Šikana prodejců Hyundai pokračuje. Dealerům vadí nereálné podmínky

  18:59aktualizováno  18:59
Prodejní síť automobilky Hyundai zřejmě čeká další masivní odchod dealerů. První vlna postihla české zastoupení korejské automobilky v roce 2014. Tehdy se síť společnosti ztenčila zhruba z 60 prodejců na polovinu. Nespokojeným dealerům vadily nové podmínky, které je nutily prodávat mnohdy nereálné počty vozů.

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Tyto vozy navíc nakupovali dráže, než jaké byly inzerované ceny a za kolik je tedy prodávali zákazníkům. Rozdíl pak dealerům firma Hyundai Motor Czech i s marží dorovnávala ve formě takzvaných dobropisů. Podmínkou však byly prodeje stále vyšších počtů aut.

Třetina prodejců chce pryč

Na podobné nebo ještě přísnější podmínky si stěžují i současní dealeři této značky. V květnu, kdy jim vyprší stávající tří a pětileté smlouvy, tak plánuje síť opustit zhruba třetina ze zbývajících tří desítek prodejců Hyundai.

Například táborský autosalon měl vloni v létě prodejní plán nastavený na 24 aut za měsíc červen, popisuje podmínky Richard Hák, který se rozhodl skončit už loni na podzim. Dostal se totiž do situace, kdy na prodeji vozů této značky prodělával. Nejlepší cestou, jak z toho ven, bylo ukončení spolupráce. 

Fotogalerie

Jeho firma totiž musela prodat 80 procent aut z nastaveného plánu, tedy měsíčně 19 vozů, aby měla nárok na takzvané bonusy. Těmi Hyundai dorovnává dealerům rozdíl v nákupní a prodejní ceně. Když se tento cíl splnit nepodařilo a společnost za měsíc prodala jen 16 aut, přišla o doplatky na všechna vozidla. Nešlo přitom o drobné, rozdíl v ceně dělal v průměru přes 42 tisíc korun za jeden vůz.

Redakce MF DNES oslovila automobilku s žádostí o vyjádření, ta ale na dotazy neodpověděla.

Podobné problémy jako pan Hák z Tábora mají i další autosalony. Ne všichni jejich majitelé však mají odvahu spolupráci ukončit během platnosti smluv. Ti, kteří to totiž udělali, v řadě případů narazili na neochotu firmy situaci řešit. Smlouvy, které prodejci se společností mají, stanovují dvouleté výpovědní období, během kterého automobilka dealery nutí nadále odebírat a prodávat vozy. Ztráta tak může i nadále narůstat, ale pokud odebírat přestanou, umožní to centrále vymáhat od nich pokuty za nízký prodej nebo za různá marketingová pochybení.

Majiteli jednoho z autosalonů, jehož totožnost redakce zná, ale který chtěl zůstat v anonymitě, například firma nařídila zaplatit zhruba sedm milionů korun mimo jiné za neproškolený personál nebo za neodebrané předváděcí vozy. To vše Hyundai společnosti účtovala za období, kdy autosalon centrále oznámil odstoupení od smlouvy.

Automobilka zatím prohrává

O milionové pokuty za údajná marketingová pochybení se Hyundai soudí už s první vlnou bývalých prodejců, kterým pomáhá Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Ke konci dospěl teprve první spor s olomouckým prodejcem Nispol, ve kterém Nejvyšší soud zamítl nároky centrály na zaplacení pokut a nařídil jí rovněž zaplatit soudní výlohy. Podobná anabáze tak zřejmě čeká i nové dealery, kteří se rozhodli nebo případně teprve zvažují ukončení spolupráce.

I když dosavadní výsledky soudů zpravidla vyznívají ve prospěch prodejců, vyhráno ještě zdaleka nemají. Částečným vítězstvím je pro ně mimo jiné to, že soudy odmítly uznávat platnost směnek, které dealeři podle dohody s centrálou společnosti předávali nevyplněné a které měly sloužit například pro případy, kdy by dealeři firmě dlužili peníze za odebraná auta. Firma je ale posílala prodejcům a požadovala v nich proplacení sporných pokut za různá marketingová pochybení.

Nově centrála tyto směnky začala podle šéfa Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karla Havlíčka postupovat vymahačským společnostem. Pokud by se takovéto jednání rozšířilo, může to podle něj poškodit důvěru mezi malými firmami a korporacemi. 

„Bianko směnka je nástroj, který je založen na naprosté důvěře, že nebude zneužita. Chování firmy Hyundai nepoškozuje pouze korejskou značku a vztahy s jejími odběrateli, ale kauza přerostla již do situace, že běžné firmy odmítají podepisovat bianko směnky v obavě, že budou dále přeprodány,“ dodal Havlíček.

Hlasitý protest nespokojených dealerů Hyundai v listopadu 2015:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Mapa cen bytů v metropoli: U řeky je draho, za metro si připlatíte

INFOGRAFIKA: Kolik stojí byty u metra

Volná pracovní místa v okolí, prázdné školky pro děti a spousta obchodů – to jsou kritéria, která zdražují byty....

Další z rubriky

Od rejžáků k čištění zubů. Kartáčky od Spokaru si razí cestu do Evropy

Zubní kartáčky pod značkou Spokar se vyrábí od roku 1991.

Pelhřimovská značka Spokar chce těžiště výroby přesunout od výrobků, které konkurují levné asijské produkci ke zboží, s...

Papírových letáků s nabídkou slev je moc, obchody je chtějí omezit

Ilustrační snímek

Papírové letáky jsou nejsilnější zbraní obchodů při lovu zákazníků. Počet letáků zaplavujících české domácnosti je...

Makro prodává pražské obchody. Německý řetězec zůstane v nájmu

Makro. Ilustrační snímek.

Obchodní řetězec Makro, fungující v Česku jako velkoobchod, jedná o prodeji svých tří pražských obchodů. Prodejny budou...

Najdete na iDNES.cz