SkyEurope má potíže s tokem peněz, hlavní akcionář prý prodává svůj podíl

  4:42aktualizováno  4:42
Situace slovenské nízkonákladové aerolinky SkyEurope se výrazně komplikuje. Hlavní akcionář York Global Finance, který ztrátovou firmu v posledních dvou letech financoval a držel ji tím ve vzduchu, se podle zprávy rakouského deníku Kurier z firmy stahuje.

Letecká společnost SkyEurope údajně potřebuje injekci 70 milionů eur. Podle šéfa společnosti je to nesmysl. | foto: Jan Kužník

Podle deníku investiční banka Rothschild rozeslala potenciálním zájemcům nabídku na převzetí částí nebo celého podílu Yorku ve výši 29,9 procenta akcií SkyEurope, který zaručuje ovládnutí firmy. Uzávěrka nabídek o podíl v druhém největším pravidelném dopravci v Česku měla být ve čtvrtek.

Šéf firmy: Tomu nevěříme
Vyjádření Christophe Auranda, šéfa londýnské pobočky investiční skupiny York Capital Management, který investici spravuje, se MF DNES nepodařilo získat. "Není dnes k dispozici, ani nikdo jiný není k dispozici dát komentář ke SkyEurope," uvedl zástupce společnosti.

Fond aerolince naposledy před měsícem zprostředkoval překlenovací úvěr ve výši deseti milionů eur. "Přece by nás neopouštěli chvíli poté, co nám dali úvěr. Ten článek je naprostý nesmysl," řekl šéf SkyEurope Jason Bitter s tím, že za informací je jen konkurenční boj s ostatními dopravci.

Podle něj zástupci fondu na žádosti o reakci nereagují, protože většina nyní slaví svátek Jom kipur. "Ani já se jim nemůžu dovolat," uvedl. Připustil však, že situace není kvůli drahému palivu a finanční krizi ideální.

SkyEurope jsou od počátku své existence ve ztrátě, i přes vylepšení některých ukazatelů jsou po skocích ceny ropy dál v minusu. Podle zprávy Kurieru firma potřebuje injekci 70 milionů eur. "To je šílené číslo, nebudu to ani komentovat," uvedl Bitter.

V září firma uvedla, že navýší kapitál potřebný na hladký zimní provoz o dvacet až třicet milionů. Jejich největší majitel podržel firmu už před rokem, kdy půjčil na zimní provoz dvacet milionů eur.

Akcie SkyEurope na vídeňské burze na zprávu reagovaly vzestupem o sedm centů, což představuje 29 procent. Za rok ztratily 89 procent své hodnoty. Celá emise má teď hodnotu zhruba třináct milionů eur. Kurier uvedl, že firma navíc dluží na poplatcích letištím a některé dluhy musel za firmu splatit přímo správce, fond York.

Bitter odmítá, že by šlo o zásadní sumy a částky. "Snažíme se platit co nejpozději, tak jako to dělají ostatní aerolinky," říká Bitter.

 Výdaje SkyEurope 
 Palivo  22,5 %
 Letištní poplatky  19,9 %
 Nájem letadel  11,3 %
 Mzdy zaměstnanců a odvody  10,1 %
 Navigační poplatky  9,2 %
 Údržba a opravy  7,5 %
 Pozemní obsluha na letišti  7,5 %
 Administrativní výdaje  5,2 %
 Prodej a reklama  5,1 %
 Ostatní  1,7 %
 Pozn.: za finanční rok 2007 

Podle mluvčí Správy Letiště Praha Evy Krejčí nemají s platbami za poplatky na ruzyňském terminálu od SkyEurope problémy. "V tuto chvíli je vše v pořádku, je tam i bankovní garance," uvedla Krejčí. Na Ruzyni SkyEurope odbaví přes milion cestujících, zhruba jednu dvanáctinu všech.

Bitter vidí jeden z hlavních problémů u firmy, která pro ně vyřizuje platby kreditních karet. Peníze od nich dostává příliš pozdě. "Je to mnohem déle než dva týdny," řekl na dotaz MF DNES, ale přesnější nebyl. Po zprávách v rakouském tisku podle něj nedošlo k úbytku rezervací. "Čekal jsem to horší, ale počty rezervací byly dobré," dodal.

Podle Bittera je nynější model SkyEurope nastaven tak, aby vydělával i při ceně 150 dolarů za barel ropy. Ropa v posledních týdnech k radosti aerolinek klesá. Firma také na zimu zrušila některé lety, otevírá jedinou novou linku. Z letového řádu vypadly nejdelší linky, které jsou nejnáročnější na spotřebu.

Letecký průmysl se nachází v jedné z největších krizí především kvůli ropě. Řada společností za poslední měsíce zkrachovala a odborníci čekají pády dalších. Sdružení leteckých dopravců IATA očekává ztráty ve výši 100 miliard korun.

V Evropě lidé z branže předpovídají další vlny slučování a vznik jen tří silných skupin klasických dopravců a dvou velkých nízkonákladových aerolinek. Jakýkoliv pád leteckých společností může znamenat pro cestující s letenkami velké problémy s refundací nebo návratem.

Podle Evropské asociace nízkonákladových dopravců se o cestující mohou dobrovolně postarat jiné společnosti. Většinou se tak děje, což ukázal nedávný pád například XL Airways. Cestující ale musí zaplatit určitý symbolický poplatek. O peníze z neprolétaných letenek však lidé obvykle přijdou.

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Nejen zelenina. Rychle zdražují desítky potravin včetně čaje, masa i sladkostí

Ilustrační snímek

Fakt, že potraviny rychle zdražují, začal vnímat skoro každý. Nejde ovšem jen o často zmiňované extrémy, kterými jsou...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Další z rubriky

Mattoni posiluje na Balkáně, kupuje srbskou jedničku na trhu nealko nápojů

Společnost Mattoni 1873 koupila srbského výrobce nealkoholických nápojů Knjaz...

Společnost Mattoni 1873 spolu s firmou PepsiCo koupily hlavního srbského výrobce minerálních vod a nealkoholických...

Třídění odpadu podle fastfoodů. Některý nejde recyklovat, jinde chybí data

Ilustrační snímek

Řetězce rychlého občerstvení patří mezi šampiony v produkci odpadu. Pokud jde však o informace, co se přesně děje s...

Kočičí hlavy ničí e-koloběžky. Firmy vymýšlejí, jak z turistů nevytřást duši

Praha, 12.10.2018 Elektrický skútr Lime-S (elektrická koloběžka), který je...

Po příchodu do Evropy začaly firmy nabízející elektrokoloběžky narážet na mnohé problémy. Lidé proti nim protestují,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz