Broken Sword 4 - The Angel of death
Návrat legendy. Odpusťte, že jsem to nejdůležitější prozradil na samotném začátku recenze, ale nač chodit kolem horké kaše. Broken Sword je zpátky v plné síle a já můžu směle říct, že doba adventurního temna je u konce. Pro Vaší lepší představu – jsou 4 hodiny ráno a po dvou dnech tuhé pařby jsem smutně dokoukal závěrečné titulky. I to je jedno z poznávacích znamení skutečně perfektní hry – místo radosti z další dohrané hry, se dostaví smutek, že už je konec.
Představovat někomu Broken Sword je doufám zbytečné. První díl vyšel již před deseti lety a okamžitě se stal obrovským hitem. Nedlouho poté byl následovaný prakticky totožným druhým dílem, nikdo si ale na vzájemnou podobnost nestěžoval – proč měnit něco, co je tak úspěšné. Proto byl pro mnohé třetí díl překvapením. Designér hry, Charles Cecil, prohlásil klasické point’n’click adventury za mrtvé a natěšeným hráčům předvedl svůj pohled na budoucnost žánru. Mnoho lidí to samozřejmě naštvalo, dokonce jsem někde zaslechl i přirovnání k Sokobanovi s příběhem. Ale ať si říká kdo chce co chce, i třetí Broken Sword byl výbornou hrou. Tento díl měl být zároveň poslední, nakonec se však ukázalo že i tak brilantní mozek, jako je ten Cecilův, se může mýlit. Point’n’click adventury nejsou mrtvé a původně zamýšlená trilogie je nyní obohacena o čtvrtý díl a George Stobbart proti své vůli znovu zachraňuje svět.
|
"První úkol je tedy jasný – dostat se z obklíčení a najít nějaké klidné místo, kde by Anna Marie mohla vysvětlit, proč je pro gangstery tak důležitá. "
Hra se odehrává přibližně rok po skončení třetího dílu. George pověsil novinářské řemeslo na hřebík a se svým kamarádem Virgilem si založil malou právnickou firmičku. Nevede se mu však nijak skvěle – firma
Návrat k tradicím je vidět i na všech ostatních částech hry. Autoři z Revolution software zanechali svých inovativních ambicí a vrátili se s tradiční adventurou. Přestože je hra opět 3D, žádný praktický dopad na hratelnost to nemá. Sice svojí postavu můžete ovládat na klávesnici, ale není žádný důvod proč to dělat,

Při svém putování se opět podíváte po celém světě. Přes New York, Turecko, Arizonu až do Vatikánu. Všude na Vás čekají neodolatelné NPC postavy. Rozhovory byly vždy jednou z nejlepších vlastností této série, a ani čtvrtý díl není výjimkou. Každá postava je perfektně namluvena (George opět dabuje skvělý Rolf Saxon, Nicol má tentokrát hlas nový, avšak její sladké Žorž, je pořád stejně sexy, jako dříve), mimika postav je perfektní (i když k Half Life 2 má stále daleko) a všechny dialogy jsou plné humoru. Setkáte se dokonce i s některými postavami z předešlých dílů (Duane), o některých padne alespoň zmínka (O’Harra, Lobineau), ale i mezi novými se vyskytuje pár nezapomenutelných jedinců. Nejzábavnější je asi věčně namol opilý bezdomovec Archie, jehož hlášky mě několikrát opravdu rozesmály. Pozadu samozřejmě nezůstává ani George, který svými cynickými poznámkami zlehčuje jinak vážně pojatý příběh.
"Rozhovory byly vždy jednou z nejlepších vlastností této série, a ani čtvrtý díl není výjimkou."

Technické zpracování je profesionální i když zde se již několik mušek najde. Grafika je poněkud rozporuplná, všechny postavy jsou vymodelované na jedničku zato prostředí někdy znatelně pokulhává. Některé místnosti působí poněkud prázdně a chladně, to je ale dáno přechodem do 3D.

