Německé řetězce v Česku kralují. Mají miliardové zisky

  6:00
Před deseti lety okupovaly první příčky žebříčku největších zahraničních obchodních řetězců v Česku z hlediska tržeb prodejny Tesco, Makro a Albert. Po dekádě se udržel v první trojce jen Albert a o první místa se dělí Kaufland a Lidl z německé skupiny Schwarz.

nákup - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Lidl zároveň patří k největším skokanům. Za uvedených deset let vyrostly jeho tržby o více než 200 procent. Na druhé místo se co do růstu prosadil Penny Market a za ním následuje Kaufland.

První dva řetězce spolu s Billou také patří více méně k posledním obchodníkům, kteří ještě ve větší míře expandují. Lze tak očekávat, že Lidl po zveřejnění výsledků za letošní rok předběhne Kaufland a usadí se na vrcholu.

Největší obchodní řetězce v Česku

„Lidl patří všude na světě mezi maloobchodníky, kteří chápou, co od nich zákazníci očekávají. Je proto velmi úspěšný v Británii, Nizozemsku, ale třeba i v Srbsku. U nás a na Slovensku je tomu také tak a asi se to hned tak nezmění,“ potvrzuje Tomáš Krásný, který se v retailu pohybuje od 90. let a nyní je partnerem agentury Blue Events pořádající konference.

Radim Pařík, jenž několik let šéfoval polskému Kauflandu, zdůrazňuje také to, že Lidl kolem sebe buduje celý ekosystém. „Asi by mě nepřekvapilo, kdyby byl Lidl za deset patnáct let digitální firma s auty, bydlením, telefonováním, pojištěním, elektřinou a prodával i potraviny. Kdo ví,“ uvádí. Poukazuje přitom na to, že Lidl jako jediný skutečně reaguje na změnu na trhu a přicházející digitální generaci.

Česká potravina z Afriky. Vlaječku má dostat čokoláda či rýžové chlebíčky

Totéž zmiňuje i Krásný. „Lidl bude nadále pod palbou konkurentů, od inovativních e-shopů až po farmářské prodejny. Podle mne však bude tyto útoky hravě odrážet, viz třeba personalizované nabídky podporované mobilní aplikací, které už fungují u sousedů v Rakousku, Polsku a nyní nově i na Slovensku,“ dodává. Je tak jen otázkou času, kdy tyto novinky, pokud se osvědčí jinde, dorazí do Česka.

Lidl už také v jedenácti evropských zemích spustil online prodej, v tuzemsku funguje zatím jen jeho e-shop s nepotravinářským zbožím. K rozjezdu online obchodu s potravinami se zatím podle nedávných prohlášení šéfa Pavla Stratila česká pobočka nechystá.

„Ve střednědobém výhledu je pravděpodobné, že Lidl bude expandovat se svými online službami do více zemí, a to i s potravinami, pravděpodobně i skrze spolupráci s třetími stranami,“ potvrzuje Jon Wright, který má na starosti retail v britské poradenské společnosti IGD. „A zatímco konkurence snižuje své ceny, Lidl pokračuje ve zdůrazňování toho, že nabízí nejlepší kvalitu za správnou cenu,“ dodává Wright a naznačuje tak známou pravdu, že doby, kdy byl Lidl nejlevnější a kdy to bylo jeho heslo, jsou pryč.

Obrat není jediný ukazatel

Výrobci potravin mění obaly. „Neplastová vlna“ zasáhla i ty největší

Pokud jde o nárůst tržeb, na opačné straně žebříčku retailových obrů v Česku stojí řetězce Makro, Globus a Tesco. Zatímco u Makra došlo za posledních deset let dokonce k poklesu tržeb o pětinu, další dva řetězce si udržely jen mírný růst. Jak Makro, tak Globus jsou ale trochu specifické případy.

Makro funguje především jako velkoobchod. Hlavní zákazníci se rekrutují z řad restaurací, malých prodejců a živnostníků. „Za posledních deset let se výrazně zahustila prodejní síť a zvýšila se maloobchodní konkurence.

„Zákazníci, kteří jezdili do Makra dělat nákupy pro soukromou spotřebu, ačkoliv jsme na ně řádně necílili, odešli do maloobchodu, který jim nabídl vhodnější alternativu,“ vysvětluje pokles Romana Nýdrle, mluvčí řetězce. Lidé také více tíhnou k menším nákupům a preferují čerstvé zboží. Navíc některé kategorie, jako je elektro, Makro opustilo zcela.

S poklesem zájmu ze strany spotřebitelů nejvíce bojují hypermarkety. I ty ale mohou podle Tomáše Krásného na dnešním měnícím se trhu, kdy zákazník chce všechno rychle, po ruce a nejlépe čerstvé, dobře žít a Globus je toho příkladem.

