Neděle 12. července 2020, svátek má Bořek
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 12. července 2020 Bořek

Musíme stavět na tom, co v regionu už máme, říká šéf hospodářské komory

  17:44aktualizováno  17:44
Letos je to 15 let, co Česká republika vstoupila mezi členské státy Evropské unie. Tento krok byl důležitý i z ekonomického hlediska jak na úrovni státu, tak regionů. Podle Stanislava Kříže, ředitele Krajské hospodářské komory Karlovarského kraje, bychom jako stát – sólista neměli šanci uspět.

Stanislav Kříž, ředitel Krajské hospodářské komory Karlovarského kraje. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Jak důležitý byl z vašeho profesionálního pohledu vstup ČR do EU?
Velmi důležitý, bez něho bychom nebyli tak navázáni například na světovou ekonomiku a výhody z toho plynoucí. Musíme si uvědomit, že jsme opravdu malá země a jednotný trh, volný pohyb zboží, služeb a osob po Evropě, volné studium, uznávání kvalifikací, spotřebitelský trh, ochrana našich práv a výrobků, cestovní ruch a podobně, to vše je pro nás jednodušší a velmi efektivní, my na tom netratíme, naopak. Ale existuje také mnoho negativ.

Dokázal byste si představit, že by náš stát mohl v současnosti fungovat „sólo“?
Jsme malá, otevřená ekonomika, dnes velmi závislá na exportu do EU, především do Německa. Jít sólo by pro nás znamenalo hospodářský propad, dokonce jsem četl makroekonomické prognózy, že bychom se až do extrému mohli dostat na úroveň Běloruska. Bereme členství jako samozřejmost a třeba u českých politiků mi chybí více nadhledu v tom, aby dokázali lidem vysvětlit, že EU není žádný pekelník ani anděl, ale že to má spoustu výhod být v ní, a ne mimo ni. Ono kritizovat takový moloch, jako je EU, je velmi jednoduché, ale občas mi chybí opravdu odborná diskuse a argumenty.

V čem vidíte hlavní pozitiva našeho členství a v čem naopak negativa, jsou-li nějaká?
Sami podnikatelé vidí největší přínos v odstranění překážek obchodní spolupráce na relativně velkém trhu nebo ve větší politické a bezpečnostní stabilitě, která je pro ekonomiku velmi důležitá. Také spatřují jako výhodu společné evropské odolávání ekonomické konkurenci Číny, Indie, Ruska, USA a dalších velkých hráčů. Na druhou stranu existují negativa, třeba vysoká byrokracie, která podnikání, vývoz zboží brzdí. My si dost často vytváříme pravidla nad pravidly Bruselu a tím si hážeme sami jako stát klacky pod nohy. Jen pro zajímavost: z posledního průzkumu hospodářské komory vyplývá, že pozitivně vnímá členství v EU 75 procent podnikatelů, nejvíce v segmentu velkých firem (88 %) a nejméně mikro firem (67 %).

Česko, potažmo region, je bráno jako jakási evropská montovna. Myslíte si, že tento trend bude pokračovat?
V devadesátých letech jsme se otevřeli ekonomice a vykoupili nabytou svobodu tím, že jsme se stali onou montovnou Evropy. Ale časy se mění a já naopak s nabývajícím tlakem na větší digitalizaci, robotizaci ve výrobě vidím příležitost právě v tom, že se bude muset tato „levná“ výroba transformovat. Podívejte se například, jak rostou platy, což byla naše konkurenceschopnost. Proto ji nyní musíme hledat jinde, tam kde ji má Německo, v přidané hodnotě výrobků a služeb, koncových, sem musíme zaměřit naši pozornost.

Jsou náznaky, že by to mohlo být do budoucna jinak?
Potřebujeme investice a šikovné lidi, investice myslím nejenom nové, ale především stavět na tom, co v regionu již máme. Od jedinečných přírodních a nerostných zdrojů až po firmy, které by chtěly rozvíjet svoji výrobu, ale také například důležitý segment vývoje a inovací. Všichni vzhlížejí k BMW v kraji. Uvidíme, co vše se povede, ale nebál bych se spíše zaměřit na současné podnikatele a změny hodnotových řetězců. A malý příklad: byl jsem v Horních Frankách. Region hned vedle nás měl podobné problémy jako my a po deseti letech intervencí od státu a poté, co změnili myšlení z negativního na pozitivní mezi obyvateli a podnikateli a dle současných čísel, tohle vše funguje. Někdy hledáme složitá řešení tam, kde můžeme jít jednoduchou cestou.

