Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

GameEkonom: Rok rekordů

Další ohromující čísla od herních velikánů, nové poznatky o násilí ve hrách a další drobnosti z herního průmyslu

PlayStation3 a Xbox360 | foto: Václav Nývlt

O rekordech jsme mluvili už koncem minulého roku. Tehdy se ukázalo, že herní průmysl dynamicky roste a točí se v něm spousta miliard. Za minulý rok se prodalo nejvíce her, před obratem herních magnátů nedůvěřivě přivíral oči i Hollywood a i náš oblíbený americký právník Jack Thompson vydal rekordní počet prohlášení osočujících videohry z negativního vlivu na mládež a lidskou společnost obecně. A letos pokračujeme. Herní firmy jedna po druhé hlásí další rekordní čísla tak, jak dělají roční uzávěrky nebo se alespoň baví těmi čtvrtletními. Na paškál si můžeme vzít hned tři velká jména – Microsoft, Sony a Segu.

Sony si jako celý elektrotechnologický konglomerát spočítala peníze za finanční rok, který skončil k 31. březnu 2008. V konečném zúčtování velkým šéfům neudělala radost herní divize, která po herní divizi Microsoftu přebrala smutnou roli otloukánka. I přes relativně slušné prodeje se totiž Sony Computer Entertainment nepodařilo dosáhnout černých čísel, i když meziročně snížilo ztrátu z loňských 2,2 miliardy USD na přijatelných 1,18 miliardy, což se podle ekonomického odborníka Frištenského „už dalo vydržet“.

Sony doufá, že za rok už bude herní divize zase v zisku. Pro hráče to ale znamená, že se nejspíše nedočkají dalšího snížení ceny PlayStation 3, na jejíž výrobu Sony stále doplácí.  Ke snížení ztráty za uplynulý rok pomohlo snížení výrobních nákladů, ty by prý mohly klesat i nadále, tak, jak se PS3 stále více prodává. Další zdroj příjmů má přinést služba Home a nové hry.

Pokud vás zajímají i nějaká další čísla, pak vězte, že Sony prodalo za uplynulý finanční rok nějakých 9,24 milionu PlayStation 3, o pět a půl milionu více, než ve stejném období před rokem. Vzrostly i prodeje her, a to na 57,9 milionu prodaných krabic. Relativně se dařilo i kapesní PSP, které se prodalo dalších 4,36 milionu. Celkem si PlayStation Portable koupilo už čtrnáct milionů lidí. Nejprodávanějším produktem Sony je nicméně stále stará dobrá PlayStation 2 s 13,73 milionu prodaných kusů. Prodeje sice meziročně poklesly o necelý milion, ale nízká cena a obrovská zásoba her prostě pořád hráče oslovuje.

V Microsoftu se naopak radují, Xbox už není stroj na vyhazování peněz z okna, naopak, Microsoftu vydělává. V souvislosti se zprávami Sony o prodejích PS3 pak MS vydal vlastní zprávu, podle které má Xbox 360 už 10 milionů Američanů a na celém světě se pak mělo prodat 19 milionů kusů, 12 milionů z nich se potom zaregistrovalo na internetu k používání služby Live. Microsoft si nicméně nechává pro sebe čísla platících uživatelů služby Live Gold. Zároveň ale upozorňuje na to, že Grand Theft Auto výrazně přispívá ke zvyšování zájmu o online hraní na Xboxu 360. Výnosnosti Xboxu 360 přispívá také to, že si k němu majitelé skutečně kupují hry, ne jako v případě Nintenda Wii. I díky tomu se hned šestnáct herních titulů dostalo přes hranici jednoho milionu prodaných krabic.

Poslední v řadě ekonomických hlášení je kdysi slavná Sega, se kterou to jde od desíti k pěti. Firma za finanční rok, který skončil 31. března, ohlásila provozní ztrátu 500 milionů dolarů. Ve srovnání s 413 milionovým ziskem v loňském roce se Seze podařilo propadnout téměř o miliardu dolarů. Za tímto nelichotivým výsledkem stojí zejména výrazné snížení obratu o 658 milionů dolarů na 4,3 miliardy USD. Jediným pozitivním číslem v hospodářských výsledcích Segy zůstávají prodeje herních titulů, které dosáhly 26,7 milionu kusů. I tak se ale herní divize firmy na ztrátě podílela 56,3 miliony fufníků. A nepomohl ani ježek Sonic.

Tyhle výsledky podnítily článek na serveru CNet, podle kterého by Sega měla vyvinout vlastní konzolu, jinak skončí podobně jako Atari. Taky se vám to vzhledem k průšvihu jménem Dreamcast zdá divné? Prý právě Dreamcast ve spoustě dospělých hráčů vyvolává pozitivní emoce. My jsme ale skeptičtí. Sony a Microsoft mezi sebe už třetího hráče nepustí a Nintendo s Wii si v podstatě uzurpovalo celý „casual“ trh. Takže sněte dál, pánové.

Děti se přiznávají k agresivitě
Britský orgán Ofcom, který dohlíží na média, udělal studii o vlivu her na chování dětí mezi samotnými dětmi. Nejspíše pod vlivem samotných médií (odborné studie totiž přímý vliv her na rozvoj agresivity neprokázaly, jako hlavní původce agresivity u dětí uvádějí rodinnou situaci a rodičovské vzory) většina dětí tvrdila, že věří, že násilné hry podporují agresivitu ve skutečném životě. Podle dvou třetin respondentů mezi 12 a 15 lety má násilí ve hrách větší dopad na chování než filmy. Kromě tohoto pochybného výsledku přinesla studie Ofcomu zjištění, podle nějž se z dětských pokojů stávají multimediální centra – většina dětí má alespoň šest elektronických zařízení od počítačů přes MP3 přehrávače až po mobilní telefony. Děti mezi osmi a jedenácti disponují v průměru čtyřmi elektronickými hračkami.

 Přesně na opačné straně barikády stojí průzkum vědců z univerzity v Essexu, podle kterého došlo s nárůstem popularity videoher k poklesu násilných trestných činů. Svou studii přitom na rozdíl od Ofcomu zveřejnili v renomovaném vědeckém časopisu International Journal of Liability and Scientific Enquiry. „Od počátku devadesátých let jsme zaznamenali výrazný pokles násilných trestných činů, zejména těch páchaných mladistvými pachateli, zatímco popularita her mezi lidmi stabilně rostla, „vysvětluje vedoucí výzkumu Patrick Kierkegaard. „Vzhledem k milionům prodaných násilných her bychom tedy měli být svědky epidemie násilí v ulicích. Skutečnost je ale opačná.“

Klidně tak s odvoláním na vědecké pracovníky můžeme tvrdit, že úspěch her jako je GTA nebo Age of Conan pomáhá snižovat kriminalitu a dělá z lidí beránky :).


 

Autor:
  • Nejčtenější

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

Byli jsme příliš chudí, abychom měli konzoli, vzpomíná tvůrce herního hitu

Sexy akční hra Stellar Blade je zatím nejpříjemnějším překvapením letošního roku a o jejího...

ANKETA: Jaké je vaše nejoblíbenější videoherní auto?

Máte nějaké oblíbené videoherní vozítko či auto? Napište nám do diskuze pod článkem, které a proč.

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

BlizzCon 2024 nebude

Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...