Superhrdinové prakticky zadarmo. Éra placených on-line her je u konce

aktualizováno 
Sony nabízí on-line hru se Supermanem, Batmanem a Jokerem zdarma už po půl roce. Platící hráče ztrácí i World of Warcraft. Zbývá jediná otázka: jak dlouho vydrží v placené verzi nejočekávanější on-line hra Star Wars: The Old Republic?

DC Universe Online

Nikdo nepochybuje o tom, že svět her na hrdiny už nikdy nebude takový, jaký jsme ho znali. Systém placení za krabici s hrou a následných měsíčních poplatků se přežil. Podlehl nástupu laciné asijské konkurence a proměně celého herního průmyslu, kterou odstartoval iPhone s levnými aplikacemi a následně povolením mikrotransakcí.

Předposlední tečku za placenými on-line hrami na hrdiny udělala firma Sony, když oznámila, že hra DC Universe Online, která funguje na PC i na PlayStation 3, bude od října dostupná bez placení. Hráči nebudou muset vytáhnout peněženku pro získání samotné hry ani za přístup.

DC Universe Online kráčí ve stopách EverQuestu II, který už rok nabízí kromě placené verze také oddělené servery založené na mikrotransakcích. Tedy na placení za obsah a funkční i estetická vylepšení do hry. Sony si už dříve vyzkoušelo bezplatné verze on-line her na dětské Free Realms.

DC Universe Online

DC Universe Online

DC Universe si o přechod na bezplatnou verzi v podstatě koledovalo od začátku. V recenzích se tato myšlenka objevovala hodně často už proto, že hra samotná je spíše založená na akci než na vývoji postavy a nebojových aktivitách. Půl roku fungování v placeném režimu Sony přineslo výraznou úlevu: peníze za krabice pomohly k rychlejší návratnosti vložené investice.

Hra je ovšem stále v červených číslech. Jenže bez toho, aby si několik set tisíc lidí hru koupilo a platilo pravidelné poplatky, by byl její provoz ztrátový i několik let. 

Hejlové a žebráci

I to je důvod, proč si obchodní model, který je založený na bezplatném přístupu k omezené verzi hry a dokupování obsahu a vylepšení, pochvalují v podstatě všichni vydavatelé on-line her, kteří přešli na bezplatný model.

Největší výdaje se zaplatily díky platícím hráčům. Nyní jim mikrotransakce otevírají nový trh, na kterém mohou díky sponzoringu prvních platících hráčů nabídnout výrazně kvalitnější zábavu než hry přímo vyvíjené jako "bezplatné".

Tvůrci on-line her na hrdiny se snaží platící zákazníky při přechodu na nový model uchlácholit výhodami: přístupem ke kompletnímu obsahu, speciálními předměty a podobně. A nejen to.

Odstupňováním výhod se snaží motivovat loajální zákazníky k tomu, aby platili i nadále, a vlastně tak sponzorovali zábavu lidem, kteří za hraní, pokud jsou skromní, neutratí ani korunu.

Star Wars: The Old Republic

Star Wars: The Old Republic

Stejný systém "hejlů", kteří platí zábavu "žebrákům" funguje na Facebooku, kde za hraní platí menšina hráčů. Jenže peníze, které ve hře utratí, slouží pro rozvoj hry pro všechny.

Sami vývojáři potom mluví o "velrybách", které přinášejí většinu peněz. I mezi platícími hráči je totiž menšina, která utrácí největší částky. Například čínský vydavatel PapayaMobile hlásí podle serveru Games Industry, že 4 procenta hráčů přinášejí firmě 60 procent obratu.

Star Wars na řadě

Připravovaná on-line hra ze světa Hvězdných válek, Star Wars: The Old Republic, vyjde těsně před Vánoci. Už od jejího oznámení se ale spekuluje o tom, že půjde o poslední tradiční on-line hru na hrdiny. Poslední hru, u které budou hráči ochotní koupit krabici a poté několik měsíců nebo let platit každý měsíc několik stokorun za privilegium vstupu do herního světa.

The Old Republic má šanci na úspěch i s poplatky díky silné značce a soustředění na příběh, nejen na akci. Podobně jako Mass Effect má hra vtáhnout a nepustit. Obrovský herní svět má přispět k tomu, aby hra působila svěže i po týdnech hraní. Během prvního týdne, kdy firma Electronic Arts začala přijímat předobjednávky, si hru objednalo 200 tisíc lidí. Další pak titul objednávali nepřímo.

Jisté je, že EA z prodeje krabic a prvních měsíců s poplatky zaplatí část nákladů na vývoj hry, ale rozhodně ne všechny. Podle neoficiálních informací stál vývoj hry přes 80 milionů dolarů, dalších 20 milionů pak má stát výroba disků, marketing a logistika. K zaplacení během několika měsíců by tak mělo stačit 400 tisíc platících hráčů.

 

Nejčtenější

KVÍZ: Největší herní zklamání z devadesátých let. Vzpomenete si na ně?

Kvíz

Historie si pamatuje jen vítěze, a tak to dnes může vypadat, že devadesátá léta byla pro počítačové hry zlatým obdobím....

Youtuber prochází velké open world hry. Který svět je nejhezčí?

The Witcher

Podívejte se na zrychlené průchody některými z nejoblíbenějších open world her dneška. Možná vás překvapí, jak malou...

Hráči bety World of Warcraft Classic nahlašují chyby, které nejsou chybami

World of Warcraft Classic

World of Warcraft Classic je návrat ke kořenům. Jenže to, jak mnohé prvky hry tehdy fungovaly, dnes mnozí považují za...

Hráči soutěží, kdo se nejrychleji vyspí se všemi postavami ve Falloutu

Fallout

Přestože fanoušci prolezli Fallout: New Vegas skrz naskrz, pořád mají ve hře co dělat. Aktuálně soutěží v tom, kdo se...

Další český hit na obzoru? The Wild Age je slibná relaxační strategie

The Wild Age

K osadě se blíží další tlupa nepřátel. Potřebujete víc peněz a obranných věží, protože počty nepřátel budou každým dnem...

Další z rubriky

Nejlepší level všech dob? Dishonored 2 obsahuje skutečný klenot

Dishonored 2

Úroveň A Crack in the Slab z druhého dílu akční hry Dishonored udivuje i po více než dvou letech od svého vydání....

RECENZE: Filmový Detektiv Pikachu je lepší než hra, podle které vznikl

Pokémon: Detektiv Pikachu

Pokémon: Detektiv Pikachu je první hraný film o pokémonech. Je milý, vypadá skvěle, jednoduchý příběh rychle odsýpá a...

Rýsuje se další díl GTA. Možná se vrátíme do Vice City

GTA: Vice City

Celých šest let uplynulo od vydání posledního dílu slavné série GTA a její příznivci už začínají vyhlížet další...

Najdete na iDNES.cz