Pátek 7. května 2021, svátek má Stanislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 7. května 2021 Stanislav

Company of Heroes

  12:16aktualizováno  13. října 10:19
Druhá světová válka je pro hráče i vývojáře sice již notně otřepaný, ale stále vděčný a úspěšný motiv. Když se navíc takového motivu ujmou mistři svého oboru...
90

Company of Heroes

Platforma: PC
Výrobce: Relic Entertainment

Herní karta

Company of HeroesCompany of Heroes (CoH) je nová realtime strategie z dílny známého studia Relic Entertainment, které má za sebou kromě veleúspěšného zpracování stolní hry Warhammer 40k také například neméně slavnou vesmírnou ságu Homeworld. V CoH se tentokrát nebude bojovat ve vesmíru, ale na staré dobré Zemi, konkrétně ve Francii okupované nacistickým Německem. Jako velitel povedete svou jednotku, Able company, od drastického vylodění v Normandii, až po konečné zlomení německého odporu na západním konci „Pevnosti Evropa“. Děj se tedy v podstatě soustředí jen na velmi krátký úsek Druhé světové války, takže oslavy konečného vítězství budete muset oželet, ale nebojte se, tento fakt naopak atmosféře velice prospívá. Do svého tažení se totiž vžijete mnohem lépe, kampaň je ucelenější a mnohem realističtěji zachycuje válku tak, jak skutečně vypadala – jako desítky dílčích střetnutí a operací, které na mapě sice vypadají jen jako malé krůčky v rámci celkového plánu, avšak pro vojáky na bojišti jde o krvavé a intenzivní bitvy, z nichž každá může být jejich poslední.

Company of HeroesDíky omezenému časovému i prostorovému rozpětí hry si zahrajete jen za dvě strany, které jsou sice tradičně nazvané Allies (spojenci) a Axis (osa), nicméně pod těmito názvy se skrývají pouze dvě armády – Americká a Německá, žádné další zúčastněné národy ve hře nenajdete. Singleplayer lze navíc hrát pouze za američany, nicméně kampaň je dostatečně dlouhá a zábavná na to, aby tento handicap vyvážila. Horší je to při hře více hráčů, kdy jste nuceni vybrat si jeden ze dvou týmů, hra ve stylu „free for all“ nebo bitva více týmů není možná. Všichni v jednom týmu navíc hrají za stejnou armádu, což je sice na první pohled logické, nicméně sami jistě dobře víte, že na nějaké realistické rozložení sil se v multiplayeru nehraje, každý obvykle hraje za svojí oblíbenou rasu, ať už je protivníkem kdokoliv.

Nedostatky ve hře po síti jsou však vzhledem k zážitku ze singleplayeru v podstatě podružné. Atmosféra je, jak jsem se již zmiňoval v úvodu, naprosto skvělá. Ucelená a propracovaná kampaň, kdy je dojem z tuhých bitev o každý metr mapy ještě umocněn dramatickými předělovými scénami a naléhavými briefingy, ve vás neustále zanechává pocit, že teď přece nemůžete odejít od počítače a nechat válku na chvíli plavat, když je před vámi ještě tolik práce. Občas jsem se přistihl, že zničení německých sil začínám brát hodně osobně, a každý rozprášený oddíl granátníků, či znehybněný tank, pro mě dostává nádech pomsty za vlastní padlé vojáky.

Company of Heroes„Filmový“ zážitek a pocit sounáležitosti s vašimi muži není dán jen dobrým designem misí, ale z velké části také naprosto ohromujícím audiovizuálním zpracováním. Nemám teď na mysli jen nějaké technologické vychytávky, ale spíše úroveň detailu, do jakého je hra propracována. Pěšáci se při přesunu kryjí za nerovnosti, krčí se, plazí se, po zásahu krvácejí a svíjí se na zemi. Pokud použijete nějakou budovu jako opěrný bod, vojáci jsou skutečně vidět jak se uvnitř pohybují, vyhlížejí z oken, kryjí se za zárubně a ostřelují ulici pod nimi. Obzvláště propracované jsou výbuchy, kterých si v nejrůznějších podobách užijete opravdu hodně. Exploze ručních granátů nebo střel z minometů jsou decentní, ale i tak poměrně účinné. Raketomety dokáží udělat mnohem větší spoušť, obzvlášť kobercové bombardování německých Nebelwerferů se naučíte rychle nenávidět. Stále to však není nic ve srovnání s těžkým dělostřelectvem, jehož podporu si můžete přivolat. Ohromné exploze boří zdi i celé domy, vaše jednotky v oblasti dopadu jsou odsouzeny k téměř jisté záhubě, těla poletují vzduchem, stejně tak jako hromady trosek a prachu, kusy domů a porostu, prostě dokonalá zkáza, na kterou se rádi budete dívat pořád dokola, pokud tedy zrovna není cílem ostřelování vaše poslední obranná linie.

Company of Heroes Company of Heroes Company of Heroes

Prostředí je vůbec hodně zničitelné, po dopadech granátů zůstávají skutečné krátery, ve kterých se pěchota může krýt, tank může projet zdí a při otáčení kolem domu se občas stane že jeho roh urazí. Domy lze zbořit do základů, takže města se během mise obvykle změní v jednu velkou ruinu, obzvlášť pokud rádi využíváte výše zmiňované dělostřelectvo. Působí proto trochu nepatřičně, že některé skupiny keřů a stromů jsou použity jako nezničitelné překážky, sloužící k rozdělení hrací plochy, takže jimi neprojde pěchota ani neprojede tank.

Company of HeroesCo se týče detailů, autoři rozhodně nezanedbali ani zvukovou stránku hry. Zapomeňte na monotónní, neustále dokola opakované hlášky ve stylu „yes sir“, „roger“ a podobně, v CoH mají vaši muži repertoár mnohem větší. Při boji se na vás ze všech stran valí neustále nějaká hlášení, křik nebo jen smrtelný chropot, což samozřejmě na zážitku z bitvy hodně přidává. Kromě široké škály různých pokřiků a „acknowledgement“ hlášek potěší také například fakt, že vás vojáci, kteří jsou zrovna mimo obrazovku, při napadení zásobují informacemi o povaze útoku, díky čemuž můžete rovnou přemýšlet o tom, jak budete reagovat, nebo jestli třeba nebude lepší jednotku rovnou odepsat („We’re taking rocket fire“). Na srdci zahřejí i takové detaily jako když výsadkáři při noční misi mluví šeptem, nebo když hlášení od vojáků mimo váš dohled slyšíte zkreslená vysílačkou.

Company of HeroesSuperlativů už ale bylo dost, pojďme si nyní říci jak se to vlastně vůbec hraje. Herní systém vychází celkem zřetelně z Warhammer: DoW, nicméně nejde o pouhý klon, došlo naopak k poměrně radikálním modifikacím. Ve hře jsou tentokrát tři suroviny – lidské zdroje, munice a palivo. Získáváte je obsazováním strategických bodů na mapě, každý z nich dodává jen jednu ze surovin, prvním cílem v každé misi proto obvykle je zajištění alespoň jednoho strategického bodu od každého druhu. Lidské zdroje jsou základ, bez kterého se nikam nehnete, palivo je důležité pro stavbu budov a pokročilejších jednotek jako jsou děla, tanky a podobně a munici utrácíte hlavně za různé speciální akce, jako je hození granátu, pokládání min, přivolání letecké nebo dělostřelecké podpory a mnohé další. I další aspekty hry jsou podobné, jednotky můžete dovybavit lepšími zbraněmi, jako jsou například bazuky nebo lehké kulomety, stejně tak můžete zdecimované družstvo vojáků doplnit o nové muže, avšak ne kdekoliv na bojišti, ale pouze v blízkosti základny nebo pěchotního transportéru.

Company of HeroesLimit na jednotky je poměrně nízký, alespoň ve srovnání třeba s Warhammerem, Warcraftem 3, natož třeba se Starcraftem, takže na masové ofenzivy rychle zapomeňte. Cestou k úspěchu však není ani obranná taktika, protože mapy jsou obvykle poměrně otevřené a díky nízkému limitu nebudete moci uhlídat všechno. Ještě štěstí, že máte alespoň možnost stavět obrané struktury jako kulometná hnízda, protitankové zátarasy, ostnaté dráty nebo miny, které vám pomohou alespoň částečně pokrýt zranitelná křídla, nicméně i tak je problém všechno uhlídat. Hra je tak dynamická a plná překvapení, díky nízkému limitu nezbývá než vytvořit pokud možno co nejvyváženější bojovou skupinu a s ní pak operovat, nicméně při útoku budete muset obvykle nechat základnu víceméně odkrytou, čehož počítačový oponent rád a často využívá. Na druhou stranu síla i zranitelnost jednotek je, alespoň oproti „klasickým“ RTS, celkem realistická, takže dobře postavený protitankový kanón, podporovaný jedním kulometem, může zastavit i jinak celkem nebezpečný útok. Jde jen o to aby kanón stál právě tam kde je potřeba a to se bohužel často nestane.

Těžké zbraně jsou vůbec kapitolou samy pro sebe. Ve hře kromě zmiňovaných děl a těžkých kulometů budete disponovat také minomety, houfnicemi, protiletadlovými kanóny a dalšími podpůrnými prostředky. Všechny jsou ovládány skupinkou několika vojáků, které můžete postřílet ze zálohy a získat tak zbraň pro sebe. Tím se otevírá cesta k dalším taktickým možnostem, některé mise jsou dokonce schválně koncipovány tak, že dostanete na začátku k dispozici pouze pěchotu a všechno ostatní si musíte ukořistit sami.

Company of HeroesUmělá inteligence je, jak jsem již naznačil výše, na solidní úrovni. Počítačem řízený oponent sice není žádný génius, ale i tak vám dokáže občas pěkně zatopit právě díky tomu, že dokáže objevit vaše slabé místo a tam pak nečekaně prorazit. Proto i na normální obtížnost není kampaň zrovna procházkou růžovým sadem, takže pokud nejste zrovna veteráni formátu Erwina Rommela, na rozkoukání bych vyšší příliš nedoporučoval. Problematické je někdy chování vašich vlastních jednotek, tanky mívají tendenci neustále se někde zasekávat, obzvláště při boji v úzkých městských ulicích. Pokud je pošlete do útoku, občas se stane že nestřílí zdálky, ale najedou přímo před nepřítele, čímž se často vystaví křížové palbě, která může být smrtící hlavně proto, že proti všem obrněným vozidlům platí bonus při střelbě do slabého zadního pancíře. Pěšáci se sice chovají o něco inteligentněji, ale i tak někdy nepochopitelně vybíhají z úkrytu, což samozřejmě vede ke zbytečným ztrátám. Těchto kiksů naštěstí není zas tolik, aby vám hru znechutily, nicméně vždycky zamrzí, když pečlivě plánovaný útok ztroskotá díky neschopnosti vlastních vojáků.

Jak tedy Company of Heroes zhodnotit ve zkratce? Ačkoliv nejde o titul, který by vešel do dějin interaktivní zábavy, rozhodně jde o nejlepší letošní realtime strategii, možná dokonce o jednu z nejlepších her tohoto roku vůbec.

Klady a zápory

Plus Hratelnost, která nepustí
Plus Skvěle nadesignované úrovně
Plus Audiovizuální zpracování

Mínus Občasné chybky v AI
Mínus Pouze jedna kampaň

Záporů je jen málo, kromě výše zmíněných je třeba ještě upozornit na poměrně vysoké nároky na výkon počítače, což je bohužel nevyhnutelná cena za grafickou dokonalost. I přes to mi však nezbývá než hru maximálně doporučit. Pokud jste fandy žánru RTS, nic lepšího pro vás v současnosti neexistuje, a pokud nejste, zahrajte si Company of Heroes a možná se jimi stanete také.

