Skoro to připomíná startovní rošt při automobilových závodech. Na větvích budoucích mimoúrovňových křižovatek Skalka a Termesivy jsou za sebou naskládané finišery a válce. Jak zhasnou červená světla, můžou vyrazit vpřed.
A to by mělo nastat právě dnes. Jako o závod vyrazí - samozřejmě pokud počasí nerozhodne jinak - pokládat na obchvat poslední třetí asfaltovou vrstvu. Vyjedou vždy po čtyřech, současně na dva úseky.
„Jeden úsek by měl být hotový během jediného dne, druhý máme rozložený na dva dny,“ popisuje Igor Janča, stavbyvedoucí společnosti Strabag. Počítá, že do konce týdne bude mít finální povrch téměř tři a půl kilometru obchvatu. Zbývat budou jen dva mosty a napojení na kruhový objezd u obchodního centra Albert.
„Pokládka bude bezespárová, celé úseky finišery projedou na jeden zátah. Padne na to zhruba 40 tisíc tun obalové směsi. Máme štěstí, že hned v sousedství stavby jsou dvě obalovny. Pojedou na plný výkon,“ říká Janča.
Na většině trasy budoucího obchvatu už jsou dvě vrstvy položené. Na ně tento týden dělníci dají vrstvu finální. Celková mocnost asfaltu bude zhruba dvacet centimetrů. „Taková vrstva má za cíl unést veškerou kamionovou tranzitní dopravu,“ konstatoval ve středu odpoledne přímo na stavbě Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem stavby.
Asfaltování se prozatím nebude týkat dvou největších mostů. Jak ten přes železnici a řeku Sázavu, tak ten přes trať na Jihlavu a říčku Šlapanku se ještě dokončují. „Betonují se monolitické římsy, dodělává hydroizolace,“ přiblížil aktuální dění na větším z nich Janča.
V Brodě se začne měnit dopravní značení
Jak stavbyvedoucí upozornil, už tento týden v pátek se začne s instalací nového značení. Nikoliv k obchvatu, ale přímo po Havlíčkově Brodě a okolí. Souviset to bude se změnou organizace dopravy po prosincovém spuštění provozu na jihovýchodním segmentu.
„Naši pracovníci začnou kopat patky na nové značky. K instalaci samotných značek dojde buď až na poslední chvíli, nebo v předstihu, ale zůstanou ještě zabalené v černé fólii,“ zmínil Igor Janča.
Přeznačit je podle něj nutné třeba příjezd do města po Humpolecké ulici. Zatímco tranzitní doprava nyní ve směru na Kolín zatáčí na světelné křižovatce u hotelu Slunce doleva, po otevření obchvatu ji bude značení směřovat doprava na Jihlavu. Po Lidické ulici vyjede z Brodu ven a u Selské jizby bude pokračovat na nový obchvat.
Podle harmonogramu stavby příští týden nastoupí jiná parta dělníků. Podél celého čtyřkilometrového obchvatu budou stavět svodidla. K tomu je zároveň nutné zpevnit krajnice, což už je na některých místech dokončeno.
Zmizel Stříbrný Dvůr, stěna se stavět nebude
Jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu bude měřit přesně 4 124 metrů. V celé své délce ale nebude mít ani jednu protihlukovou stěnu. Ačkoliv původně jedna šedesátimetrová v plánech byla, hygiena stanovisko přehodnotila a stěna se budovat nebude.
Měla být u samotného napojení na severovýchodní obchvat, odclonit měla Stříbrný Dvůr. Ten však byl zbourán, na jeho místě se má v budoucnu stavět nákupní centrum. Stěna tak nebude potřeba.
„Po čtyřech až šesti měsících, až se ustálí dopravní proud, budeme na stanovených místech provádět přeměřování. Pokud by se ukázalo, že hluk překračuje limity, učiníme dodatečná protihluková opatření,“ upozornil Rýdl.
Jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu se staví od počátku roku 2020. Dokončen bude v příštím roce. To už ale půjde jen o terénní práce mimo vozovku. Do předčasného užívání, a tudíž i do provozu by měl být uveden v prosinci. Nejčastěji, byť zatím neoficiálně, se hovoří o datu 20. prosince. Silnice by měla stát necelou jednu a tři čtvrtě miliardu korun bez DPH.
Na víc aut se připravuje i severozápadní obchvatNa razantní nárůst dopravy se připravuje i stávající severovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu. Ten je v provozu od roku 2003. Podle odhadů se intenzita provozu na něm může od konce prosince zvednout až na dvojnásobek. A na to silnice dnes již procházející zástavbou nebyla stavěna. „V loňském a letošním roce bylo postaveno šest nových úseků protihlukové stěny. Zároveň byl položen nový povrch,“ vyjmenovala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. Tento týden byl obchvat otevřen. Výjimku tvoří napojení na Masarykovu ulici. To musí být kompletně přestavěno. Práce už začaly. Momentálně není možné odbočit na obchvat při cestě od centra města. Místo se objíždí kolem čerpací stanice. „Křižovatka změní podobu, bude mít jiné ostrůvky. Prioritní se stane průjezd od Kolína na obchvat a opačně. V takovém režimu budou nastavené i nové semafory,“ popsal starosta Brodu Zbyněk Stejskal. Nově semafory přibudou i na křižovatky s Chotěbořskou a Kyjovskou ulicí. Veškeré úpravy by měly být hotové do konce října. ŘSD do budoucna plánuje celou severní polovinu této části obchvatu přeložit. Chotěbořskou ulici, hráz rybníka Cihlář i areál technických služeb má překlenout vysoký most. Cílem je dostat silnici až za zástavbu. Na stávající komunikaci 38 by měl být obchvat napojen velkým kruhovým objezdem zhruba o 200 metrů severněji, než je tomu dnes. |