Středa 17. srpna 2022, svátek má Petra
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 17. srpna 2022 Petra

Odborník: Nevykládejte lidem básničky a místo přidání je pochvalte

Firmy dnes “šermují” tím, že musí zlepšit employer brand, tedy značku zaměstnavatele. „Na trhu nejsou lidi, tak si předěláme logo a budeme atraktivní. Uchazeči se nám pohrnou a stávající zaměstnanci nás budou mít rádi,“ říkají si. Zda to může fungovat, rozebírá Tomáš Poucha z Institutu interní komunikace.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Základem správného fungování každé firmy je top management, který společnost posouvá kupředu. Ten by měl zajistit, aby se všechny části firmy, tedy jednotlivé týmy, chovaly stejně, aby vnímaly stejné priority. A právě na to jsou ve firmách hodnoty, vize a mise. Pokud však nejsou postavené tak, aby se s nimi mohlo pracovat dále nebo aby jim všichni rozuměli, není se čemu divit, že fakticky nikoho nezajímají a hlavně nikomu a ničemu nepomáhají.

Tomáš Poucha

Poradce a pedagog v oblasti employer brandu, ředitel Institutu interní komunikace a Marketingového institutu.

Tomáš Poucha, ředitel Institutu interní komunikace a Marketingového institutu

V principu přitom společné hodnoty nejsou špatný nápad. Lidé, kteří spolu pracují, by měli mít podobné smýšlení, společné cíle, jasný směr. Společné hodnoty mají včelaři, myslivci nebo golfisté. A u společností by to mělo fungovat úplně stejně.

Nedělejte z lidí hlupáky

V praxi je to tak, že manažeři a manažerky to myslí někdy i dobře a často už hodnoty definované mají, mnohdy dokonce i realizovatelné. Většinou jsou však zarostlé ohromným množstvím balastu nejasného významu.

Abych byl konkrétní, tak podle našich dat mají hodnoty nadefinované skoro všechny firmy u nás (94 %). Ale jen necelá čtvrtina firem se těmito hodnotami také řídí a snaží se je skutečně naplňovat.

Děsivé je, že skoro tři firmy ze čtyř mají za hodnoty jen prázdná hesla, kterým nikdo nevěří. Často jde spíše o text do výroční zprávy, kterou stejně nikdo nečte. Zaměstnancům jsou naprosto k ničemu, naopak je rozčilují, protože z nich někdo (jejich management) dělá hlupáky, když jim vykládá básničky velmi podobné těm za totality.

Ty společnosti, které hodnoty mají jasné a skutečně je žijí, nejsou na první pohled v něčem mimořádné. Neběhají tam po chodbách jednorožci, v zasedačkách není stále duha a andělé tam celý den nezpívají oslavné hymny. Faktem je, že takovým firmám se výrazně víc daří (rostou téměř dvakrát rychleji než ostatní). Pracovat v nich je pro lidi zajímavější, zábavnější a přínosnější, proto mají mnohem vyšší efektivitu. 

Data také ukazují, že lidé z nich nechtějí odejít (mají poloviční fluktuaci), práce je baví a chtějí rozvíjet sebe i firmu. Takovým firmám se potom navenek říká „lovebrand“ a není to proto, že dělají oblíbené sušenky, ale proto, že práce v nich je boží, a proto následně dělají super produkty a služby.

Průzkum

Angažovaní zaměstnanci mají:

  • o 37 % nižší absenci
  • o 25 % nižší fluktuaci u firem s velkým obratem
  • o 65 % nižší fluktuaci u firem s malým obratem
  • o 48 % méně bezpečnostních incidentů
  • o 41 % méně případů týkajících se kvality a vad
  • o 10 % vyšší spokojenost zákazníků

Jak se daří firmám podle toho, zda mají definované hodnoty?

  • Firmy, které mají definované hodnoty a žijí je, rostou o 9,2 %.
  • Firmy, které vůbec nemají definované hodnoty, rostou o 6,1 %.
  • Firmy, které mají hodnoty definované, ale nikdo jim nevěří, rostou o 4,6 %.

zdroj: Institut interní komunikace

Ve vedení takových firem jsou prakticky bez výjimky silné osobnosti, které ostatní posouvají a je prostě radost s nimi pracovat. Pokud si uvědomíme, kolik času trávíme v práci, vyplatí se takovou firmu najít a ucházet se tam o práci. A firmám by rozhodně mělo stát za to, aby pracovaly na tom, stát se takovým místem. Jak tedy na to?

Vyhněte se frázím

Zásadní chybou je, že používané pojmy jsou příliš abstraktní a navíc se předávají všem stejně. Je třeba dávat pojmům a hodnotám konkrétní rozměry, tedy jasně nadefinovat, co znamenají a jak se projevují. A to i různě, pro různé skupiny zaměstnanců. Jinak to vidí manažerka Mirka, jinak paní na přepážce. Důležité jsou také přesné, konkrétní parametry, které je třeba splnit. 

A komu to prospěje?

Ptáte se, co mají z hodnot samotní zaměstnanci? Proč taková manažerka Mirka vlastně chodí do práce? Obecně se má za to, že se chodí do práce pro peníze. To ale není úplně pravda. Manažeři se tím sice řídí a staví to na první místo při motivaci zaměstnanců, u těch je to ovšem podle posledních průzkumů na žebříčku důležitosti až na pátém místě. Důležitější jsou pro ně úplně jiné věci. Ale ty se ve firmách moc neřeší.

Zpátky k manažerce Mirce. Je to průměrně ambiciózní dáma, má průměrný plat a z peněz průměrně vyžije. Plat pro ni nepředstavuje nic jiného než odměnu za její práci. Pokud dostane na konci roku přidáno, nepocítí velkou vděčnost a moc ji to nenamotivuje. Je ráda, ale ne na dlouho, klidně mohla dostat více, myslí si.

Málokdo si totiž myslí, že si svůj plat nezaslouží, respektive každý si říká, že by odměna mohla být vyšší. Pokud pracujeme v obchodním oddělení a s platem se pracuje dlouhodobě, tedy v podobě pravidelných bonusů, podílů a podobně, mohlo by se o nějaké motivaci mluvit, ale jinak je to spíš demotivátor. 

Už se vám někdy stalo, že jste se dozvěděli, že kolegyně bere za stejnou práci více a přitom se nesnaží tolik, jako vy? Nebo že mají v jiné firmě obdobné pozice lepší plat? A co to s vámi udělalo, mávli jste rukou? Asi těžko. Naštvalo vás, že to je nespravedlivé. Můžete mít sebelepší, sebezajímavější práci, skvělé kolegy, ale minimálně náznak nespokojenosti se objeví a je to naprosto normální. Peníze prostě nikoho nenakopnou, spíš naštvou, pokud je to spojeno s nespravedlností.

Pohled zaměstnanců na hodnoty je podle průzkumů dost jiný než pohled zaměstnavatelů. Tu první skupinu těší, že někdo ocení jejich dobrou práci, že jsou zapojeni do dění, že se k nim hezky chovají, že mají jistotu práce - to všechno bývá důležitější než výplata. Ta druhá skupina tomu ale nerozumí a motivuje penězi nebo povýšením, zatímco pochvaly, zapojení nebo to, že nás práce musí bavit, prakticky neřeší. Takže nejdřív je třeba pochopit a pak teprve tvořit hodnoty, a tedy novou značku. 

Autor:
  • Nejčtenější

Zápach z grilu, hluk sekačky i večírků. Právník radí, jak na sousedské problémy

Sousedy si nevybíráme, ale musíme vedle nich žít. Co když nás však obtěžují jejich letní grilovačky nebo bujaré...

Spořicí účty už zhodnotí vklady i o více než 5 procent. Kde úročí nejvíc?

Inflace meziročně stoupla na 17,5 procenta a nejspíš dál poroste. Základní úroková sazba, kterou se ČNB snaží krotit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Domácnosti mají podle odborníků revidovat své rozpočty hned teď

Vyšší šanci zvládnout aktuální zdražování mají ty domácnosti, které ho vezmou na vědomí. To mimo jiné značí revizi...

Očekávám těžký rok, rok a půl, říká ekonom Bezděk. Zdražování se mu zdá přehnané

Premium Vladimír Bezděk je uznávaný ekonom a investor. Má zkušenosti z České národní banky i korporátu a byl expert na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tisícovka za registraci. Co (ne)musíme u lékaře platit

Účtuje si váš lékař roční poplatek? Požaduje úhradu doporučených vyšetření nebo péče? Jak je to s poplatky u lékaře a...

Porucha imunity je první známka, že je v našem životě něco špatně, říká lékařka

Premium Lidí s poruchami imunity přibývá. Příčinou je často špatný životní styl, což vede k vážným nemocem, třeba k rakovině....

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

První díl rozhovoru s Shopaholicadel: Práci neseženu, každý den můžu umřít!

Premium Rozhovorům se dlouho úspěšně vyhýbala, nyní ale udělala výjimku a Expresu poskytla exkluzivní sondu do své duše....

  • Další z rubriky

Nedonášejí. Oznamují nekalosti. Jak v Česku funguje whistleblowing

Mají ji Zásilkovna, Zentiva, Sportisimo i Úřad městské části Brno-střed. Jejich zaměstnanci mohou bez obav, že je někdo...

Domácnosti i firmy musí začít šetřit, bude to hodně bolet, říká ekonom

To, co přijde v následujících dvanácti měsících, bude mít podle šéfa skupiny Partners Petra Borkovce brutální dopady do...

Česká rafinerie mění elektroodpad a staré šperky v cenné zlaté slitky

Elektronické výrobky, které už dosloužily, obvykle končí ve sběrných dvorech. TrustWorthy Investment z nich ale ve své...

Svěží pití na tři je ZON. Rodinná firma utrží ročně téměř 100 milionů

Slunce svítí, teplý vzduch voní po šťavnatých malinách a zralých jablkách, někde v dáli šumí voda. Ne, neležím v sadu...

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

K vulgárnímu nápisu musela tatéra přemluvit sexem. Teď ho chce pryč

Její nápad se v salónech nikomu nelíbil. Žádný tatér s ním nechtěl mít nic společného, tak moc nápis svou nositelku...

Herečka Anne Heche zemřela, nepřežila následky zranění po autonehodě

Třiapadesátiletá herečka Anne Heche zemřela. Uvedla to její přítelkyně Nancy Davisová. Herečka skončila v nemocnici v...

Stav herečky Anne Heche je téměř beznadějný. Má vážně poškozený mozek

Herečka Anne Heche (53) s největší pravděpodobností nepřežije nehodu, při níž autem narazila do dvoupodlažní budovy v...

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...