Promarněná příležitost i zábava. Star Wars Battlefront 2 v multiplayeru
Star Wars Battlefront 2 (2017) - multiplayer
ABC Data 17.11.2017 PC, XboxOne, PS4
Recenzi příběhová kampaně čtěte zde, tato část se věnuje výhradně multiplayeru.
Honza Srp - Upřímně řečeno mi je autorů z DICE docela líto, protože od minula Battlefront vylepšili prakticky v každém ohledu. Samotná hra je totiž v základu skvělá a mně, jakožto velkému fanouškovi Hvězdných válek, přinesla spoustu nezapomenutelných okamžiků. Zúčastnit se bitvy o planetu Hoth nebo přestřelek v ulicích Mos Eisley je díky nádherné grafice splněný sen. Hra nabízí obrovské množství zbraní, dopravních prostředků i planet z obou filmových trilogií a k tomu ještě navíc skvělý režim vesmírných soubojů.
Po dvou dnech strávených přímo v kancelářích DICE jsem byl přesvědčen, že tohle je jasná devadesátková hra. A to jsem ještě tehdy ani pořádně nehrál kampaň pro jednoho hráče, která se také povedla. Jenže v laboratorních podmínkách jsme měli všichni stejné možnosti a otevřený veškerý herní obsah. Dokonce jsme měli k dispozici i vylepšené karty, které si jinak člověk otevírá jen dlouhodobým hraním.
Až ostrý provoz však ukázal, nakolik je vnitřní ekonomika hry pokřivená. Momentální situace, kdy do hry nejde investovat skutečné peníze, mi tedy vyhovuje. Jak dlouho však ten provizorní systém vydrží, je otázkou. Souhlasím s tím, že ti největší hrdinové, jakými jsou Darth Vader a Luke Skywalker, by měli být za odměnu a ne k dispozici každému nováčkovi. Pokud si však někdo může postup urychlit opravdovými penězi, mám pocit, jako bych byl pro EA jen hráč druhé kategorie.
Já si každopádně SW: BF 2 užívám. Nemám přehnané ambice být tím nejlepším v každém kole, a tak si občas prostě jen vypnu uživatelské rozhraní a užívám si skvěle vypadající bitvy z mého oblíbeného univerza.
Hodnocení: 80 %
Ondra Zach - Promarněná příležitost. Tato dvě slova vystihují situaci, se kterou se nyní potýkají tvůrci a vydavatel akce Star Wars Battlefront II. A je to škoda, protože ještě před pár týdny se vše zdálo být na nejlepší cestě. Ve hře je dostatek obsahu a příslib neštěpit komunitu season passem, tedy placenými mapami po vydání, zněl férově (mapy mají být zdarma). Když pak přišla otevřená beta, hra si mě zaháčkovala. Strávil jsem v ní téměř 20 hodin a skvěle se bavil. Jenže pak dorazila ostrá verze a většina věcí se změnila spíše k horšímu. A teď nemluvím pouze o mikrotransakcích.
Pochvalu zaslouží tvůrci za velmi dobrou optimalizaci. Je na co koukat a hra šlape ještě o fous lépe než beta (tedy snad až na hlášku, kdy mě hra v menu odpojuje ze serverů, přímo ve hře nikdy). Spokojen jsem i s obsahem. V Battlefieldu 1 hraji výhradně Operace, tedy obří mapy pro maximální počet hráčů, ve SW BF 2 jsem se tak především věnoval obdobnému režimu Galactic Assault. Jedna strana brání, druhá útočí, fronta se při úspěchu útočníků postupně posouvá. Map je celkem jedenáct a většina se mi líbí, zejména Yavin 4 a Starkiller Base. Vyloženě mi nesedl pouze příliš otevřený Hoth, kde je cílem ochránit nebo zničit AT-AT.
Gunplay je mnohem lepší než v jedničce, vyhovuje mi, že základní zbraně jsou o něco slabší. Mezi čtyřmi třídami jsou zřetelné rozdíly, některé chtějí trochu víc cviku než jiné.
Vadí mi, že tvůrci ustoupili tlaku některých hráčů, kteří v betě kritizovali pomalejší zisk Battle Points. To jsou body, které vám během bitev umožní zahrát si za některého z ikonických hrdinů, silnější jednotky nebo usednout do bojové techniky, třeba stíhačky. Kritizovali je samozřejmě proto, že si nedokázali během bitvy našetřit na některého hrdinu. Z mého pohledu to tak je ovšem správně: kdo hraje dobře (a to se opravdu netýká nějaké elity, třeba prvních tří nejlepších), hraje za hrdiny, a pomůže tak týmu více než někdo méně schopný. Ten filtr fungoval a pro dnešní dobu je trochu příznačné, že si neschopní vybrečí změnu, místo aby raději trénovali.
To samozřejmě má za následek, že hrdinové, technika, a silnější jednotky jsou na bitevním poli o něco častěji, a to je podle mě špatně. Záleží na konkrétních mapách, ale obecně bych je raději viděl jako zpestření, okořenění situace, než jako prvek, kdy je veškerý arzenál na bitevním poli. Když je všeho moc, a vy hrajete zrovna za pěšáka, je to jako jít do přestřelek s kudlou. V otevřenějších prostorech pak také vzroste počet náhodných smrtí, kdy vás zasáhne třeba stíhačka, raketa, zkrátka cokoliv. Například na mapě z bety (Naboo) je v ostré verzi mnohem snazší se „zabetonovat“ u vstupu do paláce. Aktuálně je také snadnější bránit než útočit, většina útoků končí nezdarem.
Mnoho z těchto věcí, na které jsem poukázal, ani nelze vyladit jinak než v ostrém provozu. To bych tvůrcům nezazlíval. Co jim ovšem neodpustím, je kvůli mikrotransakcím zpomalený systém získávání kreditů a herních karet. Situace je nestálá, za týden nebo měsíc může být vše úplně jinak. To ovšem nijak nezmění aktuální zážitek.
Systém je následující: za absolvování bitvy a splnění různých milníků (obdoba achievementů) získáváme kredity. Za ty si pak kupujeme trojici beden podle typu, zda je jejich obsah určen pro běžné jednotky, stíhačky, nebo hrdiny. Každý typ jednotky lze totiž osadit kartami, které buď posílí některý atribut (třeba rychlejší obnova dovedností), nebo přímo změní schopnost (třeba místo štítu granátomet). Možnost přizpůsobit si jednotky je samozřejmě vítaná. Problém je v nastavení systému, který měl podpořit kupování beden za peníze.
Za absolvovaný Galactic Assault získám zhruba 400 kreditů. Záměrně nepíšu vyhraný nebo prohraný, protože hra přiděluje kredity spíše podle času stráveného ve hře než pode dovedností. To znamená, že i když vyhrajete Galactic Assault hned v první fázi, což by měl být velký úspěch, hra vás odmění jen minimem kreditů. A teď si vezměte, že bedna s výbavou pro vojáky stojí 4 000 kreditů, přičemž její obsah je naředěn různými „vítěznými pózami“ či „animacemi“. Duplikáty potom kompenzuje drobnými kredity a nikoliv materiálem pro craft, což je prasárna!
Každá karta má čtyři stupně. Když tak chcete vytěžit její maximum, je třeba ji třikrát vylepšit. A i když někteří píšou, že rozdíly nesou tak velké, mně tedy velké přijdou. Je lepší mít bojový štít, který absorbuje 200 zranění, nebo 300 zranění s maximálním vylepšením? Je lepší umístit stacionární věž každých 20 sekund, nebo na maximu každých 13 sekund? Asi nebude úplně příjemné pro nové hráče naskočit do hry, kdy veteráni mají nejen výhodu znalosti map, ale i silnější dovednosti.
Pomyslnou třešničkou na dortu pak je, že za stejné kredity je třeba některé hrdiny teprve odemknout. V kontextu všeho je i 15 000 kreditů za Darth Vadera šílenost. Jako takhle, není to nic nedostupného, ale stojíte před volbou: raději vylepšit karty, nebo si nejprve otevřít hrdiny? Proč si je nelze otevřít třeba pomocí milníků?
Pochopil bych to u expanze po vydání, kdy by tvůrci uvolnili nové mapy zdarma a nové hrdiny trochu napálili. Jenže toto je základní verze placené hry se systémem progressu jak z nějaké free 2 play / pay 2 win hry. Po týdnu hraní tak mám pocit, že se posouvám hlemýždím tempem. To je spíše demotivující a upřímně s tím, jak vyprchalo i počáteční nadšení, nemám příliš chuť se vracet. Tohle kritizoval u jedničky už kolega Petr Kárník, který napsal: „Hratelnost je tedy po vyprchání počátečního nadšení vcelku mdlá.“
Progress by měl být zábava, kdy máte radost z nové věci, nikoliv otrava. Přitom k takovým hrám jako Overwatch nebo Splatoon 2 se vracím pořád a rozhodně ne kvůli porgressu, ale kvůli zábavě. V současné chvíli proto nemůžu SW BF 2 doporučit. Je to ohromná škoda, protože jádro hry je dobré. Stačilo jen doladit herní mechanismy a nebýt tak šíleně chamtivý. Jenže teď, když se mohli věnovat vybalancování a hratelnosti, musí řešit mikrotransakce.
Hodnocení: 55 %
Amouranth vydělala balík na bitcoinech, chce pomáhat zvířatům
Americká streamerka Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, nespoléhá jen na své fanoušky a obří příjmy, které jí plynou z platforem Kick a OnlyFans, obratem...
{NADPIS}
{POPISEK}
Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v prosinci
V prosinci se staneme slavným archeologem Indiana Jonesem, členem speciálních jednotek, superhrdinou od Marvelu či samurajem. Vyberete si z prosincové nabídky her? Pro vašeho favorita hlasujte na...
{NADPIS}
{POPISEK}
Cheateři jsou jako rakovina. Buď přežijeme my, nebo oni, varují vývojáři
Vývojáři chystané online střílečky Delta Force se nezvykle otevřeně rozpovídali o tom, jak vážný problém pro ně představují podvodníci. I když takových je celkově jen několik málo procent ze všech...
Dvacet nejzásadnějších her roku 2004. Zvolte tu nejlepší
Dvacet let vypadá jako dlouhá doba, na mnohé hity tehdejší doby ovšem vzpomínáme dodnes. Světlo světa tehdy spatřil například kultovní World of Warcraft, graficky revoluční střílečky Far Cry,...
Hrajte zdarma kompletní Hvězdné války z Lega nebo simulátor autobusu
Digitální obchod s hrami Epic Store tentokrát rozdává ve velkém. V Lego Star Wars si můžete znovu projít kompletní sérii všech devíti epizod Hvězdných válek, v Bus Simulatoru zase vyzkoušet těžký...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!