RECENZE: Ori and the Blind Forest je nádherná hra, která chytne za srdce

Ori and the Blind Forest
Platforma: XboxOne
Výrobce:
Moon Game Studios
- Audiovizuální stránka
- Příběh, který chytne za srdce
- V jádru poctivá a obtížná hopsačka
- Postupné učení nových věcí
Ori and the Blind Forest vypráví příběh umírajícího lesa a sirotka, který teprve hledá svoje místo na světě. Snaží se vidět to dobré i ve špatných časech a ukazuje cestu laskavosti. Je naivní? Ano. V podstatě i obyčejný. Je to protipól k cynickému, nejednoznačnému světu, který lásku a obětování vnímá jako slabost. I z toho důvodu se snadno dostane pod kůži.
Ale nebudeme si lhát do kapsy: lví podíl na tom má i ručně kreslená grafika a orchestrální soundtrack, bez nichž by prožitek nebyl takový. Tvůrci si zároveň osvojili vypravěčské postupy z animovaných filmů devadesátých let, které aplikovali na 2D hru. Jednotlivé prvky skládačky nejsou originální, ale když se spojí, fungují jedinečným způsobem. Ostatně představu si můžete udělat i díky videu u článku.
Ori je zpočátku slabý a kromě chůze neumí vůbec nic. Je rád, že přežil. Teprve v průběhu hraní si osvojuje nové schopnosti (je jich devět), například plachtění na pírku, lezení po zdi či dvojitý skok. Základem je ovšem skákání a útok bludičky, která Oriho následuje. Hra si ovšem vypůjčuje i prvky z her na hrdiny, kdy umožní vlastnosti postavy a naučené dovednosti ještě dále rozvíjet. Například Oriho naučí dýchat i pod vodou.
Postupné učení nových věcí je trefa do černého. Těšil jsem se na nové dovednosti, aniž bych si připadal nějak ošizen. Naučení něčeho nového totiž znamená i vítaný posun v hratelnosti. Hopsání po herním světě tak není ani po několika hodinách stereotypní.
Nejvýraznější to bylo asi v okamžiku, kdy jsem si osvojil možnost odrazit se od vystřeleného nepřátelského projektilu do libovolného směru, případně ho přesměrovat na jiný cíl. Dovednost pak řádně prozkoušela pasáž, kdy velký strom odspoda zaplavovala voda, zatímco vy musíte vyskákat nahoru. A to vše bez záchytného bodu k uložení pozice.
Některé pasáže jsou možná trochu k vzteku a zopakujete si je, na druhou stranu, nikdy jsem neměl pocit, že by mi hra házela klacky pod nohy. Za neúspěch vždy mohla jen moje nešikovnost. Byť jsou některé pasáže těžší, stačí nehrát zbrkle a trochu se soustředit.
Chytře je vyřešen i systém ukládání pozice. Volba místa je vždy na hráči (mimo dosah nepřátel), stojí to ovšem energii, která může dojít a potřebujete ji i k jiným věcem. Uložíte si pozici, nebo to risknete a zkusíte doskákat ke dveřím, které se otevírají prostřednictvím energie a za nimiž se ukrývá bonus?
Ke skvělému zážitku přispívá i fakt, že herní svět je jedna velká mapa bez nahrávacích obrazovek. Můžete se tak vrátit zpátky hledat tajné skrýše, případně se s novou schopností podívat do dříve nedostupných míst. Někdy je to však i nutnost, když se zpřístupní další část světa.
Není třeba se však bát, vývojáři do hry zakomponovali řadu zkratek, takže zatímco cesta tam dala zabrat, zpět už to jde hravě. Kromě herních rébusů, kdy Ori přesunuje závaží, přesměrovává projektily a podobně, tu jsou ještě fragmenty mapy a staré dobré klíče. Bez nich neotevřete bránu a neposunete se dál.
Na Ori and the Blind Forest jsem se hodně těšil a výsledek předčil očekávání. Je to obtížná, výhradně na šikovnosti založená hra s úchvatným příběhem a audiovizuálním zpracováním. Navíc se ani neprodává za plnou cenu.
Nenechte se však mýlit: v jádru je to pořád ta stará plošinovka, která jen mírně rozvíjí léta známé principy. Myslím, že třeba Donkey Kong Country: Tropical Freeze šel v některých ohledech dál. Což neberte jako výtku, ale jako konstatování faktu. Oriho totiž můžu jen a jen doporučit. Je to skutečný skvost a přál bych si více her v tomto duchu.
Hra je dostupná na PC a Xbox One, chystá se i verze pro Xbox 360. Recenzováno na Xbox One.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 225 čtenářů
Pět souloží, které otřásly herním průmyslem
Herní průmysl prošel v posledních letech turbulentním vývojem, z původní zábavy pro malé děti se stal miliardový...
Hogwarts Legacy už nikdo nehraje, posmívají se aktivisté. Není ovšem za co
Ani měsíc po vydání Hogwarts Legacy se v harrypotterovské herní komunitě neuklidnily hlasy zesměšňující a bojkotující...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
U stařičkého Half-Lifu se zapotí i moderní PC. Stačí jedna modifikace
Ačkoliv to bude od vydání prvního Half-Lifu letos 25 let, stále se najdou způsoby, jak původní hru modernizovat....
Unreal ukázal budoucnost počítačové grafiky, hry jsou však ještě daleko
Společnost Epic Games představila v rámci konference GDC možnosti svého herního enginu Unreal 5. Ukázky působily...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Deep fake porno se streamerkám hnusí, na Twitchi prý nehrozí
Streamovací platforma Twitch vydala prohlášení ke kauze takzvané deepfake pornografie, kdy jsou herečkám z filmů pro...
RECENZE: Forspoken je neriskantní sériová výroba, nejvíc baví běhání
Rozsáhlý herní svět, svižné souboje, spousta efektních kouzel, povedená hudba nebo zábavný parkour. Dalo by se čekat,...
RECENZE: The Chant působí jako nedotažená vykrádačka Stranger Things
Prvotina studia Brass Token sice není vyloženě špatná hra, v mimořádně na horory bohatém závěru roku ovšem nemá žádné...
RECENZE: Tiny Tina’s Wonderlands ukazují špičkové spojení fantasy a sci-fi
Spin-off k sérii Borderlands nepřekvapí herními mechanismy, ale fantasy kabátek mu náramně sluší. A hlavně: je to...