Nový Zéland je pro rakety ideální, říká muž, který demokratizuje vesmír

  12:26aktualizováno  12:26
Monako (od zpravodaje iDNES.cz) - Novozélanďan Peter Beck chce nabídnout cenově dostupné lety na oběžnou dráhu. V roce 2006 založil společnost Rocket Lab, o tři roky později poslal do vesmíru první stroj. Jeho rakety vynesou i satelity velikosti mobilu. Jako národní vítěz reprezentovat svou zemi na světovém finále soutěže EY Podnikatel roku.

„Nejhorší rada, kterou jsem kdy dostal, zněla ‚Sežeň si skutečnou práci!‘“ říká Peter Beck, který vypouští rakety do vesmíru. | foto: EY

Vesmír byl odjakživa doménou vlád, rakety vypouštěly hlavně státem řízené organizace. Cestování na oběžnou dráhu však stejně jako jiné oblasti zažívá velké proměny. Satelity nyní do vesmíru stále častěji posílají komerční společnosti. „Vesmír je třeba demokratizovat, chceme ho zpřístupnit pro všechny. Prostě udělat revoluci. Z vesmíru se dá dělat spousta věcí, ale je nesmírně drahé dostat se tam nahoru,“ říká Novozélanďan Peter Beck.

Nová soukromá společnost dobývá vesmír. Vypustila raketu Electron

Ten v roce 2006 založil společnost Rocket Lab, aby se o něco podobného pokusil. A už o tři roky později poslal do vesmíru první raketu. Rychle získal kontrakty od americké vlády i od soukromých firem, jako třeba Lockheed Martin.

„Díky tomu, že jsme si postupně vybudovali důvěru, jsme mohli lépe oslovit další investory a získat peníze na nový program Electron, který by nám umožnil lety do vesmíru opravdu komercionalizovat,“ říká Beck u stolku v monackém hotelu Fairmont, kam přijel jako národní vítěz reprezentovat svou zemi na světovém finále soutěže EY Podnikatel roku.

Vysvětluje, že jeho firma, jejíž hodnota se odhaduje na 1,42 miliardy dolarů, je technologická jen z jedné půlky. „Ta druhá je o legislativě, technologiích, infrastruktuře,“ tvrdí. Beck byl u toho, když se vyjednávaly mezinárodní smlouvy mezi USA a Novým Zélandem. A pomáhal rozjet novozélandský vesmírný program.

EY Podnikatel roku 2017

Loni oficiálně otevřel první kosmodrom v zemi na poloostrově Mahia Peninsula na východním pobřeží severního novozélandského ostrova. „Rakety tam vypouštíme ne z toho důvodu, že já sám jsem místní, ale protože tam máme velkou geografickou výhodu. Pro rakety je tam největší úhel startu a můžeme je vypouštět často,“ říká. Rakety mohou startovat po 72 hodinách, takovou frekvenci jinde nelze dosáhnout.

Před měsícem odtud odstartovala první testovací raketa Electron, další dvě mají následovat. Pokud testy dopadnou dobře, chce Beck nabídnout firmám, aby rakety na oběžnou dráhu vynášely jejich satelity. O tom, že by do vesmíru posílal i lidské posádky, jako plánuje třeba zakladatel Tesly Elon Musk, však Beck neuvažuje.

Jeho rakety jsou prý ve srovnání s konkurencí velmi jednoduché. Motory tiskne na 3D tiskárně, což umožňuje zkrátit výrobní dobu ze tří měsíců na 24 hodin.

I satelity už dnes vypadají jinak než v minulosti. „Satelity, které byly dříve velké jako školní autobus, dnes následují podobný vývoj jako mobilní telefony. Zmenšují se a umějí toho víc. Místo jednoho obřího satelitu velikosti automobilu jich může obíhat mnohem víc menších,“ vysvětluje Beck.

Beck říká, že vyslat raketu do vesmíru byl jeho sen odmalička. „Už jako dítě jsem stál venku, koukal na hvězdy a cítil, že to všechno bude součástí mého života, kariéry. Koukáte na hvězdy a přemýšlíte o svém místě ve vesmíru. Všechno ostatní kolem vás najednou není důležité,“ vzpomíná.

Jeho příběh se v mnohém podobá jiným vizionářům. Začínal v garáži s jedním zaměstnancem, neusiloval o získání formálního univerzitního vzdělání. „Když jdete na univerzitu, spíše se učíte, jak se učit. Ale technologie potřebují, abyste dělali něco skutečného,“ vysvětluje. Už na střední škole rozebral na kousky starý automobil značky Mini a přidal mu turbo, aby jezdil rychleji.

Vlastní společnost si založil, protože tušil, že jako zaměstnanec velké korporace by nedokázal prosadit své plány. „Nejhorší rada, kterou jsem kdy dostal? Sežeň si skutečnou práci,“ směje se Beck.

„Pokud uspějeme, za dvacet let bude svět úplně jiné místo. Když se dnes díváte do vesmíru, podobá se to Americe 19. století: byla tam jedna obrovská parní lokomotiva, která jezdila sem a tam a pro většinu lidí byla nedostupná. Ale z vesmíru se dá dělat spousta věcí, které ještě ani nebyly vymyšleny,“ říká Beck.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Mince s nulovou hodnotou. Blýskavá past na penzisty má stovky obětí

Sběratelská plaketa s hlavou princezny Diany v nabídce Českého mincovního...

Je to šlendrián, který v Česku běží už léta. Do schránky přijde leták se zdánlivě výhodnou nabídkou lesklých...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Další z rubriky

Lamborghini či Mercedes. Mexická vláda draží auta zabavená zločincům

Výroba obrněných vozidel v továrně v Mexico City

Mexická vláda vytvořila nový úřad, který bude organizovat dražby luxusních aut, letadel, rančů a dalšího majetku...

Kradete naše duševní vlastnictví, stěžovali si domorodci z Panamy na Nike

Boty Nike Air Force 1 Low 'Puerto Rico'

Americká firma Nike stáhla nový model sportovních bot, který se měl začít prodávat příští měsíc. Učinila tak poté, co...

Americké aerolinky obviňují mechaniky za zrušené a zpožděné lety

Letadlo společnosti American Airlines (14. května 2019)

American Airlines žalují odborové svazy, které zastupují jejich mechaniky. Podle společnosti mohou za 2 200 zpožděných...

Najdete na iDNES.cz