Empire Earth 2: The Art of Supremacy
Žádné lidové moudro se neporušuje tolikrát, jako okřídlené „z dějin bychom se měli poučit.“ Vyznavači cyklické teze směřování historie jistě namítnou, že to ani není možné. Kombinaci těchto dvou směrů razí výrobci historických strategií, jež se sice postupně čím dál tím více zdokonalují, ovšem zároveň rády opakují. To jim ale hráči vděční za možnost aktivně se zapojit do koloběhu dějin blahosklonně promíjí. Je třeba říci, že hra typu Empire Earth 2 (recenze) je pro recenzenta RTS ještě výhrou – ačkoliv v něm totiž neustále omílaná 2. světová válka figuruje, představuje v konečném součtu jen lehce přehlédnutelnou složku. Ano, Empire Earth 2 se dokázalo odlišit od davu, a přestože snad nikdy neokupovalo čelní místa prodejnosti, šlo přesně o ten typ hry, jejíž křivka odbytu neklesá tak strmě, jako u uměle vyhypovaných kousků. Skutečná kvalita obstojí i v čase. A aby měl hráč neustále co na zub, připravili hoši a holky z Mac Doc Software přídavek jak se sluší a patří.
V první kampani se podíváte do roku 2183 před naším letopočtem, kde, ovládaje hrdinu jménem Kamsa a jeho skupinu, absolvujete třicetileté období chaosu, jež následovalo rozpadu egyptské říše.
![EE 2: Art of Supremacy](http://1gr.cz/fotky/idnes/bw/0/aos_scrn02.jpg)
Zřejmě nejdůležitějším faktem, jehož pominutí v recenzi by se rovnalo neuvedení maximální rychlosti u nového modelu ferrari, je počet nových kampaní. Jsou tři, každá o pěti misích, což je mírné okleštění oproti originálu, v němž na jedno tažení připadalo osm úrovní. Nicméně některé z nich jsou opravdu dlouhé a jejich dohrání vám od oka ukrojí patnáct hodin života. To bychom měli oblíbená číslíčka a teď konečně k bližšímu popisu. V první kampani se podíváte do roku 2183 před naším letopočtem, kde, ovládaje hrdinu jménem Kamsa a jeho skupinu, absolvujete třicetileté období chaosu, jež následovalo rozpadu egyptské říše. Roky 1805-1813 vymezují tažení číslo dvě. V něm se v roli ruského cara Alexandra budete snažit zkonsolidovat síly po porážce u Slavkova a nedovolit Napoleonovi ovládnout matičku Rus. Třetí kampaň je pak podle mého názoru vůbec nejzajímavější. Nabízí totiž úplně nový kontinent – Afriku, která v originálu chyběla. Podíváte se zde do budoucnosti vycházející z alternativní minulosti, v níž bojuje kmen Masajů proti světové korporaci GloboCorp.
K původním patnácti národům tedy přibývají čtyři nové: Francouzi, Rusové, Masajové a Zulové, další africký kmen. Ti dohromady přináší pouhých deset nových jednotek, avšak nejde o žádné řadové pěšáky, nýbrž veskrze o speciální zbraně. Kupříkladu infanterie u Zulů působí o 10% větší škody, než stejné síly u konkurentů. Speciální formace pak přináší rovnou 25% zvýšení. Dále tu jsou zajímaví bojovníci Iklawa a Inyanga. Rusové se soustředí na artilerii, Francouzi doustanou do vínku speciální letadlo. U budov a technologií zůstalo až na malé výjimky vše při starém. Za zmínku stojí snad akorát tři nové divy světa afrického kontinentu.
Tak třeba v druhé misi egyptské kampaně musíte ochránit faraónovu hrobku před raubíři, založit novou osadu, vyslídit čtyři artefakty a ochránit vlastní město.
