Sobota 30. května 2020, svátek má Ferdinand
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 30. května 2020 Ferdinand

Vyzkoušeli jsme Wasteland 3, fanoušci prvních Falloutů by měli také

aktualizováno 
Několik posledních dílů Fallouta už nemá s původním konceptem značky vůbec nic společného, konzervativní fanoušci tak na příchod Wasteland 3 čekají jak na smilování. A vše naznačuje, že nebudou zklamáni.

Dostali jsme jedinečnou možnost vyzkoušet si prvních několik hodin očekávaného RPG Wasteland 3 na vlastní ruce, což jsme si samozřejmě nemohli nechat ujít. Druhý díl z roku 2014 měl sice k dokonalosti daleko, jeho „režisér“ Brian Fargo však svému konceptu stále věří. 

Wasteland 3

Wasteland 3

Rozhodně nečekejte revoluci, oproti dvojce tu jsou sice výrazné změny, ale RPG jádro stále nese jasné rysy původního originálu z roku 88. A to včetně zastaralých mechanismů, jako je třeba připisování zkušenosti tomu, kdo skolí protivníka poslední ranou. Na první pohled však nejvíce připomíná první dva díly kultovního Fallouta To by mohlo leckoho svést k úvaze, že Wasteland je jen laciná vykrádačka, ale opak je pravdou. Pohled do historie ukazuje, že jestli se někdo někým inspiroval, byl to Fallout Wastelandem, nikoli naopak.

Tak jako předešlé díly série se i děj třetího dílu točí kolem zarputilých arizonských rangerů, kteří se v postapokalyptickém světě snaží za každou cenu pomáhat všem potřebným. Tentokrát se vydali do mrazivého Colorada, kde místnímu samovládci, který si říká Patriarcha, výměnou za zásoby pomáhají v boji s nebezpečnými nepřáteli.

Intro hráče vrhne rovnou do boje, který je velmi podobný právě Falloutům 1 a 2 či hrám jako XCOM a Mutant Year Zero. Hned v úvodu se veteráni seznámí s několika málo změnami v systému soubojů. Možnost během tahu přepínat mezi členy skupiny a provádět akce v libovolném pořadí významně zpříjemňuje život, jen tato jediná věc činí taktickou část trojky mnohem zábavnější, než tomu bylo minule. Další inovací je přenesení až dvou nespotřebovaných akcí do dalšího kola. Mikrospínače v mé myši potěšilo i spojení inventářů všech postav do jediného, což značně šetří počet potřebných kliknutí.

Wasteland 3

Wasteland 3

V jádru je Wasteland od samého počátku více RPG než strategie, a tak disponuje širokým spektrem různých schopností, vlastností a dovedností, které lze u svých bojovníků rozvíjet přímo během boje. Zkušenost se tentokrát uděluje okamžitě, klidně se tak může stát, že v momentě, kdy už to s ním vypadalo bledě, ranger zastřelí prasokrysu a je zas zdravý jako rybička, do dalšího tahu pak ještě získá nové dovednosti a naučí se lépe mířit. Pravda, je to „trochu“ nerealistické, ale o to více uspokojivé. 

Co mě oproti dvojce obzvlášť potěšilo, je, že odpadla otravná nutnost neustále rádiem podávat hlášení. Sbírání kořisti zas usnadňuje zvýraznění všeho (neskrytého) s čím lze interagovat stisknutím klávesy Shift. Dialogy jsou namluveny všechny, rozhovory byly navíc u některých postav doplněny pohledem první osoby s detailní animací. 

Příběh volně navazuje na předchozí díly, ale obejdete se i bez jejich znalosti. Pokud lze soudit podle prvních pár hodin, originalitou příliš nevyniká. Autoři nicméně slibují svět, ve kterém mnoho vašich rozhodnutí, zejména těch dialogových, ponese dalekosáhlé následky. V ukázce jsem si třeba vyzkoušel, že záchrana jedné postavy vede ke smrti druhé a naopak. Jak moc různorodého vyústění děje lze dosáhnout, se dá ovšem zatím jen těžko odhadovat, hra totiž slibuje být velice rozsáhlá. Je však známo, že vývojáři často inteligenci svých světů trochu přeceňují.

Wasteland 3

Wasteland 3

V rámci dialogů se opět odvíjí i obchodování, kde mi nové rozhraní připadalo poněkud neohrabané, zejména chyběla (nebo byla dobře skryta) možnost filtrovat předměty podle jejich typu.

Dalším herním mechanizmem, který silně odkazuje na první dva Fallouty, a který je zároveň původním prvkem z prastarého prvního dílu, je pohyb po mapě herního světa. Tuto část hry ovšem v ukázce nebylo možno vyzkoušet, takže není jasné, jestli a případně jak moc se změnila. Pravděpodobně zde sehrají významnou roli avizovaná vozidla, která půjde různě vylepšovat, a v nějaké míře se zapojí i do soubojů, možná však jen jako stacionární platforma pro děla. Podle všeho budou plnit také funkci rozšířeného inventáře. 

Jisté je, že budeme potřebovat specialistu, který se nám o vozidlo bude na základně starat. Správa základny nebude zřejmě moc komplexní ale mělo by být možné ji postupně vylepšovat. Velký význam zde má sehrát vzájemné působení různých frakcí, ze kterých se personál bude rekrutovat, a vaší pověsti u nich. Osazenstvo základny má být rovněž stěžejním zdrojem questů.

Vývojáři opět využili engine Unity, grafika hry tedy od šest let starého předchůdce příliš velkou evolucí neprošla, zachovala si však svou členitost i atmosféru se smyslem pro detail.

Fotogalerie

Celkově se třetí Wasteland ve srovnání s předchůdcem jeví být o něco chudším na informace, díky namluveným dialogům hráč už nemusí tolik číst, kontextové informace se objevují přímo nad objekty, a tak hra působí dojmem, že více odsýpá. 

Bohužel mi přišlo, že zestručnění bylo částečně na úkor dříve všudypřítomného humoru. Naštěstí nezmizel úplně, do party jde přijmout třeba kocoura s kloboukem a zálibou v cigaretách. Ten v boji jen klidně sedí a lhostejně se dívá, jak vás na cucky trhá brokovnice.

Vzhledem k tomu, jak krátká ukázka byla, a že v ní nebyly vidět všechny herní mechanizmy, nelze bezpečně odhadnout, jaký bude konečný výsledek. Zatím to však vypadá na důstojného nástupce prvních dvou dílů, s obstojnou hratelností, hádankami a ctěnou tradicí. Staromilce, kterým se stýská po prvních dvou dílech Falloutu, ale určitě neurazí.

Wasteland 3 vychází již 19. května na PC, PlayStation 4 a Xbox One.

Autor:
  • Nejčtenější

Na největší stavbě v Minecraftu pracuje 400 lidí již skoro devět let

Project Greenfield je jedním z největších fanouškovských projektů v počítačových hrách vůbec, jeho cílem je postavit v...

Čím dnes štvou herní společnosti hráče nejvíc

Videohry vzbuzují u lidí spousty emocí, i těch negativních. Pro náš článek jsme vybrali několik kontroverzních oblastí,...

Slavná herní babička si dá pauzu, unavují ji povýšení diváci

Youtuberka Shirley Curry, známá na internetu spíše pod přezdívkou Skyrim Grandma, svým divákům oznámila, že už je pro...

RECENZE: Daymare: 1998 je retro horor jako řemen

Máte už po krk dnešních hororů, které jsou většinou jen střílečky s monstry, nebo naopak walking simulátory? V tom...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Žraločí masakr Maneater je nejen akční RPG, ale i pořádná bžunda

Milovníci béčkové krvavé zábavy jistě v žraločím Maneaterovi najdou zalíbení. Nesází totiž jen na originalitu za každou...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Návrat slavného monstra v Predator: Hunting Grounds smrdí průšvihem

Zajímavě vypadající multiplayerovou akci Predator: Hunting Grounds se slavným mimozemským lovcem bylo možné o uplynulém...

V Iron Danger se v bitvách stanete pány času. Trumfů však mají tvůrci víc

Iron Danger je taktická bojová hra, která láká na manipulaci s časem během bitev, ale i hádanky a četné rozhovory....

Diablo 4 je temnější, krvavější a vrací se ke stylu legendární dvojky

Diablo 4 slibuje návrat ke kořenům. To znamená nejenom k temnějšímu pojetí, ale i způsobu, jakým se hraje. Navázat by v...

Ve spirále nenávisti. V The Last of Us Part II budeme bojovat o holý život

The Last of Us Part II je jednou z nejočekávanějších exkluzivit na PlayStation 4. Dosavadní dojmy potvrzují, že zkušení...

Najdete na iDNES.cz