Sobota 31. října 2020, svátek má Štěpánka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 31. října 2020 Štěpánka

Šikana prodejců Hyundai pokračuje. Dealerům vadí nereálné podmínky

  18:59
Prodejní síť automobilky Hyundai zřejmě čeká další masivní odchod dealerů. První vlna postihla české zastoupení korejské automobilky v roce 2014. Tehdy se síť společnosti ztenčila zhruba z 60 prodejců na polovinu. Nespokojeným dealerům vadily nové podmínky, které je nutily prodávat mnohdy nereálné počty vozů.

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Tyto vozy navíc nakupovali dráže, než jaké byly inzerované ceny a za kolik je tedy prodávali zákazníkům. Rozdíl pak dealerům firma Hyundai Motor Czech i s marží dorovnávala ve formě takzvaných dobropisů. Podmínkou však byly prodeje stále vyšších počtů aut.

Třetina prodejců chce pryč

Na podobné nebo ještě přísnější podmínky si stěžují i současní dealeři této značky. V květnu, kdy jim vyprší stávající tří a pětileté smlouvy, tak plánuje síť opustit zhruba třetina ze zbývajících tří desítek prodejců Hyundai.

Například táborský autosalon měl vloni v létě prodejní plán nastavený na 24 aut za měsíc červen, popisuje podmínky Richard Hák, který se rozhodl skončit už loni na podzim. Dostal se totiž do situace, kdy na prodeji vozů této značky prodělával. Nejlepší cestou, jak z toho ven, bylo ukončení spolupráce. 

Fotogalerie

Jeho firma totiž musela prodat 80 procent aut z nastaveného plánu, tedy měsíčně 19 vozů, aby měla nárok na takzvané bonusy. Těmi Hyundai dorovnává dealerům rozdíl v nákupní a prodejní ceně. Když se tento cíl splnit nepodařilo a společnost za měsíc prodala jen 16 aut, přišla o doplatky na všechna vozidla. Nešlo přitom o drobné, rozdíl v ceně dělal v průměru přes 42 tisíc korun za jeden vůz.

Redakce MF DNES oslovila automobilku s žádostí o vyjádření, ta ale na dotazy neodpověděla.

Podobné problémy jako pan Hák z Tábora mají i další autosalony. Ne všichni jejich majitelé však mají odvahu spolupráci ukončit během platnosti smluv. Ti, kteří to totiž udělali, v řadě případů narazili na neochotu firmy situaci řešit. Smlouvy, které prodejci se společností mají, stanovují dvouleté výpovědní období, během kterého automobilka dealery nutí nadále odebírat a prodávat vozy. Ztráta tak může i nadále narůstat, ale pokud odebírat přestanou, umožní to centrále vymáhat od nich pokuty za nízký prodej nebo za různá marketingová pochybení.

Majiteli jednoho z autosalonů, jehož totožnost redakce zná, ale který chtěl zůstat v anonymitě, například firma nařídila zaplatit zhruba sedm milionů korun mimo jiné za neproškolený personál nebo za neodebrané předváděcí vozy. To vše Hyundai společnosti účtovala za období, kdy autosalon centrále oznámil odstoupení od smlouvy.

Automobilka zatím prohrává

O milionové pokuty za údajná marketingová pochybení se Hyundai soudí už s první vlnou bývalých prodejců, kterým pomáhá Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Ke konci dospěl teprve první spor s olomouckým prodejcem Nispol, ve kterém Nejvyšší soud zamítl nároky centrály na zaplacení pokut a nařídil jí rovněž zaplatit soudní výlohy. Podobná anabáze tak zřejmě čeká i nové dealery, kteří se rozhodli nebo případně teprve zvažují ukončení spolupráce.

I když dosavadní výsledky soudů zpravidla vyznívají ve prospěch prodejců, vyhráno ještě zdaleka nemají. Částečným vítězstvím je pro ně mimo jiné to, že soudy odmítly uznávat platnost směnek, které dealeři podle dohody s centrálou společnosti předávali nevyplněné a které měly sloužit například pro případy, kdy by dealeři firmě dlužili peníze za odebraná auta. Firma je ale posílala prodejcům a požadovala v nich proplacení sporných pokut za různá marketingová pochybení.

Nově centrála tyto směnky začala podle šéfa Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karla Havlíčka postupovat vymahačským společnostem. Pokud by se takovéto jednání rozšířilo, může to podle něj poškodit důvěru mezi malými firmami a korporacemi. 

„Bianko směnka je nástroj, který je založen na naprosté důvěře, že nebude zneužita. Chování firmy Hyundai nepoškozuje pouze korejskou značku a vztahy s jejími odběrateli, ale kauza přerostla již do situace, že běžné firmy odmítají podepisovat bianko směnky v obavě, že budou dále přeprodány,“ dodal Havlíček.

Hlasitý protest nespokojených dealerů Hyundai v listopadu 2015:

  • Nejčtenější

Veterináři varují před sýry z Lidlu, mohou obsahovat bakterie z fekálií

Veterináři varují před dvěma druhy sýrů, které prodával řetězec Lidl. Jde o brie od francouzského výrobce, který...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...

Babiš předložil konec superhrubé mzdy. Budou dvě sazby, bohaté zdaní víc

Premiér Andrej Babiš předložil ve Sněmovně návrh na zrušení superhrubé mzdy. Místo toho navrhuje zdaňovat zaměstnancům...

Ekonomika USA trhá rekordy. Čeká ji nejspíš nejrychlejší růst v historii

Ekonomika Spojených států ve třetím čtvrtletí vykázala podle prvního rychlého odhadu rekordní vzestup. Hrubý domácí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Druhá vlna smetla kurz koruny, hrozí zdražení vánočních dárků a paliv

Česká koruna v posledních dnech oslabila. Důvodem jsou obavy ze zhoršující se epidemiologické situace a to jak v Česku,...

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

Tesle stoupl zisk o 131 procent. Má za sebou páté čtvrtletí v plusu

Americkému výrobci elektromobilů Tesla ve třetím čtvrtletí stoupl čistý zisk o 131 procent na 331 milionů dolarů (7,6...

Poptávka po luxusním zboží se zvyšuje. Vítězí značky nezávislé na turistech

Poprvé od vypuknutí pandemie rostou nyní francouzské značce Hermès tržby. Na pozitivním výsledku se však podílejí...

Šéf British Airways rezignoval. Neunesl tlak, jemuž firma čelí po ztrátách

Generální ředitel největší britské letecké společnosti British Airways Alex Cruz rezignoval na svou funkci. Stalo se...

Petrof se pouští do výroby reproduktorů a vybavení karavanů

Výrobce pian značky Petrof zakládá novou divizi. Vyrábět bude také nábytek, interiéry luxusních karavanů anebo...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Veterináři varují před sýry z Lidlu, mohou obsahovat bakterie z fekálií

Veterináři varují před dvěma druhy sýrů, které prodával řetězec Lidl. Jde o brie od francouzského výrobce, který...

Čich ztrácejí při covidu často mladí a bezpříznakoví. Jak ho získat zpět?

Porucha čichu je v současnosti řazena k základním příznakům covidu-19. Objevuje se více než na jaře, a to hlavně u...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...