Festival stojí a padá s hotelem Thermal. A ten sám padá. Ještě před dvěma roky se dalo proniknout na uzavřené střešní terasy, kde v betonu trčí kusy železa a zejí vykotlané díry; letos už to nešlo. Stačila rizika v používaných částech: propadlé dlaždice, drolící se schody, vyviklané zábradlí.
Hrozila též v areálu u chátrajícího bazénu, kam se přesunula řada akcí z Grandhotelu Pupp, kde prý zvedli ceny za pronájmy. Nad zábavou se tak vznášel strach: stačil by jediný neopatrný krok, jediný úraz, aby přišel zákaz – a festival bez Thermalu by nebyl.
Jiří Bartoška to ví. „Rekonstrukce byla už třikrát nastartovaná, peníze jsou připravené, ale jde o majetek státu, musí se vypisovat výběrové řízení. Kdo prohraje, výsledek rozporuje a celé se to protahuje. Oprava je plánovaná na etapy, existují harmonogramy, teď jen aby se plnily,“ doufá prezident festivalu.
Bezpečnost se podle něj před startem vždy prověří a zbytek zařídí architekt Martin Chocholoušek, který největší jizvy zakryje. Na rozdíl od karlovarského divadla, kde červený koberec obklopovalo lešení plné odpadků, v Thermalu výtvarná potěmkiáda funguje.
Navíc ji završilo trio s čestnými trofejemi za přínos filmu, jejichž nositelé rozhodně nejsou na penzi. Jaromír Hanzlík začne za týden točit film podle vlastního scénáře, tvůrce Rain Mana Barry Levinson uvedl novinku pro HBO Paterno a idol z upírské ságy Stmívání Robert Pattinson dostal cenu aspoň za snahu změnit kurz směrem k nezávislé tvorbě.
Českou radost zařídil Olmo Omerzu, kterému čistá, něžná, vtipná i teskná jízda dvou školáků za svobodou Všechno bude vynesla cenu za režii. Její producent Jiří Konečný se nadto podílel i na vítězném rumunském díle s jasným politickým apelem Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři. Politika vůbec ve Varech bujela: schytali to Babiš, Zeman, Trump i Putin, řešilo se povolení potratů v Argentině i rovné šance žen ve filmovém průmyslu.
Hlavní hraná soutěž měla dva rysy: převahu náctiletých hrdinů a koprodukci i pěti zemí, kde se osobní rukopis hůře prosadí a dojmy pak splývají. Proč chyběli tradiční zástupci jako Francie a Itálie? „Sílí tam tržní tlak, nabízejí věci staré či nezajímavé, nové jdou do Cannes a Benátek. Ale jinak nám producenti premiéry vozí, nečekají na Locarno ani San Sebastian,“ tvrdí šéf programu Karel Och. Silná kolekce českých novinek podle něj zahraniční hosty zajímala a diváci ji podpořili.
Do paměti se ještě zapsali zpívající herec a režisér Tim Robbins, svéráz Terry Gilliam, jehož novinku Muž, který zabil Dona Quijota shrnula herečka Zuzana Stivínová výstižně slovem „výlet“, a ranní nálada, kdy melancholičtí metaři uklízejí noční spoušť a z kašny lezou zmožení imitátoři Sladkého života. Má to své kouzlo; nemělo by zmizet jen proto, že v Thermalu něco rupne.
Rozhovor s oceněným režisérem českého snímku Všechno bude najdete na videu.