„Expanze do gastronomie a vlastní výroby čerstvých potravin funguje. Obrat není jediný ukazatel, rodinné firmy typu Globus se spíše dívají na to, zda dosahují dlouhodobě udržitelného zisku a dodávají všem zúčastněným to, co chtějí. Mám na mysli nejen zisk pro majitele, ale také třeba příjmy zaměstnanců a stabilní přízeň zákazníků,“ připomíná Krásný.

Globus je po deseti letech s tržbami zhruba nastejno, ale zároveň si drží také bezmála půlmiliardový zisk. Jde o jeden z nejmenších řetězců co do počtu prodejen, ale ty naopak patří k těm největším. Až donedávna měl Globus jen tyto obří prodejny, ale loni přibyla jedna malá v Pardubicích. Letos chystá otevření další v Praze na Pankráci a v trendu chce pokračovat.

Tesco na úbytě

Konec slevových akcí? Novela zákona má zkrotit obchodní řetězce

K nepříliš výkonným řetězcům, co se týče růstu za uplynulou dekádu, patří také britské Tesco. Přesto se mu na českém trhu v porovnání s jinými vcelku daří. Před pár týdny řetězec ohlásil výsledky a ve střední Evropě mu šly tržby dolů o tři procenta, především kvůli situaci v Polsku.

„Po zavření 62 neziskových prodejen v Polsku v uplynulém finančním roce se Tesco nyní přesunuje k dvouformátovému modelu. Ten zahrnuje kompaktní hypermarkety a supermarkety s menší šíří zboží, nižšími náklady,“ popisuje Wright.

„Tesco už mělo několikrát chuť odejít, bohužel se nenašel nikdo, kdo by mohl koupit obchody v celé zemi nebo regionu, všichni by měli potíže s antimonopolním úřadem. V Polsku tedy zvolili strategii postupného prodeje jednotlivým zájemcům. To je ta nejbolestivější varianta – destabilizujete personál, management, dodavatele. Ti nejlepší zaměstnanci odejdou pryč,“ dodává k dění v Polsku Radim Pařík.

V Česku se tak velké změny nedějí. Tesco se zatím snaží dlouhodobě zbavit velkých hypermarketů buď jejich prodejem, zavřením, nebo zmenšením.

Tesku i Albertu, který je v podobné situaci, komplikuje dosažení lepších výsledků také přílišná různorodost formátů, které mají a musí obsluhovat a zásobovat. To je dáno tím, že oba řetězce začínaly na českém trhu hned zkraje 90. let a přebíraly nejrůznější „staré“ prodejny či celé řetězce. Albert se rozšířil o rakouskou síť Julius Meinl a později Spar, Tesco zase koupilo prodejny řetězců Carrefour a Edeka.

Své největší prodejny se dnes Tesco i Albert snaží zmenšovat, první jmenovaný navíc prodává své obchodní domy. To vše jde ale hrozně pomalu, protože jejich velké prodejny většinou v centrech měst jsou vázány smlouvami, jež musí doběhnout, a podobně.

„Albert je nejstarší mezinárodní hráč v českém maloobchodním pekle. Z vlastní zkušenosti výzkumníka trhu vím, že se vždy snažil pochopit, co po něm čeští zákazníci chtějí. Signály, které vysílali, se ovšem v čase razantně měnily. A s tím není lehké se vyrovnat. Zákazníci chtěli nákup s úsměvem, pak široký sortiment, pak nízké ceny, dobrou docházkovou vzdálenost, později hezky česky a teď zdravě,“ říká Krásný.

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Koruny místo eur. Reebok nabízel oblečení za hubičku, Češi zběsile nakupovali

Za neobvykle nízké ceny nabízel oblečení internetový obchod značky Reebok. V sekci „výprodej“ na svém webu představoval různé produkty za stejné částky jak v eurech, tak v korunách. Uživatelé...

Zatím nic nevíme. Odborníci spekulují, co způsobilo havárii letadla Air India

Video z havárie letadla společnosti Air India naznačuje možné anomálie, které budou nyní zkoumat orgány pro bezpečnost letectví, aby určily příčinu nehody. Odborníci spekulují, že letadlo možná...

Sorry, nic nedostanete. Reebok ruší Čechům až příliš levné objednávky

Přestože se firma Reebok oficiálně ke zpackané slevové akci na svých stránkách, kde místo eur uvedla ceny v českých korunách, nevyjádřila, zákazníci z Česka, kteří si výrazně zlevněné zboží z jejích...