(Petr Kárník) Ačkoliv Michal popsal hru více než výstižně, nemohu nepřispět svou troškou do mlýna. Company of Heroes je pro mě velké překvapení. Žádný zázrak jsem od ní neočekával a o to víc mě překvapila. Prakticky ihned po spuštění a odehrání krátkého tutoriálu mě naprosto pohltila a nepustila, dokud jsem ji nedohrál a to se v dnešní době zas tak často nevidí. V recenzi je vychváleno všechno, od perfektní a detailní grafiky až po vytříbenou hratelnost. Se vším bez váhání souhlasím, Company of Heroes se hraje jedním dechem a každá z patnácti perfektně nadesignovaných úrovní vám zůstane v paměti hodně dlouho. Jedinou výtku bych měl k občasným chybkám v umělé inteligenci a délce hry, která mi přišla nechutně krátká. I tak ale považuji Company of Heroes za suverénně nejlepší realtime strategii roku a neváhám jí udělit nadprůměrné hodnocení 92%.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

93 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1346 čtenářů

  • Nejčtenější

KVÍZ: Tyto hry nechyběly na žádném počítači u nás. Kolik jich poznáte dnes?

Díky distribučnímu modelu shareware si počátkem 90. let lidé i u nás mohli legálně a zdarma zahrát nové hry. Vybrali...

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu se vypravíme do tajemné evropské vesnice s ohromnou upíří dámou, budeme se potápět na mimozemské planetě,...

Vývojáři League of Legends ukázali, jak nekomunikovat se svými fanoušky

O společnosti Riot Games je v poslední době hodně slyšet, málokdy ale v pozitivním smyslu. Fanouškům populární online...

RECENZE: Brutálně obtížný Returnal budete střídavě milovat i nenávidět

Jedna z prvních exkluzivit nové konzole PlayStation 5 má sice skvělé technické zpracování, jinak ale nabízí vyloženě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

I mistři se někdy utnou, DLC k oblíbené strategii je nejhorší titulem na Steamu

Nově vydaný rozšiřující balíček Leviathan do oblíbené strategické hry Europa Universalis IV se okamžitě zařadil na...

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

RECENZE: MediEvil je zbytečný remake plný nedotažeností

Další klasický titul MediEvil se dočkal remasterované verze, respektive remaku. Jde o sentimentální záležitost, která...

RECENZE: Oddworld: Soulstorm je depresivní, umí potrápit a stojí za to

Oddworld se vrací ve formě. Je náročný, temný a vizuálně podmanivý. Fandy původních her nezklame, ale jestli okouzlí...

RECENZE: Half-Life: Alyx posouvá žánr akčních her na novou úroveň

Fanoušci herní série Half-Life se po dlouhých letech čekání dočkali dalšího titulu. Stejně jako druhý díl bořil...

RECENZE: Pobouřil Číňany a dva roky nešel koupit. Jaký je horor Devotion?

Tchajwanský horor Devotion způsobil před dvěma roky obrovský poprask. Vývojáři do něj nenápadně propašovali na první...

Absolonová oznámila rozchod s Hornou. Bohužel i to je život, vzkázala

Monika Absolonová (44) na sociálních sítích oznámila, že se rozešla s partnerem Tomášem Hornou (40). Důvodů podle ní...

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Máte jeden z těchto mobilů? Brzy si s ním na mobilním internetu neškrtnete

Letošek je v Česku ve znamení vypínání sítí postavených na zastaralé 3G technologii. Jako poslední ji koncem listopadu...

Kristelová žaluje Novotného. Za zničenou kariéru chce půl milionu

Soud začal projednávat žalobu Kateřiny Kristelové na Pavla Novotného. Moderátorka tvrdí, že jí někdejší bulvární...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...