V regionu se nedostává pracovních sil. Existuje na tento problém nějaké jednoduché řešení?
Přál bych si být sociální inženýr s kouzelným prstenem nebo alespoň křišťálovou koulí. Jednoduché řešení neexistuje. Pokud bychom dokázali vyřešit legislativu a přiblížit nás konkurenceschopněji k německé ekonomice, kde je mimo jiné nižší daňové zatížení mzdy, příspěvky na dítě, odpočty na dojíždění, pružnější zákoník práce, pomohlo by to. A speciálně v našem regionu by pomohlo i řešení exekucí. Stát tratí nejen tím, že lidé ve velkém pracují v Německu a utrácí zde vydělané mzdy, což chápu, jdou za výdělkem, ale právě při exekucích jdou zatížení lidé do Německa, kam na ně český exekutor nemůže. Pokud nezměníme zákony a nebudeme motivovat lidi k práci u nás, bude nedostatek stále. Na druhou stranu se obáváme, že až přijde ekonomická krize, první, koho v Německu propustí, budou čeští zaměstnanci. Ti se vrátí zpět do regionu, a jestli budou mít kde se uplatnit, záleží na tom, jak se bude dařit při současném kritickém nedostatku zaměstnanců českým zaměstnavatelům.

Stanislav Kříž

42 let

  • Vystudoval obory sociální geografie a regionální rozvoj, ekonomická a regionální geografie na Ostravské univerzitě a Západočeské univerzitě v Plzni.
  • Ve funkci ředitele Krajské hospodářské komory Karlovarského kraje působí od 1. ledna 2014.

Co si myslíte o přebujelé byrokracii u nás?
Trochu džungle zákonů, kontrol a úředníků. Běžte za podnikateli a zeptejte se jich, kolik mají odkud kontrol a na co všechno. Pomalu se střídá jedna skupina úředníků za druhou. Kdybychom chtěli být efektivní stát, máme mnohem méně úředníků, úřadů, více šikovných lidí v jiných oborech, kde se vytváří zisk a daně pro stát. Ale k takové reformě je třeba mít politickou odvahu a tu nikde nevidím, naopak za poslední vlády opět počet úředníků rostl. Patříme mezi nejhorší země v Evropě v digitalizaci veřejné správy, jen ta by sama ubrala mnoho úředníků a zefektivnila fungování státu. Ale měli bychom ukazovat také celý region ne stále v negativním světle. Žijeme v krásném koutu světa, určitě tady nechcípl ani pes, je tady spousta šikovných lidí, ale my si opravdu umíme velmi často jen stěžovat. Kraj a také my chceme dělat například pozitivní kampaně a aktivity vedoucí k tomu, aby lidé neodcházeli z regionu a naopak se k nám stěhovali.

Myslíte si, že se může stát, že Česká republika přestane být výhledově pro zahraniční investory zajímavá? Pokud se tak stane, co by to pro nás znamenalo?
Staneme se nezajímaví, pokud nebudeme mít co nabídnout. A upřímně, dřívější investiční pobídky by nefungovaly, pokud bychom je nestavěli na levné pracovní síle. Ale to už, věřím, tento stát nechce a náš region už vůbec nepotřebuje. Takže u nás by to mělo být postaveno na šikovných lidech, vědě, výzkumu, inovacích, v nichž jsme v ČR nejhorší, tak proč se to nesnažit změnit v kvalitě života i bezpečnosti a školství či vzdělávací soustavy obecně. Do ní patří i vzdělávání dospělých. Ale třeba české školství se bohužel bez reforem propadá v celosvětovém žebříčku a nereflektuje vývoj doby a trendy v učení tak, aby stát měl dostatečnou základnu odborníků, ale také šikovných lidí, vzdělaných v potřebných oborech.

