Na světě má Starbucks třináct tisíc kaváren, od Ameriky přes Německo po Kuvajt. Bílé kelímky se zeleným kulatým logem jsou mnohde kultovní záležitostí.
Kavárny Starbucks bude v Česku provozovat firma AmRest, a to formou společného podniku obou společností. Akcie AmRestu se obchodují na varšavské burze, a proto jsou ohledně konkrétních plánů skoupí na slovo.
V Česku už dnes AmRest provozuje přes čtyřicet restaurací KFC. V Polsku také nedávno získal práva otevírat rychlé občerstvení sítě Burger King.
"Zatím máme dohodu jen pro Polsko, ale chceme být největším provozovatelem rychlého občerstvení ve střední a východní Evropě," naznačil možný rozmach Burger Kingu naším směrem Mateusz Sielecki mající v AmRestu na starosti vztahy s investory.
V Česku je dnes v rychlém občerstvení jedničkou McDonald’s s více než sedmdesáti restauracemi.
Kafe na rozjezdu
Češi zatím nepatří v pití kávy mezi velké přeborníky, ale zájem velkých řetězců svědčí o tom, že pozice "kavárenského povaleče" se těší rostoucí oblibě. Před třemi lety začala v Praze otevírat kavárny společnost Coffee Heaven.
Jak napsal před časem britský Independent, v Londýně si manažeři cestou do práce kávu v Coffee Heaven nemohou dát, protože britská společnost se soustředí hlavně na končiny střední a východní Evropy. Důvod? Podle deníku nechuť bojovat na domácí půdě právě se Starbucksem.
V tuzemsku má nyní Coffee Heaven dvanáct kaváren. "Do roka chceme jejich počet zdvojnásobit," říká šéf české pobočky Nikolaos Balamotis. Příchod Starbucksu bude mít podle Balamotise na trh spíše dobrý vliv ve smyslu, že rozhýbe k pití kávy další zákazníky.
Káva není levná
"Konkurence mezi specializovanými obchody s kávou je stále malá," dodává šéf Coffee Heaven.
Převážně v obchodních centrech se rozmáhá také další síť kaváren, Emporio Café, patřící do skupiny Cimex Group s hotely Orea. Vlastní značkové kavárny otevírá i Tchibo, Illy či Segafredo. Expanzi na český trh ohlásila dokonce i indická společnost Cafe Day.
Kavárenské řetězce se zatím příliš nepouští do malých měst a i v těch velkých se drží na rušných místech hlavně v centru. Káva v nich totiž není tak levná záležitost – většinou se nedostane pod třicet korun.