Čtvrtek 9. dubna 2020, svátek má Dušan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. dubna 2020 Dušan

RECENZE: Ori and the Will of the Wisps je dechberoucí zážitek

aktualizováno 
Nový Ori přináší emocionální audiovizuální ohňostroj v krásném a rozlehlém světě plném překvapení. Vývojáři nezaváhali a opět dohopsali až na vrchol plošinovkového žánru.
90

Ori and the Will of the Wisps

Platforma: PC, XboxOne
Výrobce: Moon Game Studios

  • Kouzelná grafika i hudební doprovod
  • Pestrý a živoucí svět
  • Nespočet různých nepřátel
  • Rozmanitá a náročná hratelnost
  • Poutavý příběh
  • Drobné technické potíže
  • Místy nevyrovnaná obtížnost

Herní karta

Přesně na den přesně po pěti letech nám vývojáři z vídeňského studia Moon naservírovali pokračování oceňované akční plošinovky Ori and the Blind Forest. Druhý díl s přízviskem Will of the Wisps příběhově navazuje na svého předchůdce a opět hráče bere do pohádkového světa plného nástrah a problémů. Malý Ori se tentokrát vydává na dlouhou cestu, aby našel svou kamarádku v podobě sovičky Ku. V úvodu jednoduše načrtnutý příběh se v průběhu hraní vlivem několika zvratů výrazně rozvine a odhalí řadu dalších zajímavých postav.

Fotogalerie

Celá mapa je v porovnání s jedničkou o slušný kus větší a živější. V žádném případě nejde o lineární zážitek. Hra si zachovala prvky metroidvanie, takže na vás čeká velká propojená mapa, kterou budete skok za skokem objevovat. Kromě hlavní příběhové linky narazíte rovněž na spoustu nepovinných vedlejších úkolů. Ty lze plnit i po dokončení příběhu, čímž si můžete celý zážitek ještě výrazně prodloužit. Ani při ignorování vedlejších aktivit se však na konec celého dobrodružství nedostanete za méně než deset hodin. Průměrnou rychlost průchodu bych viděl někde okolo patnácti hodin. Na snahu o důkladný průzkum a splnění všech aktivit si poté vyhraďte aspoň dvacet hodin.

Důležitou roli přitom kromě vašeho umu hraje i zvolená obtížnost. Tu vybírejte obezřetně, protože nejde po rozehrání hry změnit. Rozdíly mezi jejími stupni jsou navíc znatelné. Pokud si tedy chcete užít zejména příběh, nebojte se sáhnout po té nejlehčí z trojice nabízených. Se střední obtížností se totiž nároky výrazně zvyšují a zejména boss fighty rozhodně nejsou otázkou pár minut. 

Ori and the Will of the Wisps

Ori and the Will of the Wisps

Po vzoru Souls her se musíte učit a předpovídat následný pohyb a útoky nepřátel, což si zkrátka vyžádá čas a pevné nervy. Osobně mi přišlo, že je rozdíl mezi lehkou a střední obtížností až příliš velký a ideál bych viděl někde uprostřed. Kromě klasických boss fightů, kde bojujete s některým z přerostlých nepřátel v uzavřené aréně, se připravte také na únikové honičky nebo souboje proti několika vlnám protivníků.

Vývojáři zkrátka v porovnání s prvním dílem co do četnosti soubojů ještě přitvrdili. Plošinovkových pasáží s důrazem na přesnost hopsání si však stále užijete dostatek. Kombinace obojího vytváří výborný mix, který zaručuje, že se na obrazovce stále něco děje a hratelnost neupadá do stereotypu. 

Pokud jste hráli první díl, tak si určitě pamatujete na unikátní systém ukládání pomocí omezeného množství energie. Ten je u dvojky nahrazen klasickými checkpointy. Změny se dotkly i Oriho schopností. Primární zbraň ve formě světelné koule nahradil meč. Souboje jsou díky tomu vedeny o něco víc na blízko.

Brzy se vám však do rukou dostane nespočet dalších schopností i vybavení, včetně třeba luku nebo možnosti se léčit. Právě způsob odemykání schopností se dočkal též přepracování. Kompletně zmizelo odemykání v dovednostním stromě. Nově vše nalézáte přímo na mapě nebo kupujete za sesbíranou měnu podle libosti od jedné z postav. Aktivní máte vždy čtyři schopnosti, ale celkově je jich víc než třicet. S ohledem na situaci je pohotově můžete měnit z inventáře za jiné. 

Ori and the Will of the Wisps

Ori and the Will of the Wisps

S postupujícím příběhem vaše postava sílí a její již získané dovednosti dále nabírají na síle. Během hraní se tedy stále učíte novým věcem a postupně zpřístupňujete do té doby nedostupné oblasti mapy. K přesunu na již objevená místa na mapě lze využít funkci rychlého cestování.

Absolutorium si zaslouží zpracování herního světa a celková audiovizuální stránka. I v tomto případě jde o evoluci prvního dílu, který v těchto oblastech rovněž exceloval. Mapa Will of the Wisps přitom nenarostla pouze do velikosti. V první řadě je překvapivě pestrá. Podíváte se do zalesněných, písčitých, zasněžených a různě nasvícených či úplně temných oblastí. Diverzita herních oblastí si zkrátka zaslouží velkou pochvalu. S různorodým světem jdou ruku v ruce i rozliční nepřátelé. Po celou dobu hraní se objevují stále nové typy protivníků či jejich různé kombinace.

