Modern Warfare 2 je zážitek jako ze tří třeskutých akčních filmů

  0:02aktualizováno  0:02
Podívali jsme se na kampaň akce, kterou si chce zahrát asi každý. Ano, je opět krátká, ale jinak skvělá.
83

Call of Duty: Modern Warfare 2

Platforma: PC
Výrobce: Infinity Ward

  • nejlepší inscenace akční hry na trhu
  • variabilní prostředí
  • spád, který nedovolí přestat hrát
  • robustní multiplayer
  • nerozvinutý příběh
  • v singleplayeru je to jednohubka

Jedinečný důkaz o tom, že hráči ke štěstí nepotřebují propracované mechanismy, pokročilé technologie a logický příběh. Stačí jim dokonale inscenovaná střelnice, která je doslova a do písmene vyždíme. Proč ne?

Herní karta

Modern Warfare 2

Po rychlém tréninku v pouštním táboře v Afghánistánu se na korbě jednoho z Humvee rozjedete do ulic města. Příkaz je jasný: střílet, až budete napadeni. Vyústí to ve zhruba minutové nervózní svírání virtuální zbraně. V tu chvíli se to spustí. Naposledy se pořádně nadechněte, jízda vstříc tak intenzivním zážitkům, jaké žádná jiná akce v takové formě nabídnout nedokáže, právě začíná.

Modern Warfare 2 (PC)Největší vydavatelská společnost Activision Blizzard mohla být snadno o pár miliard dolarů chudší. Stačilo, aby její zástupci trvali na negativním stanovisku vůči projektu, který před pár lety položili na stůl hoši ze studia Infinity Ward. Desky projektu byly nadepsány asi takto: "Přenesení Call of Duty z druhé světové do současnosti".

Rigidní moloch na to nejprve nechtěl přistoupit, ale dnes jistě děkuje všem zúčastněným, že ho přemluvili. Vzniklo totiž Modern Warfare, jedna z nejúspěšnějších her a pravděpodobně vývojářsky nejméně náročných her v historii. A veleočekávaná dvojka má šanci stát se nejúspěšnější hrou vůbec, a to jen s pozměněnými kulisami a příběhem.

Modern Warfare 2 (PC)Popravdě, je to právě příběh, co v Modern Warfare 2 hapruje ze všeho nejvíc. Nejde ani tak o jeho béčkovost a účelovou velkolepost, ale spíše o jeho podávání hráči, jež se děje výhradně během loadingových sekvencí. Sice to příjemně krátí čekání, na druhou stranu to ale nestačí, aby si hráč o ději udělal komplexní obrázek.

Navíc jsem se po celou dobu hraní nemohl ubránit pocitu, že autoři používají recyklované příběhové (a samozřejmě i herní) elementy. Napovídá tomu už nepříliš uvěřitelné navázání na první díl. Po pěti letech se v Rusku z arcipadoucha Imrana Zhakaeva stal národní hrdina se sochou na Rudém náměstí. Proč, zůstává utajeno.

Modern Warfare 2 (PC)Dozvíte se jen tolik, že Zhakaev má zdatného následovníka v podobě Vladimira Makarova, kterému se podaří to, co ustavenému mučedníkovi Imranovi chybělo: drtivý útok na Spojené státy americké.

Přitom se tomu podle jednoduché logiky věci dalo zabránit. Makarov použije jako záminku vlastní útok na ruském (Zhakaevově) letišti, který, i díky účasti jednoho z hlavních hrdinů, nafinguje tak, aby to vypadalo, že za tím stojí Američané. A tak začne válka. Otázkou je, proč místo střílení nevinných civilistů, což je vážně brutální zážitek (můžete ho ale přeskočit), nezabít Makarova rovnou zde na letišti. Tím by se ale celý "pracně" vytvářený děj zhroutil.

Modern Warfare 2 (PC)Nechci vypadat jako hnidopich, ale řada logických chyb příběhu bije do očí a spousta otázek zůstává nezodpovězena. Na druhou stranu se tak při obligátním zvratu, který postaví na hlavu vše dosud vykonané a obrátí svět vzhůru nohama, můžete cítit vskutku překvapeni, byť v duchu něco takového neustále očekáváte.

Je škoda, že autoři nešli s příběhem víc do hloubky. Přitom je vidět, že nápady mají, jen je podávají příliš ledabyle, snad proto, aby neuškodili tempu, které od Modern Warfare 2 každý čeká.

Modern Warfare 2 (PC)A to si pište, že ho také dostane. Akce je už od počátku drsná, frenetická, brutální a především naprosto masivní. Každému musí být jasné, že se v Infinity Ward snažili přeskočit laťku předchůdce. Nakonec, je to i nutnost. Žádné novinky tu totiž ve své podstatě nejsou, a tak jediným způsobem, jak se posunout vpřed, bylo udělat Modern Warfare 2 ještě třeskutější.

Modern Warfare 2 (PC)Podařilo se. Podle subjektivního pocitu tentokrát zastřelíte víc padouchů za kratší dobu (bohužel). Co do inscenace jednotlivých misí, už je spornější, který z dílů z ní vychází lépe.

Například na úroveň v Pripjati z prvního dílu jen tak nezapomeneme. Modern Warfare 2 sice její princip velmi nápadně recykluje a spolu s kapitánem Pricem tak zažijete opět velmi napínavou procházku, už ale ne tak jedinečnou.

Podobně je to i s dalšími misemi respektive úkoly, které v nich plníte. Od minula se příliš nezměnily. Ne že by to nějak zásadně vadilo, ale v hráčově fantazii se jistě budou rodit ještě zajímavější úkolové momenty, jaké by se s takovou inscenací daly připravit.

Modern Warfare 2 (PC)Bylo by to ale posunování takřka dokonalého ještě blíže k vrcholu. V každé misi, ať už se bude odehrávat na půdě Severní Ameriky, nebo ve favelách Rio de Janeira, nebo v sibiřském gulagu, nebo v Afghánistánu, dostanete zábavu přímo naordinovanou. Že byste se nudili, nepřichází zkrátka v úvahu. Tedy za předpokladu, že nezačnete filozofovat nad primitivními herními mechanismy.

Čert je vem. Úspěch Modern Warfare 2 ukazuje, že čím je hra banálnější, tím větší má šanci na úspěch. Jen je potřeba banálnost zabalit do atraktivního hávu a hrát s ní na všechny smysly.

Modern Warfare 2 (PC)To Modern Warfare 2 zvládá dokonale. Jeho nejúčinnějším instrumentem přitom je dokonale zvládnutý a přesto maximalistický přechod od klidové fáze po naprosto frenetickou akci. V jednu chvíli na ropném vrtu potichu likvidujete pár stráží hlídajících přístup z vodní hladiny, a o pár chvil později už výbušninou otevíráte dveře k mohutně chráněným rukojmím, která v několika vteřinách osvobodíte ze spárů teroristů.

Má cenu se vůbec bavit o designu úrovní? Má. Kdo čeká opět striktně lineární levely, má do značné míry pravdu, ale v Modern Warfare je přeci jen znát jistý pokrok. Některé pasáže jsou tak překvapivě volnější. Například na rozsáhlém parkovišti na americkém předměstí, kde se bráníte mohutnému útoku Rusů, přebíháte mezi jednotlivými budovami a je jen na vás, jakou cestu, případně nejúčinnější způsob zabíjení zvolíte.

Modern Warfare 2 (PC)Spolu s MacTavishem se pak ve sněhové vánici kdesi na Kamčatce budete snažit ukrást satelit. Viditelnost je mizerná, takže budete muset využít senzor srdečního tepu, který vám pomůže s rozeznáním nepřátel. Jinak je vidíte jen na vzdálenost několika metrů. Sami se pak můžete rozhodnout, zda je potichu a rychle zlikvidujete nebo jen obejdete (což je jednodušší).

Příjemnou zprávou pro všechny fandy předchůdce je to, že opět potkají staré známé. Ostříleného veterána Price už jsme zmínili a nechybí ani hlavní hrdina jedničky MacTavish alias Soap. Toho po většinu hry ale nebudete ovládat, zhostíte se rolí několika nových vojáků. Moc si na ně ale nezvykejte, Infinity Ward se totiž rozhodně neštítí drastických konsekvencí.

Modern Warfare 2 (PC)Co se obtížnosti týče, pokud se odhodláte si hru vychutnat, doporučujeme zvolit jednu ze dvou nejvyšších. Pak už se budete muset v přestřelkách opravdu ohánět a hra vás vpřed nepustí zadarmo. Naštěstí už tu nefungují pro Call of Duty typické skripty, kdy sám hráč musí překročit určitou linii, aby se nepřátelé přestali generovat.