Novou vývojovou epochu datadisk nepřináší, avšak to od něj asi ani nikdo nečekal – smysluplně už není v podstatě kam se vyvíjet, leda byste po mapě chtěli prohánět opice nebo naopak vládnout zcela utopickým společnostem. Co se týče obtížnosti, nelze se divit výraznému přitvrzení, které už jen tak někdo neskousne. Pokud jste v původním titulu měli ještě nějaké rezervy, budete za![EE 2: Art of Supremacy](http://1gr.cz/fotky/idnes/bw/0/aos_scrn05.jpg)
Zajímavou změnou herního systému je nový koncept hrdinů. Ve chvíli, kdy se určité třídě jednotek jako je třeba infanterie, podaří zdolat sto nepřátel, dostane jeden ze členů dané třídy hrdinský řád. To samé platí, když se podobný majstrštyk povede jediné jednotce, zde je však limit o něco benevolentnější – stačí pokořit dvacet protivníků. Hrdina je mnohem silnější variantou obyčejné jednotky, která má potenciál být rozhodujícím faktorem v bitvě, zvláště je-li jich více. Navíc mohou být připojeni ke skupině bojovníků a o něco jim tak zvýšit bojová čísla.
|
V multiplayeru narazíte na několik nových módů, třeba ten, kdy před vás a vaše soupeře počítač náhodně klade jednotlivá bojiště, na nichž prokazujete své schopnosti, včetně přesvědčování neutrálních kmenů, jež se mohou přidat na vaši stranu a výrazně tak zvýšit šance na vítězství. Graficky se v podstatě nezměnila, přibylo sice několik nových schémat, nicméně pořád platí, že z velkého přiblížení jsou jednotky pěkné ošklivé, což se sice postupně smazává oddalováním, ale ani celkově nemůže být technická stránka chloubou. Český překlad se opět obešel bez výraznějších nedostatků a představuje to nejlepší, co se na tomto poli dá najít.
Graficky se v podstatě nezměnila, přibylo sice několik nových schémat, nicméně pořád platí, že z velkého přiblížení jsou jednotky pěkné ošklivé, což se sice postupně smazává oddalováním, ale ani celkově nemůže být technická stránka chloubou.
Koupit či nekoupit? Tak to je zapeklitá otázka a odpověď bude nejednoznačná. Lidem, které původní EE 2 nechytlo vyloženě za srdce, Art of Supremacy doporučit nemůžu. Zeptejte se sami sebe, zda po dohrání všech kampaní ze dvojky ještě máte chuť na další. Věřím, že mnoho hráčů tuto chuť mít bude a zase se na dlouhé dny a noci ponoří do bitev ve všech dějinných obdobích. Až dojdou nedesignované mise, není problém si v intuitivním editoru vytvořit cokoliv vlastního, a to třeba i nový národ!Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 133 čtenářů
S černým samurajem v Japonsku tvrdě narazili. Vydavatel se omlouvá
Připravovaná hra Assassin’s Creed Shadows zasazená do feudálního Japonska vyvolala nevoli zejména...
Zaplatil půl milionu, aby si mohl chvíli zahrát s populární streamerkou
Fanoušek vydražil v internetové aukci možnost zahrát si počítačové hry s populární streamerkou...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
![](https://1gr.cz/u/free.gif#230x129)
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Hráč dostal ban na deset let, hned po návratu navázal na původní hádku
Uživatel oblíbeného internetového fóra Something Awful dostal v roce 2013 zákaz na sto tisíc hodin...
Roblox má problém s pedofily, přiznávají už i jeho provozovatelé
Rozsáhlý článek magazínu Bloomberg poodhalil odvrácenou stranu populární herní platformy Roblox,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
![](https://1gr.cz/u/free.gif#230x129)
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá
Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...
Roblox má problém s pedofily, přiznávají už i jeho provozovatelé
Rozsáhlý článek magazínu Bloomberg poodhalil odvrácenou stranu populární herní platformy Roblox,...
Fortnite zmizí z obchodu Samsungu, objeví se ovšem jinde na iOS i androidu
Společnost Epic, která provozuje komerční megahit Fortnite, se podělila o své plány ohledně...
Vyšla obří modifikace Falloutu 4, fanoušci na ní dělali přes pět let
Po mnoha odkladech vyšel neoficiální datadisk pro hru Fallout 4. Poprvé v historii série se v něm...
Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá
Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...