Pondělí 20. března 2023, svátek má Světlana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 20. března 2023 Světlana

GameEkonom: Rok rekordů

Další ohromující čísla od herních velikánů, nové poznatky o násilí ve hrách a další drobnosti z herního průmyslu

PlayStation3 a Xbox360 | foto: Václav Nývlt

O rekordech jsme mluvili už koncem minulého roku. Tehdy se ukázalo, že herní průmysl dynamicky roste a točí se v něm spousta miliard. Za minulý rok se prodalo nejvíce her, před obratem herních magnátů nedůvěřivě přivíral oči i Hollywood a i náš oblíbený americký právník Jack Thompson vydal rekordní počet prohlášení osočujících videohry z negativního vlivu na mládež a lidskou společnost obecně. A letos pokračujeme. Herní firmy jedna po druhé hlásí další rekordní čísla tak, jak dělají roční uzávěrky nebo se alespoň baví těmi čtvrtletními. Na paškál si můžeme vzít hned tři velká jména – Microsoft, Sony a Segu.

Sony si jako celý elektrotechnologický konglomerát spočítala peníze za finanční rok, který skončil k 31. březnu 2008. V konečném zúčtování velkým šéfům neudělala radost herní divize, která po herní divizi Microsoftu přebrala smutnou roli otloukánka. I přes relativně slušné prodeje se totiž Sony Computer Entertainment nepodařilo dosáhnout černých čísel, i když meziročně snížilo ztrátu z loňských 2,2 miliardy USD na přijatelných 1,18 miliardy, což se podle ekonomického odborníka Frištenského „už dalo vydržet“.

Sony doufá, že za rok už bude herní divize zase v zisku. Pro hráče to ale znamená, že se nejspíše nedočkají dalšího snížení ceny PlayStation 3, na jejíž výrobu Sony stále doplácí.  Ke snížení ztráty za uplynulý rok pomohlo snížení výrobních nákladů, ty by prý mohly klesat i nadále, tak, jak se PS3 stále více prodává. Další zdroj příjmů má přinést služba Home a nové hry.

Pokud vás zajímají i nějaká další čísla, pak vězte, že Sony prodalo za uplynulý finanční rok nějakých 9,24 milionu PlayStation 3, o pět a půl milionu více, než ve stejném období před rokem. Vzrostly i prodeje her, a to na 57,9 milionu prodaných krabic. Relativně se dařilo i kapesní PSP, které se prodalo dalších 4,36 milionu. Celkem si PlayStation Portable koupilo už čtrnáct milionů lidí. Nejprodávanějším produktem Sony je nicméně stále stará dobrá PlayStation 2 s 13,73 milionu prodaných kusů. Prodeje sice meziročně poklesly o necelý milion, ale nízká cena a obrovská zásoba her prostě pořád hráče oslovuje.

V Microsoftu se naopak radují, Xbox už není stroj na vyhazování peněz z okna, naopak, Microsoftu vydělává. V souvislosti se zprávami Sony o prodejích PS3 pak MS vydal vlastní zprávu, podle které má Xbox 360 už 10 milionů Američanů a na celém světě se pak mělo prodat 19 milionů kusů, 12 milionů z nich se potom zaregistrovalo na internetu k používání služby Live. Microsoft si nicméně nechává pro sebe čísla platících uživatelů služby Live Gold. Zároveň ale upozorňuje na to, že Grand Theft Auto výrazně přispívá ke zvyšování zájmu o online hraní na Xboxu 360. Výnosnosti Xboxu 360 přispívá také to, že si k němu majitelé skutečně kupují hry, ne jako v případě Nintenda Wii. I díky tomu se hned šestnáct herních titulů dostalo přes hranici jednoho milionu prodaných krabic.

Poslední v řadě ekonomických hlášení je kdysi slavná Sega, se kterou to jde od desíti k pěti. Firma za finanční rok, který skončil 31. března, ohlásila provozní ztrátu 500 milionů dolarů. Ve srovnání s 413 milionovým ziskem v loňském roce se Seze podařilo propadnout téměř o miliardu dolarů. Za tímto nelichotivým výsledkem stojí zejména výrazné snížení obratu o 658 milionů dolarů na 4,3 miliardy USD. Jediným pozitivním číslem v hospodářských výsledcích Segy zůstávají prodeje herních titulů, které dosáhly 26,7 milionu kusů. I tak se ale herní divize firmy na ztrátě podílela 56,3 miliony fufníků. A nepomohl ani ježek Sonic.

Tyhle výsledky podnítily článek na serveru CNet, podle kterého by Sega měla vyvinout vlastní konzolu, jinak skončí podobně jako Atari. Taky se vám to vzhledem k průšvihu jménem Dreamcast zdá divné? Prý právě Dreamcast ve spoustě dospělých hráčů vyvolává pozitivní emoce. My jsme ale skeptičtí. Sony a Microsoft mezi sebe už třetího hráče nepustí a Nintendo s Wii si v podstatě uzurpovalo celý „casual“ trh. Takže sněte dál, pánové.

