Čtvrtek 9. dubna 2020, svátek má Dušan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. dubna 2020 Dušan

Reklamní společnost JCDecaux napadá stát. Může požadovat miliardu korun

  16:43aktualizováno  16:43
Reklamní gigant JCDecaux se sídlem ve Francii hrozí státu arbitráží ve výši 40 milionů eur (více než miliarda korun). Firma si nárokuje zmařenou investici z reklamních ploch, které Pražský dopravní podnik postoupil na základě tendru konkurenci. DPP se proti postupu firmy důrazně ohradil. Podle něj se snaží nátlakovým jednáním prosazovat své obchodní zájmy.

Eskalátorový tunel v pražském metru. | foto: JCDecaux

„Ministerstvo financí včera obdrželo předžalobní výzvu společnosti JC Decaux, se kterou se v tuto chvíli seznamuje,“ řekl ve středu tiskový mluvčí ministerstva financí Zdeněk Vojtěch. Nyní tak běží lhůta na smírčí řešení sporu v obvyklé délce šesti měsíců. Teprve po ní je možné případně zahájit mezinárodní arbitráž. „Ministerstvo bude standardně hájit zájmy České republiky v případě, že dojde k zahájení mezinárodní arbitráže,“ dodalo ministerstvo.

„JCDecaux učinila první krok pro arbitrážní řízení, tedy pozvala k diskusím ohledně nároku Českou republiku,“ uvedl v úterní tiskové zprávě ředitel společnosti JCDecaux Jean-François Decaux. Odvolává se na bilaterální dohody o ochraně investic mezi Českem, Francií a Rakouskem z roku 1990.

Ty jsou podle něj mařeny, protože Pražský dopravní podnik (DPP) nerespektuje smlouvu z roku 1997, která JCDecaux umožňuje prodej reklamy na majetku dopravního podniku. Dokument s několika dodatky, který je podepsán do roku 2031, je podle českých soudů i DPP neplatný. Rozhodnutí je nicméně zatím nepravomocné a Rencar, ve kterém JCDecaux skrze rakouskou dceru Gewista drží 70procentní podíl, se proti němu brání.

„Zmařená investice“ vynesla městkému podniku více peněz

„Není nám jasné, jakou zmařenou investici má společnost JCDecaux v hrozbě arbitráží vůči Česku na mysli, když v době nákupu podílu ve společnosti Rencar od DPP měla jistotu užívání reklamních prostor v MHD pouze do roku 2015. Po celou tuto dobu je společnost Rencar ze skupiny JCDecaux využívala, i když neoprávněně,“ řekl generální ředitel DPP Petr Witowski.

Dopravní podnik loni přesoutěžil více než 22 000 reklamních ploch v metru. Rencar, který se do poptávkového řízení taktéž přihlásil, v něm neuspěl. Reklamu v metru nyní provozuje společnost Railreklam ze skupiny BigBoard. Za jejich pronájem má platit 91,5 milionu korun ročně, zatímco Rencar platil kolem 25 milionů korun. Za miliony korun přesoutěžil i reklamu na stovkách pražských autobusů. Rencar na celkem 130 000 reklamních ploch městu odvádí kolem 50 milionů korun. 

„S ohledem na zájmy našich akcionářů nemáme jinou možnost než chránit naše investice a vynutit si svá práva. Stále ovšem doufáme, že Česká republika uzná naše legitimní požadavky a že najdeme smírné řešení,“ uvedl ředitel společnosti JCDecaux Jean-François Decaux. JCDecaux v minulosti napadla i tendry na přesoutěžení reklamy v metru, autobusech či tramvajích. Soudy však vždy daly za pravdu dopravnímu podniku.

Není přitom vyloučeno, že JCDecaux bude po České republice požadovat víc. V případně vleklého arbitrážního řízení může nárokovaná částka narůst do miliard. Český stát v minulosti prohrál miliardový spor se společností CME Ronalda Laudera, která financovala rozjezd televize Nova.

Co bude se zastávkami MHD Praze

Francouzi řeší v hlavním městě i osud stovek přístřešků, které provozují na základě smlouvy s platností do roku 2021 magistrátem. Nynější vedení radnice se ji rozhodlo neprodloužit a vypsat nové řízení. Firma navrhla, že v případě prodloužení původní smlouvy o pět let pořídí 300 nových zastávek k asi 900, které nyní provozuje.

Radní pro majetek Jan Chabr (TOP 09) uvedl, že prodloužení smlouvy by bylo v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách, a že firma má povinnost zajistit fungování mobiliáře až do skončení kontraktu 30. června 2021.

Praha proto rozhodla, že si zastávky za asi 400 milionů korun nakoupí a nainstaluje sama. Město následně vyhlásí soutěž o firmu, která na nich bude za poplatek prodávat reklamu a případně zajistí i jejich údržbu.

Rencar a dopravní podnik

  • Rencar podepsal smlouvu s dopravním podnikem v roce 1997. Má celkem devět dodatků a končit by měla v roce 2031.
  • Za běžnou reklamu v MHD platí Rencar několika způsoby. Fixní platba za pronájem činí 30 milionů plus 27 milionů za údržbu reklam, čištění skel autobusů apod. Další peníze dostává DPP v procentech – pokud Rencar utrží přes 90 milionů, platí 50 procent z tržeb nad tuto částku.
  • Rencar spadá ze 70 % do rodiny JCDecaux, zybtek patří DPP.
  • JCDecaux má i smlouvu na provozování přístřešků MHD s magistrátem. Tu minulé vedení Prahy označilo za nevýhodnou a schválilo její neprodloužení po roce 2021, kdy vyprší.
Autor:
Témata: JCDecaux, Francie
  • Nejčtenější

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Obchody zůstanou na pomlázku zavřené. Řetězce nevyužily stavu nouze

O Velikonočním pondělí zůstanou supermarkety zavřené a budou se tak držet zákona, který platí v běžných dobách. V...

Vznikne generace superšetřílků? Koronavirus možná změní návyky lidí

Pandemie COVID-19 by podle analytiků do budoucna mohla značně proměnit světovou ekonomiku. Lidé podle nich nejspíš...

Trh práce jako před druhou světovou. Fed očekává třetinu lidí bez práce

Odhady kvůli pandemii COVID-19 předpokládají růst nezaměstnanosti po celém světě. Podle americké centrální banky (Fed)...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

Premium

Klienti versus cestovní kanceláře: jak nepřijít o peníze za zájezd

Cestovní kanceláře jsou zahlceny žádostmi klientů o zrušení zájezdů. Sociální sítě se plní příspěvky nespokojených...

Premium

Ufňukaná generace. Mladí v pandemické panice možná konečně dospějí

Vše zlé může být k něčemu dobré. Dokonce i koronavirus. Magazín Víkend DNES se domnívá, že mladí lidé v pandemické...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

  • Další z rubriky

Pošta přestává doručovat doporučená psaní, důchody roznášet bude

Česká pošta výrazně omezila některé své služby. Pro doporučená psaní si musí lidé k přepážce sami, pozastavila i...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

Premium

Vláda má na stole záchranný plán pro průmysl. Může stát stovky miliard

Nejen nedostatek roušek a respirátorů, ale i potřeba vládní pomoci jsou věcmi, které musí český průmysl podle Jana...

VW prodloužil odstávku, německé továrny zůstanou zavřené dalších 10 dnů

Německý automobilový koncern Volkswagen prodloužil odstávku výroby v německých továrnách své hlavní značky VW kvůli...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Bruce Willis je v karanténě s exmanželkou Demi Moore. Dceři oholil hlavu

Bruce Willis (65) a Demi Moore (57) se rozvedli před dvaceti lety. Vycházejí spolu ovšem tak dobře, že tráví karanténu...

Obchody zůstanou na pomlázku zavřené. Řetězce nevyužily stavu nouze

O Velikonočním pondělí zůstanou supermarkety zavřené a budou se tak držet zákona, který platí v běžných dobách. V...

Páté zvláštní poselství za 68 let vlády. Alžběta II. promluvila o koronaviru

Britská královna Alžběta II. (93) v neděli promluvila k veřejnosti. V předtočené nahrávce zdůraznila nutnost sebekázně...

Vznikne generace superšetřílků? Koronavirus možná změní návyky lidí

Pandemie COVID-19 by podle analytiků do budoucna mohla značně proměnit světovou ekonomiku. Lidé podle nich nejspíš...