Na kráse celého zážitku má lví podíl dechberoucí audiovizuální stránka. Vývojáři dokázali z enginu Unity vytáhnout něco neuvěřitelného. Od prvního dílu nejde o kdovíjak znatelný posun. Ani to však nebylo potřeba, protože už jednička vypadala fantasticky. Barvitou grafiku zdatně doplňuje parádní orchestrální soundtrack a kvalitní zvuky. 

Ori and the Will of the Wisps

Ori and the Will of the Wisps

Co do atmosféry a technické vyspělosti tedy ve výsledku Orimu dokáže konkurovat jen málokterá 2D plošinovka. Už jenom díky audiovizuálním kvalitám by měli o hře uvažovat i hráči, kteří jinak o tento žánr nejeví zájem. Téměř bezchybný zážitek bohužel lehce kazí optimalizace. Framerate místy kolísá, načítání si občas dá na čas a celá hra mi během recenzování dvakrát spadla. Minimálně v případě PC verze však nejde o nic zásadního, co by nemohly spravit první aktualizace. Co už naopak asi zůstane, je nepříliš povedená česká lokalizace.

Ori and the Will of the Wisps je překrásnou akční plošinovkou s příměsí metroidvanie, která stojí na povedeném základu svého předchůdce. Druhý díl přináší víc akčních pasáží a výrazně větší a o kus pestřejší svět. Výsledkem je atmosférický zážitek s pohádkovým příběhovým pozadím a výbornou hratelností. To vše navíc za poloviční cenu oproti běžnému AAA titulu. Zamrzí pouze místy nevyrovnaná obtížnost a drobné technické problémy. 

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

89 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 100 čtenářů

  • Nejčtenější

Podle výpočtů váží mariňák z Dooma půl tuny a běhá rychlostí 80 km/h

Počítačová grafika ušla za posledních dvacet let obrovský kus cesty, ale není to jediné, co se v moderních hrách mění....

KVÍZ: Poznáte nejslavnější postapokalyptické hry?

Značku Fallout zná snad každý, ale her, které se odehrávají v katastrofou postižených světech, je nespočet. Poznáte...

Návrat slavného monstra v Predator: Hunting Grounds smrdí průšvihem

Zajímavě vypadající multiplayerovou akci Predator: Hunting Grounds se slavným mimozemským lovcem bylo možné o uplynulém...

RECENZE: Bílý dům opět v plamenech. Remaster Modern Warfare 2 se povedl

Po nekonečných spekulacích se fanoušci druhého dílu kultovní Call of Duty: Modern Warfare 2 konečně dočkali vytouženého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sony představilo ovladač k PlayStationu 5. Bude bílý a s větší výdrží

Gamepad se bude jmenovat DualSense a přinese hráčům nové funkcionality, jako je haptická odezva, adaptivní síla odporu...

Premium

Klienti versus cestovní kanceláře: jak nepřijít o peníze za zájezd

Cestovní kanceláře jsou zahlceny žádostmi klientů o zrušení zájezdů. Sociální sítě se plní příspěvky nespokojených...

Premium

Ufňukaná generace. Mladí v pandemické panice možná konečně dospějí

Vše zlé může být k něčemu dobré. Dokonce i koronavirus. Magazín Víkend DNES se domnívá, že mladí lidé v pandemické...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

  • Další z rubriky

RECENZE: Dex ukazuje budoucnost, v níž bez implantátů nemá cenu žít

Česká hra Dex zasazuje tradiční žánr do ne úplně tradičního prostředí. Mladá dívka s modrými vlasy zachraňuje svět před...

Filmová adaptace Warcraftu je splněným snem. Recenze očima hráče

Pokud existuje černá magie, snímek Warcraft v boji s ní zvítězil. Podařilo se mu totiž prolomit pomyslné prokletí filmů...

RECENZE: Jedi: Fallen Order je konečně zase skvělá Star Wars hra

Jedním z velice příjemných překvapení roku je titul Star Wars Jedi: Fallen Order, který mohlo vydavatelství EA pokazit...

RECENZE: Odboj proti nacistům v Through the Darkest of Times spíše nudí

Poměrně zajímavý koncept života odbojáře v nacistickém Německu v titulu Through the Darkest of Times je provázen dobře...

Advantage Consulting, s.r.o.
Specialista svařování

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Bruce Willis je v karanténě s exmanželkou Demi Moore. Dceři oholil hlavu

Bruce Willis (65) a Demi Moore (57) se rozvedli před dvaceti lety. Vycházejí spolu ovšem tak dobře, že tráví karanténu...

Obchody zůstanou na pomlázku zavřené. Řetězce nevyužily stavu nouze

O Velikonočním pondělí zůstanou supermarkety zavřené a budou se tak držet zákona, který platí v běžných dobách. V...

Páté zvláštní poselství za 68 let vlády. Alžběta II. promluvila o koronaviru

Britská královna Alžběta II. (93) v neděli promluvila k veřejnosti. V předtočené nahrávce zdůraznila nutnost sebekázně...

Vznikne generace superšetřílků? Koronavirus možná změní návyky lidí

Pandemie COVID-19 by podle analytiků do budoucna mohla značně proměnit světovou ekonomiku. Lidé podle nich nejspíš...