Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Colin McRae Rally 04

  12:00
Pokračování legendární motoristické hry se na nás opět řítí a vzhledem k tomu, že přináší spoustu novinek a notně překopanou hratelnost oproti minulému dílu, rozhodně stojí za to nahlédnout...

Colin McRae Rally 04
Výrobce: Codemasters
Vydavatel: Codemasters
Datum vydání: březen 2004
homepage
Colin McRae Rally 04 Colin McRae patří k živoucím legendám rallye scény a jako takový se dočkal i vlastní hry, jež opěvuje jeho neslábnoucí talent, který však rozhodně prokázali i tvůrci tohoto titulu, jelikož Colin McRae Rally patří k nejlepším hrám v tomto odvětví vůbec. A přestože zde není kdovíjaká a především trvalá konkurence, jenž by snad měla přijít v podobě Richard Burns Rally, jedná se skutečně o úctyhodný výkon. Naneštěstí se jeho třetí verze moc nepovedla, tedy abyste mi nerozuměli špatně, jednalo se rozhodně o kvalitní hru, jen jsme v této sérii přeci jen zvyklí na o něco vyšší úroveň. Mnozí hráči však i třetí díl vychvalovali do nebes, což svědčí i o neutuchající popularitě hry, která určuje standardy nejen na poli rallye her, ale mnohdy i v oblasti všech závodních games. Čtvrtý díl, již tradičně předem vydaný a konzolích, by měl Colinovi vrátit ztracený lesk u nespokojených fanoušků a pro ty spokojené hru vybrousit až k samotné hranici dokonalosti, což je sice nezáviděníhodný úkol, ale dá se předpokládat, že se ho Codemasters zhostí se zaujetím sobě vlastním a my si ho zanedlouho vyzkoušíme i na osobních počítačích.

Možná vás předchozí díl Colina zaujalColin McRae Rally 04 svou poměrně dobře vychytanou jízdní fyzikou a modelem poškození, ovšem co vás jistě muselo rozzlobit, byl jediný šampionát, který jste si mohli vychutnat navíc pouze za Colina v jeho Ford Focusu. Výtky si tvůrci naštěstí vzali k srdci a ve čtvrtém pokračování bychom se již měli konečně dočkat pořádné porce rallye šampionátů a všemožných vozů. Opět se sice musíme vzdát komplexní licence závodů WRC, jež zaštiťuje mistrovství světa, kterou vlastní exluzivně Sony, ale my se nemusíme kdovíjak zlobit, jelikož nám to bude vynahrazeno měrou vrchovatou. Podíváme se do vod hnedle tří naprosto odlišných kategorií. První a nejslabší je kategorie vozů s náhonem pouze na dvě kola, povětšinou ta přední. Přestože se nejedná o nejsilnější třídu, dokáží autíčka jako VW Golf, Fiat Punto nebo Ford Puma podat solidní výkon, který se projeví především na uzoučkých vozovkách a vůbec ve stísněnějších prostorách. Samozřejmě nechybí klasická WRC kategorie, kam se dají zařadit vozy jako Subaru Imprezza, Peugeot 206, Ford Focus, Mitsubishi nebo Citroen. Tyto káry s třemi sty koňmi pod kapotou se už nestydí podávat skutečně ty nejlepší výkony a jedna radost je i jejich ovládání, jež samozřejmě není jednoduché, na druhou stranu poskytujeColin McRae Rally 04 skvělý pocit moci, který se ve vysokých rychlostech za volantem těchto k lepším výkonům zpracovaných kár dozajista dostaví. Poslední a vpravdě lahůdkovou kategorií je B-třída, na níž již na dnešních štrekách nenarazíte, jelikož byla zakázána již před více než patnácti lety za přílišnou nebezpečnost a to už něco znamená. Vždyť tato plechová monstra poskytují výkon zcela rovný 500 koním, což je porce vpravdě královská a jistě nemusím připomínat, že řízením těchto luxusních vozů zažijete skutečně odlišný zážitek, který vám těžko nějaká jiná rallye hra může nabídnout. Je tedy jasné, že za volantem takových bouráků není místo pro nějaké nováčky, jimž se pod rukama cuká i jednoduchá dvoukolka. A vskutku, autoři tvrdí, že pěknou jízdu si v B-třídě vychutnáte jen tehdy, pokud na svém kontě máte spoustu naježděných kilometrů z nižších kategorií. Pokud byste rádi slyšeli alespoň pár názvů lahůdek této třídy, ani zde vás neochudíme. Půjde o takové klasiky jako je legendární Audi Quattro, Lancia C37 či Ford RS200. Pro ty skutečně nejvytvrdelejší pařany mají v Codemasters skutečnou lahůdku. Pokud si totiž budete chtít vyzkoušet překonávání rekordů v Expert-módu, připravteColin McRae Rally 04 se jedině na realistický pohled z kokpitu, kde s vámi bude sedět pouze mumlající spolujezdec, na něhož se budete muset výlučně spoléhat, jelikož šipky ukazující cestu si vzaly dovolenou. Nedočkáte se ani žádných jiných pomocníků či ukazatelů uměle přidaných do obrazu. Navrch se tento vyzývavý mód může pyšnit skutečně tvrdými oponenty a nejrealističtějším modelem poškození, jaký jsme kdy prý mohli vidět, v jehož průběhu znamená jediná bouračka prakticky definitivní konec a opakování závodu. Pro rallye vykuky mám dobrou zprávu, podobných praktik se nedočkáme asi nikde jinde, než právě v této variantě pro experty, ale věřím, že své skutečné síly v něm zkusí takřka všichni a poznají, že jejich schopnosti nejsou ani s nejlepším vybavením srovnatelné s profesionálními jezdci, kteří by v tomto módu měli ale zřejmě rovněž potíže.

23 přítomných vozů dostalo do vínku zbrusu nově naprogramovanou fyziku, která by neměla frustrovat nováčky, ale pocit z jízdy bude skutečně realistický, i když samozřejmě nějakých těch arkádových prvků se nutně dočkáme. Zajímavé je,Colin McRae Rally 04 že nově bude na nerovnosti či prolákliny na vozovce auto reagovat všemi čtyřmi koly a ne jen nějakým fiktivním bodem na prostředku podvozku. Možná se to nezdá, ale právě tento prvek by se měl stát standardem a výrazně tak oživit trochu upadající hratelnost závodních her. Zda se přání autorů naplní, zatím nevíme, ale pro nás hráče by se skutečně mohlo jednat o vítané zpestření. Díky tomu a ještě mnoha dalším zde nezmíněným vychytávkám se pohyb auta stane skutečným požitkem. Ať už projedete kaluží, narazíte na smetí či se vám vyvede nějaký ten efektní smyk, vždy si budete připadat jako za volantem skutečného rallye auta, jelikož především na skvělý a uvěřitelný pocit se tvůrci zaměřují. K tomu patří i realistické karamboly a bouračky, které v zájmu zábavy samozřejmě nebudou definitivní, tedy alespoň ne v módu kariéry. Ale nemyslete si, že z vlastních chyb vyjdete bez postihu, tak jednoduché to zase nebude. Jelikož se dočkáme realistické, detailní vizuální a do velké míry i fyzikální deformace, tak se tvůrci do hry rozhodli zakomponovat stejně jako ve druhém dílu možnost opravy mezi jednotlivými etapami. Tento prvek by se měl starat o potřebné napětí a nutnost Colin McRae Rally 04 rozhodování, jelikož čas přestávky nebude neomezený, tak bude v případě většího poškození, jehož se minimálně zpočátku rozhodně dočkáte, třeba rozhodnout se či dát přednost opravě té které části, na jejíž funkčnost ve svém stylu spoléháte nejvíce. Nově by měla odpadávat i samotná kola a i s trojkolkou prý půjde vůz dotáhnout do cíle etapy, i když s rapidní ztrátou.

Ani tratě se nemusí za své provedení stydět, jelikož i jim se dostává zasloužené pozornosti. Počet etap je více než solidní. Posuďte sami, ale číslo 48 se mi v této oblasti zdá jako solidní argument. Jak s jejich výstavbou tvůrci naloží, je ale již věc druhá. Geografické hranice opět zapracovaly a my si z kokpitu vozu prohlédneme zase staré známé země z minulého dílu. Pokud se nemýlím, tak je jejich výčet nachlup stejný. Projedeme se v Řecku, Španělsku, Velké Británii, Švédsku, USA, Finsku, Japonsku a Austrálii. Vzhledem k tomu, že autoři nedisponují oficiální licencí, musí si tratě zcela vymyslet, i když poznávacích prvků s realitou tu bude více než dost. Všechno zlé je ale k něčemu dobré, takže se prý můžeme těšit naColin McRae Rally 04 častou obměnu tratí, které by si rozhodně neměly být podobné. Velké rozdílnosti bylo dosaženo především zvětšením již tak vysokého počtu povrchů, který se zvedl z 20 na celých 34 a bude to vidět. V Řecku se dočkáme klasické šotoliny, Švédsko nabízí zase půvabnou zamrzlou krajinu a taková Velká Británie se může pyšnit bahnitou břečkou doplněnou o asfaltové úseky. Jak je z tohoto popisu patrno, velkou roli bude hrát vhodný setup vozidla, jež proběhne ještě před startem a který se dá i obměnit v přestávkách mezi etapami. Jen samotných pneumatik bude na 19 typů, což v myslích nováčků může vyvolávat hrůzné pocity. Hlavně kvůli nim bude vše potřebné doplněné o trefné tipy. Opravdoví srabi se pak mohou těšit na optimální navolení, s nímž se sice dá zvítězit, ale nikdy nedosáhnete takových výhod jako hráči, kteří si svoji káru vyladí samostatně.

Grafika byla překrásná již v minulém díle, zde se navíc můžeme těšit Colin McRae Rally 04 na výrazné zlepšení, přestože Colin 04 běží na stejném enginu, který však zjevně nebyl ještě vymačkán do poslední kapky, tudíž bohatě postačí a co více – strčí většinu současné i chystané produkce s přehledem do kapsy. Zaujmou především velice kvalitně vyvedené textury, jejichž prostřednictvím se prostředí stává plastičtější. Celý dojem bude podpořen spoustou malých, ale o to realističtěji vypadajících malých efektů, které na první zahrání ani nepostřehnete, na další si je už ale budete pochvalovat. Stromy se ve větru zcela přirozeně naklánějí a dotěrný prach znečišťuje vše kolem. Vůbec celý oblíbený model bláta a všeho možného bordelu bude ještě více vylepšen. Co se týče zvuků, ani v této oblasti nemáme již několik let důvod si stěžovat a Colin 04 se postará ještě o výraznější zlepšení spočívající hlavně v hlasu spolujezdce, na jehož znalosti se již budeme moci a v některých případech i muset spolehnout.

Všichni fanoušci série se již dozajista těší i na chystaný multiplayerový modus, který je tentokrát hlavním důvodem většího zdržení od vydání konzolové verze, což můžeme jedině s povděkem kvitovat a děkovat autorům, že se nás nechystají odfláknout a jen spokojeně kasírovat přibývající chechtáky. Právě hra více hráčů bude patřit k hlavním lákadlům, jelikož sebedelší paření singlu přeci jen časem omrzí a právě v takových chvílích nastupuje na scénu v případě dobré komunity skutečně běh na dlouho trať - multiplayer. Zahrajme si jak v klasické síti, což dnes jak ukázalo NfS: Underground rozhodně není pravidlem a také samozřejmě ve vodách internetu. Maximální počet hráčů je sice omezen na osm, ale i tak se jedná o dostatečný příslib. Vedle obyčejných, avšak velice zábavných závodů se dočkáme i možnosti projet si celý šampionát a dokonce blíže nespecifikovaného kooperativního modu.

Jak se tedy zdá, Colin McRae Rally 04 nebude žádnou rychlokvaškou, která přijde s naprostým minimem změn oproti předchozímu konceptu, který byl navíc nepříliš kladně přijat. Sice se nebude jednat o revoluci, ale na druhou stranu se dočkáme eliminace mnoha nepříjemných chyb, tří skvělých kategorií vozů, přepracovaného modelu poškození i jeho fyzikálního bratříčka. Hratelnost by tedy rozhodně neměla trpět na úbytě.

Index očekávání: 8/10

Autor:
Témata: jízdné
  • Nejčtenější

V novém traileru na Kingdom Come: Deliverance 2 se souloží, popíjí i lynčuje

Vrcholem páteční prezentace Summer Game Fest byl, alespoň tedy pro české publikum, nový trailer z...

Hráči loňského hitu soupeří, kdo se během hry vyspí s více postavami

Od vydání Baldur’s Gate 3 už uplynulo deset měsíců, do nejmenších detailů propracované RPG ovšem,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Všichni společníci v Dragon Age budou pansexuální. Nahota je samozřejmost

Jak už je u her od Bioware zvykem, zásadní roli v chystaném pokračování série Dragon Age budou hrát...

Xbox ukázal zásadní novinky: nového Dooma, Age of Mythology i Indiana Jonese

Tradiční velká letní konference Xboxu odhalila celou řadu novinek a přidala informace o již...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Call of Duty bude vyžadovat trvalé připojení k internetu a zabere 310 GB

První trailer na letošní díl střílečky Call of Duty, který ponese podtitul Black Ops 6, ničím...

Mačkání prsou nebo uklízení mrtvol. Hráli jsme nejdivnější dema na Steamu

V digitálním obchodu Steam proběhl tento týden festival demoverzí, během nějž jsme si mohli zdarma...

PREVIEW: Strategie Sanctuary nabídne gigantické bitvy tisíců jednotek

Realtimová strategie Sanctuary: Shattered Sun chce zaplnit prázdné místo, které mají fanoušci v...

Hrajeme World of Warcraft: The War Within, začátek působí dramaticky

Stále populární MMORPG World of Warcraft oslaví letos v listopadu dvacet let od zahájení provozu....

Remaster Lollipop Chainsaw láká na 29 sexy oblečků i kostým králíka

Legendární braková mlátička Lollipop Chainsaw se po více než deseti letech od vydání dočká...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...