Xiaomi vyčlenilo modely Redmi do samostatné značky. Některé se už prodávají i v Česku. Nové značce však zatím chybí...

Aktualizujte si WhatsApp. Kvůli chybě vás mohli útočníci odposlouchávat

Aplikace WhatsApp (ilustrační obrázek)

Nový trik využívající chybu v komunikační aplikaci WhatsApp umožnil na základě zmeškaného hovoru nainstalovat do...

Překročí naše představy. Blíží se revoluce v designu smartphonů

Bude takto vypadat Samsung Galaxy S10?

Několik lidí stojících za úniky informací ohledně nových smartphonů se shodují, že letos nás čeká ještě jeden přelom v...

YouTube Music dorazila do ČR. Hudbu vybírá i podle toho, kam jdete

YouTube Music

Každý den umíchá „mix“ skladeb na míru vašemu vkusu a automaticky jej stáhne do paměti pro poslech na cestách. K obřím...

Další z rubriky

O mimořádných událostech se Pražané dozví i z aplikace záchranářů

Rozšíření aplikace Záchranka.

Informace o mimořádných událostech se Pražané od středy 15. května dozví také prostřednictvím aplikace Záchranka....

Luxusní značka vymyslela, k čemu je displej od výrobce ošklivého mobilu

Luxusní kabelka Louis Vuitton má v sobě zabudované dva ohebné displeje

Ohebné displeje jsou horkým zbožím, které chce proniknout hned do několika různých tříd produktů. Svou cestu si našel...

První fotomobil slaví překvapivé výročí. Uměl jenom selfie

Kyocera VP-210

První mobilní telefon s integrovaným fotoaparátem je hodně starý. Představen byl už před dvaceti lety. Přístroj...

Najdete na iDNES.cz