Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Super Smash Bros. Brawl – dojmy z hraní

Kdo je silnější? Arnold nebo Sylvester? Mario nebo Link? Peach nebo Samus? A mimochodem, princezna Zelda je docela kočka.

Super Smash Bros. Brawl

Super Smash Bros. BrawlNa hru Super Smash Bros. Brawl už pár let čeká celý svět. Někteří proto, že si oblíbili předchozí díl, jenž má být dokonce nejprodávanější hrou pro GameCube, někteří proto, že se tu objeví Solid Snake ,a jiní třeba proto, že mají rádi bojovky všeho druhu. A někdo třeba jen proto, že když už všude ve světě tato hra sbírá tak skvělé ohlasy, tak na tom přece musí něco být. Čímž se dostáváme ke skutečnosti, že v Japonsku a Americe už tato hra vyšla, Evropa si klasicky ještě nějakou dobu počká.

Jak tedy vyjádřit dojmy ze hry, které se v Japonsku za první týden prodalo značně slušných 850 tisíc kousků? Vcelku jednoduše: je skvělá. A důvody? No, tak to bude už těžší. Zejména pokud tedy nechceme tento článek vydávat knižně v sérii několika svazků. Takže ve velmi zhuštěné kostce by se dalo říci asi toto: hraje se to skvěle a nabízí to tolik věcí, že to rozhodně nebude jen krátkodobá záležitost, kde si Super Smash Bros. Brawlodemknete závěrečné filmečky u všech postav a tím to skončí.

Na začátku je to sranda, protože nějak vždycky něco namačkáte.

Základní myšlenka je naprosto jednoduchá – mlátit všechny okolo tak dlouho, až se vám je podaří vykopnout z obrazovky, respektive arény. Zajímavé je pak to, že míra zdraví zde není znázorněna klasickým ukazatelem, ale procentuálním vyjádřením. Začíná se ale na nule a čím víc toho slíznete, tím vyšší vaše procenta budou. Toto číslo se tak dá označit řekněme za úbytek hmotnosti, s čímž koresponduje i skutečnost, že čím vyšší číslo na svém kontě máte, tím dále a snadněji budete poletovat mimo arénu a pochopitelně tím obtížnější pak je se vrátit zpátky.

Zpočátku to oproti klasickým bojovkám působí značně svěže, přestože jsme to už Super Smash Bros. Brawlviděli na GC, ale časem zjistíte, že to zase až taková bžunda není. Vzhledem ke značně pozitivnímu vysokému počtu postav totiž po krátké chvíli zjistíte, že se vlastně musíte naučit všechny. Každá z nich totiž bojuje do jisté míry unikátním stylem, takže přinejmenším těch pár svých oblíbených se musíte naučit alespoň pro mulťákové bitvy. Základ mají všechny pochopitelně stejný – základní a speciální úder, skok, chytačku, kryt a silný úder – ale třeba jen onen silný úder má u různých postav rozdílnou účinnost, dosah a tím pádem i využití, takže zatímco si nacvičíte nějakou taktiku třeba se Samus, tak pokud se vám vzápětí dostane pod kontrolu třeba Kirby, musíte bojovat do značné míry jinak. Některé postavy speciálním útokem něco střílí, ale jiné místo toho provádějí třeba nějaký průrazný pohyb na krátkou vzdálenost. Zkrátka každý pes jiná ves.

Podobné je to i s orientací jak v boji, tak i ve hře. V bitkách se totiž na scéně Super Smash Bros. Brawlobjevuje celá řada předmětů ať už jde o různé zbraně (baseballová pálka, laserový meč, pistole, plamenometná květina, předměty které se dají sebrat a hodit po protivnících atd.), power-upy (brnění, zvětšení nebo zmenšení postavičky, uzdravující jídlo atd.) nebo všemožné „sběratelské“ předměty (samolepky vylepšující vlastnosti postav a kdoví co vlastně všechno ještě). Abyste si tedy všechno pořádně zažili a sbírali předměty opravdu cíleně a takticky a nesbírali všechno, co se ve vaší blízkosti objeví, tak to nějakých pár hodin praxe bude chtít. A až při prvním odemknutí jedné z trofejí zjistíte, kolik tu toho na odemknutí ještě čeká (a za jakých podmínek) tak na vás buďto přijdou mdloby nebo budete radostí skákat metr dvacet, protože vám bude jasné, že minimálně půl roku žádnou další hru potřebovat nebudete.

To tak třeba bojujete a najednou koukáte, že bojujete pouze na šedém pozadí, abyste se za okamžik ocitli někde úplně jinde.

Super Smash Bros. BrawlPodobný „zmatek“ pak panuje i v oblasti samotné hratelnosti. Na začátku je to sranda, protože nějak vždycky něco namačkáte a protivníka nakonec vždycky ven z arény nějak vykopete, ale nemějte strach, již brzo zjistíte, že se tady vlastně vůbec neorientujete. Tento okamžik nastane s největší pravděpodobností v okamžiku, kdy se v aréně objevíte čtyři, ať už stylem všichni proti všem nebo dva na dva. V aréně v tu chvíli totiž nastává hodně poctivý brajgl, kdy zpočátku vůbec netušíte, kdo je kdo, víte jen, že rozkaz zněl jasně, vydržet do konce za každou cenu. V první chvíli nám to připomnělo nějakou typickou japonskou bojovku v japonské herně – plno efektů, zvuků a rychlých pohybů, takže vlastně netušíte, co se děje a jen bezhlavě drtíte tlačítka. Tento stav ale postupně začíná mizet. Sice docela pomalu, ale o to jistěji. Zažijete si pohyby svých oblíbených postav a najednou začnete zjišťovat, že se i v těch zdejších melách začínáte docela orientovat.

Super Smash Bros. BrawlA to i přesto, že svým způsobem rébusem je v této hře i každá aréna. V některých každou chvíli něco přiletí, jinde se zase znenadání propadnou plošinky a jinde zase celá scéna scrolluje třeba zespoda nahoru, a vy tak vedle snahy nabušit všem ostatním musíte navíc dávat pozor, abyste nezůstali pozadu, a nedostali se tak mimo arénu čistě jen tím, že stojíte na místě. A co takhle různé speciální úkoly jako například v Aréně WariWare, kde se najednou ocitnete úplně někde jinde a máte za úkol třeba držet se pod deštníkem, abyste nezmokli. Ostatně někde jinde se tu objevíte každou chvíli. To tak třeba bojujete a najednou koukáte, že bojujete pouze na šedém pozadí, abyste se za okamžik ocitli někde úplně jinde. To může zpočátku opět působit značně matoucím dojmem, ale po chvíli se ukazuje, že jde o skvělý tah, protože se zkrátka pořád něco ve vysokém tempu děje. O zdejších arénách se pak dá říci úplně to samé jako o všem ostatním v této hře – je jich hodně Super Smash Bros. Brawla jsou pestré. Vyjmenovat je úplně všechny snad ani nejde, takže jen namátkou: hradní opevnění, křídla Star Foxovy rakety, džungle a opomenout nesmíme ani zajímavosti jako Picto Chat level, v němž se plošinky porůznu kreslí a mizejí stejně jako kdyby je někdo vytvářel stylusem na NDS. Je toho všeho zkrátka hodně. HODNĚ. A aby toho nebylo málo, tak tu máme různé další nástrahy, kdy musíme dávat pozor na projíždějící motokáry (úroveň Mario Kart) nebo vznášedla (F-Zero).

Množství vlastně všeho, co tato hra nabízí, je úplně jinde než ve standardních bojovkách

A to se stále pohybujeme v klasickém režimu, v němž procházíte úroveň za úrovní, dokud se nedostanete k souboji se závěrečným bossem, jímž je jakási Velká Mocná Dlaň. Pak tu ale máme i jakýsi řekněme adventurní režim, v němž si zahrajete na střídačku za celou řadu postav v rámci zdejšího příběhu. Ten je vyprávěn zcela beze Super Smash Bros. Brawlslov, takže jsme pochopili akorát to, že Wario s pomocí temných sil a ukrutné blaster-pušky mění postavičky ve figurky, ale vem to čert, i bez hlubší znalosti příběhu je to skvělá zábava. Celý režim je rozdělen do úrovní, v nichž v různých prostředích s různými postavami bojujete proti ještě různějším (a šílenějším) nepřátelům. A to nejen v klasických arénách, ale i v pasážích, kterými je potřeba procházet ve stylu starých mlátiček typu Final Fight. A tady jsme narazili zatím snad na jediný vážnější problém, protože některé úrovně jsou takové … divné. Například když musíte před něčím utíkat a ještě likvidovat protivníky, působí to trochu nuceně. Většinou ale máte na seřezání všeho okolo dostatek času, takže si to užijete. Otázkou navíc zůstává, jak je tento režim vlastně zamýšlen a zda jsme do něj nevlezli moc brzo a nechtělo to trochu více tréninku.

Zodpovědně ale prohlašujeme, že to zjistíme, i kdyby čert na koze rajtoval, protože Super Smash Bros. Brawlnoví Smash Bros. jsou tak chytlavou a návykovou hrou, že se od ní jen tak odtrhnout nejde. Pokud tedy od ní nebudete čekat něco, čím není. Například s klasickými bojovkami typu Tekken ji srovnávat vůbec nelze. Jednak díky stylu hratelnosti, kde zkrátka nefunguje to, že tento čudlík je úder pravou rukou a tento zase kop levou nohou. Množství vlastně všeho, co tato hra nabízí, pak je úplně jinde než ve standardních bojovkách a minimálně rozdílností postav dává tato hra jasně najevo, že i přes „infantilní vzhled“, je zde značný prostor pro hardcore nadšence. A proto na tomto místě čestně prohlašujeme, že dalšímu hraní této chuťovky se budeme v následujících dnech a týdnech věnovat na 120%, protože objevit, pochopit a osvojit si všechno, co tento titul nabízí, je úkol hodný pouze skutečného úderníka. Snad to do evropského vydání všechno stihneme.

Index očekávání: 93%

Témata: bitka, princezna, Raketa, Zelda
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová zbraň do Call of Duty stojí více než samotná hra

V rámci propagace posledního filmu o obřím opičíkovi King Kongovi přibyla do populární hry Call of...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců

Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...