Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Hromadné řízení by pomohlo podvedeným, současný návrh ale šmejdy nepotrestá

Každý třetí Čech se setkal s neférovým jednáním, které by se dalo řešit podáním hromadné žaloby. Vyplynulo to z průzkumu spotřebitelské organizace dTest. Návrh zákona je na stole. Přinese účinný nástroj na ochranu zájmů spotřebitelů? Na otázky iDNES.cz odpovídají vedoucí právního oddělení dTestu Petr Šmelhaus a ředitelka organizace Eduarda Hekšová.

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Češi se o svá spotřebitelská práva zpravidla moc nesoudí, je to pravda? A proč myslíte, že to tak je?
Petr Šmelhaus
: Spotřebitelé jsou v uplatňování práva u soudu skutečně poměrně zdrženliví. Důvodů je několik. Plnění, o které se spor vede, je často relativně nízké. Pokud například prodejce odmítne uznat reklamaci obuvi, spotřebitel si často vyhodnotí, že náklady na objednání znaleckého posudku a případný soudní spor jsou vůči hodnotě bot neúměrně. Riziko, že tyto náklady přijdou vniveč, se tedy nevyplatí podstupovat.

Eduarda Hekšová: Vedle racionální apatie je dalším odrazujícím aspektem také faktická nerovnováha v postavení spotřebitele a prodejce, kdy spotřebitel z ekonomického hlediska, ale třeba i zběhlosti v právních předpisech, zpravidla tahá za kratší konec.

V tomto smyslu by mohl pomoci institut hromadných žalob, v čem spočívá jeho princip?
: Principem hromadných žalob je, že se za zájmy skupiny poškozených spotřebitelů berou subjekty, které v předmětných sporech vyrovnávají váhovou kategorii a utkají se šmejdem namísto spotřebitelů.

V každé společnosti existuje skupina podnikatelů, kteří mají své podnikání postaveno na neférovém nebo dokonce protiprávním modelu. Tento model může spočívat ve vybírání nesmyslných poplatků, protiprávních pokut či jiných „specialitách“.

Příklad: Nepoctivý podnikatel připravil konkrétního spotřebitele o relativně drobný obnos, tohoto jednání se však následně dopustil třeba u tisícovky dalších. Z tisícikorunových částek se stávají miliony a šmejd zůstává nepotrestán. Ve vyspělých zemích se proto postupně vyvinul nástroj, který tyto případy umožňuje vyřešit kolektivně v rámci jednoho řízení.

EH: Správně nastaveným hromadným řízením tak lze ulevit přehlceným soudům. Zajistit, že jsou podobné případy u soudu rozhodovány obdobně, kultivovat podnikatelské prostředí a docílit spravedlivé náhrady poškozeným spotřebitelům. Přítomnost funkčních hromadných žalob v právním řádu má také odstrašující preventivní účinek. Jinými slovy, řada nepoctivých podnikatelů se raději pravidlům přizpůsobí, než by riskovali hromadnou žalobu se všemi důsledky.

Můžeme uvést jeden konkrétní příklad z praxe vašich poradců, kde by byla hromadná žaloba namístě?
: Z poslední doby například evidujeme případ obchodníka, jehož obchodní model byl od počátku založen na pochybném základu. Jeho webová stránka sbírala data z veřejně dostupných zdrojů a vytvářela dojem exkluzivity uvedených informaci, které se uživateli zobrazily až po provedení registrace.

V obchodních podmínkách byl však s registrací spojen s poměrně tučný poplatek, aniž by byl uživatel na tuto skutečnost zřetelně upozorněn. Obchodník následně těžil z toho, že mnoho uživatelů z obavy z možné žaloby registrační poplatek nakonec zaplatilo. V takovém případě bychom se o podání hromadné žaloby zcela jistě zajímali.

U kolika neseriózních podnikatelů, na které si spotřebitelé stěžují v dTestu, by bylo možno tento institut použít? Odhadem? Jeden, dva, nebo desítky?
: Případy, které bychom podrobněji analyzovali z hlediska vhodnosti podání hromadné žaloby, očekáváme v řádu desítek ročně. Dá se předpokládat, že v jednotkách těchto případů by hromadná žaloba byla vhodným způsobem řešení sporů.

Ministerstvo spravedlnosti připravilo návrh zákona, kterým do českého práva hromadné žaloby zavádí. Jak tento návrh v dTestu hodnotíte?
: Co se týká obsahové stránky návrhu, máme k ní zásadní výhrady, protože z našeho pohledu nenaplňuje podstatu hromadného řízení. Nedokážeme si představit, že by zákon v současné podobě přinesl podstatnou změnu v ochraně spotřebitelů.

dTest

  • Největší spotřebitelská organizace v ČR.
  • Se spotřebitelskými problémy vám poradí na čísle 299 149 009 každý všední den od 9 do 17 hodin.
  • Pro dotazy můžete použít i elektronický formulář nebo využít služby mimosoudního řešení sporů VašeStížnosti.cz
  • 13.8.2020 spustil dTest kampaň Za hromadné žaloby, braňme se společně.
  • K dnešnímu dni kampaň podpořilo 11 564 spotřebitelů.

Co považujete za největší problém?
: Největším problémem je tzv. přihlašovací režim (opt-in), který ovšem neodstraňuje bariéry, které spotřebitelům již nyní brání uplatňovat jejich práva. V tomto režimu se případné závěry soudu totiž netýkají všech poškozených spotřebitelů, ale jen těch, kteří se aktivně, včas a stanoveným způsobem k řízení přihlásí, což podstatu hromadného řízení do značné míry paralyzuje.

EH: Navrhovaný přihlašovací (opt-in) režim podporuje úvahy šmejdů o ekonomičnosti ‚business modelu‘, na jehož základě úmyslně porušují práva spotřebitelů.

V situaci, kdy bude pouze část spotřebitelů žádat a následně snad i získá nějaké odškodnění, zůstane velká část peněz získaných z protiprávního jednání v kapsách šmejda. Navíc se tímto způsobem zvyšují náklady spotřebitelských organizací. Opt-out je obecně levnějším řešením a jeho prostřednictvím lze získat odškodnění pro větší skupinu poškozených spotřebitelů.

Podle návrhu budou hromadné žaloby v zájmu spotřebitelů moci podávat pouze neziskové spotřebitelské organizace. Jak zákon řeší financování této služby?
EH: Ministerstvo v tomto smyslu navrhuje spotřebitelským organizacím přiznat odměnu z vyhraného sporu a odpuštění soudního poplatku. Tím je však zpětně kompenzováno jen riziko a náklady z konkrétního hromadného řízení, o vytvoření finančního polštáře pro dlouhodobou udržitelnost systému hromadných žalob nemůže být řeč.

Přípravná fáze hromadného řízení, sběr dat, jejich analýza a vyhodnocení by navíc nebyly finančně zajištěné v okamžiku jejich potřeby. Pokryty by nebyly ani případy, kdy si spotřebitelská organizace z analýzy získaných podnětů vyhodnotí, že nejsou důvody pro podání hromadné žaloby. Přitom podfinancovanost spotřebitelských organizací je dlouhodobým problémem a neumožňuje nám financovat hromadná řízení z vlastního rozpočtu.

Autor: , pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Když tělo hovoří za duši. Signály těla vnímejte jako cenné informace o zdraví

20. května 2024

Premium Máte na den naplánováno hodně úkolů a obáváte se, že je nezvládnete? A zrovna vás ještě navíc...

KOMENTÁŘ: Sendvičová generace je v obležení povinností. Jak z toho ven

21. května 2024

Přibližně milion Čechů denně bojuje s náročnou situací, kdy musí pečovat o své stárnoucí rodiče,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Hledám dobrého a levného zubaře na pokladnu. Pomoci může i zdravotní pojišťovna

24. května 2024

Zubního lékaře potřebujeme všichni. Někdo více, někdo méně často. Minimálně na preventivní...

KOMENTÁŘ: Jak neprodělat, když úrokové sazby letí dolů

23. května 2024

Oči všech Čechů jsou už nějakou dobu upřeny na Českou národní banku a tlačí ji, aby snížila úrokové...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Nulová inflace? Myšlení bychom museli přeprogramovat, vysvětluje ekonomka

25. května 2024

Premium Inflace byla v posledních třech letech palčivým tématem. Zdražování se dotklo každé domácnosti...

KVÍZ: Víte, jak výhodně spořit na důchod a kam ukládat své peníze?

26. května 2024

Skoro tři čtvrtiny dnešních seniorů nejsou spokojeny s výší svého starobního důchodu a více než 60...

Nulová inflace? Myšlení bychom museli přeprogramovat, vysvětluje ekonomka

25. května 2024

Premium Inflace byla v posledních třech letech palčivým tématem. Zdražování se dotklo každé domácnosti...

Letní dovolená či tábor pro děti. Jak na ně přispívají zaměstnavatelé?

24. května 2024

Dovolená je věc, kterou si Češi vzít nenechají, potvrzuje se to každý rok. A letos to nebude jinak....

Hledám dobrého a levného zubaře na pokladnu. Pomoci může i zdravotní pojišťovna

24. května 2024

Zubního lékaře potřebujeme všichni. Někdo více, někdo méně často. Minimálně na preventivní...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...