Jak vyzrát na pět generací zaměstnanců a udržet je v týmu

Autor:
Tradicionálové, Baby boomers, X, Y, Z. Pět generací na trhu práce. Někteří se snaží být loajální, věrní a ledacos svému šéfovi odpustí, další zaměstnanci jsou nestálí, kritičtí a nedělá jim problém změnit práci, jakmile se jim něco nelíbí. Jak zaujmout a udržet v týmu rozdílné generace? A jde to vůbec?

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Řada společností se v současnosti potýká s kritickým nedostatkem pracovních sil. Při hledání nových kolegů mají výhody ty firmy, které vědí, jak a čím zaujmout jednotlivé věkové generace. Je jich na pracovním trhu celkem pět. Věková rozmanitost je přičítána pozdějším odchodům do důchodu. 

V jednom týmu se tak mohou sejít Tradicionálové (nebo také Tichá generace, narozena před rokem 1946), Baby boomers (narození 1946 až 1964), generace X (narozená 1965 až 1979), generace Y, jejíž příslušníky označujeme jako Mileniály (narozeni 1980 až 1995) a také generace Z (narozená od roku 1996).

Nepřehlédněte

Podle ředitele personálně poradenské společnosti Hays Ladislava Kučery je rozmanitost obecně pro podnikání zásadní. „Konkrétně bez věkové rozmanitosti firmy pracují pouze s úzkým okruhem názorů od lidí, kteří obvykle mívají podobné zkušenosti a pohled na věc. A to není úplně dobré,“ říká Ladislav Kučera.

Zatímco Tradicionálové a Baby boomers mají tendenci být loajálními, dlouhodobými zaměstnanci, Generace X, Y a Z nehledají „zaměstnavatele pro život“ a jsou podstatně více ochotni měnit společnosti. Každá z těchto generací má jiné priority odlišná očekávání od svého budoucího zaměstnavatele. Jaké to jsou? 

Tradicionálové a Baby boomers: díky, že můžeme - jejich touhy na poli zaměstnání jsou hodně podobné. Patří k nejloajálnějším pracovníkům, do zaměstnání nastupovali v době, kdy nebylo běžné měnit často zaměstnání. Navíc teď, coby důchodci nebo těsně před důchodem se bojí, že by kvůli věku už další uplatnění nenašli, a tak v práci patří k tichým kolegům, kteří si nestěžují. 

Tito lidé hledají zejména jistotu trvalého zaměstnání a dobré interpersonální vztahy na pracovišti. Těm nejstarším záleží hodně na osobním setkání, telefonují, zvládnou i Skype, Baby boomers mailují a píšou SMS bez problémů, s novými technologie se ale seznamují neradi. 

Generace X: technické inovace - do této skupiny patří i někteří z nejvýznamnějších světových podnikatelů a technologických inovátorů - Jeff Bezos, zakladatel společnosti Amazon Elon Musk, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Tesla nebo Larry Page, jeden ze zakladatelů společnosti Google.

„Generace X byla svědkem kontrastu pracovního světa bez počítačů a příchodem technologií a digitálních inovací. Hodně porovnávají a dokážou ocenit rozsah a dopad těchto inovací, proto upřednostňují organizace, které „myslí dopředu“ a sledují aktuální technologické trendy,“ vysvětluje Ladislav Kučera z Hays.

Důležitým rozhodovacím faktorem pro generaci X je také rovnováha mezi soukromým a pracovním životem - mají zodpovědnost za rodinu, děti. Tato generace je více než kterákoli jiná ochotna slevit ze svých mzdových nároků, jsou-li jí nabídnuty jiné výhody, jako je flexibilní pracovní doba, dovolená navíc, zdravotní péče a možnost pracovat z domova.

Mileniálové: kariérní postup - ač jsou zde jisté regionální odlišnosti, v podstatě se jedná o generaci, která ustála ekonomickou recesi v letech 2007 až 2009, která je považována za nejhorší globální ekonomický úpadek od třicátých let minulého století. Je to ovšem také generace, která si užila kariérních příležitostí.

„Tato věková skupina je považována za zvlášť vytrvalou, ambiciózní, která se nebojí ve své kariéře trochu riskovat. Chce od svého zaměstnavatele slyšet konstruktivní zpětnou vazbu, očekává postup v rámci své role a společnosti,“ uvádí personalista Ladislav Kučera.

Mileniálové nechtějí být omezováni hranicemi. Jsou si vědomi svých příležitostí a chtějí cestovat a získávat zahraniční zkušenosti. Tato generace vyhledává motivační bonusy související s výkonem. Pokud se tedy příslušníci generace Y rozhodují o změně zaměstnavatele, upřednostňují kariérní postup, odměnu, vzdělávání a rozvoj či příležitost pracovat v zahraničí. 

Generace Z: silný brand - generace, která vyrostla v sociálních médiích a je pro ni běžné trávit až 10 hodin denně on-line. Využívají současné technologické trendy pro řadu aktivit - od zábavy, přes práci až po socializaci. Více než jiné generace přikládají význam pověsti a jménu zaměstnavatele.

Podléhá výraznému rodičovskému vlivu, v rodině projednají potenciálního zaměstnavatele, roli, kterou nabízí, a mzdu. Pro mnohé z generace Z a jejich rodiče je značka zaměstnavatele často důležitější než samotná práce, kterou budou vykonávat. Proto vyhledávají společnosti, které jsou aktivní na sociálních sítích, v médiích, pracují s weby a dokážou obhájit, proč jsou leadery ve svém oboru.