Občas to tak sice vypadá, ale je to spíše enormní počet protivníků, které je třeba vystřílet. Následně postupují kupředu i sami parťáci a hráč se tak nemusí násilně chopit iniciativy.

Jak už bylo řečeno, některé pasáže dají opravdu zabrat. Obzvlášť pekelné je to paradoxně hned krátce po startu v brazilských favelách, odkud na vás teroristé střílejí z oken, střech i zezadu, jelikož je tento – mimochodem graficky krásně provedený – chudinský komplex propojen přehlédnutelnými pidiuličkami.

Modern Warfare 2 (PC)Zabrat dají ale i jiné momenty, třeba ochrana dat ukládajícího počítače, který proti desítkám protivníků hájíte takřka sami. První dvě obtížnosti jsou určené hlavně příležitostným hráčům a zapotíte se u nich zcela výjimečně.

Kdo by čekal, že se čistá herní doba prodloužila, bude zákonitě zklamán. I těm nejpomalejším hráčům bude k dokončení stačit sedm hodin. Jsou to chvíle naplněné neuvěřitelnou dynamikou, intenzitou a napětím, ale stále je to jen pár hodin. Modern Warfare 2 je tak typickou hrou, kterou lze dokončit za odpoledne s lehkým přesahem do večera.

Jistě, je tu opravdu poctivý multiplayer i nový Spec Ops mód (dá se hrát i sólově), ovšem většina hráčů si Modern Warfare 2 pořizuje kvůli singleplayerovému zážitku. A to je prostě problém.

Modern Warfare 2 (PC)Activision Blizzard navíc neváhal navýšit cenu, a pokud v takovém případě kladete důraz na poměr cena-výkon a hledíte jen na singleplayer, vyjdou vám nepříjemné hodnoty. Jedna hodina zábavy vás vyjde v nejlepším případě na 170 Kč.

Recenzentovi ale nepřísluší soudit výhodnost koupě. Obrovské množství lidí si to po zahájení prodejů našlo argumenty ve prospěch Modern Warfare 2. A nezbývá než dodat, že z financemi nezastřeného úhlu pohledu za to hra bez debat stojí. Pokud navíc využijete i multiplayerový komponent, nemáte co řešit.

Autor:

Největší světová herní výstava Gamescom 2019 se koná od 20. do 24. srpna v Kolíně nad Rýnem. Čeká nás opět řada nových oznámení a ukázek z nadcházejících titulů jako jsou Gears 5, Minecraft Dungeons a Zaklínač.

Hodnocení hry

Redakce

83 %

Čtenáři

91 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1601 čtenářů

Nejčtenější

Hořící zombie dítě mu ukončilo rekord, ale nastartovalo kariéru

Streamer Philza

Britský streamer Phil „Philza“ Watson drží rekord za nejvíce času stráveného na jeden život v hardcore módu hry...

Lidé vzpomínají na obaly od 3D karet minulé dekády. Jsou k smíchu i pláči

Retro obal od 3D grafického akcelerátoru

Estetika nikdy nebyla silnou stránkou videoherní kultury, své pomyslné dno však už má snad naštěstí za sebou. Nic...

Nepropásněte hru zdarma. Skvělý Mutant Year Zero není ani rok starý

Mutant Year Zero: Road to Eden

Obchod Epic Store rozdává tento týden opět parádní kousky. Kromě povedené tahové strategie Mutant Year Zero je to i...

KVÍZ: Legendární studia, která už neexistují. Poznáte je?

Lands of Lore

V dnešním kvízu se podíváme hluboko do herní minulosti. A nejspíše se budete divit, kolik skvělých studií, které v 90....

Pět scén z her, které narazily na australskou cenzuru

South Park: Stick of Truth

O cenzurování videoher v Austrálii toho bylo napsáno již mnohé, málo se už však ví, že se v posledních letech situace...

Další z rubriky

RECENZE: War Thunder je snem všech milovníků vzdušných bitev

War Thunder

War Thunder uspokojí více i méně náročné piloty. A nadchne technickým provedením.

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Karateka

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Might and Magic X Legacy

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz