V posledních měsících jsem se už všem článkům i trailerům o hře cíleně vyhýbal, protože nejlepším aspektem „Soulborne“ her je zážitek z objevování smrtícího neznáma na vlastní pěst.
Každopádně jsem měl zafixované, že autoři od začátku upozorňovali na žánrovou odlišnost této hry od jejich předchozích: měla to být „akční adventura“, nikoliv akční RPG. Dokonce jsem si představoval, že bude mít i strukturu misí, oddělených od sebe. Hned po prvních minutách ve hře mi bylo jasné, že tvůrci poněkud přeháněli: Sekiro je klasická „soulslike“ hra se vším všudy.
Od propojeného otevřeného světa plného zkratek přes vylepšování vlastních statistik (dobře, je jich méně, ale jsou tam), arzenál srovnatelný (a místy i dost podobný) s Bloodborne, mimořádně ponurý příběh plný beznaděje a zoufalých postav nemrtvých válečníků i lidí s podivnou nemocí přenášenou krví, po detaily jako jsou prvky interface nebo font písma.
Pro mě, jakožto velkého fanouška Soulborne série (a hrdého majitele platinových trofejí z ní, včetně Demon´s Souls), je to rozhodně dobrá zpráva. Čekal jsem mnohem jednodušší a přímočařejší hru, místo toho mám vyloženě samurajské Dark Souls.
Absence multiplayeru, stejně jako rozsáhlejšího procesu levelování (vylepšovat můžete ze statistik pouze život a sílu, s výraznými omezeními postupu) ovšem znamená citelně přísnější podmínky pro hraní, díky kterým je hra jednoznačně těžší. V praxi to totiž znamená, že všichni nepřátelé – a především bossové – věnují veškerou svoji pozornost bez výhrady nonstop jen a pouze vaší maličkosti.
Najít si tak sekundu na doplnění zdraví je často větší problém, než by se mohlo zdát. A jak se na From Software bossy sluší, většina z nich útočí extrémně rychle, agresivně a silně. Skoro každý z nich má navíc alespoň jeden mimořádně silný útok, který vás dokáže popravit na jednu ránu.
Aby toho nebylo málo, celý svět a postavy v něm se propadají do horšího příběhově i funkčně, pokud umíráte. Zkrátka a dobře, umím si docela dobře představit, že polovina lidí, co dohrála Dark Souls, tento kousek nedohraje (nebo u toho rozbije dvojnásobný počet ovladačů).
Naštěstí jsou zde desítky odemykatelných speciálních útoků a pasivních schopností, jejichž akumulací a naučením se postupně vypracujete na stejně smrtícího válečníka, jakým jsou vaši protivníci. Po vzoru minulých her máte navíc většinou více než jen jednu možnou cestu, takže můžete zvolit pořadí a postup bojů podle toho, co vám lépe sedne.
Nechybí ani všelijaké tajné slabiny nepřátel (obři se bojí ohně, koně se bojí hluku), které lze pečlivým průzkumem a rozhovory s NPC postavami odhalit a zapracovat do vaší strategie. Úplnou novinkou je možnost využívat kotvu s lanem, lezení po střechách a především stealth. Díky němu se zdejší varianta „backstabu“ neboli nečekaného útoku s ničivou účinností dá aplikovat častěji a lépe, než jsme zvyklí.
I tak však zkušeného veterána dokáže lecjaký moment dostat do kolen – osobně jsem si sáhnul na dno hned při souboji s jedním z prvních bossů, který vás náležitě rozebere již na počátku hry, kdy ještě nemáte tolik taktických možností a cviku. Systém krytí a protiúderů s katanou mi také nějakou dobu přecházel do krve - ještě že je poblíž vaší základny postava, se kterou můžete beztrestně trénovat ovládání a všechny zbraně/schopnosti.
Příběh působí o něco čitelněji a filmověji, než jsme u From Software zvyklí, ale v prostředí je pořád dost záhad a věcí k objevování. Grafika mě mírně zklamala (s ohledem na realističtější povahu příběhu je zde víc šedé a hnědé, než by se mi líbilo), ale animace postav a útoků jsou naprosto excelentní. Čekal jsem stylovou akční hru a místo toho dostal další ponurý opus, který by se klidně mohl jmenovat „Dark Souls: Samurai“.
Užívám si to a vy byste měli také.