Facebook a Google se po schválení zákona budou muset dohodnout s australskými vydavateli a vysílateli na platbách za obsah, který se objeví na online platformách. Pokud nedojde k oboustranné shodě, rozhodnou o výši platby vládní znalci, uvedl australský ministr financí Josh Frydenberg.
„Jde o velkou reformu, první takovou na světě, a svět se dívá, co se zde v Austrálii děje,“ řekl Frydenberg novinářům.
„Naše legislativa pomůže zajistit stav, kdy pravidla digitálního světa budou zrcadlit pravidla fyzického světa. Konečným cílem je rovněž udržení naší mediální scény,“ cituje šéfa australských financí agentura Reuters.
Frydenberg tak narážel na fakt, že tamějším mediálním organizacím dlouhodobě klesají hlavní zdroje příjmů, tedy inzerce. Zejména lokální redakce často musí krátit zaměstnanecké stavy a pandemie koronaviru odliv reklamy do online prostoru ještě umocnila. Tak například jeden z největších australských vydavatelských domů News Corp Australia zastavil v květnu tisk více než stovky australských novin a časopisů. Některé z nich se přitom mohly pyšnit stoletou historií.
Facebook nás nutí chodit do kanceláří, stěžují si hledači nenávistného obsahu |
O zákoně se v zahraničních médiích mluví jako o největším omezení tržní síly technologických gigantů na světě.
Australští zákonodárci argumentují tím, že Google i Facebook inkasují z online inzerce podstatný podíl, ačkoli obsah, bez něhož se reklamy neobejdou, je dílem mediálních společností.
Podle Guardianu za každých sto liber vynaložených na online reklamu jde 53 liber společnosti Google, 28 liber Facebooku a 19 liber získají ostatní hráči internetu. Australská komise pro cenné papíry a investice uvádí, že Google v loňském roce v Austrálii vydělal na příjmech z reklamy 4,3 miliardy liber (téměř 125 miliard korun) a Facebook 0,7 miliardy liber (přes 20 miliard korun).
Jsou s tím smíření
Za dobu tří let, kdy Austrálie zákon připravovala, technologičtí giganti proti možnému omezení své tržní síly protestovali. Facebook hrozil, že z australského trhu odejde. Google zase vyzýval uživatele, aby se proti navrhované legislativě vymezili. „Způsob, jakým Australané vyhledávají každý den na Googlu, je ohrožen novým vládním nařízením,“ hlásalo žluté vyskakovací okno, které se Australanům ve vyhledávači Google zobrazovalo.
Nyní se však zdá, že jsou obě technologické společnosti smířlivější. Například výkonný ředitel australské odnože Facebooku Will Easton uvedl, že společnost přezkoumá legislativu a „zapojí se do nadcházejícího parlamentního procesů s cílem přistoupit na funkční rámec pro podporu australského zpravodajského ekosystému.“
Francii došla trpělivost. Požaduje po gigantech miliony na digitální dani |
Google sice nyní odmítl zákon pro zahraniční média komentovat, avšak už v říjnu uvedl, že plánuje v příštích třech letech vyplatit vydavatelům po celém světě za jejich zpravodajský obsah miliardy dolarů v rámci projektu Google News Showcase. Nový produkt si chce internetový vyhledávač vyzkoušet na německém trhu.
K možné spolupráci se již přihlásily celostátní deníky jako Der Spiegel, Stern nebo Die Zeit. Společnost rovněž minulý měsíc podepsala dohody o autorských právech se šesti francouzskými novinami a časopisy včetně celostátních deníků Le Monde a Le Figaro.
Hodnota kliku a dosahu
Australští odborníci na média zákon chválí. Například Denis Muller z Centra pro rozvoj žurnalistiky na Univerzitě v Melbourne uvedl, že jde o ambiciozní, avšak velmi nutný krok. „Brát zpravodajský obsah, aniž by za něj platili, výměnou za velmi spornou odměnu „dosahu“, se jeví jako velmi nespravedlivé a nerovnoměrné. V konečném důsledku jde o uspořádání, které škodí demokracii,“ komentoval Muller současný stav.
Finální verze se nemá týkat Instagramu a YouTube, tedy dceřiných společností Facebooku a Googlu. Při jednání o platbách navíc Facebook a Google mohou argumentovat hodnotou prokliků, díky kterým se uživatel sociálních sítí a internetových vyhledávačů dostává na zpravodajské weby.