Reebok k levným objednávkám mlčí. Na svých stránkách zrušil českou měnu

Chyba v zobrazování cen na oficiálním e-shopu značky Reebok způsobila, že se tisíce českých zákazníků dostaly ke zboží za extrémně nízké ceny. Trička vycházela na zhruba 30 korun, boty dokonce pod...

Celý národ chodí v Reeboku. Český internet se baví vtipy o nevídaných slevách

Víkendová nákupní horečka způsobená pravděpodobnou chybou e-shopu sportovní značky Reebok, kdy stránky zobrazovaly ceny v korunách místo v eurech způsobila, že Češi horečně začali nakupovat boty a...

Z každého hospodského může být virtuos výčepu. Naučíme ho to, říká školitel ze Svijan

Advertorial

Péče o pivo je věda, zvlášť když jde o řemeslné. Záleží na každém detailu – od sanitace po techniku čepování. Ne každý podnik to ale zvládá. O to důležitější je práce školitelů, jako je Jiří Bittner...

16. června 2025

Polsko už recykluje baterie ve velkém, Česko nestíhá ani legislativu

Množství průmyslových lithiových baterií uváděných na trh s boomem fotovoltaiky, elektromobility a akumulačních systémů roste. Státy musí řešit následně jejich sběr, případné druhotné využití a...

16. června 2025

Práce na poli už dávno cenu zeleniny neurčuje, říká šéfka zelinářů Nebeská

Premium

Ceny zeleniny neurčují zemědělci, ale evropský trh, který jim často svazuje ruce. Náklady na pěstování přitom neustále rostou. Přesto si čeští zelináři nemohou dovolit výrazně zdražovat, říká v...

16. června 2025

Zimbabwe zažívá zlatou horečku. Nárůst ceny kovu je znát na každém kroku

Setrvalý nárůst cen zlata je příčinou rozmachu jeho produkce v africkém Zimbabwe. V prvních pěti měsících letošního roku zde horníci téměř zdvojnásobili množství vytěženého kovu, které dodávají do...

15. června 2025

Obchodník potřebuje kamenný krám i webshop. Klíčové jsou emoce, říká designér

Zákazníci chtějí víc než jen produkt, chtějí zážitek, říká Dalibor Bárta, šéf společnosti Bakof Group. Ta mění kamenné prodejny v atraktivní showroomy a propojuje online a offline svět.

15. června 2025

Airbus čeká výrazný růst poptávky po letadlech. Pomoci mu může Asie

Výrobce letadel Airbus zlepšil výhled poptávky na příštích dvacet let. Firma uvedla, že odvětví překoná současnou vlnu obchodního napětí a že v období let 2025 až 2044 výrobci dodají na trh celkem 43...

15. června 2025

Kanaďané se obracejí zády k USA. Na dovolenou míří raději do Karibiku i Evropy

Kanadští turisté letos v létě mění směr. Místo tradičních výletů do Spojených států volí častěji Karibik, Evropu či Afriku. Důvodem nejsou jen napjaté politické vztahy mezi oběma zeměmi, ale také...

15. června 2025

Bezpečnost, anebo důkaz společenského úpadku? Řetězec začal prodávat z klece

Kriminalita v britských obchodech dosáhla takové míry, že řetězec Sainsbury’s zavedl nové bezpečnostní zařízení. První ze svých londýnských obchodů, ve kterých se prodávají vapy, tabák nebo alkohol,...

15. června 2025

V Česku zbankrotovalo nejvíce firem od roku 2022. Nejčastěji v Praze, říká analýza

V květnu v ČR zbankrotovalo 74 firem, o 16 více než v dubnu a zároveň nejvíce za měsíc od března 2022. Bylo také podáno 79 insolvenčních návrhů. Jejich počet naopak meziměsíčně klesl o 27 na nejnižší...

15. června 2025  7:37

Obce musí třídit textilní odpad. Některé jsou naštvané, že mají platit, říká expert

V broumovské diakonii si umí poradit nejen s oblečením na charitu, ale také s materiálem, který už není nositelný. Denně jsou schopni zpracovat zhruba 25 tun textilu. „Doporučuji občanům odevzdávat...

15. června 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Po seznamkách ghosting ovládl i pohovory. Uchazeči o práci se jednoduše vypaří

Personalisty ve firmách stále více trápí nový sílící trend. Uchazeči o práci si totiž domluví pohovor, ale nakonec na něj vůbec nedorazí a nedají ani vědět. Nebo přijdou, projeví o práci zájem a pak...

15. června 2025

Nový Concorde by mohl vzlétnout už za pár let. Před výrobcem je však mnoho překážek

Obloha nad Spojenými státy by se v blízké budoucnosti mohla otevřít pro rychlejší leteckou dopravu. Vyvíjejí se tu totiž letadla, která budou schopná překonat nadzvukovou rychlost. V provozu by se...

14. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.