Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Colin McRae Rally 04

  12:00
Pokračování legendární motoristické hry se na nás opět řítí a vzhledem k tomu, že přináší spoustu novinek a notně překopanou hratelnost oproti minulému dílu, rozhodně stojí za to nahlédnout...

Colin McRae Rally 04
Výrobce: Codemasters
Vydavatel: Codemasters
Datum vydání: březen 2004
homepage
Colin McRae Rally 04 Colin McRae patří k živoucím legendám rallye scény a jako takový se dočkal i vlastní hry, jež opěvuje jeho neslábnoucí talent, který však rozhodně prokázali i tvůrci tohoto titulu, jelikož Colin McRae Rally patří k nejlepším hrám v tomto odvětví vůbec. A přestože zde není kdovíjaká a především trvalá konkurence, jenž by snad měla přijít v podobě Richard Burns Rally, jedná se skutečně o úctyhodný výkon. Naneštěstí se jeho třetí verze moc nepovedla, tedy abyste mi nerozuměli špatně, jednalo se rozhodně o kvalitní hru, jen jsme v této sérii přeci jen zvyklí na o něco vyšší úroveň. Mnozí hráči však i třetí díl vychvalovali do nebes, což svědčí i o neutuchající popularitě hry, která určuje standardy nejen na poli rallye her, ale mnohdy i v oblasti všech závodních games. Čtvrtý díl, již tradičně předem vydaný a konzolích, by měl Colinovi vrátit ztracený lesk u nespokojených fanoušků a pro ty spokojené hru vybrousit až k samotné hranici dokonalosti, což je sice nezáviděníhodný úkol, ale dá se předpokládat, že se ho Codemasters zhostí se zaujetím sobě vlastním a my si ho zanedlouho vyzkoušíme i na osobních počítačích.

Možná vás předchozí díl Colina zaujalColin McRae Rally 04 svou poměrně dobře vychytanou jízdní fyzikou a modelem poškození, ovšem co vás jistě muselo rozzlobit, byl jediný šampionát, který jste si mohli vychutnat navíc pouze za Colina v jeho Ford Focusu. Výtky si tvůrci naštěstí vzali k srdci a ve čtvrtém pokračování bychom se již měli konečně dočkat pořádné porce rallye šampionátů a všemožných vozů. Opět se sice musíme vzdát komplexní licence závodů WRC, jež zaštiťuje mistrovství světa, kterou vlastní exluzivně Sony, ale my se nemusíme kdovíjak zlobit, jelikož nám to bude vynahrazeno měrou vrchovatou. Podíváme se do vod hnedle tří naprosto odlišných kategorií. První a nejslabší je kategorie vozů s náhonem pouze na dvě kola, povětšinou ta přední. Přestože se nejedná o nejsilnější třídu, dokáží autíčka jako VW Golf, Fiat Punto nebo Ford Puma podat solidní výkon, který se projeví především na uzoučkých vozovkách a vůbec ve stísněnějších prostorách. Samozřejmě nechybí klasická WRC kategorie, kam se dají zařadit vozy jako Subaru Imprezza, Peugeot 206, Ford Focus, Mitsubishi nebo Citroen. Tyto káry s třemi sty koňmi pod kapotou se už nestydí podávat skutečně ty nejlepší výkony a jedna radost je i jejich ovládání, jež samozřejmě není jednoduché, na druhou stranu poskytujeColin McRae Rally 04 skvělý pocit moci, který se ve vysokých rychlostech za volantem těchto k lepším výkonům zpracovaných kár dozajista dostaví. Poslední a vpravdě lahůdkovou kategorií je B-třída, na níž již na dnešních štrekách nenarazíte, jelikož byla zakázána již před více než patnácti lety za přílišnou nebezpečnost a to už něco znamená. Vždyť tato plechová monstra poskytují výkon zcela rovný 500 koním, což je porce vpravdě královská a jistě nemusím připomínat, že řízením těchto luxusních vozů zažijete skutečně odlišný zážitek, který vám těžko nějaká jiná rallye hra může nabídnout. Je tedy jasné, že za volantem takových bouráků není místo pro nějaké nováčky, jimž se pod rukama cuká i jednoduchá dvoukolka. A vskutku, autoři tvrdí, že pěknou jízdu si v B-třídě vychutnáte jen tehdy, pokud na svém kontě máte spoustu naježděných kilometrů z nižších kategorií. Pokud byste rádi slyšeli alespoň pár názvů lahůdek této třídy, ani zde vás neochudíme. Půjde o takové klasiky jako je legendární Audi Quattro, Lancia C37 či Ford RS200. Pro ty skutečně nejvytvrdelejší pařany mají v Codemasters skutečnou lahůdku. Pokud si totiž budete chtít vyzkoušet překonávání rekordů v Expert-módu, připravteColin McRae Rally 04 se jedině na realistický pohled z kokpitu, kde s vámi bude sedět pouze mumlající spolujezdec, na něhož se budete muset výlučně spoléhat, jelikož šipky ukazující cestu si vzaly dovolenou. Nedočkáte se ani žádných jiných pomocníků či ukazatelů uměle přidaných do obrazu. Navrch se tento vyzývavý mód může pyšnit skutečně tvrdými oponenty a nejrealističtějším modelem poškození, jaký jsme kdy prý mohli vidět, v jehož průběhu znamená jediná bouračka prakticky definitivní konec a opakování závodu. Pro rallye vykuky mám dobrou zprávu, podobných praktik se nedočkáme asi nikde jinde, než právě v této variantě pro experty, ale věřím, že své skutečné síly v něm zkusí takřka všichni a poznají, že jejich schopnosti nejsou ani s nejlepším vybavením srovnatelné s profesionálními jezdci, kteří by v tomto módu měli ale zřejmě rovněž potíže.

23 přítomných vozů dostalo do vínku zbrusu nově naprogramovanou fyziku, která by neměla frustrovat nováčky, ale pocit z jízdy bude skutečně realistický, i když samozřejmě nějakých těch arkádových prvků se nutně dočkáme. Zajímavé je,Colin McRae Rally 04 že nově bude na nerovnosti či prolákliny na vozovce auto reagovat všemi čtyřmi koly a ne jen nějakým fiktivním bodem na prostředku podvozku. Možná se to nezdá, ale právě tento prvek by se měl stát standardem a výrazně tak oživit trochu upadající hratelnost závodních her. Zda se přání autorů naplní, zatím nevíme, ale pro nás hráče by se skutečně mohlo jednat o vítané zpestření. Díky tomu a ještě mnoha dalším zde nezmíněným vychytávkám se pohyb auta stane skutečným požitkem. Ať už projedete kaluží, narazíte na smetí či se vám vyvede nějaký ten efektní smyk, vždy si budete připadat jako za volantem skutečného rallye auta, jelikož především na skvělý a uvěřitelný pocit se tvůrci zaměřují. K tomu patří i realistické karamboly a bouračky, které v zájmu zábavy samozřejmě nebudou definitivní, tedy alespoň ne v módu kariéry. Ale nemyslete si, že z vlastních chyb vyjdete bez postihu, tak jednoduché to zase nebude. Jelikož se dočkáme realistické, detailní vizuální a do velké míry i fyzikální deformace, tak se tvůrci do hry rozhodli zakomponovat stejně jako ve druhém dílu možnost opravy mezi jednotlivými etapami. Tento prvek by se měl starat o potřebné napětí a nutnost Colin McRae Rally 04 rozhodování, jelikož čas přestávky nebude neomezený, tak bude v případě většího poškození, jehož se minimálně zpočátku rozhodně dočkáte, třeba rozhodnout se či dát přednost opravě té které části, na jejíž funkčnost ve svém stylu spoléháte nejvíce. Nově by měla odpadávat i samotná kola a i s trojkolkou prý půjde vůz dotáhnout do cíle etapy, i když s rapidní ztrátou.

Ani tratě se nemusí za své provedení stydět, jelikož i jim se dostává zasloužené pozornosti. Počet etap je více než solidní. Posuďte sami, ale číslo 48 se mi v této oblasti zdá jako solidní argument. Jak s jejich výstavbou tvůrci naloží, je ale již věc druhá. Geografické hranice opět zapracovaly a my si z kokpitu vozu prohlédneme zase staré známé země z minulého dílu. Pokud se nemýlím, tak je jejich výčet nachlup stejný. Projedeme se v Řecku, Španělsku, Velké Británii, Švédsku, USA, Finsku, Japonsku a Austrálii. Vzhledem k tomu, že autoři nedisponují oficiální licencí, musí si tratě zcela vymyslet, i když poznávacích prvků s realitou tu bude více než dost. Všechno zlé je ale k něčemu dobré, takže se prý můžeme těšit naColin McRae Rally 04 častou obměnu tratí, které by si rozhodně neměly být podobné. Velké rozdílnosti bylo dosaženo především zvětšením již tak vysokého počtu povrchů, který se zvedl z 20 na celých 34 a bude to vidět. V Řecku se dočkáme klasické šotoliny, Švédsko nabízí zase půvabnou zamrzlou krajinu a taková Velká Británie se může pyšnit bahnitou břečkou doplněnou o asfaltové úseky. Jak je z tohoto popisu patrno, velkou roli bude hrát vhodný setup vozidla, jež proběhne ještě před startem a který se dá i obměnit v přestávkách mezi etapami. Jen samotných pneumatik bude na 19 typů, což v myslích nováčků může vyvolávat hrůzné pocity. Hlavně kvůli nim bude vše potřebné doplněné o trefné tipy. Opravdoví srabi se pak mohou těšit na optimální navolení, s nímž se sice dá zvítězit, ale nikdy nedosáhnete takových výhod jako hráči, kteří si svoji káru vyladí samostatně.

Grafika byla překrásná již v minulém díle, zde se navíc můžeme těšit Colin McRae Rally 04 na výrazné zlepšení, přestože Colin 04 běží na stejném enginu, který však zjevně nebyl ještě vymačkán do poslední kapky, tudíž bohatě postačí a co více – strčí většinu současné i chystané produkce s přehledem do kapsy. Zaujmou především velice kvalitně vyvedené textury, jejichž prostřednictvím se prostředí stává plastičtější. Celý dojem bude podpořen spoustou malých, ale o to realističtěji vypadajících malých efektů, které na první zahrání ani nepostřehnete, na další si je už ale budete pochvalovat. Stromy se ve větru zcela přirozeně naklánějí a dotěrný prach znečišťuje vše kolem. Vůbec celý oblíbený model bláta a všeho možného bordelu bude ještě více vylepšen. Co se týče zvuků, ani v této oblasti nemáme již několik let důvod si stěžovat a Colin 04 se postará ještě o výraznější zlepšení spočívající hlavně v hlasu spolujezdce, na jehož znalosti se již budeme moci a v některých případech i muset spolehnout.

Všichni fanoušci série se již dozajista těší i na chystaný multiplayerový modus, který je tentokrát hlavním důvodem většího zdržení od vydání konzolové verze, což můžeme jedině s povděkem kvitovat a děkovat autorům, že se nás nechystají odfláknout a jen spokojeně kasírovat přibývající chechtáky. Právě hra více hráčů bude patřit k hlavním lákadlům, jelikož sebedelší paření singlu přeci jen časem omrzí a právě v takových chvílích nastupuje na scénu v případě dobré komunity skutečně běh na dlouho trať - multiplayer. Zahrajme si jak v klasické síti, což dnes jak ukázalo NfS: Underground rozhodně není pravidlem a také samozřejmě ve vodách internetu. Maximální počet hráčů je sice omezen na osm, ale i tak se jedná o dostatečný příslib. Vedle obyčejných, avšak velice zábavných závodů se dočkáme i možnosti projet si celý šampionát a dokonce blíže nespecifikovaného kooperativního modu.

Jak se tedy zdá, Colin McRae Rally 04 nebude žádnou rychlokvaškou, která přijde s naprostým minimem změn oproti předchozímu konceptu, který byl navíc nepříliš kladně přijat. Sice se nebude jednat o revoluci, ale na druhou stranu se dočkáme eliminace mnoha nepříjemných chyb, tří skvělých kategorií vozů, přepracovaného modelu poškození i jeho fyzikálního bratříčka. Hratelnost by tedy rozhodně neměla trpět na úbytě.

Index očekávání: 8/10

Autor:
Témata: jízdné
  • Nejčtenější

Český dabing Kingdom Come 2 povýšil zážitek, hra je překvapivě odladěná

Strávili jsme týden v minimálně u nás nejočekávanější hře roku a už teď můžeme říct, že překonala naše očekávání. Na rozdíl od prvního dílu je takřka bugů prostá, český dabing má zásadní vliv na...

V podstatě jsem oznámil Minecraft 2, napsal původní tvůrce Minecraftu

Populární Minecraft patří už více než deset let Microsoftu. Původní tvůrce Markus Persson se ovšem na sociální síti X rozepsal, jak v podstatě oznámil Minecraft 2.

Stvořil spoustu klasik. Ale téměř žádná nevydělala, přiznal legendární vývojář

Premium

Vývojář Tim Cain je sice podepsaný pod několika hrami, které mají dodnes kultovní status, ovšem snad jen s výjimkou prvního Falloutu a posledních The Outer Worlds žádná z nich pořádně nevydělala....

Prvních dvacet hodin v Kingdom Come 2. Mám hlad, jsem bitý, ale i tak nadšený

S nebývalým sebevědomím dali vývojáři recenzentům Kingdom Come: Deliverance 2 s měsíčním předstihem před vydáním, a tak máme možnost podělit se s vámi o naše dojmy z prvních pár hodin. Byť jde v...

Je to macek. Prohlédli jsme si největší přenosnou herní konzoli

Las Vegas (od zpravodaje Bonusweb.cz) Pokud vám byla stávající herní PC do ruky malá, Acer má pro vás řešení. Nabídne vám totiž model s displejem o uhlopříčce necelých 11 palců, což je zdaleka nejvíce v této kategorii zařízení.

Idioti, říká streamer o kolezích, kteří tvrdí, že dřou víc než pracující

Mnozí slavní streameři se v poslední době nechali slyšet, že i když vydělávají miliony, jejich práce je daleko náročnější, než jakou mají „obyčejní lidé“. Kai Cenat, aktuálně nejsledovanější hvězda...

13. ledna 2025 1

Kdo to pořád platí? Star Citizen loni vybral více peněz, než stál Zaklínač

Dlouholetý vývoj ultimátního vesmírného simulátoru Star Citizen už spolkl více než 12 miliard korun. Jen loni fanoušci autorům naposílali přes dvě miliardy korun, aniž by dostali byť jen příslib...

12. ledna 2025 7

Rozhodli jste, Hru roku 2024 ovládl slavný dobrodruh s bičem

Je dobojováno. Ve čtenářské anketě Hra roku 2024 bez zaváhání zvítězilo dobrodružství s Indiana Jonesem. Zajímavý tak nakonec byl až souboj o další příčky.

12. ledna 2025 3

Prvních dvacet hodin v Kingdom Come 2. Mám hlad, jsem bitý, ale i tak nadšený

S nebývalým sebevědomím dali vývojáři recenzentům Kingdom Come: Deliverance 2 s měsíčním předstihem před vydáním, a tak máme možnost podělit se s vámi o naše dojmy z prvních pár hodin. Byť jde v...

11. ledna 2025 55

Miluna ze Slunce, seno nestárne. Schmalzová oslavila 30 let po boku milionáře

Petra Schmalzová (57), za svobodna Pyšová, se proslavila jako nezapomenutelná hostinská Miluna v trilogii Zdeňka Trošky...

Pro své děti jsem zrádce. Vysoká cena za lásku k jiné ženě, říká režisér Adamec

Premium Jeho život je jako horská dráha. Nahoru, dolů, nahoru, dolů. Režisér jiří Adamec točil kdysi seriály a pohádky, jež se...

Sporťák Jan Smetana už má po odchodu z České televize novou práci

Na konci prosince oznámil, že po 23 letech končí v České televizi. Moderátor Jan Smetana (42) se stane novou posilou...

Jako znásilnění, říká Shieldsová o intimní operaci, kterou si nepřála

Herečka, spisovatelka a modelka Brooke Shieldsová (59) se ve svém právě vycházejícím životopise svěřila mimo jiné se...

Harmonický vztah? Prázdný pytlík a plné břicho, radí žena trenéra Růžičky

Manželka hokejové legendy Vladimíra Růžičky (61), Marie Růžičková (37), promluvila o psychických problémech. Poté, co...