RECENZE: Macbeth ukázal, že příliš mnoho zajíců je Sokolova smrt
Poměrně nezvyklým krokem se zdá být inscenace Shakespearova dramatu Macbeth v prostorách pražského Činoherního klubu. Scéna, která se proslavila vynikajícím herectvím užitým v současné dramatice a jejíž sláva rostla společně s Československou novou vlnou, totiž nyní hostí klasický text, který svádí k výpravným řešením.
I zdejší kmenový režisér Ondřej Sokol, který Macbetha nachystal, si dosud rozuměl převážně s díly Davida Mameta či Martina McDonagha. Tedy hrami, které umožňovaly přesně to, čím Činoherní klub od 60. let fascinoval.
Nikde samozřejmě není psáno, že si (jakkoli legendární) divadlo musí svůj rukopis držet navždy, ovšem v kontextu výše zmíněného vzbuzoval zdejší Macbeth především otázky a očekávání.
A Sokol se do diváků opravdu pouští rozmáchle. Skotské vřesoviště připomínají drny na jevišti, do hlediště se valí neodmyslitelná ostrovní mlha. Válečnou vřavu pomáhá budovat zhasínání a rozsvěcování scény a doslova filmové ozvučení plné břinkotu mečů o brnění a dramatické škály výkřiků.
Vše je dělané na efekt, a ten se skutečně dostaví. Zvláště když následně na bojiště nakráčí Macbeth v podání Martina Fingera a Banquo Marka Taclíka. Místo zbroje ovšem mají oba na sobě obleky; aktuálnost staletími prověřeného textu je více než jasná.
Tvůrcům ale bohužel takové moderní zasazení příjemně kontrastující se zmíněnou vřavou a skotskými mlhami nestačilo. V dalších scénách se náhle přesouváme na britské ostrovy v časech druhé světové války, řeší se vysílačka, časy německých náletů... V druhé polovině dojde i na odkaz k ruské invazi na Ukrajinu symbolizovaný klokotem projíždějících tanků. Kýžená snaha o rozmáchlou fresku upomínající neměnnost lidských charakterů na pozadí měnících se dějin ovšem zbytečně tříští divákovu pozornost.
I přes válečné scény je totiž Shakespearův Macbeth vlastně dramatem psychologickým. Studuje rozpad osobnosti hnané chtíčem po moci. Martin Finger se přitom na takovou roli hodí dokonale. Hercův zdánlivě nezúčastněný výraz pomáhá jeho Macbethovi skrýt vnitřní muka.
Mnohem emotivnější Lady Macbeth v podání Lucie Žáčkové jej tak skvěle doplňuje. A když už Fingerův král dá průchod emocím, stojí to za to. Hodovací scéna, kterou korunuje zjevení mrtvého Banqua, patří k nejlepším částem večera a první polovina tak skvěle vrcholí.
MacbethČinoherní klub premiéra 21. března 2022 režie: Ondřej Sokol hrají: Martin Finger, Lucie Žáčková, Marek Taclík, Bořek Slezáček, Petr Matyáš Cibulka, Lenka Skopalová, Jana Břežková, Sandra Černodrinská, Zbyněk Fric, Kryštof Bartoš, Marta Dancingerová, Marek Frňka, Dalibor Gondík, Vasil Fridrich, Viktor Zavadil, Václav Šanda |
Ovšem co Macbeth těsně před přestávkou slíbí, v druhé části nesplní. Sokol náhle dělá z Macbetha špionážní detektivku, kde za nitky tahá postava vrátného (Vasil Fridrich) a kdy si ani sám strůjce královraždy nemůže být jistý svým životem.
V závěrečné bitvě, kde se i les vydá na pochod, sice inscenace opět působí efektně, ovšem v celkovém vyznění vychází divák s dojmy podobně nesouvislými, jako se během večera nesouvisle skákalo mezi časovými obdobími.
Shakespearův Macbeth by se do Činoherního klubu hodil, pokud by se z klasického textu povedlo vydestilovat sevřené psychologické drama. Takhle jen režisér lovil příliš mnoho pověstných zajíců naráz.
Tipy z televizního programu
Recenze: Taxi 5 40 %, Labyrint lží 60 %, Equalizer 2 55 %, Wanted 60 %, Lítám v tom 80 %, Láska je láska 60 %, Tomb Raider 40 %, Sherlock Holmes 60 %, Případ Goldman 60 %, Rédl 55 %, Malé ženy 70 %, Transformers 70 %
Klíčová slova: Jana Doleželová, Agatha Christie, Tina Turner, Survivor Česko & Slovensko
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta
Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů
Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního...
Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný
S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
RECENZE: Kdo může soudit falešnou Svatou? Nejlepší dar pro Bohdalovou
Premium Ošidil se, kdo premiérové drama ČT Svatá vzdal kvůli anotaci sdělující, že hrdinka v podání Jiřiny...
Kolegové se po mně vozili, ale zpětně jsem za to vděčný, říká Filip Kaňkovský
Premium Kvůli vrozené oční vadě se stal prototypem záporňáků. Seriál Zoo však spektrum jeho rolí obohatil...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach
Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...
Tím, co jsem si prožil, mám posunuté hranice, říká autor queer bestsellerů
Premium Románová prvotina Rozložíš paměť katapultovala Marka Torčíka na tuzemské literární nebe. Syrová...
GLOSÁŘ: Hudební cesta z bukolické krajiny až do spárů Ohnivého anděla
Ve své první třetině Pražské jaro nabídlo křehký tanec nymf a pastýřů, ale i satanské orgie. O...
VIDEO: Druhý Rod draka hlásí válku. Jednu na obrazovce a druhou za ní
Konec léta 2022 se nesl ve znamení takzvané „streamovací války“. Tehdy se totiž téměř současně...
KOMENTÁŘ: Pozor, v Hamletovi běhá duch! Absurdní trend ponižuje umění
Premium Zažíváme dobu vskutku pořádně praštěnou. Na jedné straně se umělci předhánějí v nápadech, jak...
Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku
Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...