„Producenti stále neprojevili dostatečnou snahu změnit zaběhnuté pořádky,“ tvrdí podle BBC šéf britského Danone. Myslí tím přetrvávající slabší spoluúčast firem na budování zdravějších jídelních návyků. Podle Mayera nemají potravinové společnosti motivaci se zaměřit na kvalitní, tělu prospěšné potraviny oproti levnějším alternativám.
Danone, firma s kořeny ve Francii, se proslavila hlavně jogurtovými výrobky jako je Activita, Actimel nebo rostlinnými mléky Alpro. Šéf její britské divize nyní prohlašuje, že na rozumný zásah vlády je nejvyšší čas.
„Potřebujeme dát sektoru nějakou pobídku,“ zdůrazňuje. Ta by mohla mít podobu úpravy DPH, od níž je většina potravin v Británii osvobozena. Dvacetiprocentní sazba se však vztahuje na alkoholické nápoje, cukrovinky, zmrzliny, limonády, chipsy, ale i ochucené minerálky.
Mají být nezdravé potraviny více zdaněny?
Po loňském skokovém zdražování však není moc prostoru pro další růst cen způsobený vyšším zdaněním, upozorňuje BBC.
Britský parlament před pěti lety už schválil „cukernou“ daň pro sycené limonády, další podobnou legislativu se už však protlačit nepodařilo.
Zákaz reklam před devátou
Ačkoli je otázka zvyšování cen některých produktů zatím nejasná, politici už se alespoň shodli na tom, že by „hříšné“ potraviny neměli být tolik na očích. Zákon, který nabude účinnosti v roce 2025, dá stopku televizním reklamám, které před jednadvacátou hodinou propagují potraviny s vysokým obsahem cukru, tuku nebo soli.
Mluvčí ministerstva zdravotnictví míní, že vláda podnikla efektivní kroky pro boj s nezdravými potravinami a ve spolupráci s potravináři v nich bude pokračovat.
„Náš program na redukci cukru u dětských potravin měl skvělé výsledky. Konkrétně došlo ke snížení cukru u snídaňových cereálií o patnáct procent a třináct a půl u tavených sýrů,“ vypočítává. Vláda navíc minulý rok vydala přesné instrukce, ve kterých regálech mohou být cukrovinky vystavené, restrikce ohledně množstevních slev však zatím odložila.
31. března 2023 |