Věřitelé uhání SkyEurope, dluží miliony korun

  8:08aktualizováno  8:08
Věčně ztrátové aerolinie SkyEurope začínají mít velké problémy s dluhy, které po sobě nadělaly. Proti SkyEurope poprvé v historii veřejně vystoupili dříve loajální zaměstnanci. Těm dluží aerolinky v některých případech i tři čtvrtě milionu korun.
V případě krachu by cestující peníze za letenky zřejmě už neviděli.

V případě krachu by cestující peníze za letenky zřejmě už neviděli. | foto: Jan ZáleskýiDNES.cz

"Nepočítáme téměř už ani s tím, že ty peníze dostaneme. Jde nám spíše o to, aby ty informace měla i veřejnost," řekl dnes již bývalý pilot SkyEurope Jan Veselý. Lidem, kteří ve firmě strávili několik let, vadí hlavně to, že aerolinky jim neustále slibovaly zlepšení, toho se nedočkali.

Trpělivost došla i obchodním partnerům. Společnost Beyond Interactive vydala v MF DNES inzerát, kde hledá další věřitele kvůli dalšímu postupu proti firmě. "Přihlásilo se asi dvacet firem i jednotlivců," řekl finanční ředitel Aleš Kohout. SkyEurope jim podle něj dluží deset milionů korun za reklamní kampaně.

Společně pak chtějí peníze vymáhat soudní cestou. Musí však postupovat podle slovenských zákonů. "Bude to složitější, musíme mít notářsky uznanou pohledávku nebo uznaný rozsudek," dodal Kohout. Šéf SkyEurope Jason Bitter dluhy vůči zaměstnancům připustil. "Není to náš záměr, neplatit, sháníme peníze," řekl Bitter MF DNES.

Firma už několik let marně hledá investora a tlačí před sebou čím dál větší ztrátu i dluhy. "Stále s některými investory jednáme," dodal Bitter.

Plat na osm částí

SkyEurope jsou v krizi několik let, loni v září se však dostaly do největších problémů. Začaly zpožďovat výplaty, lidem navrhly dočasné snížení platů o padesát procent na dva měsíce, piloti a palubní průvodčí přestali dostávat diety. Pro letušky přitom diety tvoří třetinu měsíčních příjmů.

"Od ledna jsme začali dostávat plat po osminách. Polovinu jsme dostali ve čtyřech splátkách za měsíc, polovinu nám slíbili doplatit později. To se ale nestalo," dodal další pilot Václav Jabůrek. Peníze teď chtějí vymáhat od aerolinek soudně.

Ti, kdo našli jinou práci, proto z firmy utekli. Podle informací MF DNES odešel z firmy například šéfpilot, v Praze vedoucí palubních posádek. Bitter jim podle jejich slov vzkázal, že nejprve musí aerolinky zaplatit palivo a poplatky a teprve pak ostatní, co zbude, dají zaměstnancům.

I s placením pohonných hmot nebo poplatků však mají aerolinie potíže. Například u Řízení letového provozu mají splátkový kalendář. "Do některých destinací jsme museli vozit peníze hotově, abychom zaplatili palivo a odbavení, na fakturu nám nechtěli dávat," dodal další pilot Václav Tuček. Podle pilotů navíc stres posádek může vést ke snížení bezpečnosti. "Lidé jsou demotivovaní, SkyEurope přitom pro nás byla srdeční záležitost," tvrdí Tuček.

Peníze za letenky se cestujícím nevrátí

Firma nikdy nevytvořila zisk, ale přestála i lednové zabavení letadel a dál létá. "I přes špatné zprávy nám opět stoupl počet rezervací," tvrdí Bitter. V případě krachu SkyEurope by cestující se zaplacenými letenkami nezískali zřejmě téměř nic vzhledem k velkým dluhům firmy. Firma za poslední půlrok vybrala dopředu za zatím nevyužité letenky 32 milionů eur, celkové závazky firmy jsou 141 milionů eur.

Potíže s penězi mají i klienti, kterým aerolinky zrušily let a nevrátily jim dosud peníze. Například Evropské spotřebitelské centrum eviduje stovky stížností českých klientů. "Podařilo se nám ve spolupráci se slovenskými kolegy vymoci několik žádostí českých spotřebitelů na vrácení peněz za zrušené lety a kompenzace za poškozená zavazadla od zmíněné společnosti," řekl šéf centra Tomáš Večl.

Dvojka mezi pravidelnými dopravci na Ruzyni dluží i na Slovensku, například více než dva miliony eur na sociálním pojištění. Vlastní jmění firmy je už téměř minus sto milionů eur. Jejich hlavní akcionář půjčil firmě už 25 milionů eur, dalších 1,5 milionu nasypal letos v březnu.

Autor:
  • Nejčtenější

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Vzestupy a pády Mika Tysona. Dokument zdarma o tom, co ho poslalo až na samé dno

Dokument o životě jednoho z nejslavnějších boxerů na světě, Mika Tysona, si odbyl svou premiéru na prestižním filmovém...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Američanovi po užívání léku narostla prsa. J&J zaplatí miliardy

Americká farmaceutická a kosmetická společnost Johnson & Johnson (J&J) má zaplatit osm miliard dolarů (bezmála 188...

mBank je na prodej, klientů by se to ale dotknout nemělo, říká její šéf

Před 12 lety vstoupila mBank – jako první „nízkonákladová“ banka – do Česka. Postupně přibyli další hráči a dnes...

Soud může Facebooku nakázat smazat příspěvek, rozhodla Evropská unie

Soudy v Evropské unii mohou nařídit Facebooku, aby napříč sítí po celém světě smazal takové příspěvky svých uživatelů,...

Oživení retro značky nevyšlo. Značka kol Favorit opět zkrachovala

V Rokycanech už potřetí skončila výroba legendárního českého kola Favorit. Po dvou předchozích bankrotech zkrachovala...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz