Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

PRVNÍ DOJMY: Sekiro překvapí a potrápí všechny fanoušky žánru

Přinášíme vám první dojmy po třinácti hodinách strávených v nesmírně očekávané novince od autorů kultovní série Dark Souls. Na verdikt je ještě brzo, ale už teď můžeme říct, že se obtížností Sekiro svým starším sourozencům nejen vyrovná, ale spíše je i předhání.

V posledních měsících jsem se už všem článkům i trailerům o hře cíleně vyhýbal, protože nejlepším aspektem „Soulborne“ her je zážitek z objevování smrtícího neznáma na vlastní pěst. 

Grafika by mohla být hezčí, ale i tak umí vykouzlit krásné momenty.

Každopádně jsem měl zafixované, že autoři od začátku upozorňovali na žánrovou odlišnost této hry od jejich předchozích: měla to být „akční adventura“, nikoliv akční RPG. Dokonce jsem si představoval, že bude mít i strukturu misí, oddělených od sebe. Hned po prvních minutách ve hře mi bylo jasné, že tvůrci poněkud přeháněli: Sekiro je klasická „soulslike“ hra se vším všudy.

Od propojeného otevřeného světa plného zkratek přes vylepšování vlastních statistik (dobře, je jich méně, ale jsou tam), arzenál srovnatelný (a místy i dost podobný) s Bloodborne, mimořádně ponurý příběh plný beznaděje a zoufalých postav nemrtvých válečníků i lidí s podivnou nemocí přenášenou krví, po detaily jako jsou prvky interface nebo font písma. 

Největší rozdíl oproti sérii Dark Souls je unikátní zasazení do japonské mytologie.

Pro mě, jakožto velkého fanouška Soulborne série (a hrdého majitele platinových trofejí z ní, včetně Demon´s Souls), je to rozhodně dobrá zpráva. Čekal jsem mnohem jednodušší a přímočařejší hru, místo toho mám vyloženě samurajské Dark Souls.

Absence multiplayeru, stejně jako rozsáhlejšího procesu levelování (vylepšovat můžete ze statistik pouze život a sílu, s výraznými omezeními postupu) ovšem znamená citelně přísnější podmínky pro hraní, díky kterým je hra jednoznačně těžší. V praxi to totiž znamená, že všichni nepřátelé – a především bossové – věnují veškerou svoji pozornost bez výhrady nonstop jen a pouze vaší maličkosti. 

Najít si tak sekundu na doplnění zdraví je často větší problém, než by se mohlo zdát. A jak se na From Software bossy sluší, většina z nich útočí extrémně rychle, agresivně a silně. Skoro každý z nich má navíc alespoň jeden mimořádně silný útok, který vás dokáže popravit na jednu ránu. 

Aby toho nebylo málo, celý svět a postavy v něm se propadají do horšího příběhově i funkčně, pokud umíráte.  Zkrátka a dobře, umím si docela dobře představit, že polovina lidí, co dohrála Dark Souls, tento kousek nedohraje (nebo u toho rozbije dvojnásobný počet ovladačů).

Martin má platinovou trofej ze všech „souls“ her a přesto mu Sekiro přijde opravdu tuhý.

Naštěstí jsou zde desítky odemykatelných speciálních útoků a pasivních schopností, jejichž akumulací a naučením se postupně vypracujete na stejně smrtícího válečníka, jakým jsou vaši protivníci. Po vzoru minulých her máte navíc většinou více než jen jednu možnou cestu, takže můžete zvolit pořadí a postup bojů podle toho, co vám lépe sedne. 

Nechybí ani všelijaké tajné slabiny nepřátel (obři se bojí ohně, koně se bojí hluku), které lze pečlivým průzkumem a rozhovory s NPC postavami odhalit a zapracovat do vaší strategie. Úplnou novinkou je možnost využívat kotvu s lanem, lezení po střechách a především stealth. Díky němu se zdejší varianta „backstabu“ neboli nečekaného útoku s ničivou účinností dá aplikovat častěji a lépe, než jsme zvyklí.

I tak však zkušeného veterána dokáže lecjaký moment dostat do kolen – osobně jsem si sáhnul na dno hned při souboji s jedním z prvních bossů, který vás náležitě rozebere již na počátku hry, kdy ještě nemáte tolik taktických možností a cviku. Systém krytí a protiúderů s katanou mi také nějakou dobu přecházel do krve - ještě že je poblíž vaší základny postava, se kterou můžete beztrestně trénovat ovládání a všechny zbraně/schopnosti. 

Příběh působí o něco čitelněji a filmověji, než jsme u From Software zvyklí, ale v prostředí je pořád dost záhad a věcí k objevování. Grafika mě mírně zklamala (s ohledem na realističtější povahu příběhu je zde víc šedé a hnědé, než by se mi líbilo), ale animace postav a útoků jsou naprosto excelentní. Čekal jsem stylovou akční hru a místo toho dostal další ponurý opus, který by se klidně mohl jmenovat „Dark Souls: Samurai“. 

Užívám si to a vy byste měli také.

  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

ANKETA: Jaké je vaše nejoblíbenější videoherní auto?

Máte nějaké oblíbené videoherní vozítko či auto? Napište nám do diskuze pod článkem, které a proč.

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

BlizzCon 2024 nebude

Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...

Jsou na vás hry moc těžké? V budoucnu vám možná pomůže umělá inteligence

Nový patent Sony věští budoucnost hraní, kdy může vzniknout nový nejnižší stupeň obtížnosti. Hru za...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...