Záhada SkyEurope: osm let ve ztrátě, přesto létají

  9:03aktualizováno  9:03
Nízkonákladové aerolinky SkyEurope, mezi jejichž největší letecké přístavy patří Praha, za celou dobu své existence nevykázaly pozitivní hospodářských výsledek. Jejich šéfové přesto tvrdí, že byznys může fungovat i do budoucna.

Ilustrační foto. | foto: Jan Kužník

Za kouzlem, které dosud drželo aerolinky ve vzduchu, stojí štědří akcionáři a investoři. SkyEurope se již několikrát podařilo sehnat na poslední chvíli financování svého provozu a utéci tak jistému krachu.

Je otázka, zda se jim podaří tento krok zopakovat i během včera nařízené ochrany před věřiteli. - čtěte zde: Levné aerolinky SkyEurope skončily v bankrotové ochraně

Jeden z hlavních věřitelů firmy a zároveň její největší akcionář -americký fond York Capital, již firmě napůjčoval přes 40 milionů eur. To je více než miliarda korun.

Firma si namlouvá partnery, sníží základní kapitál

To, že by všechny své peníze získal zpět, je velmi nepravděpodobné, i když SkyEurope hledá dalšího majitele - mělo by jít o finančního investora. Zájem strategického partnera, tedy jiných aerolinek, vedení včera odmítlo. Kvůli námluvám chce SkyEurope snížit kapitál firmy.

Ten by se na červencové valné hromadě měl smrsknout o 34 milionů eur, na 8,5 milionu eur.

"Opatření by mělo sladit kapitál se ztrátami, které máme, a zároveň udělat firmu více atraktivní pro nového investora. Mohu říci, že jsme ve vážném jednání s jednou finanční investorskou skupinou," uvedl včera pro MF DNES šéf financí SkyEurope Nick Manoudakis.

Sám pochopitelně věří, že se byznys aerolinek podaří restrukturalizovat a neskončí krachem.

Podle lidí z oboru to bude mít firma velmi těžké. "Ochrana před bankrotem je v poslední době celkem moderní technika. Myslím, že nemají prohráno. Jsou ještě tak tři měsíce času, během kterých mohou bojovat," říká Jan Procházka, analytik firmy Cyrrus.

Hospodářské výsledky firmy se příliš nelepší, naopak jí v prvním čtvrtletí letošního roku ubylo cestujících. Od října loňského roku do března narostla její celková ztráta zhruba na 850 milionů korun. SkyEurope dluží dodavatelům aktuálně 1,6 miliardy.

Pohledávky za ní mají také bývalí zaměstnanci, kteří vyhlášením ochrany před věřiteli nejsou nadšeni. "Pro bývalé zaměstnance, kterým firmy dluží statisíce korun, je vyhlášení ochrany rána pod pás. Ke svým penězům se totiž už prakticky nedostaneme,“ říká bývalý pilot SkyEurope Jan Veselý.

Jestliže odejdete, nepočítejte se svými penězi

Podle něj bývalým pracovníkům již dříve firma sdělila, aby se svými penězi raději už nepočítali. "Protože jste zradili firmu, tak nedostanete nic. Řekli nám,“ vzpomíná Veselý.

Firma prý uplatňuje podobný přístup i vůči stávajícím zaměstnancům, které tak nepřímo nutí zůstat. Kdyby odešli, což by firmu mohlo rychle položit, budou mít menší šanci dostat se ke svým penězům než jako zaměstnanci.

Problémem, který teď doběhl SkyEurope, je podle Manoudakise nedostatek hotovosti. Fungování nízkonákladových aerolinek se totiž částečně podobá letadlu. Ne opravdovému, ale investiční hře, která obvykle špatně končí pro ty, kteří do ní naskočí jako poslední.

Principem je placení aktuálních nákladů firmy z peněz, které jsou vybírány od budoucích cestujících. Pro nízkonákladové letecké firmy jsou tak největší hotovostní žně na začátku roku, kdy si lidé začnou kupovat letenky s několikaměsíčním předstihem. Pak přicházejí potíže.

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

PŘEHLEDNĚ: Peníze, nebo stravenky? Otázky a odpovědi na chystanou revoluci

Stravenky Cheque Déjeuner (ilustrační snímek)

Ministryně financí přišla s návrhem nabídnout zaměstnavatelům alternativu ke stravenkám: místo nich by mohli...

Kočičí hlavy ničí e-koloběžky. Firmy vymýšlejí, jak z turistů nevytřást duši

Praha, 12.10.2018 Elektrický skútr Lime-S (elektrická koloběžka), který je...

Po příchodu do Evropy začaly firmy nabízející elektrokoloběžky narážet na mnohé problémy. Lidé proti nim protestují,...

Nejen zelenina. Rychle zdražují desítky potravin včetně čaje, masa i sladkostí

Ilustrační snímek

Fakt, že potraviny rychle zdražují, začal vnímat skoro každý. Nejde ovšem jen o často zmiňované extrémy, kterými jsou...

Další z rubriky

Levné jízdenky pro studenty a seniory zatím letos vyšly stát na 3 miliardy

Ilustrační snímek

Vládní slevy pro studenty a důchodce ve veřejné dopravě stály v prvním pololetí letošního roku státní kasu 2,83...

Stát dá v roce 2020 na dopravní stavby o pět miliard více, než plánoval

6. MÍSTO: Obchvat Plzně na dálnici D5 (Plzeňský kraj) - Poslední 3,5 km dlouhý...

Stát v příštím roce vynaloží na dopravní stavby 87 miliard korun, o pět miliard více, než původně plánoval. O další...

Více peněz na silnice, ale pouze na papíře. Resort dopravy kouzlí s čísly

Oprava dálničního přivaděče v Ostravě-Přívoze na D1 potrvá do konce října.

Vyjednávání o navýšení peněz na dopravní stavby před týdnem skončilo úspěchem, tvrdil ministr dopravy Vladimír Kremlík...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz