Pondělí 26. září 2022, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 26. září 2022 Andrea

Prince of Persia: The Sands of Time

  12:00
Na konzolovém trhu se objevuje spektakulární dobrodružství, které oživuje starou legendu. Bezchybné převedení do 3D rozměru, skvělé ovládání a výborný motiv s ovládáním času, to jsou nepřehlédnutelné ingredience kvality!

Prince of Persia: The Sands of Time

Ve zbrusu novém titulu navazujícím na nesmrtelný odkaz klasického Prince of Persia je opět je ve hře proradný vezír, díky němuž hlavní hrdina prolomí ochranu prastarého kouzla a sídlo jeho otce se rázem změní v labyrint plný pastí (tak nějak předpokládám, že zde představená skutečně smrtonosná architektura nebyla původně darem přítele Guillotina) a monster, jejichž jediným motivem je zabití čehokoliv živého. Zanedlouho zůstanou na scéně toliko dvě lidské bytosti, neobyčejně obratný princ a půvabná dcera maharadži, jehož hrad jste v prologu zdejšího příběhu dobyli a získali magický artefakt - podivnou dýku, která majiteli propůjčuje pozoruhodnou moc. Může vládnout času. V případě našeho prince se tak nadějete několika vskutku jedinečných schopností, významným způsobem obohacující zdejší dobrodružství, jež sice nemá zrovna epické kontury, ale k tomu se ještě v hodnocení dostaneme.

Na cestě za navrácením věcí do původního stavu narazíte na kupu nepříjemností, s nimiž se tak musíte stůj co stůj vypořádat, a k tomu všemu tu je Farah, ona výše zmíněná kráska, jež tu nejednou přiloží svou ručku k dílu. Spolupráce obou zúčastněných sice nemá ten náboj z výborného Ico, možná také proto, že Farah je daleko aktivnější a soběstačnější, ale opětovně se tak jedná o střípek do mozaiky skvělých nápadů, kterými tahle hra zrovna přetéká.

Prince of Persia: The Sands of Time

Prince of Persia nabízí vedle skutečně moc pěkného namluvení dialogů mezi oběma hrdiny stylový hudební doprovod vkusně říznutý modernou. K tomu si připočtěte hodnotné vizuální zpracování, ke kterému si však neodpustím rýpavou noticku. Bohatost prostředí s vlajícími prapory a závěsy, skrze které po vzoru Splinter Cell efektně procházíte, se omezuje ponejvíce na lokace, kde se momentálně nacházíte. O kus dál je to již o poznání horší a kulisy v pozadí vyhlíží, jako když vývojářům došly kvalitní textury. Ale vzato kolem a dokola a možná i díky lehkému bluringu se na Prince opravdu moc pěkně kouká a řada scenérií představuje takříkajíc nezapomenutelný zážitek. Byť to není taková autentická bomba, co v případě již citovaného Ico! Co se týče pohybových dispozic našeho páru, třebaže nejde o všude omílaný motion-capturing, stejně jako v případě Lary Croft se připravte na parádní animace (tvůrci hovoří o neuvěřitelném čísle - celých 700), na které je skutečně radost koukat. Princ zvládá naprosto neuvěřitelnou škálu aktivit, během po zdech počínaje, přes šplhání po sloupech a provazech a konče třeba takovým vyskákáním vzhůru mezi dvěma stěnami! Ovládání je přitom navrženo s mimořádnou pečlivostí a důrazem na to, aby se hráči vyšlo maximálně vstříc. Nechybí automatické chytání se okrajů platforem či tyčí, na kterých provádíte neskutečné akrobatické kreace, naprosto svobodný pohled ve first person perspektivě, který narozdíl od Tomb Raidera není ničím svazován, a v neposlední řadě příkladné odtahování objektů všemi žádanými směry.

Prince of Persia: The Sands of Time

Možná to nevypadá tak realisticky, ale třeba v případě Tomb Raidera jsem tak nějak čekal, že se podobným směrem bude vyvíjet. Tím se dostáváme k jedné klíčové informaci pro hráče. Pakliže se vám z nějakého důvodu Tomb Raider nezamlouval, vyhněte se titulu Prince of Persia. Nesmlouvavé překonávání nejrůznějších pastí a řešení zajímavých prostorových hádanek je totiž naprosto stejná koncepce, kterou nabídla hra roku 1996 s Larou Croft v hlavní roli.