Děti se přiznávají k agresivitě
Britský orgán Ofcom, který dohlíží na média, udělal studii o vlivu her na chování dětí mezi samotnými dětmi. Nejspíše pod vlivem samotných médií (odborné studie totiž přímý vliv her na rozvoj agresivity neprokázaly, jako hlavní původce agresivity u dětí uvádějí rodinnou situaci a rodičovské vzory) většina dětí tvrdila, že věří, že násilné hry podporují agresivitu ve skutečném životě. Podle dvou třetin respondentů mezi 12 a 15 lety má násilí ve hrách větší dopad na chování než filmy. Kromě tohoto pochybného výsledku přinesla studie Ofcomu zjištění, podle nějž se z dětských pokojů stávají multimediální centra – většina dětí má alespoň šest elektronických zařízení od počítačů přes MP3 přehrávače až po mobilní telefony. Děti mezi osmi a jedenácti disponují v průměru čtyřmi elektronickými hračkami.

 Přesně na opačné straně barikády stojí průzkum vědců z univerzity v Essexu, podle kterého došlo s nárůstem popularity videoher k poklesu násilných trestných činů. Svou studii přitom na rozdíl od Ofcomu zveřejnili v renomovaném vědeckém časopisu International Journal of Liability and Scientific Enquiry. „Od počátku devadesátých let jsme zaznamenali výrazný pokles násilných trestných činů, zejména těch páchaných mladistvými pachateli, zatímco popularita her mezi lidmi stabilně rostla, „vysvětluje vedoucí výzkumu Patrick Kierkegaard. „Vzhledem k milionům prodaných násilných her bychom tedy měli být svědky epidemie násilí v ulicích. Skutečnost je ale opačná.“

Klidně tak s odvoláním na vědecké pracovníky můžeme tvrdit, že úspěch her jako je GTA nebo Age of Conan pomáhá snižovat kriminalitu a dělá z lidí beránky :).


 

Autor:
  • Nejčtenější

Umyjte se, prosí dabérka slavné herní postavy před setkáním s fanoušky

Populární japonská herečka a zpěvačka Rie Takahašiová, známá hráčům počítačových her díky své roli v populárním Genshin...

ANALÝZA: Upadající češtiny ve hrách by mohla zachránit umělá inteligence

Oficiální české lokalizace her jsou dnes vzácností a hráči, kteří neumí žádný světový jazyk, jsou odkázáni na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Star Citizen udělal významný krok k dokončení, i tak ale budeme čekat roky

Vývoj ambiciozní vesmírného simulátoru Star Citizen už spolkl více než 12 miliard korun, vydání je však stále v...

Tvůrci The Last of Us si neumí představit pokračování bez Belly Ramseyové

První sezona aktuálního seriálového hitu The Last of Us je za námi a nejen znalci herní předlohy jsou zvědavi, jak...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět souloží, které otřásly herním průmyslem

Herní průmysl prošel v posledních letech turbulentním vývojem, z původní zábavy pro malé děti se stal miliardový...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

Nový trik exekutorů: věřitel se za jednu korunu může hojit na dlužníkovi

Premium Exekutoři a věřitelé našli způsob, jak zůstat s dlužníkem ve hře o splacení dluhu, i když podle zákona mají exekuci...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

U stařičkého Half-Lifu se zapotí i moderní PC. Stačí jedna modifikace

Ačkoliv to bude od vydání prvního Half-Lifu letos 25 let, stále se najdou způsoby, jak původní hru modernizovat....

Už to můžeme napsat: The Last of Us je nejlepší adaptace videohry vůbec

První řada seriálu podle legendární videohry The Last of Us skončila mimořádně krvavým finále. A tak konečně můžeme...

Ne vždy se zadaří. Vybrali jsme desítku českých her, které se vůbec nepovedly

Seriál Počítačové hry dělají České republice v zahraničí dobré jméno, nebudeme se ale tvářit, že vše, na co tuzemští vývojáři...

Prsa hranatá, velká i malá. Neuvěřitelné proměny sex symbolu Lary Croft

Jen málokteré herní značce se podaří překročit svůj vlastní stín. Herní archeoložka Lara Croft ze série Tomb Raider to...

Vypadni z pódia, pleskla Avril Lavigne polonahou aktivistku přes prsa

Avril Lavigne pobavila diváky na předávání cen Juno, kanadské obdoby Brit Awards. Ve chvíli, kdy přebírala svou cenu...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Bez milionu pro mercedes nelez. V testu autodealerů jsme skončili na rohožce

Exkluzivně Kvůli ekonomické nejistotě se Češi do nákupu nového vozu nehrnou. Mnohým autosalonům jako by na tom pramálo záleželo,...

Levnější papriky, cukr i vejce. Češi v zahraničí šetří tisíce a stát tratí

Levnější vejce, maso i zelenina. Čechy ženou vysoké ceny potravin do obchodů v zahraničí. V Polsku ušetří tisíce za...