Jako obchodnici ji do Slevomatu nevzali, teď miliardovou firmu řídí

  17:00aktualizováno  17:00
Když před šesti lety vznikal největší slevový portál Slevomat, Marie Chytilová se nořila do učebnic sémiotiky. Neuvěřila by, že za pár let bude řídit firmu se 160 zaměstnanci a miliardovým obratem. V profesním životě však zažila snový růst, typický pro začátky byznysu s hromadnými slevami.

Ředitelka Slevomatu Marie Chytilová | foto:  Michal Šula, MAFRA

V roce 2012 se tehdy šestadvacetiletá žena hlásila do Slevomatu na pozici obchodnice. Moc toho o firmě nevěděla, nikdy přes portál nenakupovala.
U pohovoru neuspěla, přestože už měla zkušenosti z maloobchodu. Vedla například jednu z tuzemských kamenných prodejen španělského módního řetězce Pull & Bear.

„Hrozně jsem na pohovoru tlačila na pilu. Řekli mi, že takhle to opravdu dělat nechtějí,“ vzpomíná pro iDNES.cz na modelovou situaci, v níž měla obchodního partnera přimět ke spolupráci. Později jí přesto z firmy zavolali a nabídli pozici, která jí bude víc sedět. Ujala se schvalování nabídek na Moravě. Odtud se za dva roky vypracovala do čela firmy a dnes je jednou z nejmocnějších žen českého internetu.

Slevomat vede od začátku trh slevových portálů. Loni celkově rostl o deset procent, v tržbách otočil 1,2 miliardy korun. Přestože se obsahově mění (na vedlejší kolej se odklonil prodej módy a zboží), hlavním pilířem zůstává cestování, zábava a gastronomie. Například prodej dovolených vzrostl loni o pětinu. Velký potenciál vidí Chytilová ve víkendových wellness pobytech, zájem roste i o takzvané superpotraviny.

Pokorná workoholička

Řídit firmu se absolventka katedry elektronické kultury a sémiotiky na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy učila od základů, trh se navíc rychle měnil. Hromadné slevy zmizely a zkoušejí se nové věci. Přijít mají i slevy na auta a domy.

Slevomat

Slevomat je jednou z nejrychleji rostoucích firem českého internetu. V roce 2010 ho založil Tomáš Čupr, který později s firmou Rohlik.cz vstoupil na trh on-line potravin.

„Nejsem vůbec ambiciozní, spíš mi to padalo do klína. Spíš jsem říkala: ‚Dejte mi tři měsíce na zkoušku. Je možné, že to nedám‘,“ líčí žena, která se považuje za pokornou workoholičku. Vstává v půl šesté, z práce odchází v šest večer, vyčistí si hlavu cvičením a doma opět usedá k práci. V kariéře jí to prý hodně pomohlo.

„Někdo si toho všiml a ocenil to,“ říká. Za tři měsíce od nástupu už schvalovala nabídky pro celé Česko (přibližně 200 denně) a měla pod sebou šest lidí. Poté vedla oddělení módy.

Ve Slevomatu prý udržuje volnou firemní kulturu, byť se obejde bez kulečníků, lehátek a avantgardních kanceláří, jako jsou například v Googlu. „Máme 160 zaměstnanců, ale nemáme korporátní struktury. Každý za mnou může kdykoliv přijít a říct svůj názor,“ popsala.

Může se hodit

Začněte budovat svou kariéru a najděte si zaměstnání na jobDNES.cz

Pracovní den údajně občas končí večírkem v kancelářích a pomalovanými zdmi. Zvykat si na jinou firemní kulturu si musí také obchodní partneři. Například bankéři ze Citybank museli vyměnit obleky za teplákové soupravy. Uzavření obchodu to ale nijak nebránilo.

Dřív lidé hledali slevy, teď inspiraci, říká ředitelka

Chytilová si hlídá nábory nových zaměstnanců, všichni přicházejí do firmy přes ni. „I když má člověk sebelepší životopis, pokud nezapadne, nechci ho tady. Musí to být člověk, se kterým můžete zajít na pivo,“ říká.

Tuzemský trh slevových portálů se za krátkou dobu hodně změnil a vyčistil. Ze stovek firem zbyly desítky. Slevomat drží zhruba poloviční tržní podíl, největší rivalové jako Nakupvakci.cz a Pepa.cz řádově procenta. Změnili se i obchodní partneři. Už neberou slevové portály jako první pomoc na své finanční problémy, ale jako marketingový nástroj. Přicházejí velké firmy jako Baťa, Leo Express nebo banky.

S tím se podle Chytilové zpřísnilo posuzování nabídek. „Odmítneme zhruba polovinu firem nebo nabídek. Buď nejsou atraktivní, nebo se chtějí jen zviditelnit,“ říká. Dříve dosahovaly slevy až 80 procent, dnes činí kolem čtyřiceti procent. „Lidé už nechodí primárně kvůli slevě, ale kvůli inspiraci a hledají kvalitu,“ uvedla ředitelka.

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Postihy pro řetězce. Inspektoři udělují vysoké pokuty za klamání zákazníků

Ilustrační snímek

Inspektoři tvrdě trestají za rozdílné ceny v regálech a u pokladny. V loňském roce dostalo šest největších řetězců...

Od rejžáků k čištění zubů. Kartáčky od Spokaru si razí cestu do Evropy

Zubní kartáčky pod značkou Spokar se vyrábí od roku 1991.

Pelhřimovská značka Spokar chce těžiště výroby přesunout od výrobků, které konkurují levné asijské produkci ke zboží, s...

Papírových letáků s nabídkou slev je moc, obchody je chtějí omezit

Ilustrační snímek

Papírové letáky jsou nejsilnější zbraní obchodů při lovu zákazníků. Počet letáků zaplavujících české domácnosti je...

Najdete na iDNES.cz