Umělecky založený vepřík je génius, který prodává obrazy jako na páse

  • 9
Nadanému prasátku se říká Pigcasso. Žije v Jihoafrické republice a místo aby šlo do klobás, přesvědčilo svým malířským talentem. Jeho motiv najdete dokonce i na hodinkách Swatch.

Prasnice se přímo z jatek v roce 2016 ještě jako selátko dostala do záchranné stanice Farm Sanctuary ve Franschhoeku ležící v oblasti Kapského moře. Farma se snaží upozorňovat na problémy industrializovaného zemědělství a špatné podmínky hospodářských zvířat. Se změnou pobytu jako by se rozvinul talent selátka, kterého si brzy všimli i chovatelé.

„Prasata jsou velmi chytrá zvířata. Když jsem přivezla Pigcasso do stodoly, nachystala jsem tam různé hračky od fotbalových míčů až po ty ragbyové. V podstatě všechno rozdupala nebo snědla, až na několik štětců, které tam zbyly po rekonstrukci,“ vzpomíná ošetřovatelka Joane Lefsonová.

Podle ní to chtělo jen trochu podpory a zakrátko už si je sama začala brát. Sama si přišla na to, že s nimi na plátně může tvořit a nakonec začala vznikat díla, která se prodávají po celém světě.

Má štěstí, ale zároveň i její chovatelská stanice. Obrazy od tohoto prasátka jsou totiž velmi žádané a prodávají se až za 4 000 dolarů za kus (až 90 000 Kč). Jinak si žije prasnice poměrně pohodlně: volný čas tráví jídlem, procházkami a spaním.

V poslední době se motiv od Pigcassa dostal dokonce na hodinky od společnosti Swatch, která je známá tím, že se často zaměřuje na výrazné barevné motivy. Ohlásila omezenou sérii „Flying Pig of Pigcasso“, kterou prodává po 120 dolarech.

Podle marketingového poradce Sibu Mabeny byla dohoda s výrobcem jako střela do branky. „Je to fenomén, který je známkou toho, že lidé mají chuť na nové věci. Neustále hledají něco inovativního,“ vysvětluje.

S tím souvisí i to, že chovatelé uspořádali i samostatnou výstavu obrazů v galerii OINK, kde se prase stalo prvním „nelidským“ vystavovatelem. „Prasátko považujeme za abstraktního expresionistu. Jeho obrazy se mění podle nálady, stejně jako u lidí,“ říká ošetřovatelka Lefsonová. A Pigcasso si osvojil už i zvyk svých lidských předchůdců: každý obraz podepisuje. Namočí čumák do barvy z červené řepy a obtiskne ho na obraz.