Jak bylo naznačeno, čeká vás tu velká spousta klasických pastí a nástrah, majících špičaté hroty a po čertech ostré čepele. A ještě k tomu budete většinu zdejších eskapád provádět v málo vídané nadmořské výšce, takže pokud pochybíte… vlastně nikoliv, díky ovládnutí času se dočkáte mimořádně vděčné alternativy vrátit nepodařený úsek zpátky a zkusit jej ještě jednou. A znovu! Četnost opakování je však limitována množstvím nalezených "pramenů času", což platí se zohledněním na veškeré zdejší herní činnosti. Takové zpomalení běhu akce se hodí jak v případě nutného proběhnutí skrze hodně komplikovanou stavbu pastí, tak i během pravidelných soubojových pasáží s opakovaně se generujícími kreaturami, což je někdy docela únavné a frustrující. A to navzdory všemu pozitivnímu, co k této fázi mohu napsat. Téměř neprostupný kryt; efektní úhybné manévry; automatické zaměřování; aktivní Prince of Persia: The Sands of Time příspěvek Farah, která coby lučištnice v pozadí zásobuje scénu smrtonosným střelivem a občasné promiň, když trefí vaši maličkost se dá vcelku akceptovat; něco málo zajímavých komb také v závislosti na okolním prostředí (s odrazem od zdi se jedná o skutečně parádní podívanou) a samozřejmě pár vychytávek s časem, kde ta nejúčinnější nabízí zmrazení všech oponentů a jejich následnou likvidaci - potud tedy ano. Nicméně v případě velké přesily se v obraze příležitostně lehce ztrácíte. Nutnost provedení fatality na ukončení života každého na čas zdecimovaného soka se leckdy obrátí proti vám, neboť vás nechá na okamžik naprosto nekrytého a ze země se v hloučku nepřátel vstává skutečně hodně těžko. A nikoliv naposledy musím zmínit, že i jinak téměř bezchybný interface se tady může díky duplicitnímu využití tlačítkových funkcí přetavit do otázky, proč jste udělali zrovna tohle, když jste na mysli měli něco zcela jiného. Ne, rozhodně se nedá říci, že by souboje byly nudné. Nejsou přitom ani zdaleka tak frustrující, co scénář nabízený v Ico. Je tu prostor pro uplatnění jisté taktiky a nebýt Farah, o kterou se čas od času musíte postarat v případě, když někdo obrátí svou pozornost jejím směrem, byla by to jen otázka času. Toho máte jako princ samozřejmě dostatek, jako hráč však už o poznání méně, neboť střety s prokletými humanoidy jsou naprosto zbytečně uměle natahované jejich několikanásobnou reinkarnací, což je přese všechno vyřčené asi největší kámen úrazu!

Dočkáte se i populárních časovek, na jejichž startu je aktivování spínače a včasné Prince of Persia: The Sands of Time doběhnutí na konec chodby k pomalu se zavírajícím dveřím, u nichž nezřídka využijete rychlého kotoulu vpřed. Asi nemusím připomínat, že se cestou musíte vyhnout průrvě s ošklivými bodáky, přeskočit několik platforem, proběhnout po zdi, po které cirkuluje ozubené kolo a podobně. Tvůrci se to snaží ulehčit, pravidelně vám u častých save pointů ukazují jakousi vizi toho, co vás čeká, takže máte jakous takous představu, kterou si lze navrácením na toto místo kdykoliv připomenout a oživit. Nemluvě o občasných kamerových náletech na architekturu lokace, do níž jste zrovna vstoupili. V souvislosti s kamerou bych měl další drobnou připomínku. Vítané rychlé umístění kamery za vaše záda, stejně jako možné obkroužení pohledu vůkol není vždy možné, což občas vede k jistým rozpakům, z nichž vás nevyvede ani alternativní kinematický záběr na celou oblast, kde se zrovna snažíte něco vymyslet. Ale pojďme dále. Třebaže se první polovina zdejšího dobrodružství odehrává v rovině rutinního zdolávání nástrah a místností s protivníky, ve druhé již tvůrci přihodili pár polínek pod kotel obtížnosti. Puzzle se stávají komplexnější a tombraiderovské překonávání rozlehlých lokací často vede k malému zastavení a popřemýšlení, jak vlastně dál. V závěru je uvedené ještě umocněno ztrátou magické dýky a s tím související skutečností, že přicházíte o alternativu opravy nešťastného pádu z výšky, tedy již nejste pánem času. Na druhou stranu souboje se díky novému meči (občasný upgrade, ten předchozí vám umožní projít skrze zeď) stanou rychlou záležitostí, kdy stačí jeden sek a oponent se rozpadá v prach.

Prince of Persia: The Sands of Time

Jaké je konečné resumé? Prince of Persia dokáže v mnohém překvapit i toho, kdo se naň od začátku těšil a věděl, do čeho tady jde. Skvělé navržené a uživatelsky příjemné ovládání. Podařená audiovizuální stránka. Zajímavý motiv spolupráce dvou hlavních postav, přičemž Farah, aktivně se zapojující do boje a řešení puzzlů a aktivování příslušných spínačů, ovládá počítač. Spousta efektních prvků, ať již v oblasti bohatých pohybových dispozic či některých grafických vychytávek. A samozřejmě očekávaný bonus, kterým je originální Prince of Persia. Xboxová inkarnace nabízí podle všeho i druhý díl, naproti tomu GameCube přihazuje k odemknuté jedničce kompatibilitu s nedávno vydanou GBA verzí Prince of Persia: The Sands of Time.
Jistě, tvůrci se ani v takto skvělé hře nevyhnuli některým pochybením, ale kdo je dokonalý, ať hodí kallerem ;o)

