Broken Sword 4 - The Angel of death
Broken Sword 4: The Angel of Death
cdprojekt 1.8.2006 PC
Návrat legendy. Odpusťte, že jsem to nejdůležitější prozradil na samotném začátku recenze, ale nač chodit kolem horké kaše. Broken Sword je zpátky v plné síle a já můžu směle říct, že doba adventurního temna je u konce. Pro Vaší lepší představu – jsou 4 hodiny ráno a po dvou dnech tuhé pařby jsem smutně dokoukal závěrečné titulky. I to je jedno z poznávacích znamení skutečně perfektní hry – místo radosti z další dohrané hry, se dostaví smutek, že už je konec.
Představovat někomu Broken Sword je doufám zbytečné. První díl vyšel již před deseti lety a okamžitě se stal obrovským hitem. Nedlouho poté byl následovaný prakticky totožným druhým dílem, nikdo si ale na vzájemnou podobnost nestěžoval – proč měnit něco, co je tak úspěšné. Proto byl pro mnohé třetí díl překvapením. Designér hry, Charles Cecil, prohlásil klasické point’n’click adventury za mrtvé a natěšeným hráčům předvedl svůj pohled na budoucnost žánru. Mnoho lidí to samozřejmě naštvalo, dokonce jsem někde zaslechl i přirovnání k Sokobanovi s příběhem. Ale ať si říká kdo chce co chce, i třetí Broken Sword byl výbornou hrou. Tento díl měl být zároveň poslední, nakonec se však ukázalo že i tak brilantní mozek, jako je ten Cecilův, se může mýlit. Point’n’click adventury nejsou mrtvé a původně zamýšlená trilogie je nyní obohacena o čtvrtý díl a George Stobbart proti své vůli znovu zachraňuje svět.
|
"První úkol je tedy jasný – dostat se z obklíčení a najít nějaké klidné místo, kde by Anna Marie mohla vysvětlit, proč je pro gangstery tak důležitá. "
Hra se odehrává přibližně rok po skončení třetího dílu. George pověsil novinářské řemeslo na hřebík a se svým kamarádem Virgilem si založil malou právnickou firmičku. Nevede se mu však nijak skvěle – firma
Návrat k tradicím je vidět i na všech ostatních částech hry. Autoři z Revolution software zanechali svých inovativních ambicí a vrátili se s tradiční adventurou. Přestože je hra opět 3D, žádný praktický dopad na hratelnost to nemá. Sice svojí postavu můžete ovládat na klávesnici, ale není žádný důvod proč to dělat,

Při svém putování se opět podíváte po celém světě. Přes New York, Turecko, Arizonu až do Vatikánu. Všude na Vás čekají neodolatelné NPC postavy. Rozhovory byly vždy jednou z nejlepších vlastností této série, a ani čtvrtý díl není výjimkou. Každá postava je perfektně namluvena (George opět dabuje skvělý Rolf Saxon, Nicol má tentokrát hlas nový, avšak její sladké Žorž, je pořád stejně sexy, jako dříve), mimika postav je perfektní (i když k Half Life 2 má stále daleko) a všechny dialogy jsou plné humoru. Setkáte se dokonce i s některými postavami z předešlých dílů (Duane), o některých padne alespoň zmínka (O’Harra, Lobineau), ale i mezi novými se vyskytuje pár nezapomenutelných jedinců. Nejzábavnější je asi věčně namol opilý bezdomovec Archie, jehož hlášky mě několikrát opravdu rozesmály. Pozadu samozřejmě nezůstává ani George, který svými cynickými poznámkami zlehčuje jinak vážně pojatý příběh.
"Rozhovory byly vždy jednou z nejlepších vlastností této série, a ani čtvrtý díl není výjimkou."

Technické zpracování je profesionální i když zde se již několik mušek najde. Grafika je poněkud rozporuplná, všechny postavy jsou vymodelované na jedničku zato prostředí někdy znatelně pokulhává. Některé místnosti působí poněkud prázdně a chladně, to je ale dáno přechodem do 3D.