Nejčtenější

Novinky zákoníku práce: Podívejte se, co vše se od června změní

Pracovní trh se výrazně změní. Od 1. června 2025 začnou platit novinky zákoníku práce, které přinášejí zpružnění trhu práce pro zaměstnance i zaměstnavatele. Například výpovědi budou snadnější,...

Vsadil na jedinečné maso a vybudoval prosperující farmu známou nejen na Moravě

Vítězslav Škoda vyrůstal na rodinné farmě. Po roce 1989 si jeho otec vzal do užívání rodinné pozemky a navázal na práci předků, kterou nuceně ukončila kolektivizace. „Bylo to období budování od...

Čočkýna: před pár lety to byl jen studentský projekt, dnes slušný byznys

S podnikáním začal Jan Pohořelý při studiu na Team Academy Prague na České zemědělské univerzitě v Praze. Už ve třeťáku se pak rozhodl věnovat byznysu naplno. To bylo v roce 2023 a dnes svou Čočkýnou...

Měl životní pojistku, rodina to netušila. Dohledat smlouvu je teď pro pozůstalé snazší

Podle dat České asociace pojišťoven mají Češi uzavřeno 4,7 milionu životních pojistek. Odborníci ho doporučují uzavřít především živitelům rodiny. Vztahy v rodinách však mohou být různé. Pokud dojde...

Proč lidé kupují drahé značky a jsou jim věrni? Má to své výhody i nevýhody

Věrnost či loajalita spotřebitelů ke značkám patří přes svou dlouhou historii i nadále k hlavním pilířům marketingu. Do vytvoření a podpory značek investují firmy značné částky, které se jim většinou...

KVÍZ: Poznáte banku nejen podle sloganu? Otestujte se, jak na vás působí reklama

Ze všech stran na nás útočí reklamní slogany. Používají je i banky. Jejich kreativci vymýšlejí nejrůznější stručná hesla neboli claimy a využívají i další vychytávky. Snaží se tak upoutat pozornost...

vydáno 18. května 2025

Vsadil na jedinečné maso a vybudoval prosperující farmu známou nejen na Moravě

Vítězslav Škoda vyrůstal na rodinné farmě. Po roce 1989 si jeho otec vzal do užívání rodinné pozemky a navázal na práci předků, kterou nuceně ukončila kolektivizace. „Bylo to období budování od...

17. května 2025

Když mít sjednané životko, tak na nemoc, invaliditu, úraz a smrt. Proč?

Životní pojištění má polovina Čechů. Ovšem nikoliv kvůli vlastním rizikům, ale především kvůli svým blízkým, ukázal průzkum České asociace pojišťoven. To není zrovna ideální řešení. Kdo a proč by měl...

16. května 2025

Dovolená je pro Čechy „svatý grál“, mnozí si ji ale neumí užít. Pozor, aby měla efekt

Premium

Statistiky a průzkumy hovoří jasně. Dovolenou si čeští zaměstnanci neodpustí. Jenže většina si na ní pořádně neodpočine, protože si ji hodně „kouskuje“. A co víc, velká část Čechů se ani v době volna...

16. května 2025

Finanční gramotnost je základ. Brání potížím se splácením úvěrů

Březen byl tradičně měsícem finančního zdraví. Alespoň tak to prezentovala Česká bankovní asociace, když ohlásila pokračovaní svých programů zaměřených na finanční gramotnost. Většina z nich míří...

15. května 2025

Majitelem bytu jste až po zápisu do katastru. Jak vypadá bezchybný návrh?

Podmínky prodeje jsou dohodnuté, kupní smlouva podepsaná. Majitelem vysněné nemovitosti však v tomto okamžiku ještě vlastně nejste. Tím se stáváte až po zápisu do katastru nemovitostí. Jak tuto...

15. května 2025

Měl životní pojistku, rodina to netušila. Dohledat smlouvu je teď pro pozůstalé snazší

Podle dat České asociace pojišťoven mají Češi uzavřeno 4,7 milionu životních pojistek. Odborníci ho doporučují uzavřít především živitelům rodiny. Vztahy v rodinách však mohou být různé. Pokud dojde...

14. května 2025

Novinky zákoníku práce: Podívejte se, co vše se od června změní

Pracovní trh se výrazně změní. Od 1. června 2025 začnou platit novinky zákoníku práce, které přinášejí zpružnění trhu práce pro zaměstnance i zaměstnavatele. Například výpovědi budou snadnější,...

14. května 2025

Jak zjistím výši daně z nemovitosti? Poradíme, jak ji spočítat a kde najít koeficienty

Termín pro zaplacení daně z nemovitosti se blíží. Víte, kolik letos zaplatíte? Většina lidí bude muset finančnímu úřadu odeslat větší částku než loni. Poradíme vám, jak se spočítá.

13. května 2025

Při přecházení ho srazilo auto. Na jaká odškodnění má zraněný nárok, radí advokát

Premium

Účastníky dopravních nehod se stávají i chodci, kteří utrpí nejrůznější zranění. Střet s autem si často vyžádá dlouhodobou léčbu a přináší i značnou ztrátu výdělku, což se promítá do rodinných...

13. května 2025

KOMENTÁŘ: Stát chce rozhodovat o ceně úvěrů. Dává to smysl?

V tržní ekonomice stát obvykle neurčuje ceny produktů ani zboží. Jistě, najdou se výjimky. Například stanovení ceny strategicky či celospolečensky významné komodity nebo situace, kdy stát řeší...

13. května 2025

Proč lidé kupují drahé značky a jsou jim věrni? Má to své výhody i nevýhody

Věrnost či loajalita spotřebitelů ke značkám patří přes svou dlouhou historii i nadále k hlavním pilířům marketingu. Do vytvoření a podpory značek investují firmy značné částky, které se jim většinou...

12. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.