Situace v Evropské unii je v současnosti napjatá, Británie se chystá na brexit. Víte o firmě v regionu, které se tento krok dotkne?
Trochu mě mrzí, že my Češi máme tendenci řešit věci na poslední chvíli, nejlépe ex post. A to platí i pro brexit, který může naši ekonomiku také ovlivnit. I když spíš mírně, pokud nepůjde ruku v ruce s celosvětovou ekonomickou krizí. V našem kraji pak spíš nepřímo, právě proto, že jsme hodně navázáni na Německo a tam dodáváme komponenty pro finální výrobky a odtud se prodávají do Velké Británie. Těch firem, co to zasáhne u nás v kraji přímo, je minimum, na prstech bychom je spočítali. Chystáme se ale udělat například seminář s odborníkem, makroekonomem Petrem Dufkem, už jsme ho chtěli udělat jednou, ale opět stejné, nezájem, přitom jsem opravdu toho názoru, že je to důležité téma.

Jak se díváte na snahu některých politiků iniciovat takzvaný czexit?
Snaha se zviditelnit z politického hlediska, na druhou stranu je to varovný prst. EU by se měla reformovat, být více pružná, blíže k obyčejnému životu a podnikání. Potřebujeme méně byrokracie a občasného vymýšlení nesmyslných opatření, což ovšem souvisí s množstvím volených poslanců a jejich skladbou, málokdo z nich například kdy podnikal. My si ale opravdu často nabíháme sami, občas dáváme k legislativním opatřením vlastní státní přílepky a následně zjišťujeme, že byrokracie u nás je neúnosná, tak to jednoduše svedeme na EU. Na druhou stranu mne děsí spousta volání a snaha o zavádění protekcionistických opatření, zvláště mezi „starými“ zeměmi EU. Viz vysílání pracovníků do zahraničí, kontroly, dvojí kvalita potravin a jiné věci. To je cesta ke zničení celého projektu EU, protože budou popřeny základní principy, na nichž unie vznikla. Tak věřme, že myšlenky EU a principy, na kterých vznikla, budou zachovány a budou fungovat ku prospěchu nás všech.

  • Nejčtenější

Po srážce vlaků na Karlovarsku jsou dva mrtví, policie řeší obecné ohrožení

Na Karlovarsku se odpoledne srazily dva osobní vlaky. Prvotní neoficiální informace uváděly, že se zranilo dvacet až...

Vlak na Vary měl před srážkou čekat v Perninku, jednou z obětí je Němec

Železniční trať u obce Pernink na Karlovarsku, je po úterní tragické srážce vlaků už průjezdná. České dráhy tu provoz...

Nosil zraněné od vlaků. Situace byla vypjatá, ale nikdo nepanikařil, říká

Jan Čech v úterý odpoledne řezal dřevo na svém pozemku u domku v Perninku na Karlovarsku. Nejdřív slyšel houkání, pak...

Je těžké nejdřív organizovat, až pak léčit, říká záchranářka o srážce vlaků

Záchranáři z Karlovarského kraje vyhodnocují velmi těžký zásah. Srážka vlaků u Perninku byla pro některé z nich prvním...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sedmdesát tratí nemá zabezpečení ani výpravčí. Dopravu jistí jen vysílačky

Na 1 715 kilometrech českých železnic nejsou žádní výpravčí, žádná zabezpečovací zařízení, žádná návěstidla, která by...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Vodu vytékající ze skládky vyčistí od pesticidů železo i kořeny rostlin

Z výsypky někdejšího lomu Hájek u Hroznětína na Karlovarsku by už v budoucnu neměla vytékat voda kontaminovaná...

Čtyři stovky za zničené životy jsou směšné, míní advokát rehabilitovaných

Stát přiznal rehabilitované německé rodině Simonových, která v 80. letech utíkala ze socialistického Německa,...

Vodáky čeká na Ohři omezení, kolem stavby lávky budou muset pěšky

Na komplikace se musejí připravit vodáci, kteří se v následujících dnech chystají splout Ohři. V Sokolově totiž v...

Interna a onkologie chebské nemocnice zůstanou v provozu, sehnaly lékaře

Karlovarskému kraji se podařilo zajistit dostatek personálu, který by pomohl chebské nemocnici překlenout období...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Nejjasnější kometa za třináct let. Na obloze ji uvidíte i bez dalekohledu

Oficiálně se jmenuje C/2020 F3, ale má také civilnější pojmenování Neowise. Po dlouhé době je to tak jasná kometa, že...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...