Největší chybou je vysoká hardwarová náročnost, na mé sestavě (3GHz, 1024 MB Ram, GeForce 6600 GT) se hra občas nepříjemně zpomalila, naštěstí to u adventury není až takový problém i tak si ale myslím, že spousta hráčů by uvítala staré dobré 2D kreslené zpracování. Zvuková stránka za tou vizuální nijak nezaostává, o dabingu již byla řeč a hudba se taktéž povedla.
Bohužel, nic na tomto světě není dokonalé, a ani Broken Sword 4 není výjimkou. Když pominu hardwarovou náročnost, zůstává ještě několik nepříjemných chyb. Velmi mě štvala nemožnost přeskakovat dialogy a enginové filmečky. Pathfinding postav je někdy docela zběsilý a občas se o něco zasekávají, nejvíce ale zamrzí docela velké nelogičnosti v příběhu. Například pro vstup do paláce v Istanbulu potřebuje George speciální průkaz,
jehož výroba zabere poměrně dost času. Když se Vám konečně povede dostat dovnitř, poněkud zamrzí, že Anna Marie žádný průkaz nepotřebovala a bez problémů prošla s Vámi. Stejně jako složité získávání vstupního hesla od zajaté recepční – ve skutečnosti by asi stačilo, kdyby ho skrz dveře zakřičela.
|
"Pathfinding postav je někdy docela zběsilý a občas se o něco zasekávají, nejvíce ale zamrzí docela velké nelogičnosti v příběhu."
Takže podtrženo, sečteno: Broken Sword 4 vypadá přesně tak, jak všichni fanoušci doufali. Pokud jste milovali jakýkoli předchozí díl, bude se Vám líbit. Určitě se vynoří nějaký chytrák, který bude tvrdit, že už to není ono a že dříve všecko bylo lepší. Nevěřte mu – je to pořád stejná zábava. (Někdy mě až překvapuje, kolik staromilců a rádoby pamětníků se zabývá tak moderním odvětvím jako jsou počítačové hry, ale to sem nepatří.) No a pokud jste Broken Swordy nikdy nehráli, doporučuji začít od prvního dílu – i v dnešní době má tato poctivě ručně kreslená hra co nabídnout. A až po několika měsících dohrajete první tři díly, sáhnete bezpochyby i po čtvrtém.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 121 čtenářů
Pět souloží, které otřásly herním průmyslem
Herní průmysl prošel v posledních letech turbulentním vývojem, z původní zábavy pro malé děti se stal miliardový...
ANALÝZA: Upadající češtiny ve hrách by mohla zachránit umělá inteligence
Oficiální české lokalizace her jsou dnes vzácností a hráči, kteří neumí žádný světový jazyk, jsou odkázáni na...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
U stařičkého Half-Lifu se zapotí i moderní PC. Stačí jedna modifikace
Ačkoliv to bude od vydání prvního Half-Lifu letos 25 let, stále se najdou způsoby, jak původní hru modernizovat....
KVÍZ: Kolik si toho pamatujete ze skvělého seriálu The Last of Us?
První sezona skvělého seriálu The Last of Us je minulostí a určitě nejsme sami, komu se po Joelovi a Ellie stýská....
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Deep fake porno se streamerkám hnusí, na Twitchi prý nehrozí
Streamovací platforma Twitch vydala prohlášení ke kauze takzvané deepfake pornografie, kdy jsou herečkám z filmů pro...
RECENZE: Nový díl Syberie je překvapivě možná ten nejlepší vůbec
Po průměrném třetím dílu se série Syberia překvapivě vrací v plné síle. Jde o nejlepší poctu životu a dílu...
RECENZE: Virtuální realita potřebuje více her, jako je Hubris
Není to každý den, aby pro virtuální realitu vyšla hra srovnatelná s vysokorozpočtovými mainstreamovými hity. Trh je...
RECENZE: Forspoken je neriskantní sériová výroba, nejvíc baví běhání
Rozsáhlý herní svět, svižné souboje, spousta efektních kouzel, povedená hudba nebo zábavný parkour. Dalo by se čekat,...
RECENZE: Evil West je přímočará akční jízda ze staré školy
Tvůrci Shadow Warriora přicházejí s další akční peckou, která si na nic nehraje. A znovu to funguje, tentokrát v...

Jak naplno využít příspěvek od zdravotní pojišťovny?
Připravit se na příchod miminka je poměrně náročné, a to i po finanční stránce. Věděli jste, že vám pomůže vaše zdravotní pojišťovna? Ta umožňuje...