Tomb Raider vs Prince of Persia

Je to pravda trochu nefér srovnání, anžto mám pochopitelně na mysli úplně první vystoupení stále méně oblíbené archeoložky, o kterém se svého času mluvilo jako o hodnotném nástupci právě originálních eskapád perského prince v 3D rozměru. Nemá valného významu spekulovat, která hra je lepší, neboť Prince of Persia vytahuje jasné trumfy v podobě nextgen audiovizuální stránky a téměř bezchybného ovládání. Ale. Pokud přeci jenom mohu aspoň trochu obhájit dřívější kreace Lary Croft, měl bych na srdci asi tolik. S ohledem na skutečnost, že šlo o pokrokovou záležitost v konečně akceptovatelném trojrozměrném prostředí, měli jste zde daleko větší nesnáze s překonáváním potíží, ať již v podobě pastí či nepřátel. U Prince to jde mnohdy od ruky úplně samo. Lara se pohybovala v rozmanitějších prostředích s variabilnější nabídkou nepřátel. A naposledy, s jejím dobrodružstvím jste se tak nějak více sblížili, v Prince of Persia jste spíše jako pozorovatel a užaslý divák. Nicméně abych to nějak uzavřel. Prince of Persia se bez diskuse vydal tam, kam měla směřovat Lara. Možná, že ovládání a zdolávání překážek je až příliš "user-friendly", ale oproti frustrujícím mechanismům z podobně koncipovaných her je tohle rozhodně příjemný balzám na rozbolavělou duši hráčů.

Prince of Persia: The Sands of Time
Výrobce/Vydavatel UbiSoft
Platforma PlayStation 2, Xbox, GameCube
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: ano, 88kB
Verdikt: Za nějakých patnáct hodin jste na konci. Ale celou dobu se budete dobře bavit a to je to hlavní!
Hodnocení: 85% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

Herní svět je v šoku. Hacker vypustil na internet záběry z nového GTA

Klidnou neděli pro hráče přerušil masivní únik záběrů z chystaného Grand Theft Auto VI. Ačkoliv se oficiálně o hře nic...

Únik informací o GTA 6 je pro autory zdrcující. Hacker studio vydírá

Ohromné množství uniklých informací týkajících se příštího dílu Grand Theft Auto je zcela mimořádnou situací pro herní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Po 30 letech od vydání si Němci konečně mohou legálně koupit Wolfensteina

Německá ratingová agentura udělila hodnocení hře Wolfenstein 3D, a ta se tak může konečně začít prodávat v digitálních...

I tátové od rodin si rádi zastřílejí, žánr boomer shooters je na vrcholu

Přestože dnešní technologie umožňují zprostředkovat téměř fotorealistické zážitky, stále více lidí se vrací k retro...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znamenaly průlom, definovaly žánry. Tyto hry se navždy zapsaly do historie

Premium Videoherní průmysl je tu s námi už poměrně dlouhou dobu a vychrlil tisíce a tisíce různých projektů. Na spoustu z nich...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Zesnulá královna bude i za stovky let vypadat jako živá, říká balzamovač

Premium Trvající pieta ve Velké Británii za zesnulou královnu Alžbětu II. a vystavení rakve vyvolává mimo jiné řadu otázek...

RECENZE: V hororu The Mortuary Assistant balzamujete těla v márnici

Směna v pohřebním ústavu se promění v noční můru v originálním hororu s neotřelým systémem strašení. Kromě balzamování...

RECENZE: Oddworld: Soulstorm je depresivní, umí potrápit a stojí za to

Oddworld se vrací ve formě. Je náročný, temný a vizuálně podmanivý. Fandy původních her nezklame, ale jestli okouzlí...

RECENZE: Staňte se drsným bijcem, King of Fighters XV myslí i na nováčky

Značka King of Fighters se vrací po šesti letech. Je přístupná začátečníkům, zklamáni ovšem nebudou ani experti na...

RECENZE: Tiny Tina’s Wonderlands ukazují špičkové spojení fantasy a sci-fi

Spin-off k sérii Borderlands nepřekvapí herními mechanismy, ale fantasy kabátek mu náramně sluší. A hlavně: je to...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

RECENZE: Pro Pokáče byla O2 arena příliš velkým soustem

Z hlediska návštěvnosti skončil koncert písničkáře Pokáče v O2 areně maximálním úspěchem - pár hodin před začátkem...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Kvůli sousedům nemohu v bytě topit. Oni nemají problém, tak nic neřeší

Bydlím v bytovém domě, který spravuje společenství vlastníků. Letos jsem se přestěhovala z bytu číslo 9 do bytu číslo...

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Rusové v panice skupují letenky za rekordní sumy. Zájem je o jednosměrné

Ruský prezident Vladimir Putin ve středečním projevu k národu vyhlásil částečnou mobilizaci. Začne platit okamžitě a...