Největší chybou je vysoká hardwarová náročnost, na mé sestavě (3GHz, 1024 MB Ram, GeForce 6600 GT) se hra občas nepříjemně zpomalila, naštěstí to u adventury není až takový problém i tak si ale myslím, že spousta hráčů by uvítala staré dobré 2D kreslené zpracování. Zvuková stránka za tou vizuální nijak nezaostává, o dabingu již byla řeč a hudba se taktéž povedla.
Bohužel, nic na tomto světě není dokonalé, a ani Broken Sword 4 není výjimkou. Když pominu hardwarovou náročnost, zůstává ještě několik nepříjemných chyb. Velmi mě štvala nemožnost přeskakovat dialogy a enginové filmečky. Pathfinding postav je někdy docela zběsilý a občas se o něco zasekávají, nejvíce ale zamrzí docela velké nelogičnosti v příběhu. Například pro vstup do paláce v Istanbulu potřebuje George speciální průkaz,
jehož výroba zabere poměrně dost času. Když se Vám konečně povede dostat dovnitř, poněkud zamrzí, že Anna Marie žádný průkaz nepotřebovala a bez problémů prošla s Vámi. Stejně jako složité získávání vstupního hesla od zajaté recepční – ve skutečnosti by asi stačilo, kdyby ho skrz dveře zakřičela.
|
"Pathfinding postav je někdy docela zběsilý a občas se o něco zasekávají, nejvíce ale zamrzí docela velké nelogičnosti v příběhu."
Takže podtrženo, sečteno: Broken Sword 4 vypadá přesně tak, jak všichni fanoušci doufali. Pokud jste milovali jakýkoli předchozí díl, bude se Vám líbit. Určitě se vynoří nějaký chytrák, který bude tvrdit, že už to není ono a že dříve všecko bylo lepší. Nevěřte mu – je to pořád stejná zábava. (Někdy mě až překvapuje, kolik staromilců a rádoby pamětníků se zabývá tak moderním odvětvím jako jsou počítačové hry, ale to sem nepatří.) No a pokud jste Broken Swordy nikdy nehráli, doporučuji začít od prvního dílu – i v dnešní době má tato poctivě ručně kreslená hra co nabídnout. A až po několika měsících dohrajete první tři díly, sáhnete bezpochyby i po čtvrtém.
Sex of Thrones, Kingdom Cum. Slavné hry mají bizarní porno verze
Možná jste už zaznamenali informaci, že na úspěchu českého středověkého hitu Kingdom Come: Deliverance se snaží podobným názvem přiživit porno verze Kingdom Cum: Deep Entrance. Není to zase tak...
Nejvíc sexy hra loňského roku vyšla na PC. A není jen pro chlípníky
Loňská hra Stellar Blade, která původně vyšla pouze na PlayStation 5, se nyní dočkala i PC verze. Hra nás mile překvapila tím, že funguje hezky plynule i na pár let staré PC sestavě, a již vyhlížíme,...
Tyto známé hry měly dostat pokračování. Nikdy se ho ale nedočkaly
Spousta fanoušků těchto her se těšila na pokračování, které nikdy nepřišlo. Vybíráme známé hry, které se měly dočkat pokračování, to však z různých důvodů nejspíše nikdy nevznikne.
{NADPIS}

{POPISEK}
Mánie kvůli novému Nintendu. Tisíce lidí po celém světě stály hodinové fronty
Nedočkaví zákazníci vytvořili na moha místech světa fronty před obchody s elektronikou několik hodin před tím, než se začala prodávat dlouho očekávaná Nintendo Switch 2. Ve čtvrtek se videoherní...
Jak velký je Switch 2? Porovnali jsme ho s ostatními handheldy
Nintendo oficiálně vstoupilo do nové éry, od čtvrtka je v prodeji očekávaná konzole Switch 2. Porovnali jsme její velikost s dalšími handheldy, podívejte se.
Těchto osm her si v červnu zahrají předplatitelé PS Plus Extra
Herní katalog PlayStation Plus Extra se za necelý týden rozroste například o kooperativní střílečku FBC: Firebreak od studia Remedy či zábavný žánrový mix Endless Dungeon.
Nejvíc sexy hra loňského roku vyšla na PC. A není jen pro chlípníky
Loňská hra Stellar Blade, která původně vyšla pouze na PlayStation 5, se nyní dočkala i PC verze. Hra nás mile překvapila tím, že funguje hezky plynule i na pár let staré PC sestavě, a již vyhlížíme,...
Bend Studio, které stvořilo Days Gone, přišlo o třicet procent zaměstnanců
Bend Studio známe díky povedenému postapokalyptickému dobrodružství Days Gone. Dnes jsme už mohli hrát dvojku, vedení Sony to ovšem vidělo jinak. Kvůli špatným manažerským rozhodnutím se navíc...
{NADPIS}

{POPISEK}
RECENZE: Film Predátor: Zabiják zabijáků ukazuje masakry lidí napříč dějinami
Mimozemští lovci zvaní Yautja se vrátili na Zemi, aby se utkali s těmi nejsilnějšími lidskými bojovníky napříč časem. Tentokrát ne v hraném filmu ani ve videohře, ale v antologickém animovaném snímku.
Plýtvání časem a nafoukaní tvůrci. Vybíráme propadáky herního svátku
Minulý týden se odehrál významný videoherní svátek se spoustou konferencí herních společností a nášupem novinek. Zdaleka ne vše se ovšem povedlo a my vybíráme pět věcí, které hráče i nás v redakci...
Xbox letos vydá vlastní handheld, ale konzolové hry nativně nespustí
Xbox bude mít svůj handheld. Jmenuje se ROG Xbox Ally a podle ohlasů od něj mnozí čekají něco, co ani umět nebude.
Nabitá show Xboxu vyvrcholila novým Call of Duty
Aktuální videoherní svátek zakončila velká prezentace Xboxu a ten nás přesvědčil, že umí udělat kvalitní show nabitou zajímavými novinkami. Vedle řady čerstvě oznámených titulů jsme se dočkali první...