Podle deníku investiční banka Rothschild rozeslala potenciálním zájemcům nabídku na převzetí částí nebo celého podílu Yorku ve výši 29,9 procenta akcií SkyEurope, který zaručuje ovládnutí firmy. Uzávěrka nabídek o podíl v druhém největším pravidelném dopravci v Česku měla být ve čtvrtek.
Šéf firmy: Tomu nevěříme
Vyjádření Christophe Auranda, šéfa londýnské pobočky investiční skupiny York Capital Management, který investici spravuje, se MF DNES nepodařilo získat. "Není dnes k dispozici, ani nikdo jiný není k dispozici dát komentář ke SkyEurope," uvedl zástupce společnosti.
Fond aerolince naposledy před měsícem zprostředkoval překlenovací úvěr ve výši deseti milionů eur. "Přece by nás neopouštěli chvíli poté, co nám dali úvěr. Ten článek je naprostý nesmysl," řekl šéf SkyEurope Jason Bitter s tím, že za informací je jen konkurenční boj s ostatními dopravci.
Podle něj zástupci fondu na žádosti o reakci nereagují, protože většina nyní slaví svátek Jom kipur. "Ani já se jim nemůžu dovolat," uvedl. Připustil však, že situace není kvůli drahému palivu a finanční krizi ideální.
SkyEurope jsou od počátku své existence ve ztrátě, i přes vylepšení některých ukazatelů jsou po skocích ceny ropy dál v minusu. Podle zprávy Kurieru firma potřebuje injekci 70 milionů eur. "To je šílené číslo, nebudu to ani komentovat," uvedl Bitter.
V září firma uvedla, že navýší kapitál potřebný na hladký zimní provoz o dvacet až třicet milionů. Jejich největší majitel podržel firmu už před rokem, kdy půjčil na zimní provoz dvacet milionů eur.
Akcie SkyEurope na vídeňské burze na zprávu reagovaly vzestupem o sedm centů, což představuje 29 procent. Za rok ztratily 89 procent své hodnoty. Celá emise má teď hodnotu zhruba třináct milionů eur. Kurier uvedl, že firma navíc dluží na poplatcích letištím a některé dluhy musel za firmu splatit přímo správce, fond York.
Bitter odmítá, že by šlo o zásadní sumy a částky. "Snažíme se platit co nejpozději, tak jako to dělají ostatní aerolinky," říká Bitter.
Výdaje SkyEurope | |
Palivo | 22,5 % |
Letištní poplatky | 19,9 % |
Nájem letadel | 11,3 % |
Mzdy zaměstnanců a odvody | 10,1 % |
Navigační poplatky | 9,2 % |
Údržba a opravy | 7,5 % |
Pozemní obsluha na letišti | 7,5 % |
Administrativní výdaje | 5,2 % |
Prodej a reklama | 5,1 % |
Ostatní | 1,7 % |
Pozn.: za finanční rok 2007 |
Podle mluvčí Správy Letiště Praha Evy Krejčí nemají s platbami za poplatky na ruzyňském terminálu od SkyEurope problémy. "V tuto chvíli je vše v pořádku, je tam i bankovní garance," uvedla Krejčí. Na Ruzyni SkyEurope odbaví přes milion cestujících, zhruba jednu dvanáctinu všech.
Bitter vidí jeden z hlavních problémů u firmy, která pro ně vyřizuje platby kreditních karet. Peníze od nich dostává příliš pozdě. "Je to mnohem déle než dva týdny," řekl na dotaz MF DNES, ale přesnější nebyl. Po zprávách v rakouském tisku podle něj nedošlo k úbytku rezervací. "Čekal jsem to horší, ale počty rezervací byly dobré," dodal.
Podle Bittera je nynější model SkyEurope nastaven tak, aby vydělával i při ceně 150 dolarů za barel ropy. Ropa v posledních týdnech k radosti aerolinek klesá. Firma také na zimu zrušila některé lety, otevírá jedinou novou linku. Z letového řádu vypadly nejdelší linky, které jsou nejnáročnější na spotřebu.
Letecký průmysl se nachází v jedné z největších krizí především kvůli ropě. Řada společností za poslední měsíce zkrachovala a odborníci čekají pády dalších. Sdružení leteckých dopravců IATA očekává ztráty ve výši 100 miliard korun.
V Evropě lidé z branže předpovídají další vlny slučování a vznik jen tří silných skupin klasických dopravců a dvou velkých nízkonákladových aerolinek. Jakýkoliv pád leteckých společností může znamenat pro cestující s letenkami velké problémy s refundací nebo návratem.
Podle Evropské asociace nízkonákladových dopravců se o cestující mohou dobrovolně postarat jiné společnosti. Většinou se tak děje, což ukázal nedávný pád například XL Airways. Cestující ale musí zaplatit určitý symbolický poplatek. O peníze z neprolétaných letenek však lidé obvykle přijdou.